Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


          2 sidor V  < 1 2  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Odla majs?
          niggle
          Inlägg 03-04-2011, 22:26
          Länk hit: #21


          Medlem
          Antal inlägg: 459
          Medlem sedan:
          28-10-2009
          Medlem nr: 26 668



          Jag premiärodlade förra säsongen i min kolonilott, och lärde mig följande.
          Var inte för tidig på det! Majsen vill ha värme.
          Jag var lite för het på det och fick jättefina plantor, men sedan hämmades tillväxten när de kom ut eftersom det var lite för kallt.
          Tätt ska de stå. Gärna ca 30 cm mellan plantorna, så de kan ha sex med varandra. Annars blir det ingenting.
          De kräver också jättemycket gödning. Det löste jag med nässelvatten, som jag tycker verkar vara lösningen på allt (vad gäller växter, alltså).
          Mark Twain har sagt att man ska ta med sig ett spritkök ut i majslandet och koka kolvarna alldeles nyplockade.
          Det ligger något i det. Nyskördade majskolvar med riktigt smör och nymald svartpeppar här nästan höjden av lycka. Särskilt om man odlat dem själv.
          Alla tipsen har jag fått från en pensionerad arbetskamrat som är proffs på detta. Hon odlar till försäljning.

          Good luck!
          niggle
           
          Citera
          Bock
          Inlägg 04-04-2011, 05:32
          Länk hit: #22


          Medlem
          Antal inlägg: 229
          Medlem sedan:
          10-05-2008
          Medlem nr: 15 963



          Hej! Jag provade att odla majs i fjol men det blev inget.... men har fått lite tips här nu.... så vi får hoppas att det går bättre i år confused.gif
          Har 36 plantor som vill komma ut men de får väl vänta ett tag till... ( ska se om jag kan ta några bilder )

          Ha Det !
           
          Citera
          backis
          Inlägg 04-04-2011, 11:39
          Länk hit: #23


          Medlem
          Antal inlägg: 65
          Medlem sedan:
          08-03-2011
          Medlem nr: 41 034



          CITAT (Eva 33c @ 19-04-2007, 22:00) *
          Jag tror att orsaken till att man ska förvälla innan man fryser in är; att så fort man har plockat majsen börjar en omvandling där sockret blir stärkelse. Dvs smaken börjar försämras. Denna process stannar av när du förväller. Förmodligen stannar den av i frysen också, men det tar längre tid och smaken hinner försämras mer. Att plocka dem och lägga direkt på grillen ger ju samma effekt. Men vill du inte grilla de omedelbart du plockat så kan du ju förvälla dem så behåller de smaken bättre tills det är dags.
          Min skörd brukar inte bli så stor att någonting hinner hamna i frysen utan jag plockar och "springer in" och kastar dem i det kokande vattnet. Såååå gott.... tummenupp.gif


          du har helt rätt Eva, jag är kock och har läst in en hel del vad det gäller kemin kring matlagning. mycket riktigt bryts sockret ner till stärkelse med början samma sekund man plockar kolven, alltså om man vill grilla (eller koka) helt färsk (rå) majs går det alldeles utmärkt men det bör ske PER OMGÅENDE, faktum är att bara nån timme räcker för att resultatet inte ska bli detsamma även om man som glad hemmagrillare kanske inte känner någon större skillnad. processen stannar inte av på samma sätt vid infrysning som vid förvällning utan "avsaktar" endast. så vid långtidsförvaring av majs är det enda vettiga att förvälla dem strax efter skörd för att sedan frysa in. detsamma gäller andra sockerrika arter, kanske primärt ärtväxter, gröna ärtor bör omedelbart förvällas efter skörd. som kock vet man inget bättre än att få jobba med färska råvaror, men när det kommer till just ovan nämnda majs och gröna ärtor föredrar de flesta att köpa frysta om man inte har möjligheten att få de levererade per omgående efter skörd, en dag eller två i ett grönsakslager och den frysta varianten är faktiskt bättre, sorgligt men sant. men med en het grill på verandan och ett bestånd med majskolvar runt hörnet kan man enkelt skapa magi :-)
           
          Citera

          2 sidor V  < 1 2
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 20-04-2024, 03:10
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon