Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > nu är dom här.....sorgmyggen
          malin72
          Inlägg 15-01-2008, 20:55
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 4 829
          Medlem sedan:
          17-04-2006
          Medlem nr: 7 440



          jaha tur att man var uppgaraderad med nemablom ranting.gif dom små rackarna kryper bland mina penseér angry.gif fick panik och letade efter en tom ketchup flaska (tips från Lady Hamilton förra året) men icke då....då slog snilleblixten till w00t.gif men jag har ju hela hallen full med petflaskor tummenupp.gif ....så ut sprang jag och sköljde ur en falska blandade till nematoderna och tog en hammare och spik och slog ett hål i korken....prövade över sådden och det gick perfekt...lagom med stråle och nu ska dom väl dö naughty.gif håller tummarna.....
          fy bubblan för dom..
          kom på en sak...om man rotar i vatten inte kan väl dom lägga larver där i som äter upp rötterna g.gif dom går väl bara i jord sos.gif


          --------------------
          mvh / malin zon 2 - 3


          yg400.gif

          "För att visa, att man inte alls blev rädd när man hoppade till, kan man hoppa upp och ner ett par tre gånger liksom för att motionera sig.
          Källa: Nalle Puh - A.A. Milne"

          välkommen till min nya blogg!!!!!:
          min trädgårdsdröm
           
          Citera
          Anki V
          Inlägg 15-01-2008, 21:10
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 3 767
          Medlem sedan:
          08-05-2005
          Medlem nr: 5 714



          Va, redan fear.gif

          Jag har för mig att jag sådde mina penseér före dig och mina står fortfarande inneslutna i ”gladpack”. g.gif

          Jag satte en ”tältpinne igår i mitten av sålådan för att öka takhöjden något. laugh.gif

          Inte en sorgmygg har kommit åt sådderna än även om jag sett något enstaka flygfä som jag misstänker kom med någon julgrupp. g.gif

          Jag är också rustad med nematoder......bara en dumbom gör om samma misstag två gånger laugh.gif laugh.gif (tror jag)

          /Anki


          --------------------
          Rosor är alltid rosor om än i spruckna krus
          Zon 4-5
          Stolt odlare av Blå bergvallmo! ;)

          "Vem har sagt att man måste äta hemma i sitt kök?"/Lady Hamilton
           
          Citera
          malin72
          Inlägg 15-01-2008, 21:18
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 4 829
          Medlem sedan:
          17-04-2006
          Medlem nr: 7 440



          CITAT (Anki V @ 15-01-2008, 21:10) *
          Va, redan fear.gif

          Jag har för mig att jag sådde mina penseér före dig och mina står fortfarande inneslutna i ”gladpack”. g.gif

          Jag satte en ”tältpinne igår i mitten av sålådan för att öka takhöjden något. laugh.gif

          Inte en sorgmygg har kommit åt sådderna än även om jag sett något enstaka flygfä som jag misstänker kom med någon julgrupp. g.gif

          Jag är också rustad med nematoder......bara en dumbom gör om samma misstag två gånger laugh.gif laugh.gif (tror jag)

          /Anki


          jag hittade dom minsan krypande under plasten ranting.gif dom vet sin väg in ninja.gif
          jo då du sådde dina innan mig Anki...aha julgruppen mnsan mm kanske var samma här nono.gif


          --------------------
          mvh / malin zon 2 - 3


          yg400.gif

          "För att visa, att man inte alls blev rädd när man hoppade till, kan man hoppa upp och ner ett par tre gånger liksom för att motionera sig.
          Källa: Nalle Puh - A.A. Milne"

          välkommen till min nya blogg!!!!!:
          min trädgårdsdröm
           
          Citera
          Lillja
          Inlägg 16-01-2008, 00:48
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 544
          Medlem sedan:
          06-03-2007
          Medlem nr: 9 233



          Alltså en dum fråga hur ser de ut, liknar de blomfluger
          har en del flygandes runt mina sådder, kan man ta
          nåt annat än nemablom? confused.gif
           
          Citera
          malin72
          Inlägg 16-01-2008, 09:06
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 4 829
          Medlem sedan:
          17-04-2006
          Medlem nr: 7 440



          ja dom liknar bananflugor men det finns skillnad, men surrar dom segt runt sådden då är det tyvärr nog dom...
          man kan använda pyrex till dom finns i vanliga affärer....men obs då kan du tex inte senare använda nemablom för då dör dom....
          om du söker på sorgmygg här så kommer du hitta en hel del....lycka till tummenupp.gif (och har det börjat gro så måste du ganska snabbt hjälpa dom för larverna som sorgmyggen lägger i jorden äter upp rötterna på dom små) ranting.gif


          --------------------
          mvh / malin zon 2 - 3


          yg400.gif

          "För att visa, att man inte alls blev rädd när man hoppade till, kan man hoppa upp och ner ett par tre gånger liksom för att motionera sig.
          Källa: Nalle Puh - A.A. Milne"

          välkommen till min nya blogg!!!!!:
          min trädgårdsdröm
           
          Citera
          Lillja
          Inlägg 17-01-2008, 10:29
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 544
          Medlem sedan:
          06-03-2007
          Medlem nr: 9 233



          Kan de bero på såjorden, vad jag minns så såg jag inga förra året,
          nu tycker jag det flyger som attan, kanske man skulle byta jord,
          eller spelar det ingen roll.
           
          Citera
          Floppy
          Inlägg 17-01-2008, 10:32
          Länk hit: #7


          Medlem
          Antal inlägg: 1 730
          Medlem sedan:
          20-05-2005
          Medlem nr: 5 838



          Har letat Nemablom runt där jag bor men icke...finns ingen som har...det enda stället som är hyfsat nära där jag bor har de slutat sälja för de var ingen som köpte...så jag har precis skickat iväg en beställning på 2 påsar till Bionema...jag hoppas att de kommer fort...för här ser jag larverna när jag duschar sådderna... crying.gif -cry-.gif


          --------------------
          Kladdar och kletar i zon 4

           
          Citera
          Alba
          Inlägg 17-01-2008, 13:13
          Länk hit: #8


          Medlem
          Antal inlägg: 11 250
          Medlem sedan:
          30-08-2006
          Medlem nr: 8 513



          CITAT (Anki V @ 15-01-2008, 21:10) *
          Va, redan fear.gif

          Jag har för mig att jag sådde mina penseér före dig och mina står fortfarande inneslutna i ”gladpack”. g.gif

          Jag satte en ”tältpinne igår i mitten av sålådan för att öka takhöjden något. laugh.gif

          Inte en sorgmygg har kommit åt sådderna än även om jag sett något enstaka flygfä som jag misstänker kom med någon julgrupp. g.gif

          Jag är också rustad med nematoder......bara en dumbom gör om samma misstag två gånger laugh.gif laugh.gif (tror jag)

          /Anki





          Oj oj....här anmäler sig en dumbom. Inte är jag rustad med nematoder inte. Nu blir jag nervös........sår penseer idag.
          Ni håller väl tummarna.........vill inte ha sällskap i mitt rum av flygande saker.


          CITAT (Floppy @ 17-01-2008, 10:32) *
          Har letat Nemablom runt där jag bor men icke...finns ingen som har...det enda stället som är hyfsat nära där jag bor har de slutat sälja för de var ingen som köpte...så jag har precis skickat iväg en beställning på 2 påsar till Bionema...jag hoppas att de kommer fort...för här ser jag larverna när jag duschar sådderna... crying.gif -cry-.gif




          Påsar ??
          Är det inte flytande i flaskor.?
          Varför skriver man ofta här att det inte går köpa vintertid pga transporten ?
           
          Citera
          Margith
          Inlägg 17-01-2008, 14:17
          Länk hit: #9


          Medlem
          Antal inlägg: 2 958
          Medlem sedan:
          30-01-2004
          Medlem nr: 2 746



          CITAT (Alba @ 17-01-2008, 13:13) *
          ---- Påsar ??
          Är det inte flytande i flaskor.?
          Varför skriver man ofta här att det inte går köpa vintertid pga transporten ?-----


          Det är påsar, du blandar ut innehållet med vatten och sen vattnar du dina krukor och sådder med det.
          De tål inte minus-grader, de fryser ihjäl, det här är ju levande varelser, därför går de inte att skicka kors och tvärs över landet under vintern.
          Däremot ska påsarna förvaras svalt, så ni som inte hittar dem i er affär: om företaget förvarar de korrekt hittar ni påsarna i skåpet där de har snitt-blommor.


          --------------------
          Margith, zon 6

          Har du inget snällt att säga, är det bättre att vara tyst.
          Citat: min mor =)
           
          Citera
          anx
          Inlägg 17-01-2008, 19:10
          Länk hit: #10


          Medlem
          Antal inlägg: 71
          Medlem sedan:
          14-05-2007
          Medlem nr: 10 395



          Kålltorps Garden center i göteborg har slutat sälja nemablom, det var för dålig efterfrågan sa dom igår när jag var där:(
           
          Citera
          Floppy
          Inlägg 17-01-2008, 19:36
          Länk hit: #11


          Medlem
          Antal inlägg: 1 730
          Medlem sedan:
          20-05-2005
          Medlem nr: 5 838



          Jag tycker att det är lite dåligt med reklam för dem...allt ska ju vara så miljövänligt som möjligt nu förtiden...jag har föreslagt för flera att ta hem dem men de säger bara att det inte ingår i deras sortiment...nä men ni kan väl ändra på sortimentet så att det börjar ingå i erat sortimen tycker jag då...men då svarar de att det inte kommer att vara någon som köper det...men gör reklam...folk veet ju inte om att det finns... mad.gif rtfm.gif thumbdown.gif


          --------------------
          Kladdar och kletar i zon 4

           
          Citera
          Dito Verde
          Inlägg 17-01-2008, 21:08
          Länk hit: #12


          Medlem
          Antal inlägg: 696
          Medlem sedan:
          20-07-2007
          Medlem nr: 11 610



          CITAT (Floppy @ 17-01-2008, 19:36) *
          Jag tycker att det är lite dåligt med reklam för dem...allt ska ju vara så miljövänligt som möjligt nu förtiden...jag har föreslagt för flera att ta hem dem men de säger bara att det inte ingår i deras sortiment...nä men ni kan väl ändra på sortimentet så att det börjar ingå i erat sortimen tycker jag då...men då svarar de att det inte kommer att vara någon som köper det...men gör reklam...folk veet ju inte om att det finns... mad.gif rtfm.gif thumbdown.gif


          Nej just det, jag kände inte till det innan jag om hit. Berätta mera.
          Vad finns det för nackdelar?
           
          Citera
          Tosan
          Inlägg 17-01-2008, 22:19
          Länk hit: #13


          Medlem
          Antal inlägg: 4 016
          Medlem sedan:
          31-05-2007
          Medlem nr: 10 798



          CITAT (Floppy @ 17-01-2008, 19:36) *
          Jag tycker att det är lite dåligt med reklam för dem...allt ska ju vara så miljövänligt som möjligt nu förtiden...jag har föreslagt för flera att ta hem dem men de säger bara att det inte ingår i deras sortiment...nä men ni kan väl ändra på sortimentet så att det börjar ingå i erat sortimen tycker jag då...men då svarar de att det inte kommer att vara någon som köper det...men gör reklam...folk veet ju inte om att det finns... mad.gif rtfm.gif thumbdown.gif

          Precis, jag fick höra talas om det först för några veckor sedan, då förstod jag åxå vad det var för maskar jag hade i krukorna.Ganska många har ju sorgmyggor men vet inte att de gör skada...


          --------------------
          Stolt HBT-kompis
           
          Citera
          Siv i Bollnäs
          Inlägg 18-01-2008, 15:15
          Länk hit: #14


          Medlem
          Antal inlägg: 365
          Medlem sedan:
          02-07-2003
          Medlem nr: 1 821



          Kan nog tänka mig att Nemablom är effektivt, men svårt att få tag på, tycks det. Jag höll på att bli galen på sorgmyggor i fjol. De slog sig ner på ett ställe inne i gäststugan där jag har småkrukor för "uppfödning" av sticklingar. Dessa kan man ju inte låta torka ut heller, även om det brukar rekommenderas att man ska låta det bli torrt i krukorna, då försvinner sorgmyggorna... Jag sprutade med insektsmedel och höll på, men det hjälpte ju föga. Då kom jag på att försöka göra det svårt för myggorna att ta sig ner i jorden för att lägga ägg. Jag täckte ytjorden i krukorna med vermiculit. Sen dess har jag inte haft några problem med sorgmyggor. Numera täcker jag all ytjord i alla småkrukor där jag drar upp småplantor inomhus, där jag förut haft problem.
          (Gudskelov har jag inte haft problem med sorgmyggor i mina vanliga, årliga fröodlingar ännu!)
           
          Citera
          Floppy
          Inlägg 19-01-2008, 08:39
          Länk hit: #15


          Medlem
          Antal inlägg: 1 730
          Medlem sedan:
          20-05-2005
          Medlem nr: 5 838



          CITAT (Dito Verde @ 17-01-2008, 21:08) *
          Berätta mera.
          Vad finns det för nackdelar?

          Kolla in denna länken Bionema...för det är de som säljer Nemablom...


          --------------------
          Kladdar och kletar i zon 4

           
          Citera
          Helen i Piteå Zo...
          Inlägg 19-01-2008, 11:10
          Länk hit: #16


          Medlem
          Antal inlägg: 4 431
          Medlem sedan:
          02-11-2002
          Medlem nr: 72



          Jag har äntligen fått ta i Nemablom så idag startar jag 'kriget' mot sorgmyggorna. Här i mina trakter är det bara en blomsterbutik i Luleå (Interflora vid Smedjan) som har hemma nematoder. Jag har frågat övriga blomsterhandlare varför dom inte har och svaret är dessamma, ingen efterfrågan. Nu har jag 'surrat' och försökt påverka så att både Blomsterlandet och Rutviks handelsträdgård ska ta hem så dom har några påsar i sin kyl . Men eftersom nematoder inte har så lång 'levnadstid' så vill dom inte ha stora lager utan sälja ut snabbt. Vi får väl sprida ryktet då det kommer till butikerna så vi kan handla upp det fort.


          --------------------
          Besök gärna min hemsida: helens-tradgard.se
          eller min Blogg: http://helenstrdgrd.blogspot.com
           
          Citera
          Floppy
          Inlägg 19-01-2008, 15:16
          Länk hit: #17


          Medlem
          Antal inlägg: 1 730
          Medlem sedan:
          20-05-2005
          Medlem nr: 5 838



          Jag har läst en artikel om sorgmyggor som Odla har skrivit Länk till artikeln...och längre ner så står det att det ska finnas att köpa på Weibulls.com...jag kilade genast in på Weibulls hemsida och det enda jag hittade som inehöll Nematoder är detta ... Weibulls hemsida...sök på artikelnr 4272... är det de de menar?...för i sådanafall borde ju Granngården kunna ta hem det för Weibulls sortiment ingår ju i deras sortiment... w00t.gif ...

          Redigerat av Floppy: 19-01-2008, 15:16


          --------------------
          Kladdar och kletar i zon 4

           
          Citera
          David Malmö
          Inlägg 30-01-2017, 08:04
          Länk hit: #18


          Medlem
          Antal inlägg: 78
          Medlem sedan:
          27-07-2009
          Medlem nr: 25 086



          Gammal tråd men kan tipsa om att man kan köpa dem direkt från Bionema fraktfritt för 105kr. Wexthuset säljer dem också för 99kr men tar ca 25kr i frakt. Tror båda skickar dem som brev så de kommer direkt i brevlådan.
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 19-04-2024, 22:54
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon