Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Inga morötter ?, Inget har kommit upp
          torkil
          Inlägg 30-05-2020, 07:39
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 172
          Medlem sedan:
          06-05-2008
          Medlem nr: 15 850



          Hej. Sådde massor av grönsaker första veckan i april och det mesta har kommit upp fint, utom morötter och palsternackor. Palsternacka har jag inte haft förut men morötter har alltid gått fint, förra året skördade jag morötter långt in i december.
          Hade frost 3 nätter , 2,5-3,5 minus, 10-12 dagar efter sådd , gissar att det måste vara anledningen men är det så känsligt innan det kommit upp och allt annat kommit så bra ?
          Sått 4 sorters morötter och det syns ingenting. Vid det här laget lär det väl inte komma något heller.
          I går sådde jag lite nytt
           
          Citera
          Mjärden
          Inlägg 30-05-2020, 13:02
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 2 400
          Medlem sedan:
          10-10-2013
          Medlem nr: 79 127



          Jag tror inte att det har med frosten att göra utan att det var så blött i jorden i början av april, så fröna har troligen ruttnat. Jag satte mina morötter i början av maj och de har kommit upp fint. Däremot squash och pumpa satte jag för tidigt dvs 9 maj och sen var det en vecka med kyla och frostnätter, så troligen har en del frön ruttnat. Några har i alla fall kommit upp, men inte i normal omfattning. Spritärtorna har dock grott bra, satte dem samtidigt som morötterna, liksom dillen och rödbetorna, men med palsternackor och persilja har inte hänt mycket, men de brukar ha lång groningstid. Ang morötter har jag i bakhuvudet en bekant som odlade grönsaker. Han gav rådet att inte sätta morötter för tidigt, ty då riskerar de att få krussjuka och gå i blom.
           
          Citera
          torkil
          Inlägg 31-05-2020, 10:17
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 172
          Medlem sedan:
          06-05-2008
          Medlem nr: 15 850



          Tack för svar Mjärden men faktiskt rätt säker på att inte det har varit för blött där jag sådde morötterna....
           
          Citera
          Mjärden
          Inlägg 31-05-2020, 21:43
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 2 400
          Medlem sedan:
          10-10-2013
          Medlem nr: 79 127



          Var det nya fröpåsar eller frö avsedda för 2019. Förra året var det dålig grobarhet för frö framodlade torråret 2018, vilket flera odlare på vårt koloniområde vittnade om, inte bara morötter utan även en del andra frön också. I år verkar dock grobarheten vara bättre men så var sommaren 2019 mer normal.......


          Redigerat av Mjärden: 31-05-2020, 21:46
           
          Citera
          masa
          Inlägg 03-06-2020, 19:46
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 556
          Medlem sedan:
          05-09-2011
          Medlem nr: 74 366



          Hur är det med sniglar? Här har sniglarna tagit första sådden. Det är tur att det har varit torrt senaste tiden, annars hade mycket planterade växter försvunnit. De få regnskurar som varit, har avslöjat att det finns gott om sniglar, verkar vara det värsta året sedan 2007 här hos oss i norra Bohuslän.
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 29-03-2024, 16:55
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon