Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Växt till problemhörn
          Litenpatio
          Inlägg 11-10-2020, 12:29
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 4
          Medlem sedan:
          11-10-2020
          Medlem nr: 93 004



          Önskar råd om ett problematiskt hörn på vår pyttelilla radhustomt. Vi har staket till grannen, men i detta hörn är planket bara drygt metern högt med stolpar upp till en horisontell ribba drygt 2 meter upp. Vi har nu en kaprifol där, men den blommar dåligt, har ohyra och verkar inte trivas alls. Kanske är det för mörkt (nordväst med höga hus nära)?

          Jag funderar på att ta bort kaprifolen. I hörnet har vi dagliljor och annat som fyller fint i rabatthöjd, så vi behöver något som fyller på höjden men som samtidigt inte tar plats i rabatten (på så sätt var ju kaprifol bra). Gärna vintergrönt, så har funderat på idegran (kanske stamma upp den när den når höjd).

          Tacksam för andra förslag! Det enda jag vet är att vi inte vill ha murgröna och lagerhägg. Vi har en fin lagerhägg åt andra hållet, så vill ha något annat här, och murgröna har vi bekämpat sedan vi flyttade in så vill helst inte ha mer av det! Men någon smal växt som inte tar plats men som fyller lite på 1-2 meters höjd skulle vi vilja ha!

          Vi bor i skyddat läge i odlingszon 1 så allt som har en chans att klara sig i Sverige är ok.
           
          Citera
          Ingrid Zon3
          Inlägg 11-10-2020, 13:49
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 1 228
          Medlem sedan:
          11-03-2005
          Medlem nr: 5 153



          Kul utmaning!
          Pipranka, kanske? Om du funderar på idegran antar jag att du vill ha en mörkgrön fond och därför föreslår jag den även om den är långsam i starten och inte vintergrön.
          Ett annat alternativ är klätterbenved. Vi är väldigt förtjust i vår vitkantade sort som växer på norrsidan av en bergknalle och sakta klänger sig uppför den. Men den försöker också få mer solljus genom att vara marktäckare så det får man hålla efter.


          --------------------
          Erfarenhet är värdelöst, du har den alltid strax efter att du behövde den.
           
          Citera
          Litenpatio
          Inlägg 11-10-2020, 14:32
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 4
          Medlem sedan:
          11-10-2020
          Medlem nr: 93 004



          CITAT (Ingrid Zon3 @ 11-10-2020, 14:49) *
          Kul utmaning!
          Pipranka, kanske? Om du funderar på idegran antar jag att du vill ha en mörkgrön fond och därför föreslår jag den även om den är långsam i starten och inte vintergrön.
          Ett annat alternativ är klätterbenved. Vi är väldigt förtjust i vår vitkantade sort som växer på norrsidan av en bergknalle och sakta klänger sig uppför den. Men den försöker också få mer solljus genom att vara marktäckare så det får man hålla efter.


          Stort tack för ditt svar! Pipranka har jag inte alls tänkt på. Den ger ju en fin grön färg under säsong om än inte året runt. Klätterbenved är vackert men jag undrar om den blir tillräckligt hög - vi skulle vilja ha upp den på en sluthöjd på drygt två meter.

          Jag ska kolla vidare på pipranka och benved och se om det kan vara något för oss!
           
          Citera
          Gunilla T
          Inlägg 11-10-2020, 15:11
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 2 090
          Medlem sedan:
          02-10-2015
          Medlem nr: 82 744



          Pipranka är en mycket vacker växt men det man bör tänka på är att den kräver massor av utrymme. Den är långsam i starten de första åren men när den väl etablerat sig så måste den ha rejäla och stadiga portaler att klänga runt på. Har den inte det lägger den sig på marken och täcker all annan växtlighet.
           
          Citera
          Litenpatio
          Inlägg 11-10-2020, 15:25
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 4
          Medlem sedan:
          11-10-2020
          Medlem nr: 93 004



          CITAT (Gunilla T @ 11-10-2020, 16:11) *
          Pipranka är en mycket vacker växt men det man bör tänka på är att den kräver massor av utrymme. Den är långsam i starten de första åren men när den väl etablerat sig så måste den ha rejäla och stadiga portaler att klänga runt på. Har den inte det lägger den sig på marken och täcker all annan växtlighet.


          Oj, det var bra att veta! Tack. Vårt problem är ju att vi har lite plats, så då kanske piprankan blir för dominant. Jag skulle vilja ha något som växte snabbt uppåt och inte tog så mycket plats i trädgården men som bredde ut sig i sedled/uppåt ett par meter.
           
          Citera
          Ingrid Zon3
          Inlägg 13-10-2020, 06:53
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 1 228
          Medlem sedan:
          11-03-2005
          Medlem nr: 5 153



          Jag visste inte heller att piprankan kräver så mycket utrymme. Intressant!
          Det låter mer som ett formklippt litet träd som gillar skugga och inte behöver så mycket jord, än en klätterväxt... unsure.gif ohmy.gif


          --------------------
          Erfarenhet är värdelöst, du har den alltid strax efter att du behövde den.
           
          Citera
          Litenpatio
          Inlägg 17-10-2020, 19:16
          Länk hit: #7


          Medlem
          Antal inlägg: 4
          Medlem sedan:
          11-10-2020
          Medlem nr: 93 004



          CITAT (Ingrid Zon3 @ 13-10-2020, 07:53) *
          Jag visste inte heller att piprankan kräver så mycket utrymme. Intressant!
          Det låter mer som ett formklippt litet träd som gillar skugga och inte behöver så mycket jord, än en klätterväxt... unsure.gif ohmy.gif


          Tack - ja, jag tror att du har rätt i att vi nog bör satsa på ett litet formklippt träd. Vi letar vidare!
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 18-04-2024, 03:07
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon