Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Drivbänksfråga
          steffo100
          Inlägg 21-04-2013, 16:31
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 92
          Medlem sedan:
          26-05-2009
          Medlem nr: 23 702



          Hej,
          Jag hade tänkt mig ett växthus men det blir inte av i år så tanken har fallit på en drivbänk.
          Jag har lite fönster i 60X120cm och tänkte bygga 2 lådor till 4 fönster (ca 120X120 cm vardera).

          Jag är nybörjare och tänkte mig kall drivbänk, gräva bort gräset (ca 15 cm) och matjord ca 15 cm.
          det betyder ca 30 cm matjord & att drivbänken blir ca 35cm över markhöjd - 20cm luft i lådan till växthöjd alltså.

          Tror ni det blir bra eller hade ni byggt annorlunda?
           
          Citera
          Natur liv
          Inlägg 18-03-2014, 07:28
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 8 739
          Medlem sedan:
          08-05-2011
          Medlem nr: 43 937



          Berätta hur ditt bygge har gått och om det blev bra. Jag funderar på att nyttja mina pallkragar till drivbänk och ser gärna hur din lösning blev. Jag funderar på att ha en konstruktion där man lyfter bort fönstren när växtligheten blir för hög.


          --------------------
          Livet är härligt när man kan njuta av frukostkaffet till fågelkvitter och dofterna från kryddodlingen.
           
          Citera
          Lasse Be
          Inlägg 19-03-2014, 10:16
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 51
          Medlem sedan:
          15-03-2014
          Medlem nr: 79 570



          Jag går i exakt samma tankar. Men vill ha betydligt smalare lådor kan man verkligen arbeta i alla hörn om lådan är 120x120. Min ska stå vid en vägg så det är kanske därför jag undar om maxdjupet.
          Ska bli kul att läsa kommentarerna om 20 cm växthöjd för jag har inte ens funderat på den delen ännu.


          --------------------
          60+are som kryper runt i gräset på sommaren och åker på isen på vintern
           
          Citera
          fvd
          Inlägg 19-03-2014, 11:49
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 1 371
          Medlem sedan:
          21-08-2009
          Medlem nr: 25 623



          Tareq Taylor gjorde ett stående växthus till sina tomater i trädgårdsonsdag. Han använde några gamla fönster och gjorde det högt och smalt så att plantorna kunde växa på höjden och ställde konstruktionen mot en vägg. Ett sådant skall jag göra någon gång när jag får tid det blev både billigt och funktionellt. Det finns nog information om det på Svt:s sida.


          --------------------
          Zon 1
           
          Citera
          Lasse Be
          Inlägg 21-03-2014, 07:50
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 51
          Medlem sedan:
          15-03-2014
          Medlem nr: 79 570



          På senaste bokrean finns/fanns en trädgårdsbok "Utomhusprojekt" Tyckte den var värd 79:- Där finns ett högväxthus. Jag kan väl inte med tanke på copyright .... ja du förstår men måtten där är 100x30x1800 BxDxH
          OM jag gör något liknande blir det snarere 80x50x1500 men det är ju en smaksak.


          --------------------
          60+are som kryper runt i gräset på sommaren och åker på isen på vintern
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 18-04-2024, 21:24
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon