Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Val av kompostkvarn
          kia+
          Inlägg 15-07-2014, 12:16
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 3
          Medlem sedan:
          15-07-2014
          Medlem nr: 80 452



          Hej! Jag är i färd att köpa en kompostkvarn och väljer mellan några olika. Mitt behov är en relativt tyst. snabb, stadig maskin som inte behöver mycket underhåll. Som är lätt att hantera. Flymo-pac-a shredder har 2010 fått bäst i test av smartson, men omdömen av användarna skrämmer och den verkar ha utgått. Troligen är vals det bästa för mina behov. Bosch AXT 25 TC har turbine cut system, dvs vals med knivar. Behöver dessa knivar slipas - någon som vet? Verkar vara tung att förflytta - hur användarvänlig är den? Hur är det med 25D? Någon som kan och vet?
           
          Citera
          Ann i Göteborg
          Inlägg 03-08-2014, 19:36
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 328
          Medlem sedan:
          14-01-2003
          Medlem nr: 580



          Vi köpte vår nuvarande kvarn på Clas Ohlson för några år sedan. Den maler grenarna och är ganska tyst. Utan problem hittills och jag är nöjd. Hade tidigare en kraftigare kvarn med knivar istället. Den förde ett hiskeligt oväsen och det fastnade allt som oftast i knivarna. Den saknar jag inte.


          --------------------
          Ann i Göteborg, zon 1-2

          Den som äger en trädgård och en boksamling saknar intet. Cicero
           
          Citera
          Aqvakul
          Inlägg 04-08-2014, 03:23
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 94 306
          Medlem sedan:
          07-10-2007
          Medlem nr: 12 751



          Sök på "kompostkvarn" i den här avdelningen, längst ner till vänster "sök i den här avdelningen". så får du fram ett stort antal trådar där kompostkvarnar diskuteras.

          Redigerat av Aqvakul: 04-08-2014, 03:30


          --------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

          zon 1
           
          Citera
          Tapio
          Inlägg 04-08-2014, 12:01
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 1 400
          Medlem sedan:
          05-10-2003
          Medlem nr: 2 402



          Halaj!

          Jag har en Bosch med turbinklippare. Har tidigare provat några kvarnar med knivar, och några med vals. Denna Bosch är den kraftfullaste jag provat hittills. Den är ganska tyst. Och ganska tung. Den stora nackdelen är att den kapar väldigt stora bitar. Och jag tror att det är bäst om riset är genomtorrt innan man mal ner det. Annars kommer det ut hela grenar som är halft klippta, i andra ändan.
          Det borde vara lite knepigt, för en lekman, att slipa upp skärpa i turbinen när den börjar bli slö.
          Antagligen är det bästa att lämna in den till ett sliperi.

          //T
           
          Citera
          Abnahi3
          Inlägg 09-03-2015, 08:28
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 1
          Medlem sedan:
          09-03-2015
          Medlem nr: 81 348



          El eldriven via litium batteri
          lätt trimmer tex Bosch med knivar av plast. ???
          ______________________
          Join online Testking what is pmp certification and testking to pass exam in first try. Our best quality and Testking compass writing test guide you well for real exam. sciarc.edu questions.


          Redigerat av Abnahi3: 20-03-2015, 13:57
           
          Citera
          Bassam
          Inlägg 10-03-2015, 23:53
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 7 985
          Medlem sedan:
          04-10-2007
          Medlem nr: 12 723



          Hej
          Många affären har kunniga människa i affären, så du kan fråga honom o får garanti på han sa.

          H.Bassam
           
          Citera
          Micke grön
          Inlägg 28-03-2015, 01:32
          Länk hit: #7


          Medlem
          Antal inlägg: 89
          Medlem sedan:
          11-03-2015
          Medlem nr: 81 367



          Ni som använt kvarnar av typ liknande bosch 25d eller liknande, hur bra komposteras produkten man får ut om man kör lite grövre ved. Funkar det som strö i den vanliga komposten eller tar det för lång tid att kompostera?
           
          Citera
          Ally
          Inlägg 03-04-2015, 11:40
          Länk hit: #8


          Medlem
          Antal inlägg: 423
          Medlem sedan:
          29-03-2004
          Medlem nr: 3 099



          Det tar längre tid att kompostera eftersom bitarna är större.
          Men det hjälper (dvs går snabbare) om grenarna är färska, inte hinner torka ut.
          Vi hade tagit ner flera träd förra året, och jag malde ner allt som var mindre än ca 3 cm tjock.
          Det såg ganska ok ut när jag (eller min man smile.gif ) tömde komposten 5 månader senare, men med en hel del stora bitar.

          Jag faktiskt ångrar att jag köpte den billigare (men ändå dyr) valskvarn och inte den turbine cut som (komb kniv/valskvarn). Priset var då ca 3600 kr vs 5000 kr, för 5 år sedan.
           
          Citera
          Tapio
          Inlägg 03-04-2015, 14:42
          Länk hit: #9


          Medlem
          Antal inlägg: 1 400
          Medlem sedan:
          05-10-2003
          Medlem nr: 2 402



          Halaj!

          Just kompostkvarn är en sån grej som man inte skall vara gniden på. Kolla specen, och köp den som ligger på gränsen till att en 10 A säkring blåser. Alltså vid 2300 Watt.
          Annars blir man bara frustrerad och förbannad.

          //T
           
          Citera
          Huggorm
          Inlägg 03-04-2015, 16:47
          Länk hit: #10


          Moderator
          Antal inlägg: 18 359
          Medlem sedan:
          27-01-2007
          Medlem nr: 9 009



          Jag köpte en valskvarn på bauhaus för en dryg månad sedan, en billig för knappt 2000kr. 2800W men den funkar ändå på 10A säkring. En helt otrolig maskin som inte stoppar för något. Okej, jag fick den till att stoppa en gång, men då fick jag provocera den genom att köra 45mm kärnvirke av ek. Samma dimension vide, asp, björk eller annat tuggar den utan minsta problem. Men mest kör jag knippen av spirea eller snöbär. Nu börjar flishögen närma sig två kubikmeter och valsen är fortfarande lika vass och fin. Jag tror aldrig förut jag blivit så nöjd med något jag köpt.

          Det blir ju ganska stora bitar eftersom den klipper omkring 3cm långt. Men bitarna blir samtidigt lite mosade så de faller oftast isär och blir mindre i verkligheten. Borde gå fint att kompostera. Jag använder själv materialet för att täcka marken runt buskar.

          http://www.bauhaus.se/kompostkvarn-lh280a.html

           
          Citera
          Pauline/Sthlm
          Inlägg 05-04-2015, 08:18
          Länk hit: #11


          Medlem
          Antal inlägg: 315
          Medlem sedan:
          02-04-2008
          Medlem nr: 14 997



          Kvisttugg kompostkvarn
          Med vals för ljudets och dragningens skull
          wub.gif


          Köpte en till i går...
          Har en hemma, nu en beg till landet. Mycket lite beg dessutom.
          Kan då pensionera/bortskänka till händig inte alltför närboende granne/återvinna den gamla iofs välfungerande knivkvarnen med lite trasigt sladdhölje och en (av sex) skyddskåpebultar avbruten.

          Redigerat av Pauline/Sthlm: 05-04-2015, 08:25


          --------------------
          mer vår
           
          Citera
          Unni
          Inlägg 30-09-2016, 14:10
          Länk hit: #12


          Medlem
          Antal inlägg: 235
          Medlem sedan:
          02-11-2002
          Medlem nr: 71



          Huggorm, om du har den jag tror att du har så verkar det krångligt att öppna den ifall man kör fast? Det finns en mindre modell 2500W i samma märke som öppnas hur enkelt som helst.

          Hur upplever du det? Tittade du på den mindre modellen också? Tror att den har knivar.

          /Unni
           
          Citera
          Huggorm
          Inlägg 30-09-2016, 19:31
          Länk hit: #13


          Moderator
          Antal inlägg: 18 359
          Medlem sedan:
          27-01-2007
          Medlem nr: 9 009



          De med knivar är skräp, det är en enorm skillnad mot de som har vals. Och den är inte krånglig när man kör fast, man vrider bara tillbaka mothållet, den del som sitter mot valsen så det blir lagom tätt. Det är ett stort grönt vred på sidan av maskinen som man skruvar tillbaka det med, det är enkelt men kan vara trögt om man kört fast. Men ofta räcker det att backa så lossnar det av sig själv. Och man lär sig var gränsen går, jag kör sällan fast numera.

          Min maskin börjar bli sliten nu, men jag har kört enormt mycket så det är bara väntat. Förutom enorma snår av spirea och vide har jag även kört igenom all kvist från dussintals stora granar, tallar och björkar. Numera flisar jag allt material som maskinen klarar och låter det återgå till jorden.
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 19-03-2024, 07:25
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon