Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Remproblem med Stiga Villa 8E
          gräsklipparen
          Inlägg 21-06-2009, 22:42
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 2
          Medlem sedan:
          21-06-2009
          Medlem nr: 24 337



          Hej!

          Jag har en Stiga Villa 8E av för mig okänd årsmodell, men det rör sig troligen om tidigt 90-tal. Motorn går bra och den klipper helt godkänt. Den är högljudd, men det är en annan femma. Problemet är att den sliter ut så remmarna så osannolikt fort att något allvarligt fel måste föreligga. När jag säger fort så menar jag ett par timmar. Framförallt rör det sig om remmen till aggregatet men även drivremmen har onaturligt kort livslängd. En stor bidragande faktor till att de slits ut snabbt är att remmarna hoppar av drivhjulen titt som tätt och i och med det uppstår ofta kraftiga skador som förvärrar situationen ytterligare. Man skulle kunna säga att grundproblemet är att remmarna hoppar av. För det första tror jag att remmarna är korrekt monterade, men helt säker är jag inte. Har provat med alla tänkbara "alternativa konfigurationer" men de har inte fungerat bättre. En sak som är helt omöjligt att missa när man tittar under klipparen under gång är att det är kraftiga vibrationer i den arm och det hjul som spänner remmen till aggregatet. Ska det verkligen vara så? Är den här problematiken känd hos någon läsare? Och vad ska man egentligen ta sig till? Tack på förhand.
           
          Citera
          MariaS
          Inlägg 22-06-2009, 08:01
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 12 573
          Medlem sedan:
          05-03-2004
          Medlem nr: 2 930



          Läs i denna tråden. Här finns massor av tipps!
           
          Citera
          gräsklipparen
          Inlägg 23-06-2009, 21:43
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 2
          Medlem sedan:
          21-06-2009
          Medlem nr: 24 337



          Tack, det var nyttig läsning. Kontrollerade lagrena i aggregatet idag och där är det inget att klaga på. Fortsatte istället med att undersöka spännarmen som jag själv misstänker är en bov i dramat. Här är en sprängskiss för en 8E: http://www.servicecentralen.se/filer_extended/stiga/198B.pdf och armen jag pratar om är märkt 2. Men fjädern som sitter i dess bakre del finns inte där. Istället ser det ut som för en Villa 9E med en större fjäder framtill: http://www.servicecentralen.se/filer_extended/stiga/198E.pdf. Under maskinens livstid har det alltså bytts. Av någon anledning. Frågan är, om man ska tro dessa sprängskisser, varför det inte sitter en fjäder både fram och bak.
           
          Citera
          MariaS
          Inlägg 24-06-2009, 14:18
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 12 573
          Medlem sedan:
          05-03-2004
          Medlem nr: 2 930



          Någon kanske inte har kommit ihåg ursprungsmonterinen och har placerat fjädern "som h*n trodde" var bäst... Nästa fjäder kan ju ha försvunnit av samma anledning.

          FAst jag har kört en Stiga, vars fjädrar hade en förmåga att plötsligt försvinna under drift. Fick alltid ha ett gäng i fickan. Det var just fjädern till spännaren som försvann. Men på den klipparen var det glapp i det mesta, så det hade nog sin naturliga förklaring. Ägaren ansåg det väl "billigare" att bekosta 2fjädrar i veckan, före alla lagerbyten giggle.gif
           
          Citera
          xgover
          Inlägg 29-06-2010, 14:24
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 2
          Medlem sedan:
          19-04-2010
          Medlem nr: 29 355



          Fick du någonsin ordning på remslitaget? Jag har liknande problem med min Villa.
           
          Citera
          smulan76
          Inlägg 30-06-2010, 21:12
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 36
          Medlem sedan:
          25-04-2005
          Medlem nr: 5 578



          Hej.
          Du har inte råkat "trycka" aggregatet närmare klipparen? Man kan ju råka tuscha till något ibland och kommer aggregatet närmare klipparen så blir remmen slakare.
           
          Citera
          adent
          Inlägg 23-06-2011, 08:53
          Länk hit: #7


          Medlem
          Antal inlägg: 2
          Medlem sedan:
          23-06-2011
          Medlem nr: 57 886



          Hej!

          Vi köpte hus och fick på köpet med en Villa 8E som stått ute en vinter, otroligt nog startade den snällt, men bara efter att man hällt i mer än 1-2 liter bensin. Men när den väl går kan den suga tanken torr. Den har en 8,5hk B&S.

          Den har ett 85cm multiklippbord i sorgligt skick. Vid de första klippförsöken kuggade kilremmen mellan knivspindlarna över och det resulterade i att knivarna slog ihop med ett obehagligt ljud. Tog med klippbordet till en kompis och rätade upp knivspindlarna med slägga och spännband, sedan svetsade vi en plåtbit som förstärkning i mitten ovanpå där det rostat sönder som mest, efter det fungerar klippbordet som det ska även om det skulle må bra av nya lager, men det består nog av mer rost än plåt, en omgång hammarlack fick det på de värsta ställena.

          Därefter skulle jag slipa knivarna och upptäcker att en av dem är monterad uppåner, den klipper alltså med den trubbiga sidan, eller klipper inte alls snarare.

          Han som haft den innan hade alltid startat den genom att dra en sladd från + på batteriet till startmotorns plus. Men det visade sig vara frilägesgivaren på växellådan som inte fungerar (den lilla plutten på växellådan dit det går två blå kablar), kortsluter man kablarna går det fint att starta med nyckeln, så jag monterade en tryckknapp mellan de blå kablarna som man måste hålla in för att kunna starta.

          Kedjan till hjulen var rätt trött, så en ny inhandlades på biltema och kapades till rätt längd. Drivremmen mellan motor och växellåda hoppar väldigt lätt av så en ny sådan ska inhandlas. Men här har jag åkt på lite bryderier, enligt mina efterforskningar på nätet ska det vara artikelnummer Stiga 1134-9008-01 som är för bl.a. Stiga Villa 8E 1981-1998. Men den som satt på var en 9585-0050-00 den känns för lång? eller utsliten.

          Nästa problem att ta itu med är att ena framhjulet har torrsprickor och läcker, Men det sägs fixas enklast genom att köpa innerslang till skottkärra på Jula och sedan åka till en däckfirma för att få den monterad. Dock har hjulet rostat fast på axeln, tog loss bulten som går igenom axeln och håller hjulet på plats, men lyckas inte rucka hjulet. Funderar på om man kan skruva in en skruv i det däcknavets gängade hål (avsett för upphänging av bredare klippaggregat) så den trycker på axeln och på så vis trycker av hjulet?

          Har klippt gräsmattan två gånger med den, dock med ett antal drivremsavhopp och några påfyllningar av luft i däcket.

          Tar tacksamt emot tips och information om stiga villa (remlängder, bra att veta, alternativa (billigare) reservdelar). Hoppas min info hjälper någon smile.gif
           
          Citera
          malcolm
          Inlägg 23-06-2011, 10:01
          Länk hit: #8


          Medlem
          Antal inlägg: 20 052
          Medlem sedan:
          18-05-2010
          Medlem nr: 30 311



          Kasta allt som det står Stga på och skaffa något annat är mitt bästa råd.
           
          Citera
          xgover
          Inlägg 23-06-2011, 13:53
          Länk hit: #9


          Medlem
          Antal inlägg: 2
          Medlem sedan:
          19-04-2010
          Medlem nr: 29 355



          Remmarna har jag kommit fram till är vanliga A-kilremmar som jag sen köpt hos t.ex. Kuntzes.

          A35 Motor till växellåda
          A44 och A53 till aggregatet.

          Remmen i klippaggregatet (85B?) är SPZ1512 men jag har tre osynkade knivar så det verkar som du har en nyare modell.

          För mig slets remmarna fort och hoppade av när de var slitna. Jag slipade bort rost från remskivorna med smärgelduk så blev det mycket bättre. Nu håller remmarna ett bra tag.
           
          Citera
          adent
          Inlägg 27-06-2011, 21:38
          Länk hit: #10


          Medlem
          Antal inlägg: 2
          Medlem sedan:
          23-06-2011
          Medlem nr: 57 886



          Här följer en uppdatering.

          Köpte en innerslang på Jula, 16" 6,5-8. Visade sig att det skulle vara 16" 7,5-8. Var på Stigas återförsäljare och köpte remmar, det visade sig att serienumren jag nämner i ett tidigare inlägg är samma rem.
          (1134-9008-01 är samma som 9585-0050-00).

          Var till Däckia jämte som hade innerslang och monterade i den för lite drygt 200 kr. Så nu har jag inte pyspunka längre. Glad i hågen kom jag hem och monterade hjul och den nya drivremmen. Till en början verkade det bättre. Gick bra att koppla och växla utan att remmen hoppade, men så hoppade den i alla fall. Tänkte att de där pinnarna som sticker ner runt om remhjulen kanske ska sitta närmare remhjulen ändå för att hålla kvar remmen, men det visade sig bara få effekten att när remmen väl hoppade så trasades den halvt sönder, den fick vara hel och fin i säkert en timme sad.gif

          Däcket ja, det var fastrostat på axeln. Jag fick loss det genom att ta bort den bulten som går genom axeln och sedan av misstag glömma sätta tillbaka den. Tyckte klipparen drev dåligt efter att ha klippt hela gräsmattan, då hade rosten släppt och den slirade där inne. Hjulet gick ändå inte riktigt att dra av. Jag pallade upp sidan med det lösa hjulet, startade klipparen på 1:an. Tack vare diffen står hjulet på marken still och det jag vill ha loss snurrade i luften, tog tag i det snurrande och höll emot så hjulet började slira på axeln och drog det mot mig, då lossade det snällt och motorn fick göra grovjobbet smile.gif Rann ut en del rost. Smorde in axeln i lite begagnad motorolja, nu gick det lätt av och på. Jag kan inte riktigt rekommendera metoden att helt sonika ta bort bulten och köra för när hjulet släppte och drev lite i sidled flyttade sig hela drivaxeln så att kedjan och drivkugghjulet gick emot plåtkanten så kedjan hoppade. Kan gå om man är uppmärksam kanske.

          Nu är frågan varför drivremmen mellan växellåda och motor hoppar ibland. Tycker det är svårt att få ur en växel när man stannat i lite lutning, men jag frikopplar ju? Ibland går det hur fint som helst att byta växel.

          Jag funderar på om motorn är orginal/rätt monterad för det känns som den remskivan sitter högre upp än urkopplingstrissan och växellåderemskivan. 8Hk står det på motorn och den har en liiiiten ljuddämpare.

          xgover: tack så mycket för tipsen, ska prova att rengöra remskivorna. Är Kuntzes billiga?
           
          Citera
          victorcharliecha...
          Inlägg 12-04-2016, 19:30
          Länk hit: #11


          Medlem
          Antal inlägg: 1
          Medlem sedan:
          12-04-2016
          Medlem nr: 83 424



          Renovering pågår här av en dito klippare som du skriver om.

          Hur har det gått med allt?! Jaa jag vet mycket längesedan nu men nyfiken ju!
           
          Citera
          Perlegarden
          Inlägg 13-07-2016, 22:00
          Länk hit: #12


          Medlem
          Antal inlägg: 1
          Medlem sedan:
          13-07-2016
          Medlem nr: 84 129



          CITAT (victorcharliecharlie @ 12-04-2016, 20:30) *
          Renovering pågår här av en dito klippare som du skriver om.

          Hur har det gått med allt?! Jaa jag vet mycket längesedan nu men nyfiken ju!


          Många som har problem med att drivremmen hoppav o går sönder.
          Hittat många förslag men ingen bra lösning .
          Samma problem själva .
          ska köpa en rem som är ett snäpp kortare än orginalet och prova .
          Konstigt ingen löst ett kännt problem ....
           
          Citera
          Snidarn
          Inlägg 27-07-2016, 22:54
          Länk hit: #13


          Medlem
          Antal inlägg: 1
          Medlem sedan:
          27-07-2016
          Medlem nr: 84 219



          Har samma problem. Hoppar remmen för er när ni kopplar eller när ni kör?
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 19-03-2024, 05:09
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon