Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Brunnet gräsklipp
          fullavfalafel
          Inlägg 30-05-2017, 15:13
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 1
          Medlem sedan:
          30-05-2017
          Medlem nr: 85 722



          Hej!
          Är på gång att preparera och täcka de sista bäddarna i min köksträdgård för att sedan plantera ut bl.a. lite olika kål och rotselleri. Till detta har jag sparat det grönaste färskaste gräsklipp jag kommit över i sopsäckar. Packade upp detta nu för att täcka bäddarna innan plantering och fick lite second thoughts. Gräsklippet är ordentligt brunnet och bubblar som den finaste surdeg, smetigt och luktar massor. Tänker att detta är proppat med lättillgänglig näring och framför allt kväve. Börjar då fundera på om det är för starkt för mina unga plantor och dom riskerar att få en chock? Känslan säger mig att näringen är så lättillgänglig att den kommer släppas lös direkt vid de första vattningarna, chocka växterna för att sedan lakas ur ganska snabbt. Därmed går jag miste om den långsiktiga långsamma kvävetillförseln jag vill ha och hade fått om jag lagt på nyklippt gräs. Tänker jag rätt? Är det en dum eller god ide att täcka med detta?
           
          Citera
          Gunilla T
          Inlägg 30-05-2017, 17:06
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 2 090
          Medlem sedan:
          02-10-2015
          Medlem nr: 82 744



          Gräsklippet har inte brunnit utan genomgått en anaeorobisk process utan syre. Då bryts det inte ner utan det jäser och ruttnar, används bl.a. till biogasframställning. Lukten du känner är metangas. Nedbrutet material luktar inget. Men näringen finns kvar och den är förmodligen ganska stark och jag skulle inte våga sätta den på små fröplantor. De mår bättre av färskt gräs som långsamt bryts ner och avger näring.
           
          Citera
          Mjärden
          Inlägg 01-06-2017, 20:52
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 2 400
          Medlem sedan:
          10-10-2013
          Medlem nr: 79 127



          CITAT (Gunilla T @ 30-05-2017, 18:06) *
          Gräsklippet har inte brunnit utan genomgått en anaeorobisk process utan syre. Då bryts det inte ner utan det jäser och ruttnar, används bl.a. till biogasframställning. Lukten du känner är metangas. Nedbrutet material luktar inget. Men näringen finns kvar och den är förmodligen ganska stark och jag skulle inte våga sätta den på små fröplantor. De mår bättre av färskt gräs som långsamt bryts ner och avger näring.

          Jag måste ge dig rätt, Gunilla, att en förbränning utan syre kallas anaerob till skillnad mot aerob, där det finns tillgång till syre förbränningen. Mina kunskaper kommer dock från kurser i fysiologi inom idrotten och är inte helt överförbara till växtriket. "Trädgårdsmästaren" på vårt lottområde brukade samla in färskt gräsklipp och lägga ut ovanpå den stängda komposten och planterade sen pumpplantor. Det var mycket drivande och gav jättestora skördar av pumpor, dock har jag inte sett att brunnet gräsklipp använts till täckodling.
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 16-04-2024, 11:00
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon