Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Rengöring, Är det så nödvändigt?
          e_sedell
          Inlägg 14-02-2003, 23:07
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 2 001
          Medlem sedan:
          01-02-2003
          Medlem nr: 662



          Jag har alldrig rengjort mitt växthus, bara bytt jord. Jag har klarat mig ganska så bra från skadeangrepp. ....hitils. Yrkesodlarna rengör alldrig. I holland så köper de nya växthus vart 10 år (för att rutorna inte släpper igenom tillräckligt bra då). De rengör dem alldrig, det skulle inte vara lönsamt.


          --------------------
          Erik, zon II
           
          Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 14-02-2003, 23:21
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 18 590
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 31



          Yrkesodlarna rengör visst växthusen, mellan varje kultur brukar man gasa växthusen med diverse kemiska medel (i konventionell odling) i ekologiska odlingar använder man snällare medel + även fönsterrutor brukar rengöras med jämna mellanrum för att man ska få in tillräckligt med naturligt ljus så man slipper använda extra mycket konstgjord belysning(el är dyrt).

          +Tror det är väldigt få yrkesodlare som köper nya växthus vart tionde år med tanke på vad de kostar, de yrkesodlare jag varit hos har ofta haft avdelningar som varit bra mycket äldre än 10 år som fortfarande är i bruk. Möjligtvis så byter man ut kanalplasten efter 10år plasten åldras ju och släpper in mindre och mindre ljus, men har man glas i växthusen så byter man ingenting. Då är det mycket billigare att hyra in en firma som tvättar fönstren någon gång per år.

          +Många yrkesodlare odlar i stenullsmattor som slängs efter en säsong.


          --------------------
          Mvh Åsa


          Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)
           
          Citera
          e_sedell
          Inlägg 14-02-2003, 23:32
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 2 001
          Medlem sedan:
          01-02-2003
          Medlem nr: 662



          ja okej, det kanske dom gör. Men Hollenska odlare köper faktiskt nya vart efter, det är sådanna som jag tänker köpa när jag ska starta plantskola. Dom har räknat på hur lång tid det tar att göra rent, vad det kostar, både i extra personal och produktionsbortfall. Det är faktiskt så, vi har en speciel kontaktperson på skolan som hjälper till med att få tag i hollendska begangnade växthus. Men du har säkert rätt i att som gasar och skurar ur bordena.

          Men är det så nödvändigt?


          --------------------
          Erik, zon II
           
          Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 14-02-2003, 23:52
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 18 590
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 31



          Visst är det nödvändigt att göra rent det finns många svåra sjukdomar som kan dyka upp om man inte håller rent. Man måste hålla infektionstrycket nere blir det för mycket kan hela skörden spolieras(det finns inte alltid godkända bekämpningsmedel) man brukar inte få sälja växter som är fulla av sjukdomar och skadedjur.


          --------------------
          Mvh Åsa


          Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)
           
          Citera
          Monica i Sörmlan...
          Inlägg 16-02-2003, 17:55
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 49
          Medlem sedan:
          13-11-2002
          Medlem nr: 350



          Hur menar du Åsa när du säger att de odlar i stenull? Använder de ingen jord alls? Är det bara att så/plantera direkt ner i stenullen?


          --------------------
          Hälsningar Monica
           
          Citera
          Ingrid på Västku...
          Inlägg 16-02-2003, 18:28
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 5 498
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 20



          Men holländarna odflar väl mestadels i glas?!? Förmögenhet i uppvärmning :-(

          Klart de gör rent - jag känner några personligen och att det Du skriver stämmer sannerligen inte.
          Och visst måste man göra rent - det ligger ju i sakens natur med monokulturer - det blir elakheter allteftersom. Herre jestanes - jag skulle inte köpa en planta av Dig om Du hade en plantskola med infeterade/nedsmittade plantor! Beror ju på vilken sorts plantskola Du tänker starta förstås ;-))


          Mineralull Monica odlar många holländska yrkesodlare i. Allting är datoriserat och vatten samt näringstillförsel sköts via en dator - här satsas det inte på rotsystem och rotvolymer utan allting skall vara kompakt och ta minsta möjliga plats. ibland kan man få sticklignar hit till Sverige som fortfarande står i mineralull - det är inert och fungerar hyfsat i yrkesodlarsammanhang.

          Undra på att allting är så smaklöst (fniss)

          Hälsar ingrid som itne kudne låta bli den där sista kommentaren!
           
          Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 16-02-2003, 18:36
          Länk hit: #7


          Medlem
          Antal inlägg: 18 590
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 31



          Det är speciella stenullsmattor som är tillverkade för odling. Till dessa mattor kopplas droppbevattning med näring i så man kan styra exakt vad plantorna får för näring. Det är ytterst viktigt att droppbevattningen fungerar skulle det torka ut för mycket så återhämtar sig ej plantorna. Stenullsmattor används ej i ekologiska odlingar. Konventionellt odlade grönsaker är sällan odlade i jord, det är för mycket jobb med att byta ut jorden mellan varje kultur eller desinficera jorden, det är enklare med stenullsmator som kan slängas ut.

          Såhär kan det se ut i ex. tomatodlingar:



          Det är främst grödor som gurka, tomat, snittrosor och liknande man använder stenullsmattor. Plantorna sås eller sticklingar sticks ned i små stenullskuber som sedan sätts ner i större mattor. (plasten på golvet rivs ut och slängs så att risken för sjukdomar minskar + vit plast reflekterar ljus)




          --------------------
          Mvh Åsa


          Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)
           
          Citera
          eva-louise, S-Ha...
          Inlägg 16-02-2003, 22:00
          Länk hit: #8


          Medlem
          Antal inlägg: 63
          Medlem sedan:
          05-11-2002
          Medlem nr: 229



          Har haft mitt växthus i 10 år o aldrig rengjort det. Trot inte man behöver om man aldrig haft några sjukdomar i det. Odlar visserligen bara i stora krukor som töms i komposten på hösten
           
          Citera
          e_sedell
          Inlägg 16-02-2003, 22:20
          Länk hit: #9


          Medlem
          Antal inlägg: 2 001
          Medlem sedan:
          01-02-2003
          Medlem nr: 662



          Holländarna putsar i af inte fönster...

          Äntligen någon som håller med, jag tycker att det är överdivet att man ska skura och feja så nogrant varje år.


          --------------------
          Erik, zon II
           
          Citera
          Ingrid på Västku...
          Inlägg 16-02-2003, 22:38
          Länk hit: #10


          Medlem
          Antal inlägg: 5 498
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 20



          Jag skurar inte och fejar inte noggrant i mitt växthus, men döda växtdelar sopar jag bort och jag odlar också i krukor. Algerna ser för hemska ut om man får dem på nått dumt ställe
          ( runt botten på aluminiumprofilerna).
          och får jag skit på rutorna så jag inte ser ut så bra så gör jag rent. Det är liksom inte samma sak att odla kommersiellt i stor skala och vad vi hobbyodlare gör.

          Får Du ohyra lär Du ju märka det *LOL* - och visst slipper Du göra rent om Du inte vill
          :-))))))))))
          det går säkert bra det med.

          Hälsar ingrid
           
          Citera
          renate
          Inlägg 28-02-2003, 22:07
          Länk hit: #11


          Medlem
          Antal inlägg: 5 656
          Medlem sedan:
          28-02-2003
          Medlem nr: 834



          ohmy.gif Mitt växthus är äldre än 10år,jag odlar dels i jord dels i krukor,renjöring kommer man nu inte helt undan,så är det väl fint på våren med rena ,blanka glasruter.På hösten plockar jag upp alla gamla växtdelar och krattar rent.Jag övervintra en del planter där,ex.buskar och träd i kruka,som jag uppdragit från frö.På våren byter jag ut en del jord med köpejord,kompost,och gödsel tongue.gif ......M.V.H. Renate


          --------------------
          MVH Renate zon 4
           
          Citera
          e_sedell
          Inlägg 28-02-2003, 22:47
          Länk hit: #12


          Medlem
          Antal inlägg: 2 001
          Medlem sedan:
          01-02-2003
          Medlem nr: 662



          jag brukar också byta jord! Men nu ska det bli slut med de dyra jordräkningarna. Nu ska jag odla i hink och tillföra extra näring via vattnet...


          --------------------
          Erik, zon II
           
          Citera
          Nenna vid mälare...
          Inlägg 02-03-2003, 19:25
          Länk hit: #13


          Medlem
          Antal inlägg: 30
          Medlem sedan:
          24-02-2003
          Medlem nr: 808



          Jag tycker att det är mysigt att knalla ut i växthuset med regnrock och vattenspann... då börjar liksom sommaren fastän vintern knappt hunnit sluta. Sen' är det bara att sparka igång!
           
          Citera
          e_sedell
          Inlägg 02-03-2003, 21:12
          Länk hit: #14


          Medlem
          Antal inlägg: 2 001
          Medlem sedan:
          01-02-2003
          Medlem nr: 662



          I år ska nog även jag göra rent, för jag hade ganska mycket ohyra mot mitten av sommaren på chilin.


          --------------------
          Erik, zon II
           
          Citera
          Mjärden
          Inlägg 18-08-2018, 09:48
          Länk hit: #15


          Medlem
          Antal inlägg: 2 400
          Medlem sedan:
          10-10-2013
          Medlem nr: 79 127



          Återigen klickvarning !
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 28-03-2024, 10:02
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon