Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Bevattning tomater i växthus, kruka
          Messier1994
          Inlägg 16-05-2021, 11:09
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 20
          Medlem sedan:
          01-01-2021
          Medlem nr: 93 301



          Hej alla,

          Detta är säkert ett ämne där det inte finns ett svar som passa alla förhållanden, men skulle gärna höra era tankar kring bevattning av tomater i växthus.

          Några utgångspunkter:
          *Jag har tjugo plantor.
          *Plantorna står i krukor som är 34l.
          *Jag har bottnat krukorna, ungf. 1/4, mer lerig jord blandat med kompostjord från trädgården. Resterande 3/4 är grönsaksjord från Plantagen å Byggmax. Lerjorden (Uppsala) är väldigt lerig.
          *Bevattningen sker genom droppmunstycken.
          *Jag kontrollerar flödet i telefonen.
          *Det löper 15m trädgårdsslang x 2 från kran till kruka. Kranen i sin tur är ganska avsides i huset (garaget). Om inte mina beräkningar är helt fel kan jag nog vattna närmare 40l utan att det kommer riktigt kallt vatten.

          En bild från växthuset:
          Bifogad fil  D903BDD7_7CF9_4923_9740_0C22DA03174C.jpeg ( 616.46k ) Antal nedladdningar: 4


          Jag har flyttat ut plantorna för ca två veckor sedan. Tidigare stod de i 5l krukor inomhus med växtbelysning. Då noterade jag — speciellt på slutet — att de drack väldigt mycket vatten. Behövdes i princip vattnas två gånger per dag.

          I växthuset har jag varje dag hittills vattnat 30l (10:30-11:30) + 12l (13:30-14:00) + 12l (16:30-17:00). Per planta blir det typ 1,5l + 0,55l + 0,55l.

          Plantorna ser ut att må bra, men det är ingen växtexplosion. OK tillväxt, men jag förväntat mig lite mer när de fick mycket mer plats. När jag känner på jorden är den lätt fuktig, men hyfsat torr. Undrar hur långt ner vattnet går i krukan.

          Så, hur mycket ska jag vattna? När? smile.gif
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 28-03-2024, 12:51
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon