Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Långsmala pallkragar?
          SweetPotato
          Inlägg 20-02-2012, 19:30
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 15
          Medlem sedan:
          15-02-2010
          Medlem nr: 27 963



          Hej!
          Blir så inspirerad av alla fina trädgårdar här i forumet! Jag vill bygga men egen pallkrageodling med hjälp av en hel del virke som vi har över och bara ligger och samlar damm nu. Vi har dock en hel del vilda djur som säkert skulle vilja ta skörden ifrån mig.. Så min tanke är att ha en inhängnad runt omkring för att hålla dem ute. Är inte så oroad över fåglar utan mest rådjur och annat. Jag laddar upp en bild på min riting (hoppas det funkar), med långsmala pallkragar som är ca 0,5m * 2m. Frågan är om det är för smalt? Vill utnyttja minsta ytan som möjligt och kommer inte att odla några exotiska eller asstora växter utan mest det vanliga som tomater, gurka och inga rotfrukter.. smile.gif Alla tips, tankar och erfarenheter är välkomna!


          Bifogad fil  Picture_20.png ( 215.8k ) Antal nedladdningar: 90

          Bifogade fil(er)
          Bifogad fil  Picture_20.png ( 215.8k ) Antal nedladdningar: 112
           
           
          Citera
          thorlof
          Inlägg 21-02-2012, 09:10
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 8
          Medlem sedan:
          29-09-2009
          Medlem nr: 26 324



          Ser jättefint ut! Det är säkert bra med smala kragar. Då når du bättre tvärs över särskilt som du har dom på marken. Men lägger du två bredvid varandra och bara kommer till från en sida kan det bli svårt och jobbigt.
          Men du är kanske vig och stark. Varför lyfter du inte upp kragarna till bekväm arbetshöjd?
          Vad har du för klimat där du bor? Behöver du inte täcka över dina odlingar ibland?
          Jag hade problem med vildkaniner på Gotland och byggde en Odlarbänk på ben. Sedan gjorde jag odlingstunnel över bänken. Med den kan jag styra klimatet lite genom att trimma på duken så att den täcker helt ibland och vara ganska öppen ibland.
          Du kan titta på min hemsida kanske du får inspiration till någon lösning. http://odlarbanken.se/
          Där finns bågar och duk till egna lösningar men också färdiga för pallkragar.


          PT Detalj 4 copy.jpg



          20090629C_078.jpg


          20090628C _081.jpg

           
          Citera
          *Stintan*
          Inlägg 21-02-2012, 09:22
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem sedan:
          04-08-2005
          Medlem nr: 6 301



          Det går säkert bra me så smala kragar bara du ser till att jorden är tillräckligt djup så låt inte pallkragarna vara för låga.


          --------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
           
          Citera
          EKLO
          Inlägg 21-02-2012, 16:46
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 2 398
          Medlem sedan:
          10-08-2007
          Medlem nr: 11 952



          Jag gör kanter kring mina land, och bygger på dem på höjden allteftersom jag får mer jord - det blir ett slags hembyggda pallkragar kan man ju säga. Det jag tänker mest på är vattnet - ju högre bäddar desto torrare. Vårarna brukar vara väldigt torra här på västkusten där jag odlar. Jag täckodlar (mest med gräsklipp) och har fiberduk över bäddarna på våren - det hjälper upp fuktigheten en hel del, men vattning krävs.
           
          Citera
          SweetPotato
          Inlägg 21-02-2012, 17:08
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 15
          Medlem sedan:
          15-02-2010
          Medlem nr: 27 963



          Vad smart att sätta ben på kragarna! Jag bor i Kanada och har ungefär samma klimat som skåne skulle jag tro.. Tror vi är zon 4B här. Jag har murmeldjur, jordekorrar och mullvadar som utmanare men att höja upp bädden på det sättet skulle säker göra de svårt för dem. Smart med gräsklipp! Vi har en stor gräsyta som jag snabbt kan skramla ihop gräsklipp från. Som du säger blir det säker torrt fortare. Vad gör ni för att förhindra att vattnet rinner rätt igenom kragarna? Står era i 6timmars-sol?
           
          Citera
          KRT
          Inlägg 21-02-2012, 18:53
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 3 001
          Medlem sedan:
          17-09-2009
          Medlem nr: 26 121



          Du kan ju sätta någonslags metallnät i botten, det borde stoppa mullvad, jordekorrar och murmeldjur.....

          Jag undrar om du inte skulle vinna på att göra dem 60 cm i stället för 50, det blir lite mer plats då. Hur djupa har du gjort dem?

          Vilken del av Kanada bor du i? Jag tror faktiskt inte man kan jämföra någon del (möjligen med undantag runt sjöarna och sydväs/öst kusten) m Skåne - era somrar tenderar att vara längre och varmare medan vintrarna är kallare.


          --------------------
          Ärvd trädgård i sydvästra Skåne (zon 1)
           
          Citera
          EKLO
          Inlägg 21-02-2012, 19:32
          Länk hit: #7


          Medlem
          Antal inlägg: 2 398
          Medlem sedan:
          10-08-2007
          Medlem nr: 11 952



          När det gäller soltimmarna: Egentligen vill alla grönsaker ha så mkt sol som möjligt, men mina egna land är på en naturtomt och en del av dem skuggas av träd delar av dagen, och några av hus delar av dagen. Jag har upptäckt att de som klarar delar av dagen i skugga bäst är sallat och rotfrukter. De blir också större i full sol, men funkar ganska bra i halvskugga och det är vad jag kan erbjuda dem!
           
          Citera
          SweetPotato
          Inlägg 21-02-2012, 22:37
          Länk hit: #8


          Medlem
          Antal inlägg: 15
          Medlem sedan:
          15-02-2010
          Medlem nr: 27 963



          Brädorna som jag har är 2' * 6' dvs ca 15 cm breda, så jag tänkte att två sånna på höjden borde funkar. Är ett djup på 30 cm bra? Vad bra! Så om jag förstått rätt så är söderläge bäst. Turligt nog har jag lämpliga ställen i alla vindstreck även om favoritplatsen är i söder som tur är.

          Du har rätt i att Kanada är lite sin egen zon. Vi har som sagt kallare vintrar och längre, varmare somrar. De flesta växter är dock se samma som i Sverige. Jag bor 2 timmar norr om Toronto så det är "syd-Kanada"
           
          Citera
          Barynia
          Inlägg 17-03-2012, 16:18
          Länk hit: #9


          Medlem
          Antal inlägg: 37
          Medlem sedan:
          22-03-2009
          Medlem nr: 21 739



          Min "pallkragsodling" ser ut precis sådär, med grus i mitten. Har dock inget staket runt. Smala bäddar går precis lika bra, och som någon skrev så når man ju lättare över.
           
          Citera
          KRT
          Inlägg 17-03-2012, 18:25
          Länk hit: #10


          Medlem
          Antal inlägg: 3 001
          Medlem sedan:
          17-09-2009
          Medlem nr: 26 121



          CITAT (SweetPotato @ 21-02-2012, 22:37) *
          Du har rätt i att Kanada är lite sin egen zon. Vi har som sagt kallare vintrar och längre, varmare somrar. De flesta växter är dock se samma som i Sverige. Jag bor 2 timmar norr om Toronto så det är "syd-Kanada"

          Då har du närheten till sjöarna som styr vädret också.... Jämnar ut temperaturväxlingar osv. Kan tänka mig att klimatet runt Toronto är ganska likt det man hittar i Ungern eller Vitryssland, mer åt fastlandsklimat hållet med längre och varmare somrar. Om jag har förstått saken rätt behöver vissa växter denna varmare och längre sommar för att trivas, även om vintrarna sedan är kallare än vi har här. Jag läste på lite när jag var på jakt efter en Yucca glauca, som lever vilt upp i Manitoba, men det som begränsar den här är inte vintertemperaturen, utan våra kallare och kortare och blötare somrar smile.gif

          Jag spenderade lite tid sv om Toronto för några år sedan. Längtar tillbaka smile.gif

          Redigerat av KRT: 17-03-2012, 18:27


          --------------------
          Ärvd trädgård i sydvästra Skåne (zon 1)
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 20-04-2024, 04:54
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon