Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


          > Kan jag använda detta för att bli av med myror?
          WisseltoftaMac
          Inlägg 26-05-2020, 21:28
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 13
          Medlem sedan:
          26-05-2020
          Medlem nr: 91 774



          Hej!

          Jag håller på med en ny plantering i trädgården på en cirkulär yta med diameter ca 5-6m, ganska stor yta alltså. Det kommer mest bli prydnadsträd och buskar här, endast få perenner. Planterade 4st rhododendron för ca 2 veckor sen, och har nu sett att de är ganska angripna av myror. Har försökt skölja bort dem med vattenslang, men de hittar tillbaks, verkar vara ganska mycket myror i den här delen av trädgården. Det är lite större myror, ca 5-10mm.

          Hur bekämpar jag detta långsiktigt på bästa sätt? Kollade lite i bodarna och hittade två myrmedel, ett som man ska vattna ut, och ett i pulverform som man ska lägga i högar. Båda verkar mer vara inriktade på trädgårdsgångar. Kan jag använda någon av dem i det här fallet, eller finns det något bättre medel att använda?

          Mvh
          Bifogade fil(er)
          Bifogad fil  IMG_20200526_213820.jpg ( 279.12k ) Antal nedladdningar: 1
          Bifogad fil  IMG_20200526_213829.jpg ( 316.59k ) Antal nedladdningar: 1
           
           
          Citera
           
          Nytt inlägg
          Svar
          Gunilla T
          Inlägg 02-06-2020, 06:50
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 2 091
          Medlem sedan:
          02-10-2015
          Medlem nr: 82 744



          Bra beslut!

          Ren torv innehåller dåligt med näring så visst kan du blanda med lite av den befintliga jorden, bra om den är grusig. Men du behöver nog även tillföra R. jord, den är svagt gödslad samt gärna lite kompostjord om du har.

          Tänk på att torven måste vara blöt, den är vattenavstötande innan den är genomvattnad men sedan håller den fukten bra. Jag brukar sätta torven i skottkärra, fyller med vatten och vänder den tills jag ser att den är genomvattnad.
           
          Citera



          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 28-04-2024, 22:05
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon