Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


          21 sidor V   1 2 3 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Det går bra nu för Borg., Eller inte.
          Anma
          Inlägg 27-08-2011, 10:10
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 10 260
          Medlem sedan:
          02-05-2005
          Medlem nr: 5 642



          "27 AUGUSTI 2011. Finansministern
          Anders Borg är en skicklig politiker, frågan är bara hur länge han kommer att kunna leva på gamla meriter?
          I går höll Anders Borg en pressträff om det ekonomiska läget. Han hade sin vanliga utrustning: svart t-shirt, svart kavaj, hästsvans och Power Point-presentation. Yta har Anders Borg alltid varit bra på. Hyllningsartiklarna om honom har alltid handlat om vad han utstrålar och signalerar. Sådant är naturligtvis viktigt. Men bortom ytan har Borg problem.
          En regering utan idéer
          I går uttryckte finansministern oro. Om den ekonomiska krisen slår mot Sverige kommer vi ha mindre resurser att hantera den än 2008. Då kunde Borg ta ur buffertarna som tidigare socialdemokratiska regeringar byggt upp. Sedan dess har regeringen bränt miljarder efter miljarder på skattesänkningar som inte har skapat de utlovade jobben. Det femte jobbskatteavdraget har Borg nu backat från. Regeringen står plötsligt helt utan idéer.
          KD och C utanför
          Borg kunde i går inte ge besked om hur stort det ekonomiska reformutrymmet blir. Antagligen är det första gången en finansminister inte har kunnat göra detta på den årliga träffen på Harpsund. Utrymmet verkar bestämmas av förhandlingarna med småpartierna. Och de har all anledning att vara desperata. Moderaterna växer på de andras bekostnad.
          I gårdagens Sifo låg både Kristdemokraterna och Centern utanför riksdagen.
          Borg är finansminister i en svag minoritetsregering som klarat sig på att i nio fall av tio få stöd av Sverigedemokraterna. Nu försöker Moderaterna desperat närma sig Miljö­partiet. Förslaget om sänkt restaurangmoms verkar vara ett sådant försök. Det var därför som Socialdemokraterna under Mona Sahlin stödde idén. Särskilt många jobb kan det inte förväntas skapa.
          Dumsnål
          Borg får även skäll från ekonomkåren. Både Lars Calmfors och Konjunkturinstitutet ropar om att finansministern är dum­snål. Han borde satsa mer för att hålla Sverige utanför krisen.
          I går sträckte Socialdemokraterna ut en hand till regeringen. De kan tänka sig förhandla för att få till en bred samling i riksdagen runt den ekonomiska politiken.
          Anders Borg borde ta den."

          Källa:Aftonbladet

          Min fetmarkering. Detta har varit min åsikt hela tiden. Tydligen är jag inte helt ensam om den.
           
          Citera
          Huggorm
          Inlägg 27-08-2011, 10:31
          Länk hit: #2


          Moderator
          Antal inlägg: 18 359
          Medlem sedan:
          27-01-2007
          Medlem nr: 9 009



          Äsch, jag har fortfarande det största förtroende
           
          Citera
          Motti
          Inlägg 27-08-2011, 20:23
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 10 802
          Medlem sedan:
          03-06-2008
          Medlem nr: 16 563



          Han är den mest brillianta finansministern vi haft någon sinn !det är han som räddat Sverige från alla ekonomiska kriser som drabbat övriga världen !också tack vare att vi har behållt vår kära Krona som visat sig vara mer stabil än andra valutor i världen thanks.gif
           
          Citera
          Anma
          Inlägg 27-08-2011, 20:27
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 10 260
          Medlem sedan:
          02-05-2005
          Medlem nr: 5 642



          CITAT (Motti @ 27-08-2011, 21:23) *
          Han är den mest brillianta finansministern vi haft någon sinn !det är han som räddat Sverige från alla ekonomiska kriser som drabbat övriga världen !också tack vare att vi har behållt vår kära Krona som visat sig vara mer stabil än andra valutor i världen thanks.gif

          Senast idag pratade Borg om att han tyckte att Sverige ska ha Euro och att han trodde att det skulle bli så under hans livstid.
          Förra krisen klarade han tack vare att regeringen Persson lämnade starka finanser efter sig.

          Igår sa Reinfeldt att det inte går så bra för Sverige just nu bland annat för att skatteintäkterna minskat. Hmmm.... undra varför de har minskat för? Dum dummare, liksom.
           
          Citera
          *Stintan*
          Inlägg 27-08-2011, 20:40
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem sedan:
          04-08-2005
          Medlem nr: 6 301



          CITAT (Motti @ 27-08-2011, 21:23) *
          Han är den mest brillianta finansministern vi haft någon sinn !det är han som räddat Sverige från alla ekonomiska kriser som drabbat övriga världen !också tack vare att vi har behållt vår kära Krona som visat sig vara mer stabil än andra valutor i världen thanks.gif


          Är du född igår eller? giggle.gif


          --------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
           
          Citera
          Motti
          Inlägg 27-08-2011, 20:47
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 10 802
          Medlem sedan:
          03-06-2008
          Medlem nr: 16 563



          Tack Stintan !var längesedan jag fick en sådan fin komplimang !skulle innebära att jag var en dag gammal då smiley_small_hug.gif gud va underbart :)Men sanningen är att jag är född 1953 sad.gif och fyller 60 om två år.Den dagen Moderaterna vill ha Euro som Valuta då slutar jag rösta på dom ,har röstat Moderat sedan 1972.Alla har väl set hur stark Kronan är gentemot alla andra valutor i världen varför ändra på det ?

          Redigerat av Motti: 27-08-2011, 20:48
           
          Citera
          Anma
          Inlägg 27-08-2011, 20:52
          Länk hit: #7


          Medlem
          Antal inlägg: 10 260
          Medlem sedan:
          02-05-2005
          Medlem nr: 5 642



          CITAT (Motti @ 27-08-2011, 21:47) *
          Tack Stintan !var längesedan jag fick en sådan fin komplimang !skulle innebära att jag var en dag gammal då smiley_small_hug.gif gud va underbart :)Men sanningen är att jag är född 1953 sad.gif och fyller 60 om två år.Den dagen Moderaterna vill ha Euro som Valuta då slutar jag rösta på dom ,har röstat Moderat sedan 1972.Alla har väl set hur stark Kronan är gentemot alla andra valutor i världen varför ändra på det ?


          Du behöver verkligen läsa på!! Moderaterna är för Euro och har alltid så varit. Just för tillfället tycker de att folkomröstningen från 2003 ska respekteras, men ingen vet hur länge. Vad vet du egentligen om det parti du röstar på? Inte mycket, som det verkar.

          Redigerat av Anma: 27-08-2011, 20:58
           
          Citera
          Azur
          Inlägg 27-08-2011, 20:58
          Länk hit: #8


          Gäster






          CITAT (Anma @ 27-08-2011, 21:27) *
          Senast idag pratade Borg om att han tyckte att Sverige ska ha Euro och att han trodde att det skulle bli så under hans livstid.

          Håller med om bägge.

          Jag tror också han är den bäste finansminister vi haft, men jag är inte säker på att det säger så mycket egentligen - konkurrensen är inte mördande. Feldt, och sen inte mycket mer.
           
          Citera
          Anma
          Inlägg 27-08-2011, 21:04
          Länk hit: #9


          Medlem
          Antal inlägg: 10 260
          Medlem sedan:
          02-05-2005
          Medlem nr: 5 642



          Idag pratade Borg om att det tar 5-6 år för krisländerna att återhämta sig, sedan blir euron stark igen.

          Motti, kolla här:

          "2003 var folkomröstningen av euron. En majoritet av svenska folket röstade då nej. Detta trots en massiv kampanj för ja-sidan. Där de flesta riksdagspartier företrädde ett ja. Nu väcks frågan om en ny folkomröstning inom de närmaste fyra åren.
          Folket för Euro
          Enligt den senaste tidens opinionsundersökningar så visar de att en majoritet av det svenska folket nu skulle rösta ja till ett byta av valutan till euro. Och därmed att Sverige skulle ingå i det europeiska valutasamarbetet.
          Opinionen har svängt över tid, en del av det kan förklaras med den senaste tidens ekonomiska kris och tron att den kunde ha mildrats med en gemensam valuta.
          En åsikt som förespråkarna bland annat hävdar. Nu är övertaget för ja-sidan relativt liten så att spekulera i en definitiv utgång vid en folkomröstning är nog lite vansklig.
          Riksdagsmajoritet för Euron
          Bland partierna i riksdagen råder det en majoritet för ett införande av euron. Partiernas åsikter enligt nedan.
          Moderaterna säger ja, men anser att den tidigare folkomröstningen skall respekteras. Dock oklart hur länge det resultatet skall respekteras. Det har nämnts att under nästa mandatperiod, 2010 till 2014, skall ingen folkomröstning hållas.
          Folkpartiet säger ja och vill ha en folkomröstning under nästa mandat period.
          Kristdemokraterna säger ja och diskuterar internt om kravet på en folkomröstning skall komma under nästa mandatperiod.
          Centerpartiet som tidigare varit motståndare anser att frågan bör utredas närmare på ett förutsättningslöst sätt. Krafter inom partiet säger ja.
          Socialdemokraterna är i grunden positiva men vill precis som moderaterna respektera den tidigare folkomröstning. Också där oklart hur länge till.
          Miljöpartiet säger nej.
          Vänsterpartiet säger även de nej till euro."

          Källa
           
          Citera
          Motti
          Inlägg 27-08-2011, 21:13
          Länk hit: #10


          Medlem
          Antal inlägg: 10 802
          Medlem sedan:
          03-06-2008
          Medlem nr: 16 563



          Men varför i hellsike ska vi rösta för Euron när den svenska kronan är så stark ?bär mig emot att rösta på vänstern överhuvudtaget !så då lär jag inte rösta på något parti om det gäller valutan .Har en bekant inom Moderata partiet som sitter i komunen !men det lär inte hjälpa för han sitter på för låg nivå inom partiet.Jag skulle vilja ha en ny folkomröstning gällande kronan visse versa Euron .Varför ska man kassta bort något som är skitbra i vår ekonomi ?
           
          Citera
          Anma
          Inlägg 27-08-2011, 21:20
          Länk hit: #11


          Medlem
          Antal inlägg: 10 260
          Medlem sedan:
          02-05-2005
          Medlem nr: 5 642



          CITAT (Motti @ 27-08-2011, 22:13) *
          Men varför i hellsike ska vi rösta för Euron när den svenska kronan är så stark ?bär mig emot att rösta på vänstern överhuvudtaget !så då lär jag inte rösta på något parti om det gäller valutan .Har en bekant inom Moderata partiet som sitter i komunen !men det lär inte hjälpa för han sitter på för låg nivå inom partiet.Jag skulle vilja ha en ny folkomröstning gällande kronan visse versa Euron .Varför ska man kassta bort något som är skitbra i vår ekonomi ?

          Ja säg det, det är inte jag som bestämmer den moderata politiken....
          Socialdemokraterna tycker samma sak. Det är bara Miljöpartiet och Vänsterpartiet som säger nej.
           
          Citera
          *Stintan*
          Inlägg 27-08-2011, 21:20
          Länk hit: #12


          Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem sedan:
          04-08-2005
          Medlem nr: 6 301



          CITAT (Motti @ 27-08-2011, 21:47) *
          Tack Stintan !var längesedan jag fick en sådan fin komplimang !skulle innebära att jag var en dag gammal då smiley_small_hug.gif gud va underbart :)Men sanningen är att jag är född 1953 sad.gif och fyller 60 om två år.Den dagen Moderaterna vill ha Euro som Valuta då slutar jag rösta på dom ,har röstat Moderat sedan 1972.Alla har väl set hur stark Kronan är gentemot alla andra valutor i världen varför ändra på det ?


          Fråga din älskling Borg!


          --------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
           
          Citera
          gnon49
          Inlägg 27-08-2011, 21:45
          Länk hit: #13


          Medlem
          Antal inlägg: 4 721
          Medlem sedan:
          19-07-2008
          Medlem nr: 17 660



          Visst är Borg en dängare till finansminister, det tycker nog dom flesta. Och pengar finns ju till reformer även om utrymmet minskar framöver. Dagsläget är inte intressant för en finansminister utan det är framförhållning som gäller, då för dom närmaste åren. Att moderaterna nu går starkt framåt beror troligtvis på tilltron till Borgs finanspolitik. S har ju än så länge inte presenterat sin ekonomiska politik, eller sin politik för framtiden överhuvudtaget, och sådant syns i mätningarna. Dom varken ökar eller minskar utan ligger runt 30 procent. Än har Sverige en stark ekonomi så än behöver vi knappast oroa oss.
          Sedan har ju både euro o krona sina för o nackdelar. Det går i cykler. Så varför inte euro. Undrar om inte Europa behöver ett stålbad för att inse att omvärlden faktiskt har kommit ikapp och utmanar oss på det mesta. Motorn i världsekonomin har nog flyttat till Asien för ett bra tag framöver.


          --------------------
          Odlar i zon 2-3 utanför Uddevalla

          Den bästa huvudkudden har ett positivt innehåll.
           
          Citera
          Motti
          Inlägg 27-08-2011, 22:19
          Länk hit: #14


          Medlem
          Antal inlägg: 10 802
          Medlem sedan:
          03-06-2008
          Medlem nr: 16 563



          Jo till Asien och till Kina framför allt !Vi får se upp med Kina de kommer starkt ,min man och hans brors företag gör affärer där och gubben var där i Januari och ska dit igen !Kina är på frammarsch absolut.Kan tala om att mopeder som går på bensin är förbjudna där alla Moppar går på el tex, alla bilar är nya inga skrothögar där inte ,ett tecken på hur ekonomin går framåt där!men dom är bra många Kineser där smile.gifnär jag var barn så sa de att varge gång du blinkar så föds en Kines det stämmer nog faktiskt än rolleyes.gif
           
          Citera
          Huggorm
          Inlägg 27-08-2011, 22:25
          Länk hit: #15


          Moderator
          Antal inlägg: 18 359
          Medlem sedan:
          27-01-2007
          Medlem nr: 9 009



          CITAT (Motti @ 27-08-2011, 21:47) *
          Den dagen Moderaterna vill ha Euro som Valuta då slutar jag rösta på dom ,har röstat Moderat sedan 1972.

          rotfl.gif
           
          Citera
          *Stintan*
          Inlägg 27-08-2011, 22:26
          Länk hit: #16


          Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem sedan:
          04-08-2005
          Medlem nr: 6 301



          Att införa euro vore nog spiken i kistan för svensk ekonomi. Var det inte så att vi under senaste finanskrisen klarade oss så pass bra som vi gjorde och bättre än i stort sett alla andra länder tack vare att vi hade kronan. Hur man ens kan komma på tanken att införa euro när en massa "euroländer" står på ruinens brant fattar jag inte. Jag är inte alls säker på att Europa klarar att ha en gemensam valuta.


          --------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
           
          Citera
          Huggorm
          Inlägg 27-08-2011, 22:27
          Länk hit: #17


          Moderator
          Antal inlägg: 18 359
          Medlem sedan:
          27-01-2007
          Medlem nr: 9 009



          CITAT (Motti @ 27-08-2011, 23:19) *
          Jo till Asien och till Kina framför allt !Vi får se upp med Kina de kommer starkt ,min man och hans brors företag gör affärer där och gubben var där i Januari och ska dit igen !Kina är på frammarsch absolut.Kan tala om att mopeder som går på bensin är förbjudna där alla Moppar går på el tex, alla bilar är nya inga skrothögar där inte ,ett tecken på hur ekonomin går framåt där!men dom är bra många Kineser där smile.gifnär jag var barn så sa de att varge gång du blinkar så föds en Kines det stämmer nog faktiskt än rolleyes.gif

          Att alla bilar är nya beror på att de varit för fattiga för att köpa några tidigare. Och jag tror det finns rätt gott om bensindrivna moppar där också, även om det kanske är förbjudet på vissa ställen som delar av Beijing eller så
           
          Citera
          *Stintan*
          Inlägg 27-08-2011, 22:28
          Länk hit: #18


          Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem sedan:
          04-08-2005
          Medlem nr: 6 301



          CITAT (Huggorm @ 27-08-2011, 23:25) *
          rotfl.gif



          Ja det där var riktigt roligt! naughty.gif






          --------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
           
          Citera
          Huggorm
          Inlägg 27-08-2011, 22:30
          Länk hit: #19


          Moderator
          Antal inlägg: 18 359
          Medlem sedan:
          27-01-2007
          Medlem nr: 9 009



          CITAT (*Stintan* @ 27-08-2011, 23:26) *
          Att införa euro vore nog spiken i kistan för svensk ekonomi. Var det inte så att vi under senaste finanskrisen klarade oss så pass bra som vi gjorde och bättre än i stort sett alla andra länder tack vare att vi hade kronan. Hur man ens kan komma på tanken att införa euro när en massa "euroländer" står på ruinens brant fattar jag inte. Jag är inte alls säker på att Europa klarar att ha en gemensam valuta.

          Argumentet från början var att euron skulle underlätta vid export. Det var långt innan eurokriserna började uppstå, och jag tror många som var för euron på den tiden är mer tveksamma idag. Men att säga det vore att erkänna sitt misstag, och därför undviker de flesta med politiska ambitioner helt enkelt ämnet
           
          Citera
          Azur
          Inlägg 28-08-2011, 09:54
          Länk hit: #20


          Gäster






          CITAT (Huggorm @ 27-08-2011, 23:30) *
          Argumentet från början var att euron skulle underlätta vid export. Det var långt innan eurokriserna började uppstå, och jag tror många som var för euron på den tiden är mer tveksamma idag. Men att säga det vore att erkänna sitt misstag, och därför undviker de flesta med politiska ambitioner helt enkelt ämnet

          Eurons problem är att regelverket inte är tillräckligt långtgående.
          Europeiska centralbanken får inte dubbelkolla uppgifterna som medlemsländerna skickar in, eller kräva förändringar av politiken. Resultat: Irland, Grekland, Spanien och Italiens regeringar skickar in falsk bokföring, lånar allt de orkar, och köper röster med reformer av typen "14 månadslöner per år", "garanterad livstidsanställning för statligt anställda" och "full pension vid 45 års ålder", glatt förvissade om att alla kostnader kommer att kunna lastas över på övriga euroländer.
          Regelverket är i sin tur inte tillräckligt långtgående pga att alla euroskeptiker motsäger sig överstatligt inflytande.

          Tanken på en gemensam valuta är bra, det är bara fånigt att ha nån sentimental bindning till pengar, men däremot måste regelverket absolut ses över. Annars hamnar man precis där EU är nu: de skrupellösaste medlemsländerna skor sig på övrigas bekostnad.

          För övrigt är jag häpen över hur greker och andra totalt missat vem som är ansvarig för deras problem. Det är inte Bryssel eller Tyskland som satt dem på pottan, det är deras egna politiker via medvetet vanstyre av landet, och de borde kräva utredningar och åtal.
           
          Citera

          21 sidor V   1 2 3 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 29-04-2024, 08:57
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon