Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Någon som opererat sina stämband ?
          Motti
          Inlägg 11-10-2012, 19:42
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 10 802
          Medlem sedan:
          03-06-2008
          Medlem nr: 16 563



          Har varit hes och kraxig sedan juli ,i dag var jag på remis till öron näs och hals belv bedövad i näsan och de filmade mina stämband genom mickrofiberskåp ,där konstaterades att jag har förtjockningar på stämbandens kanter och blir troligtvis opererad ,men först ska jag få träffa en speciallist på Ryhovs sjukhus som ännu en gång ska bedöma min situation .Enligt läkaren i dag beror det på rökning ?Tänkte höra om någon råkat ut för just det här .Jag vet att det inte är bra att röka men ibland får man en kännsla av att alla åkommor skylls på just rökning !det första de frågar nu mer =Röker du ?ja då är det alltid det som är orsaken .Hade tänkt säga nej i dag på den frågan bara för att höra vad det mer kunde bero på !
           
          Citera
          CillaM
          Inlägg 11-10-2012, 22:29
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 3 419
          Medlem sedan:
          21-01-2005
          Medlem nr: 4 901



          CITAT (Motti @ 11-10-2012, 20:42) *
          Har varit hes och kraxig sedan juli ,i dag var jag på remis till öron näs och hals belv bedövad i näsan och de filmade mina stämband genom mickrofiberskåp ,där konstaterades att jag har förtjockningar på stämbandens kanter och blir troligtvis opererad ,men först ska jag få träffa en speciallist på Ryhovs sjukhus som ännu en gång ska bedöma min situation .Enligt läkaren i dag beror det på rökning ?Tänkte höra om någon råkat ut för just det här .Jag vet att det inte är bra att röka men ibland får man en kännsla av att alla åkommor skylls på just rökning !det första de frågar nu mer =Röker du ?ja då är det alltid det som är orsaken .Hade tänkt säga nej i dag på den frågan bara för att höra vad det mer kunde bero på !



          Är så glad att jag inte är ensam om precis just detta! Har varit hes, rejält hes, sedan juli 2011 (första dagen på semestern)! Jag har iofs blivit lite bättre med hesheten men det är inte borta. Och jag var också hos ÖNH i juni, efter att ha varit hos VC som skickade remiss till ÖNH-sjukan, hos VC var jag 1 månad innan jag kom till ÖNH. Fick samma diagnos men på ett oerhört kort och otrevligt sätt. Läkaren ville inte ens lyssna till vad jag hade att säga och vad jag gått igenom de 2 åren innan jag fick hesheten Frågan jag fick av läkaren var samma som du o mitt svar var att jag hade rökt lite de två helgerna innan, i samband med fest och vänner över. När hesheten blev lite bättre avbokade jag återbesöket.

          Nu röker lite mer men hesheten är si så där detsamma ändå. Och jag tror inte ett dugg på läkaren, som dessutom också är en VC-läkare fick jag veta senare.
           
          Citera
          Motti
          Inlägg 11-10-2012, 22:54
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 10 802
          Medlem sedan:
          03-06-2008
          Medlem nr: 16 563



          Fick också remis genom VC privat ägt ,min läkares man är läkare på VC och han röker trots en hjärtinfarkt nyligen plus att han och hans fry dricker två glas rött varje kväll båda kommer från Sydtyskland där det är tradition att dricka ett par glas rött och ta en cigg ? Jag har blivit hes varje vår på grund av allergi som jag då fick mot pollen och då har ju allergimedecin hjälpt men inte i år .Jag är i alla fall innerligt tacksam över att det inte var cancer jag hade,men jag får i vilket fall verkar det som gå igenom en del prövningar framöver enligt läkaren i dag ,han var Polack och pratade helst själv och mest ,var inte så intresserad av min sjukhistoria eller min Journal alls !Det är något som jag blir förbannad på när man kommer till en ny läkare ,de har inte tagit sig tid att läsa ens journal utan utgår ifrån det de själva tycker är smart ,mycket självgodhet bland läkarna .
           
          Citera
          evelina
          Inlägg 12-10-2012, 07:25
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 1 990
          Medlem sedan:
          14-03-2004
          Medlem nr: 2 991



          Jag har varit hes säkert i 15 år jag har polyper/ödem på stämbanden plus att dom inte stängs ordentligt. Läkaren säger att det är nästan bara rökare som får det. Jag själv hade en teori om att jag stått som frisör i 30 år och inandas en hel del amoniak men det kunde dom inte svara på.

          Man opererar inte om man inte slutar röka så det har jag gjort (det har varit ett rent helvete att sluta) men men, opererades den 12/9 fick vara totalt tyst i 5 dagar och sedan prata lite grann i 10 dagar. Första dagarna var som om man svalde taggtråd hela tiden men gick ändå snabbt över. Om 6 månader upp till ett år tar dom andra sidan på stämbanden för det tar tid att läka. Fick gå hos en logoped före OP och ska även göra det nu efter så man lär sig att tala rätt.

          Tycker att det var helt klart värt att opereras för jag fick ta i när jag skulle tala och om jag pratade mycket så var det stora problem att tala dagen efter.


          --------------------

          Mvh Evelina
          Odlar numera i zon 4
          Att fela är mänskligt, att förlåta är gudomligt.
           
          Citera
          Motti
          Inlägg 12-10-2012, 21:01
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 10 802
          Medlem sedan:
          03-06-2008
          Medlem nr: 16 563



          Hej Evelina smile.gif ja det låter som jag på din beskrivning!Jag är också frisör och har andats in en del amoniak blekmedel och väte ,fast nu har ju inte jag jobbat på 10 år , jag avecklade min salong .Låter som att du och jag får gå igenom samma saker :)skönt att höra att man inte är ensam om det här smiley_small_hug.gif Man blir ganska omskakad men som sakt det kunde varit värre det kunde varit cancer ,nu har man en chans att komma igen i alla fall smile.gif och få fortsätta att tala och umgås med sina vänner !
           
          Citera
          Christa
          Inlägg 20-10-2012, 14:51
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 3 778
          Medlem sedan:
          02-01-2006
          Medlem nr: 6 894



          CITAT (Motti @ 11-10-2012, 20:42) *
          Har varit hes och kraxig sedan juli ,i dag var jag på remis till öron näs och hals belv bedövad i näsan och de filmade mina stämband genom mickrofiberskåp ,där konstaterades att jag har förtjockningar på stämbandens kanter och blir troligtvis opererad ,men först ska jag få träffa en speciallist på Ryhovs sjukhus som ännu en gång ska bedöma min situation .Enligt läkaren i dag beror det på rökning ?Tänkte höra om någon råkat ut för just det här .Jag vet att det inte är bra att röka men ibland får man en kännsla av att alla åkommor skylls på just rökning !det första de frågar nu mer =Röker du ?ja då är det alltid det som är orsaken .Hade tänkt säga nej i dag på den frågan bara för att höra vad det mer kunde bero på !


          Oftast är det flera faktorer som samverkat när man får ett hälsoproblem. Hade du inte rökt så hade du troligen sluppit detta med stämbanden men hade du inte också jobbat som frisör så kanske du inte fått det heller.

          Radon och asbest är ju farligt för alla men risken ökar dramatiskt om man också röker.

           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):


           

          Enkel version Datum och tid: 01-05-2024, 20:22
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon