Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Skölja rotklump för att spola bort snigelägg. Men hur då?
          FlisanGarden
          Inlägg 21-08-2020, 14:14
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 2
          Medlem sedan:
          20-08-2020
          Medlem nr: 92 673



          Hej!
          Är ny i detta forum och hoppas att jag gör mitt inlägg på rätt ställe och att jag inte missat liknande inlägg.

          Min undran är denna: Jag tänker köpa lite nya perenner, några buskar och kanske något fruktträd men är orolig för att få med ägg från mördarsniglar med växternas jord. (Tror det eller ej men dessa sniglar finns inte där jag bor vid skogens kant.)

          Det råd jag hört är att man ska skölja växternas rotklumpar så att ev snigelägg spolas bort. Jag undrar nu hur detta kan göras rent praktiskt? Jag kan väl inte spola växtens rötter helt rena från jord?? Och var ska man hålla hus med detta företag? Jag kan knappast inte stå inomhus med perenner, buskar och träd och sedan spola ner jord i avloppet. Om jag står ute, då måste jag väl göra det på ett sådant sätt att den bortspolade jorden tas om hand och inte rinner i väg med vattnet ute och på så vis för med sig ev. snigelägg ut i trädgården. Nej, jag får inte riktigt ihop det. smile.gif Vad har jag missat? Är det någon som har erfarenhet av att spola av rotklumpar från nyinköpta växter och hur brukar ni göra då?

          Tack på förhand!


           
          Citera
          Gunilla T
          Inlägg 21-08-2020, 15:11
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 2 091
          Medlem sedan:
          02-10-2015
          Medlem nr: 82 744



          Nu tycker jag du gör det mer krångligt än vad det är. Snigelägg syns, lyft rotklumpen ur krukan och titta under och omkring hela växten. Det kan du göra redan i plantskolan om du oroar dig.

          Googla på snigelägg så ser du bilder och hur de ser ut. inte svårare än så.
           
          Citera
          FlisanGarden
          Inlägg 21-08-2020, 17:31
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 2
          Medlem sedan:
          20-08-2020
          Medlem nr: 92 673



          Hej!

          OK. Tack för snabbt svar! Det är alltså inte värre än så smile.gif Att "spola rotklumpen" som rådet ofta lyder behöver inte vara fullt så bokstavligt då, om jag förstår det rätt. Ska absolut googla singelägg så jag vet vad jag letar efter.
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 25-04-2024, 15:57
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon