Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


          2 sidor V  < 1 2  
          Skriv svarNytt inlägg
          > "Växthus" för pallkragar. SÅ smart!
          Azur
          Inlägg 21-08-2011, 20:50
          Länk hit: #21


          Gäster






          Jag bumpar den här tråden för jag är nyfiken på att höra hur det fungerat för er som kört pallkrageväxthus? Är mycket sugen på att beställa ett själv.
           
          Citera
          theresen
          Inlägg 22-08-2011, 15:28
          Länk hit: #22


          Medlem
          Antal inlägg: 175
          Medlem sedan:
          09-06-2011
          Medlem nr: 53 971



          ska absolut prova detta nästa år, broccolin och blomkålen är som durkslag.
          ska prova att bygga själv. tänkte göra en träram och sen fästa fiberduk på och för att kunna sätta ut grejerna tidigt tänkte jag tejpa ihop ett plasthuva som man bara kan ta av sen när det blir varmare och sen låta fiberduksramen sitta på hela tiden.
           
          Citera
          beritskoloni
          Inlägg 25-09-2011, 17:07
          Länk hit: #23


          Medlem
          Antal inlägg: 41
          Medlem sedan:
          27-07-2009
          Medlem nr: 25 087



          Jag har köpt ett pallkrageväxthus från Sneckenström på nätet. Det funkar jättebra, jag flyttar det mellan olika pallkragar efterhand som det behövs.
          Bifogade fil(er)
          Bifogad fil  Pallkragev_xthus1.jpg ( 984.43k ) Antal nedladdningar: 209
           
           
          Citera
          elth12
          Inlägg 27-09-2011, 09:32
          Länk hit: #24


          Medlem
          Antal inlägg: 19
          Medlem sedan:
          11-12-2009
          Medlem nr: 27 026



          Hej, Jag köpte ett i våras och har använt det hela sommaren på en pallkrage där mangolden fortfarande frodas och sväller nu i slutet av september. Jag kommer absolut att köpa fler! Vet dock inte om det ersätter fiberduk, som ju också skuggar den starka vårsolen...

          Det finns också att "hårt" pallkrageväxthus på Blomsterlandet som Annika Christensen har skrivit om och visat bilder på i sin blogg "Naturliga ting" någon gång i somras. De verkar också smarta (fast ännu dyrare, nånstans på 700 kr tror jag) så jag velar vilka jag vill ha...

          Drömmen är att bygga en stomme själv av vitmålat trä som ska matcha mitt stora växthus och sen klä i plast. Jag såg på Ängelholms trädgårdsmässa i somras en jättefin spalje som var byggd just för att se ut som ett vitt växthus, det var där jag fick idén. Men eftersom tiden inte kommer att räcka till det, så är Sneckenströms ett fullgott alternativ så länge!
           
          Citera
          katah
          Inlägg 15-12-2011, 21:53
          Länk hit: #25


          Medlem
          Antal inlägg: 1 834
          Medlem sedan:
          18-07-2004
          Medlem nr: 4 107



          Billigaste varianten av "miniväxthus " är säkert elrör.
          Och på pallkrage går det alltid spänna fast rören på något sätt.

          jag använder dom till kållandet där vi har " kålnät" över.
          Jag har bågar ( 3 meter)som vi har spänt fast på änderna med en 1,5 meter lång stark snöre.
          ( ett litet hål i både änderna av rören)
          Snören ligger mot marken och bågen uppe så klart, hoppas ni hänger med på konstruktionen.
          Vi har även en lös snöre på överdelen av bågen.
          Den spänns fast på en jordankare och rullas runt varje båge ( och tejpas med silvertejp) och ner till en jordankare på andra änden igen.
          Men på pallkrage kan man bara spänna fast på en spik eller krok på kanten.
          Då håller konstruktionen stabilt.

          Men om man har ett par pallkragar på höjden och trycker elrören längst ner kan jag tänka mig att den håller stabilt där helt utan stödsnöre någonstans.

          Om man vill har en " inspektionslucka " på plasten, kan man köpa dragkedja som metervara ( se till att den är då heltyntetisk och inte bommul ) och sy fast på plasten där man vill ha luckan.
           
          Citera
          solstickan98
          Inlägg 06-03-2012, 00:29
          Länk hit: #26


          Medlem
          Antal inlägg: 13
          Medlem sedan:
          14-01-2011
          Medlem nr: 37 889



          Puffar för den här tråden då även jag är intresserad av era erfarenheter från dessa pallkrageväxthus. Är de värda sina pengar eller kan man lika gärna ha fiberduk? Jag håller själv på att bygga ett par "tak" till två av mina dubbla pallkragar som har trä som ram och kanalplast som tak, så att jag ska få ett par drivbänkar att odla i lite tidigare på säsongen. Kanske är det då onödigt att köpa dessa växthus också?
           
          Citera

          2 sidor V  < 1 2
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 27-04-2024, 05:49
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon