Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


          2 sidor V  < 1 2  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Skydda eller inte skydda datorn, det är frågan?
          malcolm
          Inlägg 06-10-2013, 21:05
          Länk hit: #21


          Medlem
          Antal inlägg: 20 052
          Medlem sedan:
          18-05-2010
          Medlem nr: 30 311



          Det var i alla fall aldrig några konstigheter som det var sedan när jag gått över till Windows och datorn blev helt tokig, på den tiden körde jag fö. Win 95 och det gick bra tills programmet inte räckte till längre för de applikationer jag ville köra. Nu använder jag Win XP och trivs bra med det, har funderat på att byta till något bättre men blivit varnad för att Win 8 är krångligt och svårt att jobba med. Som jag förstår det så är Windows det som hackare och virusspridare först och främst är ute efter och många säger att tex. Mac är förskonade från mycket skit. Fö. fick min yngsta dotter den gamla -95-datorn sedan och den fungerade utmärkt men hon tyckte förstås att den var gammal och slö och det var den förstås också. biggrin.gif
           
          Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 09-10-2013, 08:26
          Länk hit: #22


          Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem sedan:
          08-11-2002
          Medlem nr: 296



          CITAT (skånepåg @ 05-10-2013, 00:16) *
          I verktyget MsConfig så kan du kolla vilka program som startar upp i uppstarten och körs i bakgrunden och välja bort de du vet du inte behöver användas direkt för snabbare uppstart http://sv.wikipedia.org/wiki/MSConfig

          Där fanns en del att titta på. Jag vågar dock inte peta för mycket i konfigureringen när jag inte vat vad det handlar om. Såg dock i win.ini att prestoapp skulle starta. Presta pagemaker var ett program jag fick tillsammans med en tidig Adobe men det slängde jag ut vid en städning. Kanske dumt att försöka starta ett program som inte finns. smile.gif


          --------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

          Straight for ever. Cogito, ergo sum.
           
          Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 09-10-2013, 14:31
          Länk hit: #23


          Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem sedan:
          08-11-2002
          Medlem nr: 296



          Jag har pratat med Telias support men han kunde inte förklara varför uppstarten skulle ta så lång tid. Nu är F-secure dock avinstallerat och uppstarten går på mindre än en halv minut. Undrar lite HUR oskyddad datorn är nu? Windows brandvägg är uppe och Telia skannar alla mail. Jag får hålla mig till säkra sidor när jag surfar.

          Redigerat av Gossen Ruda: 09-10-2013, 14:32


          --------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

          Straight for ever. Cogito, ergo sum.
           
          Citera
          jaj-51
          Inlägg 09-10-2013, 15:17
          Länk hit: #24


          Gäster






          CITAT (Gossen Ruda @ 09-10-2013, 15:31) *
          Jag har pratat med Telias support men han kunde inte förklara varför uppstarten skulle ta så lång tid. Nu är F-secure dock avinstallerat och uppstarten går på mindre än en halv minut. Undrar lite HUR oskyddad datorn är nu? Windows brandvägg är uppe och Telia skannar alla mail. Jag får hålla mig till säkra sidor när jag surfar.


          Prova gratis programmet AVG, funkar fint hos mig kastar ut ett och annat virus då och då.
           
          Citera
          Foxley
          Inlägg 10-10-2013, 14:06
          Länk hit: #25


          Medlem
          Antal inlägg: 48
          Medlem sedan:
          22-09-2012
          Medlem nr: 77 109



          CITAT (Gossen Ruda @ 09-10-2013, 15:31) *
          Jag har pratat med Telias support men han kunde inte förklara varför uppstarten skulle ta så lång tid. Nu är F-secure dock avinstallerat och uppstarten går på mindre än en halv minut. Undrar lite HUR oskyddad datorn är nu? Windows brandvägg är uppe och Telia skannar alla mail. Jag får hålla mig till säkra sidor när jag surfar.


          Ett antivirusprogram tycker jag inte du ska vara utan. Olika antivirusprogram drar olika mycket kraft och jag vet inte hur mycket F-Secure drar jämfört med andra. Men det kan ju vara något att kolla upp. Sen är frågan hur man surfar och om man verkligen behöver det allra bästa antivirusprogrammet om man inte utsätter sig för onödigt mycket risker.

          Jag själv använder mig av ESET NOD32, sedan många år tillbaks och är nöjd. Jag vill nog också påstå att jag utsätter mig för mer risk att drabbas av diverse sattyg, än "normalanvändare" men är också medveten om det på ett annat sätt. Den som inte är det, bör nog ändå ha ett antivirusprogram som finns där ifall olyckan skulle vara framme.

          Ett tips när det gäller MsConfig och autostart, är att ägna någon timme åt att googla alla de processer som du inte känner till. Det blir oftast svar direkt som förklarar vad för process det handlar om, och om den är nödvändig eller ej vid uppstart av datorn.

          Om det är mycket du installerat och avinstallerat, så kan det också ligga kvar saker i registret och skräpa (trots avinstallation) som drar onödigt med resurser, eller skapar konflikter på olika sätt.

          Ett program jag använder mig av för att bland annat rensa i registret med jämna mellanrum är CCleaner.
          Det är gratis att ladda hem och använda (finns en betalversion också).
          http://www.piriform.com/ccleaner

          Det kan kanske vara värt att prova för att se om en rensning kan göra någon förbättring.


          --------------------
          Zon II-III
           
          Citera
          Alba
          Inlägg 14-10-2013, 17:38
          Länk hit: #26


          Medlem
          Antal inlägg: 11 250
          Medlem sedan:
          30-08-2006
          Medlem nr: 8 513



          Backup på hårddisken är bra att göra om olyckan är framme.
          På vår bärbara som är ca 3-4 år finns det i kontrollpanelen enkel anvisning att följa. Därefter kan man lagra det på en extern hårddisk / USB.
           
          Citera

          2 sidor V  < 1 2
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 28-03-2024, 14:33
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon