Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Övervintring av rosor där sorkar finns
          Jan af Lisö
          Inlägg 14-10-2019, 14:54
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 1 348
          Medlem sedan:
          04-11-2002
          Medlem nr: 122



          Jag undrar hur jag skall övervintra mina rosor, Södra Stockholm, zon2-3.
          När jag övervintrade dem fint inpackade i löv och hallonkvistar ovanpå så blev många av dem förstörda av sorkar. Året efter ville jag undvika sorkar och skulle vinterförvara utan skydd, då frös de sönder.
          Har några kvar som överlevde samt några nyplanterade och undrar om det finns något sätt att vinterskydda dem.
          Det är vid mitt fritidshus så jag besöker det inte så ofta vintertid.
           
          Citera
          Sne4
          Inlägg 18-10-2019, 21:46
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 74
          Medlem sedan:
          16-04-2008
          Medlem nr: 15 352



          Sorkar kan vara ett riktigt elände. Jag har förlorade själv de flesta rosorna i samband med en flytt då jag dumt nog tillfälligt första vintern planterade ner samtliga i en sydslänt som uppenbarligen sorken tyckte om och av knappt 20 sorter överlevde en av rugosorna...

          Åkersork, Vattensork - eller bägge?

          I de provplanteringar jag gjort med 19x19mm putsnät från biltema så har det som är innanför nätet fått vara i fred. Det mesta andra har fallerat, förutom att plantera med tillräckligt med sten runt en specifik växt och skydda rothals och stam under vinter med gnagsäkert material. Inte alla växter som tål detta dock.

          MAO Åkersork, inget större behov att skydda på djupet, vattensork - rosen måste vara planterad med nät runt själva huvudrotstocken.

          Prova gärna och rapportera tillbaka om det inte fungerar med putsnätet. Hittar du finmaskigare nät än så ovan jord så är det en fördel då möss torde ta sig igenom detta om de vill.



           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 19-03-2024, 09:24
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon