Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


          2 sidor V   1 2 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Kilovis med äpplen!, Sort? Tips på vad man kan göra?
          Hasse_h
          Inlägg 29-08-2013, 07:36
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 1 084
          Medlem sedan:
          17-03-2003
          Medlem nr: 933



          Har nu plockat kassvis med frukt från våra äppelträd. Ett transparent blanche som det mesta går till mos, sedan ett annat med röda äpplen som jag inte vet sorten på, någon som vill gissa? Kolla bilden nedanför. Är ett syrligt äpple med god sötma och frisk smak, blir ganska små, de största 8-9 cm i diameter.

          Nu har vi tröttnat på att koka mos och vet inte vad mer vi kan göra. Har delat ut äpplen till arbetskamrater, men nu verkar det intresset ha svalnat. Frysarna är i princip fulla med bär o äppelmos. Det tar emot att lägga resten av frukten på komposten, har redan lagt 3 skottkärror med frukt som varit mer eller mindre skadad.

          Har också ytterligare två äppelträd med höstäpplen som blir mogna om några veckor... blink.gif
          Kan man göra nån form av inläggning på äpplen? confused.gif Alla tips på konservering av äpplen som inte innefattar frysning är intressanta! dunno.gif


          Bifogad fil  CAM00199.jpg ( 159.72k ) Antal nedladdningar: 25
           
          Citera
          Eva i Västerås
          Inlägg 29-08-2013, 07:40
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 1 341
          Medlem sedan:
          26-08-2003
          Medlem nr: 2 208



          Chutney, must, köpa råsaftcentrifug...


          --------------------
          Hälsningar
          Eva
           
          Citera
          astrantia
          Inlägg 29-08-2013, 07:56
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 100
          Medlem sedan:
          22-03-2008
          Medlem nr: 14 773



          Finns det kanske nån fruktförmedling där du bor?
          Läste i tidningen häromdagen att de på vissa ställen finns fruktbörser som man kan anmäla sig till om man har för mycket frukt som man vill bli av med. Då kan andra som vill ha frukt men inte har egna fruktträd åka dit och plocka.
          På så vis kommer frukten till nytta, man slipper slänga på komposten och för någon annan kan det vara stor lycka att få fylla frysen med lite hemkokt mos.
          Trevligt initiativ, tycker jag! smile.gif

          Inga bra äppelrecept dock. Kanske nån mer äppelkunnig vet om den här sorten passar att lagra?


          --------------------
          Radhustäppa i zon 4 där jag försöker klämma in så mycket som möjligt - blommor, grönsaker, kryddor och bär.
           
          Citera
          Peztis
          Inlägg 29-08-2013, 08:11
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 8 521
          Medlem sedan:
          18-01-2009
          Medlem nr: 20 608



          Oj vad jag förstår ditt dilemma! Man ser rikedomen och att kasta fina äpplen känns inte som ett alternativ. Är i samma sits varje år mitt Transparente Blanche ger större skörd. Och allt ska liksom tas omhand under en väldigt kort tid av just dessa äpplen.

          För två år sedan så konserverade jag äppelklyftor i sockerlag. Jag la i dem råa i burkar, fyllde på med sockerlag, vred igen locket och kokade sedan burkarna i en stor kastrull. De håller ännu - glömmer ju att jag har dem där nere i skafferiet! Men inget mögel eller så i alla fall.

          Jag läste runt lite om olika sätt och jag valde att stoppa ned dem råa. Jag packade burkarna så mycket jag kunde men ändå så är de nu fyllda till ca 2/3. Gör jag om det så kommer jag att blanchera klyftorna innan jag stoppar ned dem.

          Ett annat bra sätt är också att torka äppelringar! Jättegott godis att äta som det är, blanda ned i müsli, man kan säkert blöta upp dem och använda dem i pajer osv, fåglarna gillar dem...

          Kolla om det finns någon förskola, skola eller äldreboende i närheten. De brukar bli glada över att få. Jag tog alltid med mig säckvis till förskolan och de fyllde frysen. I skolan hade de äppelmosdag så alla barnen fick med sig en liten burk mos hem som de själva hade gjort. Och så har du ju alternativet att sätta upp en korg/skottkärra vid huset med en lapp om att de får ta om de vill ha. Tänk bara på att korgen/skottkärran kanske också försvinner...


          --------------------


          * ~~~ * Besök gärna min blogg bladsomblad.blogspot.com * ~~~ *
           
          Citera
          Hasse_h
          Inlägg 29-08-2013, 09:05
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 1 084
          Medlem sedan:
          17-03-2003
          Medlem nr: 933



          Tackar, bra tips alltihop! tummenupp.gif

          CITAT (Eva i Västerås @ 29-08-2013, 08:40) *
          Chutney, must, köpa råsaftcentrifug...

          Chutney är ju absolut en möjlighet!
          Must, tja, varför inte? Funkar det att koka i en normal pastagryta på typ 4-5 liter? Denna har vi haft för äppelmoset, det ryms ca 2 kg äpplen i bitar i denna. En råsaftcentrifug saknas i hushållet, kan ju vara en bra anledning att skaffa en... Måste färdig must förvaras i kyl? Har ett källarutrymme som håller sig mellan +15 sommartid till 0 på vintern (om det är varmare än -20°), borde väl funka?

          CITAT (astrantia @ 29-08-2013, 08:56) *
          Finns det kanske nån fruktförmedling där du bor?

          Har aldrig hört talas om det, vore ju trevligt om det vore så. Bättre än att slänga. Får kolla upp detta.

          CITAT (Peztis @ 29-08-2013, 09:11) *
          För två år sedan så konserverade jag äppelklyftor i sockerlag. Jag la i dem råa i burkar, fyllde på med sockerlag, vred igen locket och kokade sedan burkarna i en stor kastrull. De håller ännu - glömmer ju att jag har dem där nere i skafferiet! Men inget mögel eller så i alla fall.

          Jag läste runt lite om olika sätt och jag valde att stoppa ned dem råa. Jag packade burkarna så mycket jag kunde men ändå så är de nu fyllda till ca 2/3. Gör jag om det så kommer jag att blanchera klyftorna innan jag stoppar ned dem.

          Så du har inte provsmakat dem ännu? Låter ju gott. Efter blancheringen, tänker du att man pillar bort skalen då?

          CITAT (Peztis @ 29-08-2013, 09:11) *
          Ett annat bra sätt är också att torka äppelringar! Jättegott godis att äta som det är, blanda ned i müsli, man kan säkert blöta upp dem och använda dem i pajer osv, fåglarna gillar dem...

          Också ett bra tips! Det ska testas!

          CITAT (Peztis @ 29-08-2013, 09:11) *
          Kolla om det finns någon förskola, skola eller äldreboende i närheten. De brukar bli glada över att få. Jag tog alltid med mig säckvis till förskolan och de fyllde frysen. I skolan hade de äppelmosdag så alla barnen fick med sig en liten burk mos hem som de själva hade gjort. Och så har du ju alternativet att sätta upp en korg/skottkärra vid huset med en lapp om att de får ta om de vill ha. Tänk bara på att korgen/skottkärran kanske också försvinner...

          Bor vid en liten väg med bara två hushåll efter oss, ingen genomfartstrafik. De enda som skulle bli glada för frukten är älgen och rådjuren, men älgen blir lite för glad om man säger så. crazy.gif . Har redan svårt att skrämma bort han, skulle han få en kärra att frossa ur så skulle han inte släppa förbi nån levande själ. -fear-.gif
           
          Citera
          Peztis
          Inlägg 29-08-2013, 10:27
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 8 521
          Medlem sedan:
          18-01-2009
          Medlem nr: 20 608



          Jag blev så nyfiken att jag gick ned och öppnade en av mina burkar!

          Konserven hade verkligen hållit, ett ljudligt KNÄPP! när jag bände med en kniv för att lossa på vakuumet.
          Äpplena höll formen även om de är mjuka och de var absolut inte för söta, var rädd för att det skulle vara det. Så de blir perfekta att använda i pajer, sockerkaka, i yoghurten eller gröten. Man kan säkert använda dem i matlagning också. Helt perfekt, alltså!
          Bifogad fil  IMG_4506_1.jpg ( 288.37k ) Antal nedladdningar: 49


          Kollade som hastigast och jag tror att det kan ha varit ett recept som detta jag använde (fast jag la ju i bitarna råa och slog över lagen och konserverade sedan genom att koka burkarna):

          2kg äpplen
          1 l vatten
          2 dl socker
          2 krm askorbinsyra
          Gör så här
          Koka en sockerlag av vatten och socker och låt koka i 4-5 minuter.

          Skala och rensa äpplena, ta bort kärnhus samt alla skador och missfärgningar, skär sedan upp äpplena i tärningar eller klyftor. Lägg äppelbitarna i en bunke med vatten med tillsats av askorbinsyra vart efter du hackar upp dem så de inte börjar mörkna.

          När du hackat upp alla dina äpplen, lägg ner dem i den kokande sockerlagen och låt dem puttra lite svagt tills de blivit mjuka, tiden varierar med äppelsort så känn efter med en potatissticka.

          Följ sedan instruktionen nedan beroende på hur du avser att förvara dina sockrade äpplen inför vinterns efterrätter.

          För källarförvaring:
          Ös över de varma äppelbitarna till väl rengjorda burkar med hålslev eller liknande, slå den kokande lagen över äpplena ända upp till kanten på burken och korka igen omgående. Det är viktigt att locket sätts på ordentligt och direkt för att vaaccum skall uppstå. Hållbarhet flera år.

          För frysförvaring:
          Håva upp äpplena ur sockerlagen med en hålslev, lägg för att svalna på folieklädd plåt. Ställ in brickan med äppelhalvorna i frysen tills de hårdnat på ytan, förpacka dem sedan i påsar eller burkar. Hållbarhet 1 år.


          Äppleringarna, där skalade jag inte, bara hålade ut kärnhuset. Sedan la jag t på ett galler (plåt funkar mindre bra eftersom luften inte kommer runt) och ställde i ugn, ca 50 grader i några timmar. En träslev i luckan så att den står på glänt och fukt kommer ut.
          Man kan även som hastigast doppa dem i vatten med citronsaft så blir de inte riktigt så mörka.

          Har du en torkmaskin eller varmluftsugn är det ännu bättre.

          Ett torkskåp för tvätt borde väl också funka? g.gif


          --------------------


          * ~~~ * Besök gärna min blogg bladsomblad.blogspot.com * ~~~ *
           
          Citera
          Peztis
          Inlägg 29-08-2013, 10:36
          Länk hit: #7


          Medlem
          Antal inlägg: 8 521
          Medlem sedan:
          18-01-2009
          Medlem nr: 20 608



          Kom på att ju också startade en tråd om det och här är den.

          Så som du ser, jag förstår hur du har det! biggrin.gif


          --------------------


          * ~~~ * Besök gärna min blogg bladsomblad.blogspot.com * ~~~ *
           
          Citera
          Hasse_h
          Inlägg 29-08-2013, 12:52
          Länk hit: #8


          Medlem
          Antal inlägg: 1 084
          Medlem sedan:
          17-03-2003
          Medlem nr: 933



          Tack Peztis! tummenupp.gif
          Ledsen att jag "tvingade" dig öppna en av dina burkar whistling.gif flirting.gif

          Blir till att handla på väg hem från jobbet:
          -glasburkar
          -glasflaskor
          -råsaftcentrifug el. juicepress

          Torka äppelskivor i varmluftsugnen borde ju gå utmärkt.

          Sen måste jag fixa till en skafferihörna i det kalla källarutrymmet där det nu är snickeriverkstad och allmänt skräpförråd...

          Tur att lönen kom för några dar sen... flirting.gif

          Redigerat av Hasse_h: 29-08-2013, 12:54
           
          Citera
          Allekulla
          Inlägg 29-08-2013, 21:12
          Länk hit: #9


          Medlem
          Antal inlägg: 127
          Medlem sedan:
          08-05-2012
          Medlem nr: 76 041



          Har samma problem som du, massor av frukt som ska tas omhand. Har gjort muffins med äppelskivor i och frusir in. Nästqa plan blir vetebröd med äppelskivor i! Mos o d är redan i frysen. Och så mänga olika soreters pajer familjen har fått smaka detta året! Bl a en med cornflakes i, den var en succé!
           
          Citera
          Hasse_h
          Inlägg 29-08-2013, 22:46
          Länk hit: #10


          Medlem
          Antal inlägg: 1 084
          Medlem sedan:
          17-03-2003
          Medlem nr: 933



          Jag har tyvärr fullt i de tre frysar vi har så här måste andra konserveringsmetoder användas.

          Har torkat två plåtar med äppelringar ikväll, blev kanonbra tummenupp.gif
          Och har köpt en råsaftcentrifug och ett gäng 1 liters flaskor, blir helgens projekt det.

          Redigerat av Hasse_h: 29-08-2013, 22:47
           
          Citera
          Peztis
          Inlägg 30-08-2013, 09:56
          Länk hit: #11


          Medlem
          Antal inlägg: 8 521
          Medlem sedan:
          18-01-2009
          Medlem nr: 20 608



          Kul! Då är det på gång!


          --------------------


          * ~~~ * Besök gärna min blogg bladsomblad.blogspot.com * ~~~ *
           
          Citera
          Eva i Västerås
          Inlägg 30-08-2013, 10:40
          Länk hit: #12


          Medlem
          Antal inlägg: 1 341
          Medlem sedan:
          26-08-2003
          Medlem nr: 2 208



          Varning: Centrifugerad saft är väldigt ohållbar. Du får köra flaskorna i konserveringsmaskin eller konservera på något annat sätt.
          Jag brukar frysa råsaften, men dina frysar var ju fulla.


          --------------------
          Hälsningar
          Eva
           
          Citera
          Peztis
          Inlägg 30-08-2013, 11:21
          Länk hit: #13


          Medlem
          Antal inlägg: 8 521
          Medlem sedan:
          18-01-2009
          Medlem nr: 20 608



          Tänkte också på det. Hittade detta om att konservera must.


          --------------------


          * ~~~ * Besök gärna min blogg bladsomblad.blogspot.com * ~~~ *
           
          Citera
          Hasse_h
          Inlägg 30-08-2013, 11:58
          Länk hit: #14


          Medlem
          Antal inlägg: 1 084
          Medlem sedan:
          17-03-2003
          Medlem nr: 933



          Tack för varningen. Ja, har läst det också på flera ställen. Hade tänkt hetta upp flaskorna i ugnen, sterilisera med atamonlösning och sedan följa Rosenhills metod nr 2. Blir nog bra det.
           
          Citera
          niggle
          Inlägg 31-08-2013, 19:56
          Länk hit: #15


          Medlem
          Antal inlägg: 459
          Medlem sedan:
          28-10-2009
          Medlem nr: 26 668



          Jag rekommenderar varmt torkning av äppleskivor.
          De håller i princip hur länge som helst. Goda att äta som chips. Kan användas i müsli. Kan kokas kräm på, Etc.etc.
          Superenkelt:
          Skala och skiva äpplet tunt. Lägg på bakplåtspapper och torka i 75 gradig ugn i ett dygn. Sätt en slev i luckan så att det blir luftväxling. Superbt, tycker jag.
           
          Citera
          Ålgryte
          Inlägg 31-08-2013, 21:03
          Länk hit: #16


          Medlem
          Antal inlägg: 593
          Medlem sedan:
          19-05-2008
          Medlem nr: 16 230



          CITAT (niggle @ 31-08-2013, 20:56) *
          Jag rekommenderar varmt torkning av äppleskivor.
          Skala och skiva äpplet tunt. Lägg på bakplåtspapper och torka i 75 gradig ugn i ett dygn.

          Tunt... är de 1 mm eller 3 mm? Blir det lagom att skiva äpplena som till potatisgratäng?

          Jag gör äppeldricka av mina äpplen: 6 l skadefria äpplen skurna i bitar (med skal och kärnhus kvar!) ligger kallt i 3 dagar i 6 l vatten med 1 tsk atamon och 1 msk citronsyra. Sedan silar jag av dem och tillsätter ca 5 dl socker. Häller upp saften på flaskor och förvarar dem kallt i några månader. Försvinnande god och uppskattad gåva 000.gif

          Redigerat av Ålgryte: 31-08-2013, 21:05
           
          Citera
          Monarda
          Inlägg 01-09-2013, 11:41
          Länk hit: #17


          Medlem
          Antal inlägg: 4 644
          Medlem sedan:
          06-03-2005
          Medlem nr: 5 125



          Vi har massor av härliga äpplen i år på vårt Oranie, inga nämnvärda angrepp heller. Jag ska definitivt testa att torka en del, har skaffat en manick som både skalar och gör tunna skivor. Men vi har även skaffat en råsaftcentrifug och kommer att frysa in juicen. Just nu försöker vi hitta lämpliga förpackningar som inte är för stora.
          Bifogad fil  DSC_0559.jpg ( 901.15k ) Antal nedladdningar: 38
           
          Citera
          Peztis
          Inlägg 01-09-2013, 12:42
          Länk hit: #18


          Medlem
          Antal inlägg: 8 521
          Medlem sedan:
          18-01-2009
          Medlem nr: 20 608



          CITAT (niggle @ 31-08-2013, 20:56) *
          Jag rekommenderar varmt torkning av äppleskivor.
          De håller i princip hur länge som helst. Goda att äta som chips. Kan användas i müsli. Kan kokas kräm på, Etc.etc.
          Superenkelt:
          Skala och skiva äpplet tunt. Lägg på bakplåtspapper och torka i 75 gradig ugn i ett dygn. Sätt en slev i luckan så att det blir luftväxling. Superbt, tycker jag.

          Och jag rekommenderar att lägga på galler eller trä upp dem på t ex blomsterpinnar (hitta/klipp av så långa att de kan få plats på plåthållarna i ugnen) så att luften kan cirkulera bättre samt att det går fortare. Har provat några gånger att lägga dem direkt på plåt eller på bakplåtspapper men det tar längre tid och jag upplevde dem lite som bakade, inte torkade.


          --------------------


          * ~~~ * Besök gärna min blogg bladsomblad.blogspot.com * ~~~ *
           
          Citera
          Monarda
          Inlägg 01-09-2013, 15:25
          Länk hit: #19


          Medlem
          Antal inlägg: 4 644
          Medlem sedan:
          06-03-2005
          Medlem nr: 5 125



          Nu har jag en laddning i ugnen på galler, ska verkligen bli spännande att se hur det blir. Men hur förvarar man dom på bästa sätt?
           
          Citera
          Hasse_h
          Inlägg 01-09-2013, 16:27
          Länk hit: #20


          Medlem
          Antal inlägg: 1 084
          Medlem sedan:
          17-03-2003
          Medlem nr: 933



          Jag har torkat fyra plåtar med tunnskurna äppelskivor, kärnade bara ur dem och skar dem i 1-3 mm tjocka skivor. Bredde ut dem på bakplåtspapper, varmluftsugnen på 120 grader, vände på dem efter 1 timma, helt torra och klara efter 2 timmar. Sedan ner i en sådan här burk, blev proppfullt med 4 plåtar: http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/00030262/

          Sedan har jag nu gjort 4 liter must, men jag blir lite fundersam, ska det bli sådan här kraftig bottensats? Se bilden. Jag skummade av ordentligt, pastöriserade enligt Rosenhills metod 2. Behöver jag dekantera musten i efterhand? Antar att jag isåfall måste koka upp musten igen? För att få vacuum i flaskorna menar jag.

          Bifogad fil  DSC_6728.JPG ( 873.37k ) Antal nedladdningar: 42
           
          Citera

          2 sidor V   1 2 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 25-04-2024, 11:17
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon