Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > försådder flytta ut?, Vid vilka grader kan mina försådder flytta ut?
          Annperten
          Inlägg 27-04-2021, 19:52
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 2
          Medlem sedan:
          27-04-2021
          Medlem nr: 94 195



          Hej
          Jag läste det och nickade, ändå begick jag nybörjarmisstaget att så för mycket och för tidigt och nu har jag platsbekymmer, åtminstone om allt ska få det ljus det förtjänar.
          Ute ( Skåne) är det full sol men bara 10 grader ute dagtid. Mycket har jag börjat flytta ut på södersidan av huset och in på natten och de klarar sig riktigt bra. Nattetid har det balanserat på 0an, men nu ska det komma en period med uppåt 4-6 grader om natten och jag undrar om jag kan börja lämna något ute dygnet runt i sina krukor.
          Jag undrar också över vilka plantor mer som jag så sakta vågar härda för uteliv.

          Det står mycket på nätet om vid vilken temperatur som olika växter gror. Och så står det ofta att man ska vänta till efter sista frostnatten. Det är jag på det klara med. Liksom att man får härda dem i början.

          Men vid vilken temperatur trivs en förodlad växt egentligen? Om man har fått en solros att gro inne, den börjar bli väl stor, klarar den att vara ute i solen då i 10 grader? I 5 grader om natten? När blir plantorna svagare av kyla, om vi tar för givet att temperaturen ligger på plus?
          Kanske finns det ingen tabell för detta, men jag hör gärna om era erfarenheter. När slokade era växter och när gjorde de det inte?
          För mig gäller det främst:
          Pumpa
          Kålrabbi
          Solros
          Gurka ( ja, minst 20 grader eller hur?)
          Majs
          Luktärt
          Sockerärt
          Rosenböna
          Svartöga ( oxå ordentligt varmt tror jag)
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 29-03-2024, 07:35
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon