Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Anlägga nytt land
          PerNadja
          Inlägg 05-07-2017, 19:55
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 1
          Medlem sedan:
          05-07-2017
          Medlem nr: 85 972



          Vi håller på och gör om lite på vår tomt och i samband med det bad vi grävaren att gräva upp en gräsmatta på ca 50m2.
          Där har vi tänkt odla potatis, morötter, sallad, örter och dylikt.
          Vi grävde ner ca 20-30 cm men frågan är hur vi nu ska göra för att få bästa resultat.
          Det är ingen lera vad vi sett, ser ut som vanlig jord men med en del sten i.
          Tiden på året är ju så att vi kanske är lite sent ute med att odla så vi funderar på att vänta med det tills nästa år.
          Ska vi då vänta med att fylla på? Med vad ska vi fylla på? Vanlig matjord och sen blanda i gödsel?
          Om det är bättre att fylla nu men ändå vänta med att så nästa år, vad fyller vi med då?
          Är det vettigt att fylla runt 20 cm över marknivå?

          Tacksamma för svar
           
          Citera
          Gunilla T
          Inlägg 06-07-2017, 08:04
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 2 091
          Medlem sedan:
          02-10-2015
          Medlem nr: 82 744



          Om det var mitt köksland skulle jag fylla på med matjord nu och sen rensa noggrant bort allt ogräs som kommer nu och hela hösten. Det har ni nytta av när ni skall börja odla till våren. Har ni tillgång till bra matjord så fyll gärna på mer än 20 cm, det kommer att sjunka.

          I vår gödslar ni innan ni börjar med sådden, vänder ner gödseln i jorden så det blandas med matjorden.
           
          Citera
          Tapio
          Inlägg 07-07-2017, 16:42
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 1 400
          Medlem sedan:
          05-10-2003
          Medlem nr: 2 402



          CITAT (Gunilla T @ 06-07-2017, 09:04) *
          Om det var mitt köksland skulle jag fylla på med matjord nu och sen rensa noggrant bort allt ogräs som kommer nu och hela hösten. Det har ni nytta av när ni skall börja odla till våren. Har ni tillgång till bra matjord så fyll gärna på mer än 20 cm, det kommer att sjunka.

          I vår gödslar ni innan ni börjar med sådden, vänder ner gödseln i jorden så det blandas med matjorden.


          Halaj!

          Det där sista skulle inte jag göra. Vänder man på jorden kommer det bara upp nya ogräsfrön som ligger djupare ner och bidar sin tid.

          Jag skulle bara lägga på ett lager med koskit på påse och sätta fröna direkt i det. Koskit är milt och bränner inte.

          Tillägg: det roliga (men förvirrande, för nybörjare) med trädgård är att det finns inte ett sätt som är rätt, och alla andra är fel. Så vetenskapligt är det inte, och kan aldrig bli.
          Gunilla ger råd utifrån hennes erfarenheter, jag ger råd utefter mina. Ingen av oss har rätt, ingen av oss har fel.


          //T

          Redigerat av Tapio: 07-07-2017, 18:16
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 26-04-2024, 21:03
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon