Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Tjock isbeläggning...
          Siv i Bollnäs
          Inlägg 27-01-2018, 17:12
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 365
          Medlem sedan:
          02-07-2003
          Medlem nr: 1 821



          Hej!
          Jag har ett stort problem så här års: Här har det snöat otroligt mycket - började före jul och det har bara fortsatt. Följden har blivit att jag inte längre kommer in vare sig i garage eller pannrum, där även en frys finns som jag måste komma åt då och då. Vi har haft hjälp med snöröjning och själv har jag skottat så gott jag kunnat, men framför dessa två dörrar har det bildats höga isvallar som vid det här laget verkar omöjliga att få bort. Orsaken är att när det var blidväder rasade en stor snömängd ner från taket och begravde ingångarna helt. Jag har huggit med yxa och försökt värma upp isen med en varmluftspistol, men denna var förmodligen inte tillräckligt effektiv för det hände inte ett dugg.
          Nu undrar jag om någon känner till om det finns något effektivare redskap som alstrar tillräckligt med värme för att smälta isen så pass att jag kan gå lös på den med yxan igen med bättre resultat? Eller har ni något annat förslag?? Jag är inte ung längre dessutom bröt jag vänstra armen för ett par år sen, och har nedsatt kraft i denna. Min man är rullstolsbunden och kan inte göra något alls åt detta.

          Tacksam för svar!
          Sivan
           
          Citera
          Bengalow
          Inlägg 28-01-2018, 11:08
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 3 185
          Medlem sedan:
          21-06-2009
          Medlem nr: 24 333



          Har du hört om Veteranpoolen - äldre arbetsivriga, som gärna "hjälper till", mot betalning förstås...Ring till dom!
           
          Citera
          Siv i Bollnäs
          Inlägg 28-01-2018, 15:42
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 365
          Medlem sedan:
          02-07-2003
          Medlem nr: 1 821



          Tack för det!
          Vi har anlitat olika firmor för diverse jobb, med skiftande resultat. Några ´veteraner´vill man inte ska jobba ihjäl sig! I möjligaste mån försöker man väl själv så gott det går. Jag är inte helt borta när det gäller lite av varje, även ganska tunga jobb, men detta verkar helt omöjligt. Vi får förmodligen anlita någon firma i alla fall; om man förklarar vad det är fråga om så får dom väl säga ifrån om det verkar för jobbigt!
           
          Citera
          Bengalow
          Inlägg 28-01-2018, 22:45
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 3 185
          Medlem sedan:
          21-06-2009
          Medlem nr: 24 333



          Jaja, det var bara ett tips! Jag själv anlitar dom, när det behövs, och har varit helt nöjd med deras utförande - häck- och gräsklippning m.m. OCH slit inte ut dig i onödan...även om viljan att klara det själv finns hos dig.
           
          Citera
          Mjärden
          Inlägg 07-02-2018, 23:31
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 2 400
          Medlem sedan:
          10-10-2013
          Medlem nr: 79 127



          Jag funderar på om det skulle finnas något trädgårdsredskap som det gick att hacka sönder isen med. När jag växte upp använde vi barkspaden att hacka med, kanske en isbill skulle fungera.
          Annars tycker jag att Veteranpoolen är ett bra förslag - de som arbetar där är inte utslitna utan i sån kondition att de vill jobba lite till.
          ps. Kan du leverera ett par dm snö till södra Sverige, så skulle många skidåkare bli glada:)
          inkl mig
           
          Citera
          Stefan A
          Inlägg 08-02-2018, 16:20
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 232
          Medlem sedan:
          28-08-2007
          Medlem nr: 12 255



          Hej! Du behöver snörasskydd monterat på taket ovanför ingångarna så du slipper detta en gång för alla. Ring en plåtslagare/takläggare!
           
          Citera
          Mjärden
          Inlägg 08-02-2018, 18:24
          Länk hit: #7


          Medlem
          Antal inlägg: 2 400
          Medlem sedan:
          10-10-2013
          Medlem nr: 79 127



          CITAT (Stefan A @ 08-02-2018, 16:20) *
          Hej! Du behöver snörasskydd monterat på taket ovanför ingångarna så du slipper detta en gång för alla. Ring en plåtslagare/takläggare!

          Men det skall vara av rejäl typ så att det står emot trycket från snön, På den skola jag jobbat hade ett för dåligt snöskydd monterats, varför jag med hjärtat i halsgropen fick gå runt varje morgon och slå bort snö och is som hängde över. Till kommande vinter togs det gamla bort och ett nytt kraftigare monterades och efter det har det inte varit några problem med nerrasande snö o is från taken.

          Redigerat av Mjärden: 08-02-2018, 18:26
           
          Citera
          Tapio
          Inlägg 16-02-2018, 17:45
          Länk hit: #8


          Medlem
          Antal inlägg: 1 400
          Medlem sedan:
          05-10-2003
          Medlem nr: 2 402



          Halaj!

          Nej, att avverka is med yxa är väldigt mycket jobb för litet resultat.
          Jag har istället använt borrhammare med gott resultat.
          Att bila is med borrhammare kräver inte alls en redig karl med svällande biceps, för den gör jobbet själv liksom. Det jobbigaste är väl att hålla den. Kolla min länk:
          https://www.jula.se/catalog/verktyg-och-mas..._=1518798204893
          du stoppar i ”huggmejseln” med det breda bladet (överst av verktygen i bild) i chucken.

          Liten förklaring: en borrhammare är som en slagborrmaskin, men med skillnaden att en slagborrmaskin måste rotera för att hamra, medan en borrhammare hamrar fast chucken inte snurrar.

          //T
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 19-03-2024, 05:48
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon