Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


          12 sidor V  « < 10 11 12  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Fyra träd rikare!, Har någon dessa hos sig?
          malarmaster
          Inlägg 31-05-2012, 17:32
          Länk hit: #221


          Medlem
          Antal inlägg: 2 446
          Medlem sedan:
          26-02-2010
          Medlem nr: 28 186



          har alla 4 sedan länge. här finns på min tomt över 200 vedartade träd o buskar,allihop löv.
          rekommenderar även prunus mackii för den som gillar bark,ulmus jaquelline hillier för den som gillar ett mindre träd med säregen växtform,rönnar i alla dess former,här finns ett 20-tal olika m.m Ulf
           
          Citera
          Huggorm
          Inlägg 31-05-2012, 17:53
          Länk hit: #222


          Moderator
          Antal inlägg: 18 359
          Medlem sedan:
          27-01-2007
          Medlem nr: 9 009



          Få höra vilka du tror det är då smile.gif Särskilt den tredje tror jag är svår inte minst för att mina är så fula. Hur ser din ut, trivs den i svenska klimatet?
           
          Citera
          Anders zon 1
          Inlägg 01-06-2012, 00:17
          Länk hit: #223


          Medlem
          Antal inlägg: 1 171
          Medlem sedan:
          25-11-2002
          Medlem nr: 409



          Hmmm det var inte lätt det här ......
          1. skulle kunna vara någon sorts björk eller avenbok? Betula alleghaniensis (gulbjörk)?
          2. tror jag är Acer pseudosieboldianum
          3. ? tycker den känns bekant men jag kommer inte på något.
          4. ser ut som taggaralia
           
          Citera
          Huggorm
          Inlägg 01-06-2012, 07:15
          Länk hit: #224


          Moderator
          Antal inlägg: 18 359
          Medlem sedan:
          27-01-2007
          Medlem nr: 9 009



          Du är i närheten på ettan, men inte riktigt rätt. Tvåan och fyran är däremot rätt förståss

          Eller nej föresten, taggaralia verkar ju vara det svenska namnet på aralia spinosa. Det här är den nära släktingen från asien, aralia elata, som verkar heta parkaralia i Sverige. Men att missta sig på de två kan ingen klandras för, de är mycket lika. Häftig växt för övrigt, som har taggar till och med på löven

          Redigerat av Huggorm: 01-06-2012, 07:19
           
          Citera
          Huggorm
          Inlägg 31-07-2019, 18:19
          Länk hit: #225


          Moderator
          Antal inlägg: 18 359
          Medlem sedan:
          27-01-2007
          Medlem nr: 9 009



          CITAT (Huggorm @ 25-09-2009, 17:56) *
          Nu dammar vi av den här gamla fina tråden, för jag har berikats med just fyra träd den här säsongen smile.gif

          Robinia (Robinia pseudoacacia) Jag planterade några frön, och två stycken grodde. Ingen trivdes i sin kruka på min fönsterbänk, den ena såg så sjuk ut att jag gjorde mig av med den. Den andra planterade jag så småningom över i en större kruka och ställde ut för att slippa se den. Utomhus tog den sig desto bättre, och nu ser den frisk och välmående ut. Antar att dom behöver extremt mycket ljus. Skall vinterförvara den på skyddad plats, och plantera ut den för gott till våren.

          Trumpetträd (Catalpa speciosa) Planterade tio frön, och fem grodde. En tog jag bort, de fyra återstående har blivit ganska stora. En planterade jag ut i marken, en annan ställde jag ut i en 10l kruka och dom sista två stod kvar inne rätt länge innan jag tog ut dom för invintring i augusti. Vi får se hur många som klarar vintern, den som planterades i marken har inte sett speciellt glad ut. Perfekta träd att börja med för den som vill testa att plantera frön i kruka.

          Äkta kastanj (Castanea sativa) Spred ut ett antal frön utomhus i höstas, men jag såg sedan att någon mus eller liknande gått efter och grävt upp dom. Dessutom skall kastanjerna vara känsliga för frost, och det var mer än 20cm tjäle i vintras. Trodde samtliga hade misslyckats, men idag hittade jag en en planta med ovanligt utseende smile.gif Vet inte om fler kan ha klarat sig, men denna står i alla fall på perfekt plats så det blir bra. Återstår bara att lotsa den genom den första, mest kritiska vintern. Lyckligtvis var det bra proviniens på nöten, men det är ändå på gränsen här i zon 2-3.

          Japansk Magnolia (Magnolia kobus) Det enda träd jag köpt för pengar i år. Hittade inget på min annars välsorterade plantskola, men plantagen hade förvånande nog ett antal plantor som dessutom såg väldigt friska ut. Dom allra flesta sätter ju dessa träd som solitärer, men det tyckte jag inte riktigt den förtjänade. Något som är så förvillande likt en sälg får klara sig inne bland de andra träden, det blir dessutom mera likt platsen där de naturligt växer. Bara tio år kvar tills man kan se efter blomning nu då biggrin.gif

          Vad har ni andra skaffat för kul träd i år?

          Tio år senare:

          Robinian - växer och är tre meter hög men den trivs inte riktigt och vaknar sent på våren eller snarare en bit in på försommaren. Funderar på att ta bort den men den står väl inte direkt i vägen.
          Catalpa - en lever fortfarande men får inte löv förrän slutet av maj eller början på juni. Ser allmänt ledsen ut och årstillväxten fryser bort på vintern. Har nog inte växt en centimeter på dessa år.
          Kastanj - frodas verkligen. fyra-fem meter hög och stammen börjar närma sig en decimeter. Blommade första gången i fjol och mer i år men taggbollarna blir ju tomma eftersom trädet inte befruktas.
          Magnolia - torkade ihjäl i fjol sommar men den såg tråkig ut redan innan. För magert här, den vill ha näringsrik mulljord.

          Ett rätt av fyra alltså, men jag har ju planterat ganska många andra träd genom åren och en del trivs, andra trivs inte. Svala somrar och mager sandjord, vissa klarar det bättre än andra.
           
          Citera
          jegi
          Inlägg 01-08-2019, 00:08
          Länk hit: #226


          Medlem
          Antal inlägg: 815
          Medlem sedan:
          02-05-2005
          Medlem nr: 5 651



          Hoppsan, ett rejält kliv.
          Robinia har jag jävlats med några gånger. Nu har jag en som verkar vara etablerad. Står skuggigt.
          Catalpa, där hade jag en jättefin erubescens på 5 meter där hela trädet torkade ihop ifjol - Kommer med skott från roten nu och med gigantiska blad.
          Kastanj har jag också en som fr a drog iväg i fjol under värsta torkan.
          Hade också en kobus...
          Ett annat träd som jag till slut fått fason på (nr 3) är Magnolia obovata. Nu har jag ett på 4 meter.
          Gissar på att vi odlar i likartad zon Huggorm. Zon IV här i alla fall.
          Måste säga att jag verkligen saknar Cilla på forumet. All denna entusiasm och kunskap.


          --------------------
          Jerker i Gävle

           
          Citera
          Huggorm
          Inlägg 01-08-2019, 07:20
          Länk hit: #227


          Moderator
          Antal inlägg: 18 359
          Medlem sedan:
          27-01-2007
          Medlem nr: 9 009



          Nja, jag är nog snarare i zon 3, men här på västkusten är det ju lite mera oceaniskt med svalare somrar och mildare vintrar.

          Angående Robinia så såg jag en stor i en trädgård i Uppsala nyligen. Jag har också sett i Göteborg och Karlskrona förut. Och den växer väl okej här också, det är mest att den är lite tråkig med kort växtsäsong här.

          Har precis planterat några amerikanska kastanjeplantor (castanea dentata), få se om de trivs. Numera frösår jag alla träd, då får man flera plantor och kan plantera på olika ställen på tomten.
           
          Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 01-08-2019, 10:24
          Länk hit: #228


          Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem sedan:
          08-11-2002
          Medlem nr: 296



          Håller du på med att skapa ett arboretum?


          --------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

          Straight for ever. Cogito, ergo sum.
           
          Citera
          Huggorm
          Inlägg 01-08-2019, 13:00
          Länk hit: #229


          Moderator
          Antal inlägg: 18 359
          Medlem sedan:
          27-01-2007
          Medlem nr: 9 009



          Bara en väldigt speciell skog
           
          Citera

          12 sidor V  « < 10 11 12
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 29-03-2024, 12:04
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon