Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > pallkragar på markduk
          Groa
          Inlägg 09-04-2014, 13:25
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 49
          Medlem sedan:
          29-04-2013
          Medlem nr: 77 988



          Har tänkt göra om kökslandet i vår, bland annat genom att ha grus runt pallkragarna för att slippa ogräs samt gräsklipparkrångel. Nu till min fråga, skall jag skära upp markduken mitt under pallkragarna? Jag vill ju gärna ha hjälp av maskarna, men kommer det komma ogräs underifrån då även om jag inte skär ut till kanterna?


          --------------------
          Zon 4/5. Självförsörjande på kött, sakta men säkert skall vi bli självförsörjande på allt som går att odla här också - eko så klart, precis som köttet.
           
          Citera
          Lasse Be
          Inlägg 09-04-2014, 18:22
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 51
          Medlem sedan:
          15-03-2014
          Medlem nr: 79 570



          Första året med pallkragar för mig. Jag tänkte inte ha någon duk alls. Mellan kragarna tänker jag ha duk som går in under kanten på kragen och bark i gångarna mellan. Svårt att se att oräs i någon större omfattning klättrar upp 15 cm genom jorden. Men kanske har jag fel.
          Så min slutsatts är att du gott kan snitta i botten men kanske inte ut i kanterna


          --------------------
          60+are som kryper runt i gräset på sommaren och åker på isen på vintern
           
          Citera
          Groa
          Inlägg 09-04-2014, 19:39
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 49
          Medlem sedan:
          29-04-2013
          Medlem nr: 77 988



          Meningen med att skära hål i botten istället för att låta markduken gå in en bit utifrån är helt enkelt för att ha så stora hela bitar markduk som möjligt och för att slippa "klippa och klistra"så att säga. Sen vet jag inte riktigt hur långt in man måste låta den gå isf då min tidigare erfarenhet är att speciellt i enkla pallkragar så är ogräset och gräset för den delen väldigt bra på att lyckas komma upp. Därför satsar jag på dubbla samt bara ett långsmalt hål i mitten i år tänkte jag..


          --------------------
          Zon 4/5. Självförsörjande på kött, sakta men säkert skall vi bli självförsörjande på allt som går att odla här också - eko så klart, precis som köttet.
           
          Citera
          Anki-li
          Inlägg 09-04-2014, 21:14
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 4
          Medlem sedan:
          01-04-2014
          Medlem nr: 79 663



          CITAT (Groa @ 09-04-2014, 14:25) *
          Har tänkt göra om kökslandet i vår, bland annat genom att ha grus runt pallkragarna för att slippa ogräs samt gräsklipparkrångel. Nu till min fråga, skall jag skära upp markduken mitt under pallkragarna? Jag vill ju gärna ha hjälp av maskarna, men kommer det komma ogräs underifrån då även om jag inte skär ut till kanterna?


          Jag är ganska ny vad gäller pallkragar. Läste vad jag hittade på internet. En del lägger tidningar under, andra markduk. Jag trodde att markduken skall vara i botten - hel. Vi har kvickrot och åkerfräken på vår lott och de växer upp fast vi har två kragar på varann och mycket jord.
          Vet inte om maskarna kan överleva i våra pallkragar. Jag ska kolla när vi börjar nu i vår.
           
          Citera
          Scout
          Inlägg 10-04-2014, 08:23
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 609
          Medlem sedan:
          26-04-2005
          Medlem nr: 5 591



          Jag har pallkragarna direkt på jorden utan någon markduk, samma lerjord i kragen som i marken under. Då kan växternas rötter gå hur djupt de vill, vatten kan dräneras eller sugas upp, maskar kan enkelt ta sig upp och ner i jordprofilen. Sen har jag permanent täckta gångar (svart markduk) runt alla bäddar. Innan anläggning rensade jag bort alla kvickrotsrötter mycket noggrant. Det enda jag gör är att hålla ogräset i schack på andra sidan gångarna. Har ingen kvickrot i lådorna alls. Om det ska komma in måste det skicka rotutlöpare under gångarna. Detta kan dessutom hindras effektivt om man gräver ner planka/markduk/plywoodskiva/plastband eller liknande barriär utanför gången.

          Alla skott som kommer från växtrötter (t.ex. kvickrot) nere i marken söker sig upp till ljuset och kommer att gå igenom ALLA jordlager tills de når solljuset. Om du har rotogräsrötter under pallkragarna och inte rensar bort det är det nog önskvärt med något svårgenomträngligt skikt (tidningar/markduk/kartong) för de kommer att komma upp. Men jag tycker att det har sina fördelar att inte ha någon barriär alls under lådorna.

          Åkerfräken har jag aldrig haft, men kvickrotsrötter hittar jag famför allt på djupen 0-20cm. Tistlar går mycket djupare.
           
          Citera
          Groa
          Inlägg 10-04-2014, 09:09
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 49
          Medlem sedan:
          29-04-2013
          Medlem nr: 77 988



          Hm.. får fundera lite till. Utan barriär vill jag inte ha något mer år iaf, men kanske ska testa att lägga tidningar där jag skär upp. Då bör ju rotogräsen försvinna innan de kan komma upp iaf. Maskarna tror jag inte överlever här i dubbla pallkragar, i och för sig beroende på snömängd men som denna vinter med nästan barmark och vissa perioder med 20- och kallare går det ju inte.. jaja, det visar sig hur det blir!


          --------------------
          Zon 4/5. Självförsörjande på kött, sakta men säkert skall vi bli självförsörjande på allt som går att odla här också - eko så klart, precis som köttet.
           
          Citera
          fvd
          Inlägg 10-04-2014, 10:06
          Länk hit: #7


          Medlem
          Antal inlägg: 1 371
          Medlem sedan:
          21-08-2009
          Medlem nr: 25 623



          Åkerfräken är i det närmaste omöjligt att utrota (lite svårt att förklara googla så att du ser en bild) rötterna går ca 1,5 m ner i jorden och har sidorötter. Det man kan göra är se till att det vantrivs då tar det en annan väg. Lägg tjock svart markduk därefter grovt grus av typen hackad granit och sedan jord. Material såsom tidningar mm förmultnar och barriären är borta.

          Maskarna hittar till jord som är intressant för dem löv, pinnar, kompost mm är bra. Om det inte händer ngt lägg dit några maskar som kan börja jobba.


          --------------------
          Zon 1
           
          Citera
          Groa
          Inlägg 10-04-2014, 21:08
          Länk hit: #8


          Medlem
          Antal inlägg: 49
          Medlem sedan:
          29-04-2013
          Medlem nr: 77 988



          CITAT (fvd @ 10-04-2014, 11:06) *
          Åkerfräken är i det närmaste omöjligt att utrota (lite svårt att förklara googla så att du ser en bild) rötterna går ca 1,5 m ner i jorden och har sidorötter. Det man kan göra är se till att det vantrivs då tar det en annan väg. Lägg tjock svart markduk därefter grovt grus av typen hackad granit och sedan jord. Material såsom tidningar mm förmultnar och barriären är borta.

          Maskarna hittar till jord som är intressant för dem löv, pinnar, kompost mm är bra. Om det inte händer ngt lägg dit några maskar som kan börja jobba.

          Som sagt, högst osäker på om maskarna klara sig utan att kunna komma ner i backen häruppe, och åkerfräken har jag inte i gräsmattan tack och lov, utan jag har helt klart haft störst problem med att gräsmattan kommer upp i kanterna och en bit in samt kirskål.


          --------------------
          Zon 4/5. Självförsörjande på kött, sakta men säkert skall vi bli självförsörjande på allt som går att odla här också - eko så klart, precis som köttet.
           
          Citera
          fvd
          Inlägg 10-04-2014, 21:30
          Länk hit: #9


          Medlem
          Antal inlägg: 1 371
          Medlem sedan:
          21-08-2009
          Medlem nr: 25 623



          Nu blev jag fundersam jag kanske har fel men jag har en massa balkonglådor, pytsar och krukor stående ute året runt som jag odlar i och där finns det maskar. Du kanske skall göra som du tänkte det måste ju bli i mindre jobb alla fall .


          --------------------
          Zon 1
           
          Citera
          Groa
          Inlägg 10-04-2014, 21:46
          Länk hit: #10


          Medlem
          Antal inlägg: 49
          Medlem sedan:
          29-04-2013
          Medlem nr: 77 988



          Jo men det är skillnad på zon 1 och 4/5 tänkte jag:-)


          --------------------
          Zon 4/5. Självförsörjande på kött, sakta men säkert skall vi bli självförsörjande på allt som går att odla här också - eko så klart, precis som köttet.
           
          Citera
          axmark
          Inlägg 15-04-2014, 20:26
          Länk hit: #11


          Medlem
          Antal inlägg: 11
          Medlem sedan:
          03-05-2007
          Medlem nr: 10 134



          Om man använder markduk , vilket är bäst lägga den under kragen eller inuti?
           
          Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 18-04-2014, 20:01
          Länk hit: #12


          Medlem
          Antal inlägg: 21 879
          Medlem sedan:
          10-01-2003
          Medlem nr: 559



          Föredrar under , med lite xtra yta så gräsmatta mm inte växer in i pallkragen.


          --------------------
          Kerstin

          Ut sementem feceris, ita metes
          (Cicero)
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 20-04-2024, 02:54
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon