Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Hormon som uderlättar rotning, Vad är det?
          RitRat
          Inlägg 12-11-2009, 21:14
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 1 153
          Medlem sedan:
          22-04-2009
          Medlem nr: 22 570



          Jag har läst någonstans (tror det är en amerikansk sajt) om en hormon eller liknande som snabbar på rotutveckling på sticklingar. Vad kan det vara? Man ska doppa sticklingen i det (evt ett pulver) innan man sticker den i jorden. Då ska rötter växa snabbare.
          Det kanske har behandlats här, men jag vet inte avd jag ska söka med, så jag hittar inget.
          Vet någon vad jag menar?


          --------------------
          /// Ritva, med en trädgård i zon 5 i Sverige samt en i subtropiska Västafrika.
          Och mitt kostval är vegg.
           
          Citera
          MariaS
          Inlägg 12-11-2009, 21:17
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 12 573
          Medlem sedan:
          05-03-2004
          Medlem nr: 2 930



          Impecta har ett hormon man kan köpa av dem.

          Sen fungerar det om man löser upp värktabletter med acetylsyra i, typ Treo och liknande

          Man kan också ta pinnar från salix, som man kapar ner i små bitar och låter ligga i vatten i tre dygn. Detta vatten vattnar man sen sina sticklingar med.
           
          Citera
          Alba
          Inlägg 12-11-2009, 21:19
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 11 250
          Medlem sedan:
          30-08-2006
          Medlem nr: 8 513



          Jag har aldrig testat det men har sett att det finns på Wexthuset och ev. också på Impecta.
           
          Citera
          Nauti
          Inlägg 12-11-2009, 21:22
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 2 276
          Medlem sedan:
          06-06-2008
          Medlem nr: 16 626



          Ämnet i rotningshormoner är auxin, sedan vet jag inte om det finns andra ämnen i som underlättar rotning.

          Kokosmjölk(vattnet inuti kokosnöten) fungerar att rota sticklingar i också.

          Impectas rotningshormon har jag men jag har främst använt det till att gro fröer än så länge, annars vet jag inte om det har hjälpt särskilt mycket till mina sticklingar. Clonex brukar rekommenderas.

          Det där med att blötlägga pinnar, bark och grejor från växter ur Salix-släktet fungerar inte. Jag har testat själv med olika sticklingar där jag försökte rota dem i vatten gjort på pinnar, vatten gjort på bark och rent vatten. De rotade sig snabbast i det rena vattnet och tog ganska mycket längre tid i det andra vattnet. Utöver det har jag läst att auxinet inte är tillgängligt för sticklingarna i den form det är i när man gör på det viset.

          Redigerat av Nauti: 12-11-2009, 21:23


          --------------------
          Earthlings - En dokumentär om människans syn på djur och hur hon behandlar djur. Med användning av dolda kameror får man se hur djur behandlas i kött-, klädes-, husdjurs-, nöjes- och forskningsindustrin.
           
          Citera
          MariaS
          Inlägg 12-11-2009, 21:51
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 12 573
          Medlem sedan:
          05-03-2004
          Medlem nr: 2 930



          Kanske ska förtydliga då! Man sätter för det första inte sticklingar i bara vatten, det mår de inte bra av. Är då vattnet mindre rent, mår sticklingarna ännu sämre, även om man har rotningshormoner i vattnet! Även sticklingar måste få syre, för att gro!

          När man hackar ner salixpinnar, ska det inte vara mer vatten, att det precis täcker bitarna .Inte en droppe mer. Sen vattnar man jorden sticklingen sitter i med vattnet. Jag har provat detta på olivsticklingar och det fungerar verkligen.

          Rotningshormon i pulverform är svårt att använda. Det vill gärna bli lite för mycket pulver på sticklingen, varmed sticklingen ruttnar istället för att gro. En liten pensel är nog bästa metoden att få lagom mycket pulver på sticklingen.

          Att rota med Treo, har jag provat på pelargoner med bra resultat, fast jorden ser lite lustig ut efteråt, när man använt Treo.
           
          Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 12-11-2009, 21:55
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem sedan:
          13-08-2005
          Medlem nr: 6 358



          CITAT (Nauti @ 12-11-2009, 21:22) *
          Ämnet i rotningshormoner är auxin, sedan vet jag inte om det finns andra ämnen i som underlättar rotning.

          Kokosmjölk(vattnet inuti kokosnöten) fungerar att rota sticklingar i också.

          Impectas rotningshormon har jag men jag har främst använt det till att gro fröer än så länge, annars vet jag inte om det har hjälpt särskilt mycket till mina sticklingar. Clonex brukar rekommenderas.

          Det där med att blötlägga pinnar, bark och grejor från växter ur Salix-släktet fungerar inte. Jag har testat själv med olika sticklingar där jag försökte rota dem i vatten gjort på pinnar, vatten gjort på bark och rent vatten. De rotade sig snabbast i det rena vattnet och tog ganska mycket längre tid i det andra vattnet. Utöver det har jag läst att auxinet inte är tillgängligt för sticklingarna i den form det är i när man gör på det viset.


          hur tyckte du kokosmjöl fungerar ? blev det snabb och bra rotning tyckte du ?

          angående salix har jag fått lära mig att man ska använda både bark, grenar, blad. men det var ett bra tag sen som jag använde det så jag kommer inte ihåg om det var bra.
           
          Citera
          Jan Lindgren
          Inlägg 12-11-2009, 22:56
          Länk hit: #7


          Medlem
          Antal inlägg: 2 328
          Medlem sedan:
          26-06-2007
          Medlem nr: 11 218



          Hej!
          Du använder ett ämne som heter indolsmörsyra IBA. Vanligen används det i pulverform utspätt med talk. Man kan också lösa upp ämnet i polyetenglykol. IBA används i olika koncenrationer beroende på vilka stiklingar som ska rotas. Är man noggrann och vill uppnå optimalt resultat så har man olika styrka beroende på vilken namnsort man rotar. Det finns några sorter till men de används inte lika mycket. Hittar du inte IBA i Sverige så säljs det annars i alla civiliserade trädgårdsländer.
          MVH
          Jan Lindgren
           
          Citera
          Nauti
          Inlägg 13-11-2009, 08:02
          Länk hit: #8


          Medlem
          Antal inlägg: 2 276
          Medlem sedan:
          06-06-2008
          Medlem nr: 16 626



          CITAT (MariaS @ 12-11-2009, 21:51) *
          Kanske ska förtydliga då! Man sätter för det första inte sticklingar i bara vatten, det mår de inte bra av. Är då vattnet mindre rent, mår sticklingarna ännu sämre, även om man har rotningshormoner i vattnet! Även sticklingar måste få syre, för att gro!

          När man hackar ner salixpinnar, ska det inte vara mer vatten, att det precis täcker bitarna .Inte en droppe mer. Sen vattnar man jorden sticklingen sitter i med vattnet. Jag har provat detta på olivsticklingar och det fungerar verkligen.

          Rotningshormon i pulverform är svårt att använda. Det vill gärna bli lite för mycket pulver på sticklingen, varmed sticklingen ruttnar istället för att gro. En liten pensel är nog bästa metoden att få lagom mycket pulver på sticklingen.

          Att rota med Treo, har jag provat på pelargoner med bra resultat, fast jorden ser lite lustig ut efteråt, när man använt Treo.
          Det är inga som helst problem att rota i bara vatten, folk bygger sticklingsbubblare i det syftet. Det handlar oftast om att vattnet inte är tillräckligt syresatt så att anaeroba bakterier gynnas, det gör de inte om vattnet hela tiden hålls syresatt. Precis som du säger. Jag har flera gånger rotat i sticklingsbubblare utan några som helst problem.

          Jag följde någons förslag på hur man skulle göra och det visade sig som sagt inte fungera alls sad.gif

          När jag rotat sticklingar i pulver har jag bara doppat nederändan i det, allt pulver som fastnat längst ut har lösts upp i det fuktiga rotningssubstratet och då är det inte lika koncentrerat längre.

          Treo har jag aldrig hört talas om innan, vad är det i det som får dem att rota sig bättre?


          CITAT (flaxss @ 12-11-2009, 21:55) *
          hur tyckte du kokosmjöl fungerar ? blev det snabb och bra rotning tyckte du ?

          angående salix har jag fått lära mig att man ska använda både bark, grenar, blad. men det var ett bra tag sen som jag använde det så jag kommer inte ihåg om det var bra.
          Jag har inte själv testat kokosmjölken men jag har sett ett bildexperiment där någon använde det som rotningshormon och det visade sig vara effektivt.

          Jag har läst att det inte skall fungera och det gjorde det inte för mig, det är allt jag vet tongue.gif

          Redigerat av Nauti: 13-11-2009, 08:03


          --------------------
          Earthlings - En dokumentär om människans syn på djur och hur hon behandlar djur. Med användning av dolda kameror får man se hur djur behandlas i kött-, klädes-, husdjurs-, nöjes- och forskningsindustrin.
           
          Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 13-11-2009, 09:29
          Länk hit: #9


          Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem sedan:
          13-08-2005
          Medlem nr: 6 358



          CITAT (Nauti @ 13-11-2009, 08:02) *
          Det är inga som helst problem att rota i bara vatten, folk bygger sticklingsbubblare i det syftet. Det handlar oftast om att vattnet inte är tillräckligt syresatt så att anaeroba bakterier gynnas, det gör de inte om vattnet hela tiden hålls syresatt. Precis som du säger. Jag har flera gånger rotat i sticklingsbubblare utan några som helst problem.

          Jag följde någons förslag på hur man skulle göra och det visade sig som sagt inte fungera alls sad.gif

          När jag rotat sticklingar i pulver har jag bara doppat nederändan i det, allt pulver som fastnat längst ut har lösts upp i det fuktiga rotningssubstratet och då är det inte lika koncentrerat längre.

          Treo har jag aldrig hört talas om innan, vad är det i det som får dem att rota sig bättre?


          Jag har inte själv testat kokosmjölken men jag har sett ett bildexperiment där någon använde det som rotningshormon och det visade sig vara effektivt.

          Jag har läst att det inte skall fungera och det gjorde det inte för mig, det är allt jag vet tongue.gif


          jag brukar rota sticklingar i akvariet, blir rötter på noll tid och där är ju syre och stabila förhållanden, hade en fuchsia i akvariet som bildade rötter och den lät jag vara kvar och den började sedan att blomma och allt och växte till sig (dock så är väl just fuchsia tåliga), kändes som värsta hydron utan att jag lyfte ett finger. men att använda syrepump eller nåt har jag med hört men aldrig använt. men det ska testas. jag använder olika ibland vatten och ibland jord.

          har för mig att jag diskuterar kokosmjölk innan. kommer inte ihåg om jag testade det då men det ska jag nog testa till våren.

          även jag skulle vilja veta vad Treo har för inverkan.
           
          Citera
          Jan Lindgren
          Inlägg 13-11-2009, 09:49
          Länk hit: #10


          Medlem
          Antal inlägg: 2 328
          Medlem sedan:
          26-06-2007
          Medlem nr: 11 218



          Hej!
          En av de obevisade teorierna är att salicylsyran i pil stimulerar rotning. Alltså ska huvudvärkstabletter också göra det.
          MVH
          Jan Lindgren
           
          Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 13-11-2009, 17:47
          Länk hit: #11


          Medlem
          Antal inlägg: 18 590
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 31



          Pil (+hela salixsläktet) är även mycket rikt på auxin ett hormon som främjar rotbildning, att krossa pil el sälgkvistar och låta dem dra i vatten som man sedan låter sticklingarna dra i är troligtvis mer effektivt än Impectas "hormonpulver" som jag är mycket tveksam till om det är så mycket rotningshormon i, jag misstänker att det är något liknande de där krossade algerna som hade lite rotningshormon i sig som Weibulls sålde som sticklingshjälp förr i tiden..

          Rent rotnings + groningshormon brukar vara ganska dyrt och det brukar inte få säljas till vem som helst i Sverige, man kan dock shoppa från andra länder. Ex. GBA kan man ju köpa hos Gardens North för att få svårgroende frön att gro lättare och det brukar vara koncentrat så en liten förpackning kan räcka till enormt många sådder.


          --------------------
          Mvh Åsa


          Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)
           
          Citera
          Nauti
          Inlägg 13-11-2009, 18:35
          Länk hit: #12


          Medlem
          Antal inlägg: 2 276
          Medlem sedan:
          06-06-2008
          Medlem nr: 16 626



          CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 13-11-2009, 17:47) *
          Pil (+hela salixsläktet) är även mycket rikt på auxin ett hormon som främjar rotbildning, att krossa pil el sälgkvistar och låta dem dra i vatten som man sedan låter sticklingarna dra i är troligtvis mer effektivt än Impectas "hormonpulver" som jag är mycket tveksam till om det är så mycket rotningshormon i, jag misstänker att det är något liknande de där krossade algerna som hade lite rotningshormon i sig som Weibulls sålde som sticklingshjälp förr i tiden..

          Rent rotnings + groningshormon brukar vara ganska dyrt och det brukar inte få säljas till vem som helst i Sverige, man kan dock shoppa från andra länder. Ex. GBA kan man ju köpa hos Gardens North för att få svårgroende frön att gro lättare och det brukar vara koncentrat så en liten förpackning kan räcka till enormt många sådder.
          Auxinet skall som sagt inte vara vattenlösligt i den form det finns naturligt i salixar, om det nu stämmer. Clonex som finns att köpa i Sverige är väldigt effektivt och brukar rekommenderas av många odlare på såväl internet som i böcker. Sedan är ju även plantans förhållanden innan man tar sticklingen viktiga och man kan även öka chanserna och minska den tid det tar att rota sticklingar genom att vattna dagarna innan med rotstimulator och göda med litet extra fosfor.


          --------------------
          Earthlings - En dokumentär om människans syn på djur och hur hon behandlar djur. Med användning av dolda kameror får man se hur djur behandlas i kött-, klädes-, husdjurs-, nöjes- och forskningsindustrin.
           
          Citera
          chr
          Inlägg 13-11-2009, 21:41
          Länk hit: #13


          Medlem
          Antal inlägg: 23
          Medlem sedan:
          24-11-2007
          Medlem nr: 13 207



          Provade Impectas rotningshormon på bougainvilleasticklingar. 9 av 10 har ruttnat (hälften innan jag fått hem rotningshormonet). Verkar vara mycket svårt att få dom att klara sig....några tips?
           
          Citera
          MariaS
          Inlägg 14-11-2009, 09:47
          Länk hit: #14


          Medlem
          Antal inlägg: 12 573
          Medlem sedan:
          05-03-2004
          Medlem nr: 2 930



          Bästa sättet att rota vedartade sticklingar är att sätta dem i ogödslad torv eller färsk shpagnum, eftersom vitmossan har en bakteriedödande effekt. Vedartade sticklingar tar ju ändå ganska lång tid på sig att skapa rötter och sätter man dem då i jord, så är risken stor att fel bakterier växer till och sticklingarna ruttnar.

          Därför sätter jag nästan alla typer av sticklingar i torv/vitmossa. Sen använder jag rotningshormonet upplöst i vatten och vattnar med det, så man inte skapar en miljö där bakterierna kan trivas.
           
          Citera
          Jan Lindgren
          Inlägg 14-11-2009, 12:17
          Länk hit: #15


          Medlem
          Antal inlägg: 2 328
          Medlem sedan:
          26-06-2007
          Medlem nr: 11 218



          Hej!
          Clonex låter intressant men innehåller bara 0,003% IBA. När jag rotar storbladiga rhododendron så använder jag 1% IBA i talk.
          MVH
          Jan Lindgren
           
          Citera
          Bassam
          Inlägg 14-11-2009, 17:13
          Länk hit: #16


          Medlem
          Antal inlägg: 7 985
          Medlem sedan:
          04-10-2007
          Medlem nr: 12 723



          Hej
          Det räcker inte att behandla sticklingar med hormon , men det är viktigt att de ska få bra miljö ( värm under foten och fukt omkring dom , genom att lägga plast påse över dom .
          H:Baaam

           
          Citera
          MariaS
          Inlägg 14-11-2009, 18:36
          Länk hit: #17


          Medlem
          Antal inlägg: 12 573
          Medlem sedan:
          05-03-2004
          Medlem nr: 2 930



          CITAT (Bassam @ 14-11-2009, 17:13) *
          Hej
          Det räcker inte att behandla sticklingar med hormon , men det är viktigt att de ska få bra miljö ( värm under foten och fukt omkring dom , genom att lägga plast påse över dom .
          H:Baaam

          Undvik att sätta plastpåse runt vedartade sticklingar! Det är också en källa till bakterier och svampar! Se istället till att torven/vitmossan är fuktig, så går det utmärkt bra.

          Undervärme gör ingen större skillnad, om man inte samtidigt kan ge dem kyla på det som är ovan jord. Då är det bättre att allt står i samma temperatur. Är det fryskänsliga sticklingar, ställer man dem inne, gärna svalt. Har de inga blad, behövs inget ljus oavsett temperatur.
           
          Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 14-11-2009, 20:00
          Länk hit: #18


          Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem sedan:
          13-08-2005
          Medlem nr: 6 358



          CITAT (MariaS @ 14-11-2009, 09:47) *
          Bästa sättet att rota vedartade sticklingar är att sätta dem i ogödslad torv eller färsk shpagnum,


          varför använder du torv men inte ''jord'' ?

          CITAT (MariaS @ 14-11-2009, 18:36) *
          Undvik att sätta plastpåse runt vedartade sticklingar! Det är också en källa till bakterier och svampar! Se istället till att torven/vitmossan är fuktig, så går det utmärkt bra.

          Undervärme gör ingen större skillnad, om man inte samtidigt kan ge dem kyla på det som är ovan jord. Då är det bättre att allt står i samma temperatur. Är det fryskänsliga sticklingar, ställer man dem inne, gärna svalt. Har de inga blad, behövs inget ljus oavsett temperatur.


          det beror helt och hållet på vilka växter det handlar om i vilket substrat dom ska planteras i och om dom ska ha under värme eller ej och om dom ska ha ljust eller ej. vedartat som örtartat med blad och utan blad.

          varför ska det vara värme på rötterna och kyla på det som är ovanjord ?

          jag har använt undervärme på ett par sticklingar och satt några utan undervärme och dom med undervärme rotade sig mycket snabbare och fick finare rötter i början. så visst gör det skillnad (men det beror ju också på växt).

          CITAT (Bassam @ 14-11-2009, 17:13) *
          Hej
          Det räcker inte att behandla sticklingar med hormon , men det är viktigt att de ska få bra miljö ( värm under foten och fukt omkring dom , genom att lägga plast påse över dom .
          H:Baaam


          som jag skrev innan beror det på växt vilken miljö dom ska ha för att rota sig i.

          CITAT (Jan Lindgren @ 13-11-2009, 09:49) *
          Hej!
          En av de obevisade teorierna är att salicylsyran i pil stimulerar rotning. Alltså ska huvudvärkstabletter också göra det.
          MVH
          Jan Lindgren


          fast det heter väl Acetylsalicylsyra som används i värktabletter ?

          men det kanske inte gör någon skillnad det kanske ger samma effekt.
           
          Citera
          Loppan i Solberg...
          Inlägg 31-01-2017, 19:54
          Länk hit: #19


          Medlem
          Antal inlägg: 6
          Medlem sedan:
          27-10-2016
          Medlem nr: 84 718



          Hej
          Det här med att rota ..... ju mer man läser ju mindre vet jag.
          Jag har läst än det ena än det andra och en del provar man en del inte.
          Jag läste att om man bara rotar i rent vatten så har dom nya rötterna sen
          inte förmåga att ta upp näring från jorden utan får gro helt nya rötter
          när dom blir satta i jord så i princip får man börja från början igen.
          END vad jag läste

          Sen hade jag en lite småtrött hoya, an riktigt gammal dam. och jag ville
          få nya plantor från henne.
          All information bara brusade i huvudet och jag tog en chansning och
          hällde upp 10 halva glas med vatten. jag har egen brunn- inga tillsatser,
          och en stor sked kaktusjord i varje glas, och så ner med sticklingarna.
          Efter nån vecka läste jag om någon som hade hällt honung i sin
          rotningsprocedur pga att honung är antibacteriellt. Barnbarn till en
          biodlare gillade jag ide´n och tillsatte honung till EN av mina 10 sticklingsglas.

          I det glaset rotade sej sticklingarna i halva tiden.
          Så jag kommer hälla honung i allt hädanefter. ALLT, mitt schampo, blomvatten,
          tvål, blomjord, etc etc .. hahaha bara skojar - det kan vara bara slumpen.
          Eller så var min morfar- biodlaren-trädgårdsmästaren så rätt ute

          Min Morfar var Bi odlare
          Det vill inte jag bli men skulle nån biodlare vilja ställa en kupa här-välkommen


           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 29-03-2024, 15:58
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon