Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Hittade 120 år gammal böna - kan den gro?
          Gudahov
          Inlägg 15-03-2022, 10:59
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 37
          Medlem sedan:
          07-06-2005
          Medlem nr: 5 952



          När jag rev ut den torra isoleringen i mellanbjälklaget i det gamla torpet dök det upp en svart böna. Den ser helt fräsch ut.

          Det KAN ju vara frågan om någon gammal sort som inte finns längre och då vore det ju kul om man kan få den att gro. Första frågan är alltså om det kan finnas kvar livskraft i 120 år gamla bönor? Eller rättare sagt 119 år gamla bönor. I bjälklaget fanns även gamla tidningar från åren 1897 - 1903, så en god gissning är att bjälklaget isolerades just 1903.

          Bönan låg i ett 12-15 cm tjockt täcke av agnar från havre. Helt snustorrt och till synes ej mött någon fukt sedan 1903. Den är svart eller mörkbrun och liknar en rosenböna i storlek och form.

          Det här ligger utanför min kunskap; frågan om hur länge en böna kan vara livskraftig. Vid något tillfälle sådde jag samtliga 25 tomatfrön från en fröpåse som hade gått ut tio år tidigare. Samtliga tog sig! Så, finns livet kvar efter tolv år, varför inte efter 119 år?

          Då är frågan: Vad är det absolut säkraste sättet att få en böna att gro? Och hur gör jag sen? Att lägga dem i jorden utomhus kan få dem att ruttna eller bli uppätna. Googlar man, skriver någon att man skall lägga bönan mellan två fuktiga Wettexdukar. Någon som vet någon metod som ALLTID fungerar?

          Disclaimer: Jag "glömde" bönan bönan på en bänk i torpet i helgen. Där finns möss. Kommer dit i morgon - hoppas att den inte blivit till en måltid för en musfamilj. Å andra sidan har många generationer möss passerat bönan i bjälklagsisoleringen de senaste 119 åren och den har fått vara i fred. I morgon vet jag om den finns kvar.
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 20-04-2024, 02:13
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon