Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


          8 sidor V   1 2 3 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > När trädgården dör..
          Gunilla T
          Inlägg 19-07-2017, 15:05
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 2 090
          Medlem sedan:
          02-10-2015
          Medlem nr: 82 744



          Det är längesedan jag borstat tänderna under rinnande vatten men häromdagen när jag åkte genom ett bostadsområde tvättades bilar på garageuppfarten. Det kommer att vara lättare att lösa upp den gordiska knuten än att det sjunker in i folksjälen att Sverige har vattenbrist. Klädtvätt sparar jag in i det längsta eftersom jag är rädd att maskinen med ett sörplande ljud skall pumpa upp dyvatten.

          Extremvädret som vetenskapen varnat för pågår för fullt, en del drabbas av skyfall och översvämningar, andra av extremtorkan som dödar både djur och växter. Inte ens den mest ihärdiga nej sägare kan längre blunda för vad som sker mitt framför våra ögon. En lantbrukare berättade i lokaltidningen häromdagen att det krävs 30 - 50 mm den närmsta tiden regn för att rädda skördarna. När grödorna förstörs blir maten dyrare och dyrare mat har alltid varit en grogrund för konflikter och krig i världen.

          Min trädgård dör i torkan, en liten bit för varje dag. Det som jag byggt upp under snart 20 år klarar inte längre att leva utan vatten. Det gör inte däggdjuren eller insekterna heller, vi har inte ens haft det minsta lilla tillstymmelse till mygg denna vår och sommar. Humlor och bin surrar inte längre över blommande timjan. Fåglarna är desperata och hackar sönder trädgården där det ff kan finnas lite fukt. Grönytorna som vi klipper brukar befolkas av fåglar som plockar mask men den bruna och snustorra ytan innehåller inga maskar längre.

          Min stora Rhododendronsamling skriker efter vatten, bladen blir knallgula över en natt för att sedan ramla av. Växterna försöker skydda sig mot torkan genom att släppa sina blad. Barrväxterna reagerar inte lika akut, förvarnar inte men när barren blir bruna är det försent.

          Jag är växtsamlare och har samlat på mig en hel del växter under åren, många unika och svåra att hitta. Jag beräknar att det finns något mellan 4.000 till 5.000 växter i trädgården. Om någon erbjöd sig att vattna trädgården för 20.000 kr skulle jag utan tvekan betala det men den möjligheten finns inte. Brandkåren får inte längre åka ut och fylla poolerna, detsamma gäller säkert för trädgårdar.

          Utan vatten går det inte att leva på landsbygden, djurhållningen kräver mycket vatten, likaså det som skall bli vår mat. De kommunala kranarna levererar ff rent vatten men de stora vattenmagasinen är hårt ansträngda. Kommunerna vädjar om att innevånarna skall spara vatten men har inga åtgärder att ta till om man mot förmodan kommer på någon med att vara ovarsam.

          Jag har sett detta komma under de senaste 5 - 6 åren, torrperioderna blir längre för varje säsong, i år började det redan under våren och jag har slitit med bevattning sedan dess men nu går det inte längre. Att vi plötsligt skulle få nederbörd som räddar det som finns kvar är mera osannolikt än att jag träffas av en grön gubbe som faller ner från yttre rymden. Snötäcket som är det enda som kan fylla på grundvatten blir tunnare och tunnare för varje vinter.

          Ingen bryr sig om vår trädgård mer än vi själva, i övrigt är det "business as usual", greenwashing av produkter där marknadsföringen har hittat nya sätt att sälja sina produkter till konsumenter som inte bryr sig om att kontrollera sanningshalten.

          Politiken har mer konkreta problem att syssla med än bristen på rent vatten - det går liksom inte hem i stugorna och då är det inte ens värt att nämna. Vad ska till? Kanske några stora bränder som i Portugal, Kalifornien eller Kanada där naturen och alla som lever där brinner upp?

          Det blev långt det här, var inte meningen men jag är så ledsen över det som sker och inser att det är dags att kanske ge upp och flytta dit där kommunala kranar fortfarande levererar rent vatten.
           
          Citera
          Huggorm
          Inlägg 19-07-2017, 15:14
          Länk hit: #2


          Moderator
          Antal inlägg: 18 359
          Medlem sedan:
          27-01-2007
          Medlem nr: 9 009



          Jag har i flera år nu hört att medan östra och sydöstra Sverige skall bli torrare skall vi på västkusten skall få ett våtare klimat. Men det blir torrare här också, det är riktigt torrt ungefär varannan sommar. Just nu sitter jag utan dricksvatten, brunnen har sinat. Överallt där jorden är lite tunnare ser jag gula och bruna träd. Nu kan jag åka iväg till föräldrahemmet för att duscha, tvätta och hämta vatten men det är jobbigt och tar tid då det är några mil. Värre för de som inte har den möjligheten.

          De frodiga, djungelliknande trädgårdarnas tid kanske är förbi. Vi kanske får ett medelhavsklimat med torra somrar. Vi får nog tänka på det och plantera torktåliga växter istället. Problemet är väl att det växlar mellan våta somrar och torra, så det blir fel vad man än gör.
           
          Citera
          Gunilla T
          Inlägg 19-07-2017, 17:14
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 2 090
          Medlem sedan:
          02-10-2015
          Medlem nr: 82 744



          Tråkigt Huggorm att du blivit utan vatten, livet blir så komplicerat när ingenting fungerar som det brukar, inte ens toaletten. Det är svårt att föreställa sig vad det innebär när man är van att bara skruva på kranarna.

          Det finns 1,2 miljoner permanentboende i Sverige som har sin vattenförsörjning via egen brunn, de flesta har säkert problem vid det här laget.

          Jag brukar följa NASA Climate change https://climate.nasa.gov/ och deras rapporteringar om havsnivåer, temperaturkurvor och koldioxidutsläpp i atmosfären.

          När jag började läsa deras hemsida minns jag att man varnade för koldioxidutsläpp som översteg 350 ppm, alltså koncentrationen av växthusgaser i atmosfären. Idag är det 406, 36 ppm och liksom andra kurvor är den stadigt uppåtgående.

           
          Citera
          Tapio
          Inlägg 19-07-2017, 19:42
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 1 400
          Medlem sedan:
          05-10-2003
          Medlem nr: 2 402



          Halaj!

          Ässhh! Jag gjorde en seriös googling på detta, men hittade inget bra.
          Det enda jag hittade var:
          https://en.wikipedia.org/wiki/Alarmism
          och på svenska:
          https://sv.wiktionary.org/wiki/alarmist

          //T
           
          Citera
          strandskatan
          Inlägg 19-07-2017, 19:51
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 1 039
          Medlem sedan:
          01-02-2009
          Medlem nr: 20 928



          Det finns ju en sak som skulle minska vattenslöseriet - alla som bor i hus borde ha mulltoa, bra för miljön på alla sätt.
           
          Citera
          Huggorm
          Inlägg 19-07-2017, 20:11
          Länk hit: #6


          Moderator
          Antal inlägg: 18 359
          Medlem sedan:
          27-01-2007
          Medlem nr: 9 009



          Jag har utedass men det hjälpte inte, brunnen är torr ändå. Får väl satsa på en djupborrad istället, men problemet är fortfarande att klimatet tycks ändra sig.
           
          Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 19-07-2017, 20:34
          Länk hit: #7


          Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem sedan:
          08-11-2002
          Medlem nr: 296



          Det är tråkigt att läsa om problemen men jag har inga. I stan kommer vattnet från Göta älv och det dröjer innan den sinar. På landet har det regnat en del så grundvattenytan ligger 1 meter ner. Jag har grävd brunn så det är lätt att kolla. Sen har jag ju strandtomt och Landvettersjön är stor och djup... Dricksvattnet tar jag i en kallkälla som aldrig har sinat.


          --------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

          Straight for ever. Cogito, ergo sum.
           
          Citera
          malarmaster
          Inlägg 19-07-2017, 20:55
          Länk hit: #8


          Medlem
          Antal inlägg: 2 446
          Medlem sedan:
          26-02-2010
          Medlem nr: 28 186



          Problemen är än värre i andra delar av världen,Kalifornien håller t.ex på att tömma de stora dammar som man byggt i början av seklet,likaså i Mellanamerika.ökenstaterna skall vi inte tala om,de har redan katastrof.
          södra europa har stora skogsbränder och kan inte släcka pga vattenbrist.
          Jo,nu syns hur klimatförändringen kommer. I södra Sverige lär vi få det mkt torrare framöver. norra Sverige får det tydligen blötare,man varnar nu för översvämmningsrisk.
          Själv var jag utan vatten i fjol från aug-sept. det var första gången sedan min första sommar här och jag har bott här i snart 37 år.Min brunn har alltid haft vatten. I år ser det bättre ut trots sänkt grundvatten,det har faktiskt regnat betydligt mer än normalt här i södra Småland.
          Problemet är dock uppmärksammat,de flesta kommuner ser över sina reserver och tittar framåt. Mycket behöver dock göras för att spara vatten. vi har bevattningsförbud i både min kommun samt grannkommunerna men visst fylls barnpooler och tvättas bilar oavsett. Sanktionerna är nämligen obefintliga.
          En torr vinter till och det blir ordentliga problem nästa sommar...
           
          Citera
          Gunilla T
          Inlägg 20-07-2017, 07:11
          Länk hit: #9


          Medlem
          Antal inlägg: 2 090
          Medlem sedan:
          02-10-2015
          Medlem nr: 82 744



          CITAT (Tapio @ 19-07-2017, 20:42) *
          Halaj!

          Ässhh! Jag gjorde en seriös googling på detta, men hittade inget bra.
          Det enda jag hittade var:
          https://en.wikipedia.org/wiki/Alarmism
          och på svenska:
          https://sv.wiktionary.org/wiki/alarmist

          //T


          Håller med, det blev inget bra. Om du måste börja med att googla för att leta argument och landar i att sätta en etikett på mig så blev det nästan torftigt.

          Jag är väldigt ledsen för vad som händer i trädgården och du låter dig provoceras av det ohmy.gif
           
          Citera
          Tapio
          Inlägg 20-07-2017, 07:38
          Länk hit: #10


          Medlem
          Antal inlägg: 1 400
          Medlem sedan:
          05-10-2003
          Medlem nr: 2 402



          Halaj!

          Likt ruda har inte heller jag några problem. Egen borrad brunn.
          Men jag funderar verkligen... kolla en topografisk karta över Europa. Nog för att Finland kallas de tusen sjöarnas land, men det är ungefär samma här. Och i Norge.
          Faktum är att hela norden är ett enda vattensjukt blöthål! Hur kan vi ha ont om vatten?
          Det är ju helt bisarrt! Som om eskimåerna hade slut på snö eller saudiaraberna slut på sand.
          Det måste råda nåt slags gigantiskt systemfel nånstans här.
          Är det kanske för att vi envisas med att spola toaletten med dricksvatten?

          //T
           
          Citera
          Huggorm
          Inlägg 20-07-2017, 07:46
          Länk hit: #11


          Moderator
          Antal inlägg: 18 359
          Medlem sedan:
          27-01-2007
          Medlem nr: 9 009



          Skall det fortsätta vara så här torrt har vi snart inga sjöar kvar
           
          Citera
          Huggorm
          Inlägg 20-07-2017, 08:07
          Länk hit: #12


          Moderator
          Antal inlägg: 18 359
          Medlem sedan:
          27-01-2007
          Medlem nr: 9 009



          Därtill retar jag mig väldigt på SMHI. De rapporterar ständigt om fina regnväder 4-5 dagar framåt i tiden men när det närmar sig så blir det sällan något av det. Först trodde de att vi skulle få över 10mm på fredag, sedan sänkte dom till 8,1, sedan 5mm och nu är dom nere på 1mm. Lördag tror dom nu skall bli helt regnfri. Fortfarande tror dom på regn sön-mån men jag räknar med att dom ändrar sig innan vi kommer dit.
           
          Citera
          Gunilla T
          Inlägg 20-07-2017, 09:24
          Länk hit: #13


          Medlem
          Antal inlägg: 2 090
          Medlem sedan:
          02-10-2015
          Medlem nr: 82 744



          SGU statens geologiska undersökningar publicerar varje månad en karta över grundvattennivån i riket. Jag lyckades inte överföra bilden från juni så det blir en länk;

          http://www.sgu.se/grundvatten/grundvattennivaer/

          Bristande nederbörd är huvudskälet till de låga vattennivåerna. Det är snötäcket under vintern som har den största betydelsen och som påverkar grundvattnet. Det regn som faller under sommaren dunstar en del och resten tas upp av växtligheten. Alltså ingen påverkan på grundvattnet.

          Det är många år sedan vi haft något snötäcke att tala om och därför blir också konsekvenserna sommartorkan så påtaglig.
           
          Citera
          Gunilla T
          Inlägg 20-07-2017, 09:31
          Länk hit: #14


          Medlem
          Antal inlägg: 2 090
          Medlem sedan:
          02-10-2015
          Medlem nr: 82 744



          CITAT (Huggorm @ 20-07-2017, 09:07) *
          Därtill retar jag mig väldigt på SMHI. De rapporterar ständigt om fina regnväder 4-5 dagar framåt i tiden men när det närmar sig så blir det sällan något av det. Först trodde de att vi skulle få över 10mm på fredag, sedan sänkte dom till 8,1, sedan 5mm och nu är dom nere på 1mm. Lördag tror dom nu skall bli helt regnfri. Fortfarande tror dom på regn sön-mån men jag räknar med att dom ändrar sig innan vi kommer dit.


          Ja, så har det hållit på sedan i våras. Jag har slutat titta för precis som du beskriver har förväntningarna infunnit sig vid löftet om regn. Bara jag klarar trädgården några dygn till så kommer regnet... och så blev det ingen nederbörd denna gång heller.

          Det är otroligt provocerande för oss som lider av brist på nederbörd att lyssna på meteorologerna som inte kan låta bli att värdera sina rapporter, alltid med utgångspunkten att alla vill ha den där brännande stekheta solen.


           
          Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 20-07-2017, 11:01
          Länk hit: #15


          Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem sedan:
          08-11-2002
          Medlem nr: 296



          Beträffande prognoserna så har kanske det förändrade klimatet ändrat förutsättningarna. Prognoserna är baserade på hur vädret har utvecklat sig i vissa situationer under flera år tillbaka, men datorerna är läraktiga.

          Vintersnön. Jag undrar om den verkligen är så viktig. En halvmeter snö motsvarar bara 50 mm nederbörd som dessutom får slås ut på flera månader, vintern är en torr årstid. Däremot tror jag mer på höst- och vårregn.


          --------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

          Straight for ever. Cogito, ergo sum.
           
          Citera
          *Stintan*
          Inlägg 20-07-2017, 16:21
          Länk hit: #16


          Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem sedan:
          04-08-2005
          Medlem nr: 6 301



          Det känns som om jag varit med om liknande situation förr. Man kan ju undra varför folk med egna djupborrade brunnar och eget avlopp tvångsansluts till kommunernas dito för hutlösa pengar.


          --------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
           
          Citera
          andersen
          Inlägg 20-07-2017, 17:28
          Länk hit: #17


          Medlem
          Antal inlägg: 4 125
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 51



          Förstår att det är hemskt att inte ha vatten, men jag bor ju i Huddinge och den kommunen tar vatten ifrån Mälaren så inte är det någon brist på vatten här, förutom i naturen och att det inte blir samma sak med grönsaker och bär när man vattnar ifrån kranen, men vi har ju så många stora sjöar med bra vatten så det borde ju inte vara brist på vatten i Sverige annat än lokalt.


          --------------------
          Problemet är inte de onda människorna
          utan de goda människornas tystnad. Martin Luther King.


          Oerhörda summor har lämnat välfärdssystemen genom de skattelättnader som nu genomförs och inte många opponerar sig. Gunilla T.

          Att inte cykla är att gå för långt.

          Redigerat av andersen: Idag, 45929 gånger.
           
          Citera
          Huggorm
          Inlägg 20-07-2017, 18:21
          Länk hit: #18


          Moderator
          Antal inlägg: 18 359
          Medlem sedan:
          27-01-2007
          Medlem nr: 9 009



          I Skåne var det så ont om vatten att de fick spränga en lång tunnel ända upp till Småland för att hämta vatten från en sjö där. Skåne hade förmodligen inte klarat sin vattenförsörjning på egen hand om det varit ett självständigt land.
           
          Citera
          Gunilla T
          Inlägg 20-07-2017, 19:21
          Länk hit: #19


          Medlem
          Antal inlägg: 2 090
          Medlem sedan:
          02-10-2015
          Medlem nr: 82 744



          Det är svårt med information när man inte själv drabbas tror jag. Som jag skrev i första inlägget så kommer det att vara ett gigantiskt problem att informera befolkningen att vi har vattenbrist. Många kommuner har infört bevattningsförbud men den informationen kanske också svävar förbi.

          I maj i år skrev 9 myndigheter såhär;

          https://www.sgu.se/om-sgu/nyheter/2017/maj/...elar-av-landet/
           
          Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 20-07-2017, 20:59
          Länk hit: #20


          Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem sedan:
          08-11-2002
          Medlem nr: 296



          Informationen har nått mig i alla fall. Jag vet tom att det är bekymmersamt i södra Halland. Laholm och Halmstad t.ex.


          --------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

          Straight for ever. Cogito, ergo sum.
           
          Citera

          8 sidor V   1 2 3 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 29-03-2024, 13:25
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon