Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Hur slipar man en lie?
          Azur
          Inlägg 24-06-2008, 21:16
          Länk hit: #1


          Gäster






          Hittade en gammal lie i redskapsboden på mitt sommarställe, provad den, och blev positivt överraskad: det går lätt och framförallt mycket fortare att slå högt gräs med sly med den än med min röjsåg.

          Grejen är bara att den har fått mycket stryk genom åren, bladet har hackig och inte direkt rakbladsvass egg. Jag försökte bryna den med ett lie-bryne, men det känns som ett evighetsjobb när eggen är rund. Brynet är nog bara för att få sista skärpan, inte för att fixa en misshandlad klinga.

          Alltså: hur gör man för att "grovslipa" en lie? Jag försökte titta på nätet och det lilla jag hittade var att man inte skulle använda vinkelslip (för det förstör bladets härdning), men vad använder man istället?

          Redigerat av Azur: 24-06-2008, 21:17
           
          Citera
          Anki V
          Inlägg 24-06-2008, 21:24
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 3 767
          Medlem sedan:
          08-05-2005
          Medlem nr: 5 714



          När jag var barn slipades både yxor och liar på en slipsten som man vevade.

          Jag "åkte" ofta på att veva! sweatingbullets.gif



          /Anki


          --------------------
          Rosor är alltid rosor om än i spruckna krus
          Zon 4-5
          Stolt odlare av Blå bergvallmo! ;)

          "Vem har sagt att man måste äta hemma i sitt kök?"/Lady Hamilton
           
          Citera
          eden
          Inlägg 24-06-2008, 22:55
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 326
          Medlem sedan:
          12-05-2008
          Medlem nr: 15 992



          Lycklig du som har en lie, men jag antar att du inte har sett när ngn. slipar en lie. Har du en äldre granne som du kan be om hjälp så är det det bästa för lien, då har du möjlighet att lära dig hur den ska hållas. Den slipas med två vinklar, fram o baksida är olika. Brynen används bara för att skärpa eggen. Hoppas att du får till det med lien ock lycka till.
          mvh.Eden
           
          Citera
          Azur
          Inlägg 24-06-2008, 23:22
          Länk hit: #4


          Gäster






          @eden: Ja, jag var förvånad när jag testade lien - jag hade väntat mig att den skulle vara svår och tung att använda, men det gick väldigt fort att hitta en "svep - steg - svep - steg" rörelse som fungerade, och det gick fort och lätt att slå. Jag blev verkligen förvånad när den var snabbare än röjsågen på högt grovt gräs. Det enda är att skaftet är lite kort så jag måste böja ryggen lite, där får man för att man är 1.85 lång. Jag hade också lite svårt att slå på en jämn nivå, det blev gärna lite högt, men det är väl en träningssak.

          @Anki: Jaså, man använder motor/handkraftdrivna vattenbrynen för att slipa dem? Får väl se om jag kan hitta ett sånt.

          Redigerat av Azur: 24-06-2008, 23:24
           
          Citera
          Piccante
          Inlägg 25-06-2008, 06:27
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem sedan:
          02-01-2006
          Medlem nr: 6 891



          CITAT (Azur @ 25-06-2008, 00:22) *
          @eden: Ja, jag var förvånad när jag testade lien - jag hade väntat mig att den skulle vara svår och tung att använda, men det gick väldigt fort att hitta en "svep - steg - svep - steg" rörelse som fungerade, och det gick fort och lätt att slå. Jag blev verkligen förvånad när den var snabbare än röjsågen på högt grovt gräs. Det enda är att skaftet är lite kort så jag måste böja ryggen lite, där får man för att man är 1.85 lång. Jag hade också lite svårt att slå på en jämn nivå, det blev gärna lite högt, men det är väl en träningssak.

          @Anki: Jaså, man använder motor/handkraftdrivna vattenbrynen för att slipa dem? Får väl se om jag kan hitta ett sånt.

          det är mjukt stål i liar för att de ska kunna slipas och brynas lätt, använder man en slipsten som roterar för fort eller ger för stor friktion mot lien så blir den för varm och härdningen förstörs. En gammaldags sandstens- slipsten som går sakta och fuktas med vatten funkar bäst. Liens egg ska ligga mot stenen i rotationsriktningen. Det finns handböcker i lieslåtter som visar hur man bryner och slipar men bäst är nog att fråga en gammal bonde eller någon som har handlag för det och verkligen kan det. Själv är jag ganska dålig på att slipa liar så de blir ofta bara slöare av det dunno.gif


          --------------------
          আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!
           
          Citera
          eden
          Inlägg 26-06-2008, 11:00
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 326
          Medlem sedan:
          12-05-2008
          Medlem nr: 15 992



          CITAT (Azur @ 25-06-2008, 00:22) *
          @eden: Ja, jag var förvånad när jag testade lien - jag hade väntat mig att den skulle vara svår och tung att använda, men det gick väldigt fort att hitta en "svep - steg - svep - steg" rörelse som fungerade, och det gick fort och lätt att slå. Jag blev verkligen förvånad när den var snabbare än röjsågen på högt grovt gräs. Det enda är att skaftet är lite kort så jag måste böja ryggen lite, där får man för att man är 1.85 lång. Jag hade också lite svårt att slå på en jämn nivå, det blev gärna lite högt, men det är väl en träningssak.

          @Anki: Jaså, man använder motor/handkraftdrivna vattenbrynen för att slipa dem? Får väl se om jag kan hitta ett sånt.


          Lien är ett mkt. effektivt redskap. För att du skall få mindre ont, använd max hälften av "bladet", framkant. Jag hoppas att det gör lite skilnad för dig.
           
          Citera
          TantGredelin
          Inlägg 28-06-2008, 07:34
          Länk hit: #7


          Medlem
          Antal inlägg: 275
          Medlem sedan:
          23-07-2006
          Medlem nr: 8 249



          Du kanske ska kosta på dig en helt ny lie, om du köper den av en kunnig handlare så får du säkert även veta hur den ska skötas. Vi bryner det yttersta av eggen med en blöt brynsten, snabba rörelser och lätt hand, faktiskt svårt att förklara hur man gör, det sitter i handleden. Och det gan man göra en gång varje kvart när man slår, så går det lätt. Själv kämpar jag med en alldeles för stor lie, det tillverkas nämligen inte liar i damstorlek thumbdown.gif , men även en för stor vass lie är bättre än en trimmer. Tyst dessutom! Fast man får kolla noga efter igelkottar och eventuella katter när man slår, eftersom de inte blir skrämda av liar.


          --------------------
          "Jag är en fri människa och en fri människa gräver hur djupt hon vill"(Torgny Lindgren)
           
          Citera
          Azur
          Inlägg 28-06-2008, 18:03
          Länk hit: #8


          Gäster






          Jag tittade faktiskt på ett nytt blad, men ett Fiskars lieblad kostar 400:-!

          Bladet som sitter på är inte i så dåligt skick, det går ju att slå med och det går säkert också att slipa upp, så jag tänker köpa denna:
          http://www.jula.se/e-Sales/esa/ItemDetails...temID@EQ=251041

          Då kan jag dessutom slipa yxan! smile.gif

          Det där med att se upp med katter har jag redan råkat på - när jag provade lien så blev vår katt nyfiken och följde mig runt så jag var tvungen att hålla noga koll på var han var.

          Redigerat av Azur: 28-06-2008, 18:05
           
          Citera
          Piccante
          Inlägg 28-06-2008, 22:04
          Länk hit: #9


          Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem sedan:
          02-01-2006
          Medlem nr: 6 891



          CITAT (Azur @ 28-06-2008, 19:03) *
          Jag tittade faktiskt på ett nytt blad, men ett Fiskars lieblad kostar 400:-!

          Bladet som sitter på är inte i så dåligt skick, det går ju att slå med och det går säkert också att slipa upp, så jag tänker köpa denna:
          http://www.jula.se/e-Sales/esa/ItemDetails...temID@EQ=251041

          Då kan jag dessutom slipa yxan! smile.gif

          Det där med att se upp med katter har jag redan råkat på - när jag provade lien så blev vår katt nyfiken och följde mig runt så jag var tvungen att hålla noga koll på var han var.

          Behåll det gamla liebladet och slipa upp det!!! Gamla blad är mycket bättre än nytillverkade som nuförtiden görs i sämre stål.


          --------------------
          আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!
           
          Citera
          LasseB
          Inlägg 01-07-2008, 14:26
          Länk hit: #10


          Medlem
          Antal inlägg: 513
          Medlem sedan:
          16-08-2007
          Medlem nr: 12 065



          Nämna till en som slipar det kostar inte så mycket
          Jag hämtade just från min slipare på Torildsvägen i Sth
          Betalade 180 kronor för
          2 stora köcksknivar
          1 liten kökskniv
          1 manuell häcksax
          1 grensax
          1 hyvelstål

          30 :-/st väl använda pengar
           
          Citera
          Azur
          Inlägg 02-07-2008, 23:57
          Länk hit: #11


          Gäster






          Hittade en länk med lite information om liar & lieslåtter:
          http://www.s.lst.se/NR/rdonlyres/8BD5CF57-...atterbladet.pdf
           
          Citera
          BengtPettersson
          Inlägg 15-09-2018, 22:21
          Länk hit: #12


          Medlem
          Antal inlägg: 3
          Medlem sedan:
          15-09-2018
          Medlem nr: 88 216



          Hej,
          jag brukar ta loss bladet och lägga det på en handduk i knät. Och slipa med en vanlig metallfil. Även ett bryne går bra. Såg en bra artikel om detta på Kokt Hans o Greta.nu här. De redogör rätt tydligt för hur man gör...
           
          Citera
          Mjärden
          Inlägg 22-09-2018, 00:10
          Länk hit: #13


          Medlem
          Antal inlägg: 2 400
          Medlem sedan:
          10-10-2013
          Medlem nr: 79 127



          Jag tycker man skall skilja mellan två saker; att slipa en lie och att bryna en lie. Min pappa brukade slipa ett lieblad, blivit illa åtgånget med hack efter stenar odyl och sen fick man bryna lien genom att använda en "senna", som blöttes i vatten.
          Den lie jag använder på vårt koloniområde har inte slipats på de sista 20 åren utan jag har fått kämpa på med brynet. Nu har jag skaffat ett nytt bryne, som har en finare och en grövre sida. Jag inleder med min gamla "senna" och sen tar jag slutfinishen med det nya brynet. När jag växte upp tillverkade min far ekvispar, som man vispade lien med jämna mellanrum. En riktig slåtterkarl skulle få till den karaktäristiska vispmelodin ung due,due -due,due osv. Tyvärr finns det ingen visp längre i redskapsboden på koloniområdet, så jag får klara mig utan. Jag gillar inte den typ av visp, som är tjock genom ett pålagt slipmaterial på båda sidor, det är svårt att få till det rätta flytet i vispningen. Lien vi har är egentligen för liten och bladet sitter lite löst, så det är lite besvärligt att få till en bra slåtter. Jag använder två tekniker; mejmetoden och backslåttermetoden, som jag kan återkomma till med närmare beskrivning om så önskas.
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 19-03-2024, 09:53
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon