Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Lavendel - Använda befintliga sticklingar eller frö-skott?
          KenMac
          Inlägg 01-08-2017, 09:22
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 3
          Medlem sedan:
          01-08-2017
          Medlem nr: 86 169



          Jag har några lavendelplantor som dött och jag vill byta ut dem mot samma sort så de inte skiljer sig i färg.
          Tog sticklingar i våras ca 10 kvistar i varje kruka men det blev bara 1-2 per kruka som har överlevt per (se bild). Jag ser också att jag har små plantor av lavendel som verkar vara självförökade via frön. Dessa plantor har kommit längre och verkar vara mer lyckade än de jag tog sticklingar från. Jag gissar att både sticklingarna och de frösådda plantorna är av samma sort så det inte kommer att bli olika färger jämfört med de plantor som redan sitter där.
          Jag har 4 plantor jag skulle vilja byta ut. Det är södervägg och växtzon 5. Ska jag använda sticklingarna (se bild nedan) eller ska jag ta de små frösådda varianterna?

          Det är nu 1 augusti. Hur ska jag göra? Om jag ska ta de frösådda varianterna, hur gör jag då? sätta de direkt på den plats där jag vill att de ska sitta? Hur många skott ska jag sätta ihop för en planta? ska jag använda såjord? Ska jag betrakta dem som plantor och sätta ca 10 sticklingar som en planta (med ca 50 cm mellanrum) eller ska jag sätta dem på rad (en stickling var 5-10 cm mellanrum) och hoppas att några överlever?

          Tacksam för råd.

          Redigerat av KenMac: 01-08-2017, 09:26
          Bifogade fil(er)
          Bifogad fil  IMG_3219.JPG ( 187.06k ) Antal nedladdningar: 29
          Bifogad fil  IMG_3218.JPG ( 97.06k ) Antal nedladdningar: 16
           
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 18-04-2024, 23:47
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon