Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Nu ska det bli av...
          Margaretha
          Inlägg 28-07-2013, 22:53
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 1 057
          Medlem sedan:
          02-05-2003
          Medlem nr: 1 309



          Jag ska köpa mina första pallkragar! Jag ser att det diskuterats lite om målning av träet t.ex. här på forumet. På nätet har jag hittat en firma som tillverkar det jag söker. Sexkantiga!

          De finns utan impregnering eller laserade i olika färger med vattenbaserad färg. Hur väljer man? Det ser ju fint ut med färg, men jag vill inte odla grönsaker med farliga substanser i.Hur gör andra? Hur tänker ni? Eller vet ni kanske i vilken mån jorden tar upp färgen?

          Tacksam för era tankar och kunskaper! g.gif
           
          Citera
          Klint
          Inlägg 29-07-2013, 01:19
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 4 467
          Medlem sedan:
          06-08-2008
          Medlem nr: 18 069



          Det råder vitt skilda åsikter om det på forumet! Vilda disskutioner kommer jag ihåg.
          Jag ska också dra igång nu men jag har fått tag på billiga begagnade de kommer jag att måla med falu rödfärg,för skydd och för att jag tror det blir fint.
          jag tror inte något av alternativen är skadliga för det som växer!


          --------------------
          Blåklint

          Titta gärna in på bygg,

          http://forum.odla.nu/index.php?showtopic=104592&st=60
           
          Citera
          Klint
          Inlägg 18-10-2013, 18:35
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 4 467
          Medlem sedan:
          06-08-2008
          Medlem nr: 18 069



          Oj det var dåligt med svar Margaretha! Hur har det gått,vad blev det?
          Berätta!
          Mina pallkragar ligger i en hög och skräpar till gubbens förtret,utom 2 som är rödmålade. Men NU ska jag ta tag i det,i 11e timmen men har fått tag på vira från jobbet (skyller lite på att det är därför jag inte kommit längre)


          --------------------
          Blåklint

          Titta gärna in på bygg,

          http://forum.odla.nu/index.php?showtopic=104592&st=60
           
          Citera
          Chili Linkan
          Inlägg 04-11-2013, 06:43
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 335
          Medlem sedan:
          20-01-2012
          Medlem nr: 75 393



          Blev bara så nyfiken på ordet vira, sökte på google och är det det svenska nationalkortspelet du talar om? Hade aldrig hört talas om, knepigt om det nu skall vara nationalpyssel/skoj.
           
          Citera
          Eva i Västerås
          Inlägg 04-11-2013, 08:31
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 1 341
          Medlem sedan:
          26-08-2003
          Medlem nr: 2 208



          Vira är duk som används i papperstillverkning. Man pressar vattnet ur massan mellan en vals och duken.
          Luftig men stadig och säkert jättebra om man har kontakter och får tag på begagnad sån.
          Misstänker att oanvänd vira är rätt dyrt?


          --------------------
          Hälsningar
          Eva
           
          Citera
          Chili Linkan
          Inlägg 04-11-2013, 10:42
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 335
          Medlem sedan:
          20-01-2012
          Medlem nr: 75 393



          Jaha där ser man, jag googlade och fick fram två svar ena var ett ukrainsk namn en version på vera och det andra var just kortspelet. Tänkte att personen i fråga hade spelat så mycket vira att det inte blivit av det här med odlingen. rotfl.gif

          Skall man använda den till att täcka odlingnsytan med då eller?
           
          Citera
          Klint
          Inlägg 17-11-2013, 20:38
          Länk hit: #7


          Medlem
          Antal inlägg: 4 467
          Medlem sedan:
          06-08-2008
          Medlem nr: 18 069



          Ja det är en begagnad vira från pappersmaskinen jag har. En ny kostar väl 70-100tuse,men de är helt ok även om de är obrukbara här på jobbet.
          Jag tänkte lägga den i botten och ev runt kragarna för att den täcker ju och hindrar ogräs,men släpper igenom vattnet.
          Den är av nåt plastmaterial så den blir halkig,men kan ju lägga grus eller bark uppepå.
          Vad har jag gjort då? Jo lagt viran på backen lagt kragarna på den och täckt alltihop med resten av viran,kanske kan det bli gjort till våren whistling.gif

          Ps Vira spelet har jag bara hört talas om det spelades av gubbar härifrån tidigare ihop med rikligt intagande av starka drycker!


          --------------------
          Blåklint

          Titta gärna in på bygg,

          http://forum.odla.nu/index.php?showtopic=104592&st=60
           
          Citera
          Påtoppen
          Inlägg 02-01-2014, 23:07
          Länk hit: #8


          Medlem
          Antal inlägg: 208
          Medlem sedan:
          04-07-2013
          Medlem nr: 78 544



          Jag vill också ha sexkantiga! Såg en bild på dem på nätet, jättesnygga! Vill du länka till butiken? (skicka pm om man inte får länka här).


          --------------------
          Nybörjarodlar i zon 1-2.
           
          Citera
          Scout
          Inlägg 14-01-2014, 11:21
          Länk hit: #9


          Medlem
          Antal inlägg: 609
          Medlem sedan:
          26-04-2005
          Medlem nr: 5 591



          CITAT (Påtoppen @ 02-01-2014, 23:07) *
          Jag vill också ha sexkantiga! Såg en bild på dem på nätet, jättesnygga! Vill du länka till butiken? (skicka pm om man inte får länka här).
          Det går att lösa enkelt med lite hemslöjd, man behöver inte ens vara så händig.

          Om du vill ha pallkragar i andra former än de vanliga rektanglarna så knacka ut sprinten ur gångjärnet och kombinera ihop kortsidor och långsidor från flera pallkragar, så många som du behöver, och knacka sen i sprintarna i gångjärnen igen.

          Går att kombinera i alla möjliga former, kvadrater, rektanglar, trianglar, stjärnor, sexkanter, femkanter... Det finns ju pallkragar för helpall (120x80cm) och halvpall (80x60cm), båda kragarna är 20cm höga, så genom att skaffa några av varje så får man ju ett antal bitar av de tre olika längderna 120, 80 och 60cm att pussla ihop. De går ju att stapla på höjden också, både olika former och olika storlekar, går även att sätta delvis omlott för terassodlingar. Det är nog bara fantasin som sätter gränsen.

          Jag utgår från att det är mer prisvärt att pussla själv än att köpa färdiga kombinationer.
           
          Citera
          fvd
          Inlägg 14-01-2014, 11:33
          Länk hit: #10


          Medlem
          Antal inlägg: 1 371
          Medlem sedan:
          21-08-2009
          Medlem nr: 25 623



          Vattenbaserad färg ute gör ingen större nytta. Jag funderade på varför mina bruna trädgårdsmöbler från TWA flagnade och svartnade. Jag tittade på deras hemsida och där stod det att de använde vattenbaserad färg. Jag slipade ner dem till grunden och laserade dem och penslade på ett lager båtlack. Nu tål de alla väder.


          --------------------
          Zon 1
           
          Citera
          Bassam
          Inlägg 15-01-2014, 01:56
          Länk hit: #11


          Medlem
          Antal inlägg: 7 985
          Medlem sedan:
          04-10-2007
          Medlem nr: 12 723



          Hej

          Jag tycker natt man kan måla dem på olja bara för säkerhetskull. men om man vill skydda dem från ogräs kan man köpa mark täck från bauhaus, de mark täck kan skydda från ogräs plus kan de passera vatten genom dem.

          H.Bassam



          Redigerat av Bassam: 15-01-2014, 01:56
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 26-04-2024, 00:26
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon