Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Hjälp min cyklamen är inte glad!
          Fialotta
          Inlägg 07-11-2002, 11:22
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 3 731
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 49



          Hej alla!
          Fick en stor vit cyklamen av en vännina för ett tag sen och den har stått så fint och varit glad...men nu vet jag inte om den är det längre blink.gif
          Har vattnat under ifrån som det stod på lappen och sänkt den i vatten ibland, men bladen blir gula och knopparna bockar sig ändå??
          Varje gång jag har en cyklamen så misslyckas jag...vad gör jag för fel tro...nån som vet?
          Gillar både Azaleor o cyklamen starkt, men jag kan ju inte hålla på och ta död på dom varje gång...känns inte bra!
          Väntar ivrigt på svar från er!
          Kramisar wub.gif


          --------------------
          *maudan*
           
          Citera
          Sassa
          Inlägg 07-11-2002, 11:29
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 186
          Medlem sedan:
          04-11-2002
          Medlem nr: 117



          Hejsan! biggrin.gif

          Nä jag har tyvärr inga råd att ge för min cyklamen ser precis likadan ut! Inte min typ av växt sad.gif
          De går alltid en säker död till mötes hos mej. unsure.gif
          Hälsar Sassa
           
          Citera
          Ann-Christin Lin...
          Inlägg 07-11-2002, 11:34
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 319
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 23



          Jag har också en hel drös med i förtid avdöda cyklamen på mitt samvete - men nu, nu har jag en på jobbet (det går aldrig hemma) som frodas och trivs som bara den... rolleyes.gif

          Jag låter den torka upp ordentligt mellan vattningarna, som sker underifrån, med avhällande av överflödigt vatten efter en stund.

          Brukar göra likadant hemma, men där glömmer jag nog lite för ofta att vattna - jag har så hemskt många krukväxter där, här på jobbet har jag bara tre stycken, som står mitt framför näsan på mig!

          smile.gif


          --------------------
          Hälsar Anki!
           
          Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 07-11-2002, 11:46
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 18 592
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 31



          Cyklamen tillhör de krukväxter som trivdes bättre förr då husen var svalare och lite fuktigare. Samma sak gäller många azaleor men många av de sorter som förädlas fram nu ska vara mera tåliga för vårat inomhusklimat.

          Vill man att en cyklamen ska hålla länge och blomma länge så ställer man den ljust (ej i starkt solsken) och svalt gärna runt +15C. Jorden ska hållas fuktig den får inte bli alltför blöt och inte jättetorr. Det går att vattna både över och underifrån bara man ser till att inget vatten kommer på knölen. Vissna blommor och blad vrids bort så inga bitar av stjälken sitter kvar på knölen.


          --------------------
          Mvh Åsa


          Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)
           
          Citera
          Fialotta
          Inlägg 07-11-2002, 12:51
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 3 731
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 49



          Tack för era svar!!! rolleyes.gif

          Tydligen är det en svår blomma...gäller att njuta så länge den varar alltså! wacko.gif
          Kramisar!


          --------------------
          *maudan*
           
          Citera
          Ann
          Inlägg 07-11-2002, 18:55
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 145
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 37



          Cyklamen är en attans blomma. Den och azalea är portförbjuden hos mig.
          Har pysslat och donat med dom, efter konstens alla regler, men icke! mad.gif Någon i Forumet tyckte att skator var "smådjävlar". Är det nåt som är smådjävlar ,så är det dessa två uschlingar mad.gif
          Vill ha blommor som " gör som jag vill" Blomma när jag säger till. tongue.gif tongue.gif

          Ann.
           
          Citera
          Lena F
          Inlägg 11-11-2002, 22:02
          Länk hit: #7


          Medlem
          Antal inlägg: 26
          Medlem sedan:
          05-11-2002
          Medlem nr: 230



          Cyklamen vill ha kalkfritt vatten och kan nicka till om den blir för blöt sägs det. Har köpt dessa blommor massor av gånger och sköt den enligt blomboken och inte har det lyckats wacko.gif

          Har docka haft en azalea i nästan 12 år som nu i sommras somnade in , klarade nog inte värmen eller så vår det omplanteringen. Jag tror att om man ska lyckas med azaleor så ska man få tag på exemplar som inte har drivits upp för hårt utan har fått växa till sig mer på naturligt sätt.


          --------------------
          Vill du vara lycklig en dag, sup dig full
          Vill du vara lycklig ett år, gift dig
          Vill du alltid vara lycklig, skaffa dig en trädgård
           
          Citera
          Inger R
          Inlägg 12-11-2002, 19:28
          Länk hit: #8


          Medlem
          Antal inlägg: 74
          Medlem sedan:
          02-11-2002
          Medlem nr: 66



          Jag kände en tant som hade helt underbara rikblommande cyclamen. Hon vattnade med regnvatten i och för sig men det var inte det som var knepet. Hon hade dom i ett ljust norrfönster i ett svalt rum, ca 10 +grader skulle jag tippa. Dom blommande cyclamenkrukorna fick bara komma in i rumsvärmen när det var kafferep o dylikt och då bar hon in dom i rummet precis före gästerna anlände och så snart sista gästen hade gått så åkte cyclamenkrukorna tillbaka till sitt norrfönster.
          Detta har jag tagit fast på och mina cyclamen bor numera i varmväxthuset under vintern. Där håller vi ca 10 plusgrader och så blir ju luftfuktigheten högre än i ett vanligt bostadsrum. Därute brukar dom trivas alldeles förträffligt.
           
          Citera
          Gunvor Nilsson
          Inlägg 12-11-2002, 19:58
          Länk hit: #9


          Medlem
          Antal inlägg: 1 439
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 19



          Där jag växte upp på landet var det ganska vanligt på gårdarna att man hade en sal, ett stort rum motsvarande dagens vardagsrum, men som bara användes när det var fest. På vintern eldades inte i det rummet i vardagslag och där stod alla krukväxter under viloperioden. Men också födelsedags-hortensior, cyklamen och azaleor och dom höll sej fina jättelänge så det där med svalförvaring stämmer bra.


          --------------------
          user posted image
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 26-04-2024, 19:35
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon