Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > vitlöken vissnar
          sunkan_85
          Inlägg 13-07-2014, 18:00
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 19
          Medlem sedan:
          29-10-2006
          Medlem nr: 8 771



          hej jag odlar vitlök för första gången och det har gått ganska bra har typ solo lökar men blasten vissnar bara mer och mer jag har provat gödsla dom med blåkorn vattnat när det börja bli torkperioder.

          det är grönt i de översta bladen eller i centrum av blasten men det mesta ser visset ut som jag skulle tro att de ska se ut när det är dax för skörd det är köpta odlings lökar kommer inte riktigt i håg sorten men de ska vara ganska stora.

          är det någon som vet vad det kan vara för fel de står i i landet med matjord
           
          Citera
          Lasse Trädgårdsn...
          Inlägg 13-07-2014, 20:51
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 52
          Medlem sedan:
          23-10-2013
          Medlem nr: 79 163



          När blasten vissnat till 1/3 - 2/3 är det dags för skörd har jag hört. Jag brukar dra upp en lök då och se om den fått klyftor. Olika sorter mognar olika tidigt.
           
          Citera
          sunkan_85
          Inlägg 18-07-2014, 17:51
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 19
          Medlem sedan:
          29-10-2006
          Medlem nr: 8 771



          Ja jag vet men lökarna är bara solo lökar ska jag ta upp dom och plantera om dom till hösten?

          Typ 80% av blasten har visat
           
          Citera
          Mjärden
          Inlägg 18-07-2014, 18:41
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 2 400
          Medlem sedan:
          10-10-2013
          Medlem nr: 79 127



          Mina har vissnat också, tog upp en och den var inte stor lite större än en hasselnöt. Men den hade klyftat sig och jag testade en liten klyfta i maten och det var vitlökssting i den lilla klyftan.
          Mitt förslag är att du tar upp lökarna och andvänder dem allteftersom och sen sätter nya lökar till hösten. Jag brukar sätta mina i oktober och täcka över med torkade vinterståndare.
          Jag tror att orsaken till att de lade av så tidigt i år är att jag inte fick tag i sättlök förra året. Några år köpte jag sättlök på Granngården och då växte de till sig och fick mycket större klyftor, ett år tom blommade de och satte frön, vilka jag planterade med ganska magert resultat - blev bara pyttesmå enkellökar.

          I höst skall jag vara ute i tid och skaffa sättlökar innan de tar slut, vilket de gjorde förra året, och förhoppningsvis med lite bättre skörd som resultat.

          Ps. Anledningen till att det är riskabelt att köpa vitlök för plantering i affären är att den löken kan vara odlad söderut i Europa och anpassad till ett annat klimat.

          Redigerat av Mjärden: 18-07-2014, 18:44
           
          Citera
          sunkan_85
          Inlägg 19-07-2014, 11:28
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 19
          Medlem sedan:
          29-10-2006
          Medlem nr: 8 771



          CITAT (Mjärden @ 18-07-2014, 19:41) *
          Mina har vissnat också, tog upp en och den var inte stor lite större än en hasselnöt. Men den hade klyftat sig och jag testade en liten klyfta i maten och det var vitlökssting i den lilla klyftan.
          Mitt förslag är att du tar upp lökarna och andvänder dem allteftersom och sen sätter nya lökar till hösten. Jag brukar sätta mina i oktober och täcka över med torkade vinterståndare.
          Jag tror att orsaken till att de lade av så tidigt i år är att jag inte fick tag i sättlök förra året. Några år köpte jag sättlök på Granngården och då växte de till sig och fick mycket större klyftor, ett år tom blommade de och satte frön, vilka jag planterade med ganska magert resultat - blev bara pyttesmå enkellökar.

          I höst skall jag vara ute i tid och skaffa sättlökar innan de tar slut, vilket de gjorde förra året, och förhoppningsvis med lite bättre skörd som resultat.

          Ps. Anledningen till att det är riskabelt att köpa vitlök för plantering i affären är att den löken kan vara odlad söderut i Europa och anpassad till ett annat klimat.



          det är sättlök jag plantera sättlöken var riktigt stora av sorten sabadrome
          mina lökar är lite större än solo lökarna men jag tror de flesta har klyftat sig men om jag har solo lökar så är det väl jätte bra att plantera om dom till hösten?

          har ni förslag på vad det kan bero på?

          det är första året jag provar odla vitlök.

          själva löken satt nära ytan reglerar dom det själva eller kan jag ha att dom för grunt?

          gödslat för dåligt?

          gödslat 3 gånger med ett par nävar blå korn.

          för torrt eller för blött ?

          landet är lite upphöjt men jag har vattnat men ganska sparsamt jag tror jag läste att vitlök kan vara känslig för blöta.

           
          Citera
          Preussen
          Inlägg 19-07-2014, 12:50
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 1 443
          Medlem sedan:
          02-03-2007
          Medlem nr: 9 179



          CITAT (sunkan_85 @ 19-07-2014, 12:28) *
          det är sättlök jag plantera sättlöken var riktigt stora av sorten sabadrome
          mina lökar är lite större än solo lökarna men jag tror de flesta har klyftat sig men om jag har solo lökar så är det väl jätte bra att plantera om dom till hösten?

          har ni förslag på vad det kan bero på?

          det är första året jag provar odla vitlök.

          själva löken satt nära ytan reglerar dom det själva eller kan jag ha att dom för grunt?

          gödslat för dåligt?

          gödslat 3 gånger med ett par nävar blå korn.

          för torrt eller för blött ?

          landet är lite upphöjt men jag har vattnat men ganska sparsamt jag tror jag läste att vitlök kan vara känslig för blöta.

          Det kan vara som så att utsädet du odlade var odlat i de södra delarna av medelhavet och håller på och klimatanpassar sig. Har själv odlat sabadrome från plantagen och trots utsädets storleken blev resultatet klent. Mina övriga sorter som växte i samma bädd blev stora.
          Jag planterar på ca 8cm djup, sätter du ytligare kan du under våren lägga på mer jord.
          Läs gärna mer om vitlöksodling på vitlökstråden här i samma forum. Finns bra länksamling och givande diskussioner. Mitt eget nörderi hittar nu på min blogg, länk finns längst ner i detta inlägg.


          --------------------
          Odlar i zon0-1!
          bloggen
           
          Citera
          Bassam
          Inlägg 19-07-2014, 20:36
          Länk hit: #7


          Medlem
          Antal inlägg: 7 985
          Medlem sedan:
          04-10-2007
          Medlem nr: 12 723



          Hej

          Jag tycker också att sorter passar inte Sverige miljö, så kan man klaga på företag som säljer fel sorter.

          H.Bassam
           
          Citera
          Mjärden
          Inlägg 20-07-2014, 11:20
          Länk hit: #8


          Medlem
          Antal inlägg: 2 400
          Medlem sedan:
          10-10-2013
          Medlem nr: 79 127



          Jag vill minnas att de vitlökar jag köpte på ICA var odlade i Holland, tänkte att de har ett klimat liknande Sveriges. Men jag är inte 100 % säker att jag tog dessa vitlökar till utsättning, då de var dyrare.
          En annan sak som kan ha spelat in är hur vädret varit i vår och på försommaren. Först var det en mycket varm period i slutet av april, sen en period med kallt väder, där tempen gick ner under noll någon natt för att efter midsommar bli mer normalt varmt.
          Min vitlök började växa redan i början av april och växte väl upp till 2-3 dm höjd för att under kallperioden stanna av och nu under värmen falla ner och torka, så det behöver inte bara vara sorten. Odlar i Kronobergs län.
           
          Citera
          Bassam
          Inlägg 20-07-2014, 20:21
          Länk hit: #9


          Medlem
          Antal inlägg: 7 985
          Medlem sedan:
          04-10-2007
          Medlem nr: 12 723



          Hej

          Ja, om det är inte fel på sorten, men det är beror på dåligt väder som vi haft i Sverige.

          Lycka till
          H.Bassam
           
          Citera
          Eva i Västerås
          Inlägg 20-07-2014, 20:49
          Länk hit: #10


          Medlem
          Antal inlägg: 1 341
          Medlem sedan:
          26-08-2003
          Medlem nr: 2 208



          Vitlök mognar i motten/slutet på juli för mig, oavsett om jag satt på hösten eller på våren.
          Däremot är lökarna mindre om jag satt dom på våren, och flera blir "sololökar", dvs de hinner inte bli riktigt färdiga och klyfta sig.
          Det finns, så vitt jag vet, ingen sort som heter "sololök", utan det är tidigt skördade lökar som inte klyftat sig.
          Vitlök blir liten, och mognar av fort (bladen gulnar, tillväxten slutar), om den har torrt. Torrt och väldraänerat är inte samma sak. Den vill inte ha "blött om fötterna" och stå i blöta, men den växer mycket bättre om den får rejält med vatten. Den vill ha bra med näring också, men vattnet är lika viktigt.

          De små groddlökarna som blir på en del sorter blir mycket riktigt bara små knortar efter 1 sommar, men använd dom sedan som sättlök på hösten, så blir det lika fina lökar som av de köpta.
          Lökar som inte delat sig på grund av t.ex. torka eller dålig sommar kan man plantera om på hösten. Då får man oftast riktigt tidig skörd året efter.
          (För "man", läs "jag", som genom åren gjort ungefär alla misstag med vitlöksodling som går göra) flirting.gif


          --------------------
          Hälsningar
          Eva
           
          Citera
          masa
          Inlägg 26-07-2014, 12:27
          Länk hit: #11


          Medlem
          Antal inlägg: 556
          Medlem sedan:
          05-09-2011
          Medlem nr: 74 366



          CITAT (Eva i Västerås @ 20-07-2014, 21:49) *
          Det finns, så vitt jag vet, ingen sort som heter "sololök", utan det är tidigt skördade lökar som inte klyftat sig.


          Det är riktigt att det inte finns någon sort som heter sololök, men man kan odla sololökar genom att inte utsätta lökarna för temperaturer under +7-8 grader. Oftast använder man tidiga kinesiska sorter, t.ex. Sprint, Primor.
          Jag har planterat dessa sorter under olika tidpunkter denna vitlökssäsong, de höstplanterade är redan skördade, och de har delat sig, de vår- och sommarplanterade står kvar i jorden.
           
          Citera
          IvarForss
          Inlägg 28-07-2014, 12:54
          Länk hit: #12


          Medlem
          Antal inlägg: 34
          Medlem sedan:
          28-12-2009
          Medlem nr: 27 180



          Det är bara att dra upp dem. Förmodligen har något inte varit riktigt bra och det är därför de inte klyftat sig.
          Vitlöken ska skördas när ca 50% av blasten gulnat/torkat.

          Det kan bero på antingen att de grodde på hösten, eller inte hade så mycket sol, vatten, eller torkade ut.
          Jag skulle rekomendera att du äter upp de du har och köper nya till hösten som sätts ned i oktober/november (stockholm), gödsla gärna lite med kogödsel, gräsklipp eller ekologiskt gödning både på hösten och på våren (inte blåkorn, oljebaserat men använd upp det du har).

          Fördelen med tex gräsklipp är att det håller fukten, du kan även testa gröngödsel runt vitlöken.
          Köp gärna några olika sorter vitlök så kan du testa vilken som trivs bäst. Det är svårt att få större vitlöks klyftor än de du sätter i stora delar av Sverige, så nästa år, när du fått stora vitlöksklyftor rekomenderar jag att du återplanterar från de största klyftorna så får du alltid mycket vitlök!
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 29-03-2024, 06:20
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon