Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Fullt krig mot mullvadarna, Behöver hjälp!
          Saawan
          Inlägg 16-03-2014, 22:37
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 5
          Medlem sedan:
          20-04-2007
          Medlem nr: 9 889



          Jag håller på att bli galen på den koloni (?) av mullvadar som invaderat vår gräsmatta! I höst/vinter har vi haft uppåt 25 stora jordhögar på gräsmattan, inte snyggt och inte praktiskt. För ett par veckor sedan tog vi tag i det hela, jämnade ut alla högar och köpte tre sådana där stavar som låter och vibrerar och som man kör ner i marken. Var morgon går jag ut och lyfter på jorden på de nya högarna (2-4 st var morgon) och lägger begagnad kattsand där, täcker över och plattar till. Allt under ilskna svordomar. Det är snart inget gräs kvar!!! Vi har katt men de jäkla mullvadarna sticker ju aldrig upp nosen ovan jord så han har inte fått tag i någon. Vad gör man? Har läst om surströmming men allvar, man vill ju kunna vara i trädgården. De är enbart på gräsmattan, har inte alls gett sig på någon växtlighet (buskar, fruktträd och annat finns mest på baksidan) och det är stora högar, inte synliga hål så både vi och de trädgårdsbutiker vi rådfrågat tror det är mullvad, inte sork.

          Alla tips mottages tacksamt, håller på att bli tokig!
           
          Citera
          jaj-51
          Inlägg 17-03-2014, 06:17
          Länk hit: #2


          Gäster






          Några har använt gas med framgång.

          Brukar vara typ koldioxid där djuren somnar in och dör av syrebris

          googla sork mullvad råttor kolsyreis karbid slang bilavgaser.

          Redigerat av jaj-51: 18-03-2014, 07:22
           
          Citera
          Leopardcookie
          Inlägg 17-03-2014, 18:53
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 269
          Medlem sedan:
          31-08-2011
          Medlem nr: 73 861



          Det är inte sjysst att gasa ihjäl djur, särskilt när det är deras natur att bo där de gör och vi avgränsar deras natur.
          Jag hade också en del problem och provade att trycka ner gamla läskflaskor/ölflaskor i glas med öppningen uppåt och botten ner i hålen i gräsmattan, vinden gör så det tjuter i flaskorna och vibrerar och de gillar inte ljudet. Det hjälpte här iaf. Prova det innan djuren måste dö.
           
          Citera
          Bassam
          Inlägg 17-03-2014, 19:56
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 7 985
          Medlem sedan:
          04-10-2007
          Medlem nr: 12 723



          Hej

          Jag är med dig Leopardcookie, man ska försöka borta dem från sin trädgård, jag läste två förslag:

          1 Man ska försöka att din staket går inom mark 45 cm.

          2 detta andra som man kan begrava en trådnät staket under jorden som gör att mullvad kan inte hitta sin väg.

          3 jag läste också att man kan köpa special spik , detta man kan fasta i marken, spiken ge ljud som mullvad tycker inte om, så de kan bli borta från din trädgård.


          H.Bassam

          Redigerat av Bassam: 17-03-2014, 20:15
           
          Citera
          Saawan
          Inlägg 18-03-2014, 15:44
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 5
          Medlem sedan:
          20-04-2007
          Medlem nr: 9 889



          Stavar i marken har vi, verkar inte hjälpa så här långt. Staket runt hela tomten (där det nu finns häck) på 1100 kvm, staket som dessutom är nergrävt 45 cm hela vägen, det är inte rimligt, varken kostnadsmässigt eller arbetsmässigt. Hur gör man med infarten till huset dessutom?

          Jag har läst om det där med gasen, tycker det låter både farligt och läskigt men som sista utväg kan jag tänka mig ta till det. Ska testa flaskorna nu men låter inte det väldigt mycket? Alltså ovanför jorden också? Tänker på våra stackars grannar. De intill oss har inte högar men bifogar en bild på grannens gräsmatta två hus bort (det är en tom tomt emellan, varför kan de inte bara bo där där jäkla djuren?!) på andra sidan. Så såg vår ut innan vi började jämna ut högarna var dag. Gulliga djur eller inte, det är liksom inte hållbart, man snubblar, våra barn kan inte springa och leka i trädgården, gräsmattan undermineras osv.

          Ska leta upp flaskor nu och testa. Bifogad fil  mullvadar.jpg ( 278.52k ) Antal nedladdningar: 38


          Hoppsan, det blev två bilder. Men ni ser i alla fall eländet ordentligt då.

          Redigerat av Saawan: 18-03-2014, 15:43
          Bifogade fil(er)
          Bifogad fil  mullvadar.jpg ( 278.52k ) Antal nedladdningar: 63
           
           
          Citera
          Leopardcookie
          Inlägg 19-03-2014, 07:26
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 269
          Medlem sedan:
          31-08-2011
          Medlem nr: 73 861



          Ljudet från flaskorna blir inte så högt som när vi visslar i dom, men tillräckligt för att mullvaden ska tycka att det är störande. Sen kan det vissla till i någon enstaka flaska då och då men det är inget som stör grannar..
           
          Citera
          codehacker
          Inlägg 24-02-2018, 14:41
          Länk hit: #7


          Medlem
          Antal inlägg: 1
          Medlem sedan:
          24-02-2018
          Medlem nr: 86 883



          Skulle vara intressant att veta hur det gick till slut. unsure.gif
           
          Citera
          Mjärden
          Inlägg 25-02-2018, 00:17
          Länk hit: #8


          Medlem
          Antal inlägg: 2 400
          Medlem sedan:
          10-10-2013
          Medlem nr: 79 127



          När jag växte upp använde vi en typ av mullvadsfälla i stål, som man laddade med en plåtbit. När sen mulllvaden kom i gången petade den bort plåtbiten och fällan slog igen.
          Lite roligt är att här på odla.nu finns en liknande fälla av märket Fiskars, modell stor eller liten.https://www.odla.nu/shop/search/ajax/product?productid=4994&currency=SEK

          Redigerat av Mjärden: 25-02-2018, 00:21
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 18-04-2024, 07:49
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon