Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Gammal ogräsinvaderad slänt, behålla jorden..?
          Nybörjare88
          Inlägg 08-09-2023, 21:39
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 1
          Medlem sedan:
          08-09-2023
          Medlem nr: 98 243



          Hej! Jag kan absolut 0 om trädgård och lite hastigt och lustigt så bestämde vi oss för att göra något åt vår slänt. Sagt och gjort så har vi satt L-stöd typ 14 meter. Ovanför L-stöden bildas en liten slänt typ 180 cm bred och med en höjddiff på ca 30-40 cm.

          Nu försöker jag lösa på men blir inte alls klokare. Den gamla jorden vore klart skönast att behålla utifrån arbetsinsats. Men är det ens möjligt givet hur det såg ut innan grävandet påbörjades..? Kan jag använda gamla jorden, fylla på med ny uppepå och sedan lägga markduk med kryss för planering..? Isf täcka markduken med flis/bark.

          Om någon har input tar jag allra tacksammast emot. Ska försöka få in en bild på hur det växte på slänten innan vi började, om det spelar någon roll. Måste bestämma mig tills på måndag så lite lätt stressad över att göra något helknäppt.

          Trevlig helg!

          CITAT (Nybörjare88 @ 08-09-2023, 22:36) *
          Hej! Jag kan absolut 0 om trädgård och lite hastigt och lustigt så bestämde vi oss för att göra något åt vår slänt. Sagt och gjort så har vi satt L-stöd typ 14 meter. Ovanför L-stöden bildas en liten slänt typ 180 cm bred och med en höjddiff på ca 30-40 cm.

          Nu försöker jag lösa på men blir inte alls klokare. Den gamla jorden vore klart skönast att behålla utifrån arbetsinsats. Men är det ens möjligt givet hur det såg ut innan grävandet påbörjades..? Kan jag använda gamla jorden, fylla på med ny uppepå och sedan lägga markduk med kryss för planering..? Isf täcka markduken med flis/bark.

          Om någon har input tar jag allra tacksammast emot. Ska försöka få in en bild på hur det växte på slänten innan vi började, om det spelar någon roll. Måste bestämma mig tills på måndag så lite lätt stressad över att göra något helknäppt.

          Trevlig helg!


          Vet inte vad jag lyckades med. Hoppas bilden kommer nu 😅
          Bifogade fil(er)
          Bifogad fil  IMG_5136.jpeg ( 53.44k ) Antal nedladdningar: 1
           
           
          Citera
          Huggorm
          Inlägg 09-09-2023, 09:14
          Länk hit: #2


          Moderator
          Antal inlägg: 18 359
          Medlem sedan:
          27-01-2007
          Medlem nr: 9 009



          Det beror ju på hur bråttom du har. En variant är att täcka med något, vänta ett år tills allt har dött och sedan plantera. Ser ju lite tråkigt ut i mellantiden. Problemet med markduk i en slänt är att mycket regnvatten rinner bort så det kan bli ganska torrt, särskilt om det är vänt mot söder.
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 27-04-2024, 13:22
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon