Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > grund för växthus
          Caiza
          Inlägg 24-01-2006, 15:11
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 30
          Medlem sedan:
          17-04-2004
          Medlem nr: 3 315



          Har tänkt skaffa växthus men vill veta lite om hur man fixar grunden den ska stå på. Bor i norr med djup tjäle och mycket snö.

          Jag ska ha stenbelagt golv inne i växthuset, vill även att det ska gå att odla från tidig vår (innan snön är borta).

          Hur djupt ska man gräva?
          Vad ska man "grunda" med?
          Isolering, behövs det?

          Tacksam för tips på hur det är bäst att göra.

          Mvh Catta
           
          Citera
          Lady Hamilton
          Inlägg 24-01-2006, 15:49
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 9 435
          Medlem sedan:
          22-04-2004
          Medlem nr: 3 363



          Du bör gräva till frostfritt djup, hör med någon vad det är hos dig. Jag gissar på att det ligger runt halv metern hos dig.
          Om jag skulle bygga ett nytt växthus skulle jag gräva ner och"mura upp" med leca sten, innan jag placerade dit ramen.
          Det gör att man får större höjd inne i växthuset, men då är det problemet med dörren.....man vill ju inte måsta "kliva över" någon hög kant men de finns ju växthus med andra dörrar.
          Frågan om isolering "beror på" vad till och hur du tänker använda växthuset. Vad har du tänkt använda för uppvärmnins-system?


          --------------------
          Bor och Odlar i zon4-5 ...tips hur man sår penseér finns i mitt album.....
          Penseé album


           
          Citera
          Caiza
          Inlägg 24-01-2006, 16:25
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 30
          Medlem sedan:
          17-04-2004
          Medlem nr: 3 315



          CITAT (Hamilton @ 24-01-2006, 15:49)
          Du bör gräva till frostfritt djup, hör med någon vad det är hos dig. Jag gissar på att det ligger runt halv metern hos dig.
          Om jag skulle bygga ett nytt växthus skulle jag gräva ner och"mura upp" med leca sten, innan jag placerade dit ramen.
          Det gör att man får större höjd inne i växthuset, men då är det problemet med dörren.....man vill ju inte måsta "kliva över" någon hög kant men de finns ju växthus med andra dörrar.
          Frågan om isolering "beror på" vad till och hur du tänker använda växthuset. Vad har du tänkt använda för uppvärmnins-system?

          Tack för tipsen.

          Jag hade tänkt odla tomater, gurka och blommor i det, samt ha det som ett litet "vilorum" där man kan sitta och bara njuta av den prakt som förhoppningsvis kommer att vara där rolleyes.gif

          Värmen har jag inte börjat tänka på ännu, har du nåt bra förslag?

          /Catta
           
          Citera
          linvik
          Inlägg 24-01-2006, 19:35
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 186
          Medlem sedan:
          08-01-2006
          Medlem nr: 6 919



          Hej Caiza! Lyllo dig som kommer att skaffa ett växthus snart!

          Jag har varit inne och glott en hel del på Florums växthus (www.florum.nu) och de finns lokaliserade i norra Västerbotten. Så här skriver de om grund till växthus:

          "FRÅGA:
          Måste man gräva till frostfritt djup för att förankra växthuset?

          SVAR:
          Ja, här gör ju var och en vad han finner lämpligast. I norrland är det knappast att tänka på att gräva till frostfritt, det blir för djupt. Det går precis lika bra att lägga sockeln på marken. Gräv ett litet dike och fyll det med grovt grus och lägg sockeln på det. Lägg på så mycket grus att sockeln hamnar ovanför marknivån. Skruva fast växthuset i sockeln. På det viset kommer hela växthuset att "ligga och guppa" ovanpå, under tjälskjutningarnas tid, utan slitningar mellan växthusets olika delar. Så har jag gjort med mitt växthus hemma och än har inte en enda ruta gått sönder. Det finns massor av olika sätt att göra grund och sockel på, och var och en gör givetvis på det vis som bäst passar den plats man bor på, och utifrån vad man tänkt använda växthuset till."

          Det kanske är en metod som skulle passa för dig?


          --------------------
           
          Citera
          RibesRubusVitis
          Inlägg 24-01-2006, 19:56
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 2 117
          Medlem sedan:
          15-12-2005
          Medlem nr: 6 842



          Förlåt en okunnig stackare, men borde inte konstruktionen på något vis förankras i marken för att inte blåsa bort? Ett växthus är ju ett oerhört vindfång; i Skåne har jag sett tillfälliga butiksbaracker som fjättrats med kedjor.
           
          Citera
          Caiza
          Inlägg 24-01-2006, 21:36
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 30
          Medlem sedan:
          17-04-2004
          Medlem nr: 3 315



          CITAT (linvik @ 24-01-2006, 19:35)
          Hej Caiza! Lyllo dig som kommer att skaffa ett växthus snart!

          Jag har varit inne och glott en hel del på Florums växthus (www.florum.nu) och de finns lokaliserade i norra Västerbotten. Så här skriver de om grund till växthus:

          "FRÅGA:
          Måste man gräva till frostfritt djup för att förankra växthuset?

          SVAR:
          Ja, här gör ju var och en vad han finner lämpligast. I norrland är det knappast att tänka på att gräva till frostfritt, det blir för djupt. Det går precis lika bra att lägga sockeln på marken. Gräv ett litet dike och fyll det med grovt grus och lägg sockeln på det. Lägg på så mycket grus att sockeln hamnar ovanför marknivån. Skruva fast växthuset i sockeln. På det viset kommer hela växthuset att "ligga och guppa" ovanpå, under tjälskjutningarnas tid, utan slitningar mellan växthusets olika delar. Så har jag gjort med mitt växthus hemma och än har inte en enda ruta gått sönder. Det finns massor av olika sätt att göra grund och sockel på, och var och en gör givetvis på det vis som bäst passar den plats man bor på, och utifrån vad man tänkt använda växthuset till."

          Det kanske är en metod som skulle passa för dig?

          Det här låter ut alldeles utmärkt, man slipper gräva halvvägs ner till Kina!!

          Tack så jättemycket för bra tips, jag ska memorera dom alla.

          Catta
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 26-04-2024, 10:58
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon