Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


          2 sidor V   1 2 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Billiga pallkragar, Vad blir billigast, göra själv eller köpa färdiga?
          Camelian
          Inlägg 05-07-2011, 10:05
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 670
          Medlem sedan:
          16-05-2011
          Medlem nr: 47 068



          Har tröttnat på röran och bestämt mig för att snygga till i köksträdgården. Nu finns det pallkragar på Jem och fix för 99 kr styck, med måtten 800x1200. Vad kostar det att göra en likadan pallkrage själv?
           
          Citera
          Camelian
          Inlägg 05-07-2011, 18:23
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 670
          Medlem sedan:
          16-05-2011
          Medlem nr: 47 068



          Dessutom undrar jag vad som är bäst att ha mellan kragarna, i gångarna alltså; flis och spån, täckbark, grus, eller annat?
           
          Citera
          Peztis
          Inlägg 16-07-2011, 22:39
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 8 521
          Medlem sedan:
          18-01-2009
          Medlem nr: 20 608



          Snickrar du av ytterpanel 21x95 så blir ju åtgången ca 80 x 120 cm x 4 av vardera bit så då blir det 8 m om jag räknar rätt.
          Byggmax har detta för 7,45/m så totalt ca 60:- för virket.

          Du behöver troligen också regel 45x45 och till en normal "krage" borde det räcka med 1 m för 6,25.

          Sedan behöver du t ex trallskruv, 250 st kan du köpa för 50:- och då räcker det till ett gäng "pallkragar". Till kragen går det kanske åt 32 skruv, dvs ca 6:50.

          Totalt 73:- om jag har räknat rätt, dags att hoppa i säng. biggrin.gif



          --------------------


          * ~~~ * Besök gärna min blogg bladsomblad.blogspot.com * ~~~ *
           
          Citera
          Garden bliss
          Inlägg 16-07-2011, 22:44
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 436
          Medlem sedan:
          12-05-2009
          Medlem nr: 23 219



          Jag räknade också på det där, i våras, och det lönade sig inte. Nya pallkragar kostar 80 kr här i krokarna. Sök upp någon som tillverkar pallar och pallkragar så får du bra pris.
           
          Citera
          Camelian
          Inlägg 17-07-2011, 08:41
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 670
          Medlem sedan:
          16-05-2011
          Medlem nr: 47 068



          Vad gulliga ni är! Tusen tack för hjälpen! Jag har ingen aning om vad virke och sådant kostar, men nu blir det till att köpa färdiga kragar.
           
          Citera
          malcolm
          Inlägg 17-07-2011, 13:09
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 20 052
          Medlem sedan:
          18-05-2010
          Medlem nr: 30 311



          Rent generellt lönar det sig inte att bygga något själv längre såvida man inte har virke liggande sedan förut eller vill ha alldeles speciella mått. Vid hemmabyggen får man dessutom rätt mycket spill och det kan bli så mycket som 30% av det inhandlade virket.
           
          Citera
          Garden bliss
          Inlägg 17-07-2011, 17:28
          Länk hit: #7


          Medlem
          Antal inlägg: 436
          Medlem sedan:
          12-05-2009
          Medlem nr: 23 219



          Jag placerade förresten mina pallkragar i en ring ovanpå markduk (jag har 12 stycken x 2). Hade först tänkt fylla på med något i mitten, grus eller så, men det är vääääldigt smidigt att bara ha markduken där. Bara att sopa av. Lätt att gå barfota på. Så jag kommer nog inte att lägga på nåt alls. Ett tips! =)
           
          Citera
          Peztis
          Inlägg 18-07-2011, 09:31
          Länk hit: #8


          Medlem
          Antal inlägg: 8 521
          Medlem sedan:
          18-01-2009
          Medlem nr: 20 608



          Precis som malcolm skriver så är det tyvärr så. Hur konstigt det än låter....

          Hur det är med hållbarheten av pallkragar i förhållande till egenbygge, det vet jag inte. Det är klart, allt trä bör väl behandlas för att förlänga hållbarheten. Vet att det inte var något du frågade efter men det är något jag undrar över själv. biggrin.gif

          Visst blir det smidigare och går fortare med att köpa färdiga pallkragar. Man kan dessutom göra mycket med dem på finurliga och snygga sätt, särskilt om man t ex staplar en halvkrage på en hel och får lite olika höjder.
          Själv är jag ju sådan att jag gillar att snickra själv och därför köper jag hellre virket och "får det som jag vill ha det", förhoppningsvis. Ibland blir det ju inte alls så som man har tänkt sig även om man själv står där med hammare och såg. Ibland blir det urdåligt men emellanåt så överraskar man sig själv och får slå sig på bröstet lite - det är det som är tjusningen, på något sätt.

          Redigerat av Peztis: 18-07-2011, 09:32


          --------------------


          * ~~~ * Besök gärna min blogg bladsomblad.blogspot.com * ~~~ *
           
          Citera
          Camelian
          Inlägg 18-07-2011, 09:49
          Länk hit: #9


          Medlem
          Antal inlägg: 670
          Medlem sedan:
          16-05-2011
          Medlem nr: 47 068



          CITAT (Garden bliss @ 17-07-2011, 18:28) *
          Jag placerade förresten mina pallkragar i en ring ovanpå markduk (jag har 12 stycken x 2). Hade först tänkt fylla på med något i mitten, grus eller så, men det är vääääldigt smidigt att bara ha markduken där. Bara att sopa av. Lätt att gå barfota på. Så jag kommer nog inte att lägga på nåt alls. Ett tips! =)


          Alla tips är välkomna! thanks.gif

          CITAT (Peztis @ 18-07-2011, 10:31) *
          Hur det är med hållbarheten av pallkragar i förhållande till egenbygge, det vet jag inte. Det är klart, allt trä bör väl behandlas för att förlänga hållbarheten. Vet att det inte var något du frågade efter men det är något jag undrar över själv. biggrin.gif

          Jag funderar också på det där med behandling. Ska man olja, måla med slamfärg eller behandla dem på annat sätt? Hur har du gjort?
           
          Citera
          Peztis
          Inlägg 18-07-2011, 18:39
          Länk hit: #10


          Medlem
          Antal inlägg: 8 521
          Medlem sedan:
          18-01-2009
          Medlem nr: 20 608



          Behandling av virket beror alldeles på hur du själv "är". Vissa vill absolut inte att något ev gifitgt ska komma i kontakt med det de odlar medan andra bryr sig mindre och säger att det är så lite och försumbart i det stora hela.

          Mina odlingsbäddar i växthuset har jag grundoljat och på insidan klätt med presenning medan utsidan är laserad (oljebaserad).
          Jag kommer snart att fixa till en till upphöjd odling och den kommer också att vara laserad men invändigt klädd med markduk.

          Vill du ha så lite gift som möjligt så behandlar du inte alls och då håller väl plankorna i två-tre år eller så.
          "Bryr du dig inte" så grundoljar du och målar eller laserar både invändigt ch utvändigt eller använder tryckimpregnerat virke.

          Redigerat av Peztis: 18-07-2011, 18:41


          --------------------


          * ~~~ * Besök gärna min blogg bladsomblad.blogspot.com * ~~~ *
           
          Citera
          fridsbacka
          Inlägg 20-07-2011, 12:33
          Länk hit: #11


          Medlem
          Antal inlägg: 181
          Medlem sedan:
          28-05-2011
          Medlem nr: 50 183



          roliga med att göra själv är just att man gjort det själv och inte har som 2 miljoner andra har , sen kan man göra egna mått , finns ingen mening att köpa en pallkrage och sen såga sönder för att tex göra egen 4 kantig

          samtidigt slipper man dom fula gångjärnen med och går att göra i tryckt virke , dom vanliga håller inte många år innan dom har ruttnat bort så ska man räkna där lönar det sig att göra egna


          --------------------
          Zon 4 / Hälsingland
           
          Citera
          Bolltistel
          Inlägg 23-07-2011, 22:52
          Länk hit: #12


          Medlem
          Antal inlägg: 110
          Medlem sedan:
          08-07-2010
          Medlem nr: 31 920



          Man kan köpa begagnade kragar för 50-60 kr från firmor som handlar med kragar. Går man till stall eller andra ställen och ber att få köpa deras begagnade så bör priset gå ner ytterligare (de säljer ju tillbaka kragarna till pallfirmorna för betydligt mindre än 50 kr). Pallfirmorna kör gärna hem kragarna till dig för en liten slant.

          Så har man ont om tid eller är allmänt bara lat så är det svårslaget att köpa begagnade kragar med hemkörning.


          --------------------
          Zon 2-3, odlar i pallkragar på urberget. Äger även ett läckande växthus.
           
          Citera
          Camelian
          Inlägg 24-07-2011, 09:16
          Länk hit: #13


          Medlem
          Antal inlägg: 670
          Medlem sedan:
          16-05-2011
          Medlem nr: 47 068



          CITAT (Bolltistel @ 23-07-2011, 23:52) *
          Man kan köpa begagnade kragar för 50-60 kr från firmor som handlar med kragar. Går man till stall eller andra ställen och ber att få köpa deras begagnade så bör priset gå ner ytterligare (de säljer ju tillbaka kragarna till pallfirmorna för betydligt mindre än 50 kr). Pallfirmorna kör gärna hem kragarna till dig för en liten slant.

          Så har man ont om tid eller är allmänt bara lat så är det svårslaget att köpa begagnade kragar med hemkörning.

          Javisst Bolltistel! Tack för tipset! Jag upptäckte detta på Blocket häromdagen. Tyvärr har jag bara fått svar från en person som lovat bort sina, men nu har jag ögonen öppna. Jag har fått mängder av trevliga uppslag på hur man kan göra själv i den här tråden, men jag känner mig lite väl ohändig/lat så jag köper nog färdigt iaf.
           
          Citera
          theresen
          Inlägg 04-08-2011, 18:54
          Länk hit: #14


          Medlem
          Antal inlägg: 175
          Medlem sedan:
          09-06-2011
          Medlem nr: 53 971



          peztis: man kan ju inte köpa bara den metern man ska ha man måste köpa hela brädan. vet inte vart kvittot är nu men jag har köpt till flera lådor på byggmax och snickrat själv och det blir bra mer än 73 kr/st + ett stort arbete. hade jag vetat vad jag vet i efterhand hade jag köpt kragarna ist även om vi inte har så bra pris som 80kr/st.

          om man målar dom håller de längre.
           
          Citera
          Peztis
          Inlägg 05-08-2011, 08:01
          Länk hit: #15


          Medlem
          Antal inlägg: 8 521
          Medlem sedan:
          18-01-2009
          Medlem nr: 20 608



          CITAT (theresen @ 04-08-2011, 19:54) *
          peztis: man kan ju inte köpa bara den metern man ska ha man måste köpa hela brädan. vet inte vart kvittot är nu men jag har köpt till flera lådor på byggmax och snickrat själv och det blir bra mer än 73 kr/st + ett stort arbete. hade jag vetat vad jag vet i efterhand hade jag köpt kragarna ist även om vi inte har så bra pris som 80kr/st.

          om man målar dom håller de längre.

          Visst blir det ett större arbete än om man bara vecklar ut en pallkrage, det är det nog ingen som har sagt något om. Men det är inget STORT arbete, det tar väl några timmar allt som allt. OK, det beror ju på hur många man ska snickra men för bara två-tre stycken... Har också snickrat lådor i olika modeller. Bra verktyg som elektrisk såg och skruvdragare är ju att föredra, så klart. Den första lådan jag gjorde skruvade jag ihop med skruvmejsel och sågade med fogsvans, det tog tid och aj vad ont jag hade i händerna efteråt. Då inser man att bra verktyg är guld värt!

          Och visst blir det lite spill men om man vet vilka längder man ska ha så kan man även köpa plankor därefter och minimera spillet. Så har ialla fall jag gjort när jag planerat bygga större saker: fem st med längden 3,60 och sju st på 4,60 (eller vad nu standarden var på) så blir det perfekt och med någon bit över ifall jag sågar fel. Och jag har upptäckt att det där spillet är guld värt att ha hemma när man plötsligt får för sig att snicka något annat. Kanske man vill göra en liten låda intill? En fågelholk?

          Jag förstår verkligen att man varken vill, kan, har tid, lust eller ork att snickra själv och att pallkragar är superduper både som alternativ och komplement! Har haft dem med! Men sedan är jag sådan att jag vill stå där och beundra vad jag själv har lyckats åstadkomma, att det ser ut enligt mina planer och idéer. Förhoppningsvis... biggrin.gif För det blir ju som bekant inte heller alltid som man tänkt sig.
          Så därför tar jag gärna en sväng till brädgården emellanåt.


          --------------------


          * ~~~ * Besök gärna min blogg bladsomblad.blogspot.com * ~~~ *
           
          Citera
          theresen
          Inlägg 06-08-2011, 21:58
          Länk hit: #16


          Medlem
          Antal inlägg: 175
          Medlem sedan:
          09-06-2011
          Medlem nr: 53 971



          jag har sågat, spikat och målat till 9 kragar + 4 fönster + 12 pålar. körde verktyg unplugged. det tog evigheter innan jag var klar.
          men visst, det beror på hur många man ska ha och vilka verktyg man har, jag gjorde det nog inte så enkelt för mig. snea och vinna är de med. men fin färg.
          till nästa år har jag bett pappa fixa pallkragar till mig.
           
          Citera
          Peztis
          Inlägg 07-08-2011, 20:03
          Länk hit: #17


          Medlem
          Antal inlägg: 8 521
          Medlem sedan:
          18-01-2009
          Medlem nr: 20 608



          CITAT (theresen @ 06-08-2011, 22:58) *
          ...
          till nästa år har jag bett pappa fixa pallkragar till mig.

          Pappa e bra han! tummenupp.gif

          Redigerat av Peztis: 07-08-2011, 20:03


          --------------------


          * ~~~ * Besök gärna min blogg bladsomblad.blogspot.com * ~~~ *
           
          Citera
          Eva i Västerås
          Inlägg 08-08-2011, 14:57
          Länk hit: #18


          Medlem
          Antal inlägg: 1 341
          Medlem sedan:
          26-08-2003
          Medlem nr: 2 208



          Efter mitt första år med köpta pallkragar byggde jag (eller snarare la ut det på entreprenad hos sonen) två egna kragar.
          Framför allt för att jag fick för liten yta i 80 x 120-kragarna. Det blir torrare längs kanterna, och det blev för lite "mittyta". Vi ritade och sonen byggde kragar på 120 x 240. Enklast möjliga, obehandlat men det funkade jättebra.
          • Mäta upp en fyrkant.
          • Slå ner 4 lagom långa (för oss ca 50 cm) bitar 45x45mm regel en brädtjocklek innanför uppmäta hörn.
          • Skruva på uppsågade bräder. (2 brädor, 150mm breda brädor=30 cm höga lådor)
          • Vända grästorven och lägga i botten.
          • Fylla med fådd hästgödsel och kompost.
          • Toppa med 5cm bra planteringsjord.

          Man kan göra lådorna i precis hur långa man vill. Men högst 120 cm bredd är bra, för då når man från båda håll till mitten. (Gammalt grönsaksodlarmått)

          Sedan lade jag överblivna plattor mellan lådorna, men det blev lite trångt (33cm plattor) då plattbredden fick styra avståndet mellan lådorna. Ska nog vara minst en halvmeter mellan, helst en skottkärrebredd.

          Jag kommer att göra på motsvarande vis vid vår nya stuga, men 1 plankhöjd, längre sängar och blanda "på-platsen-jord" och hästgödsel. Jag gräver både ner och fyller på då.


          --------------------
          Hälsningar
          Eva
           
          Citera
          Camelian
          Inlägg 08-08-2011, 17:43
          Länk hit: #19


          Medlem
          Antal inlägg: 670
          Medlem sedan:
          16-05-2011
          Medlem nr: 47 068



          Tack för jättebra tips Eva i V., Peztis och Theresen! Jag har fortfarande inte bestämt mig och alla goda råd är välkomna!
           
          Citera
          theresen
          Inlägg 10-08-2011, 22:36
          Länk hit: #20


          Medlem
          Antal inlägg: 175
          Medlem sedan:
          09-06-2011
          Medlem nr: 53 971



          peztis: ville ju reda det själv utan pappas inblandning, han menar väl men lite för väl ibland.
          men jag erkänner mig besegrad av mina lådor, för min del alldeles för dyrt och för mycket jobb.
          nästa år tänkte jag utöka odlingen lite och nu så vet jag vad jag behöver bättra på också så där kommer pappa väl till hands, jag sparar både pengar och arbete. smile.gif
           
          Citera

          2 sidor V   1 2 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 26-04-2024, 17:23
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon