Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Fjärilsyrén och/eller Klotrobinia i kruka
          Mikael
          Inlägg 31-12-2002, 15:25
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 47
          Medlem sedan:
          30-12-2002
          Medlem nr: 515



          Hej på er.
          Såg i somras en "buske/träd" vid ett hyreshus här där vi bor....
          Vi tänkte plantera en sådan till våren i en kruka på vår terrass.

          Finns det någon som har erfarenhet av att odla sådan i kruka ??
          Undrar om någon har ngt tips på hur stor kruka man skall ha. Finns ju stora på över 100 liter så en sådan måste man väl ta till med...

          Undrar också om ngn vet om en Klotrobinia är möjlig att odla i kruka ?
          (och övervintra utomhus) Bor i Stockholm.

          /Mikael


          --------------------

          [Det är ingen idé att ha många bollar i luften om man inte kan jonglera !]
           
          Citera
          Mikael
          Inlägg 31-12-2002, 16:19
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 47
          Medlem sedan:
          30-12-2002
          Medlem nr: 515



          ...kanske var lite otydlig...
          Det var alltså en fjärils-syrén som jag såg i mitt bostadsområde.
          Tyckte den var fin (stor och blommade mycket)

          Andra tips välkomna ... vill gärna ha ett träd eller stor buske på terassen.
          /Miikael


          --------------------

          [Det är ingen idé att ha många bollar i luften om man inte kan jonglera !]
           
          Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 02-01-2003, 10:45
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 18 594
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 31



          Jag vet inte riktigt vad du menar med fjärilssyren men är det fjärilsbuske(syrenbuddleja) du menar????


          De flesta träd och buskar går att odla i kruka, ofta är det bra med stora krukor/behållare då blir inte temperaturväxlingarna så snabba + de torkar inte ut så snabbt på sommaren.


          Klotrobinia är inte speciellt härdig (zon 1-2) så det beror på vart du bor i stockholm, ska växten sättas i skyddat läge + i någon av de områden i stockholm som har max växtzon 2 så kanske det fungerar. Klimatet i kruka brukar dock ofta bli något hårdare för växten än om den satt i marken så vill man vara absolut säker på att växten övervintrar i en stor kruka utan täckning på vintern så väljer man växter som är härdiga några zoner högre än där man bor.


          --------------------
          Mvh Åsa


          Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)
           
          Citera
          Mikael
          Inlägg 02-01-2003, 11:25
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 47
          Medlem sedan:
          30-12-2002
          Medlem nr: 515



          Det är säkert fjärilsbuske(syrenbuddleja) jag menar....
          Det var en dam i en hyresfastighet som planterat växten jag såg och hon talade mycket om att fjärilar gillade den. Köpte den på Zetas vet jag.
          Jag får ta en promenad dit och fråga....

          Vad gäller klotrobinian.... jag bor i Johanneshov, vilken zon är det ??
          Bor i radhus byggt på taket till en annan fastighet....dvs ingen jord direkt att gräva i utan allt sker i krukor.
          Kanske den klarar sig om jag drar in den till väggen och packar in krukan...
          Idag har vi någon form av cypress eller om det är en tuja av ngt slag (man ska inte slänga lapparna har jag förstått) i kruka och även Clematis och Weigela. Det har hittills fungerat bra.
          Testade med en kruka vitlysing denna vinter.

          Tusen tack till alla som svarar på frågor i dessa forum !
          Jag är en glad amatör som hittills lyckats med det jag företagit mig på vår terass som jag försöker göra så grön och lummig som det bara går.

          /Mikael


          --------------------

          [Det är ingen idé att ha många bollar i luften om man inte kan jonglera !]
           
          Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 02-01-2003, 11:50
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 18 594
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 31



          Om det är fjärilsbuske(syrenbuddleja) så är inte heller den speciellt härdig även den är för zon 1-2(3). Denna växt vill planteras väldränerat (den tycker inte om blöt jord framåt vintern) så det kan nog vara bra att blanda upp jorden med grus. Denna växt är en buske på sydligare platser men i mälardalen blir den ofta mera som en perenn = fryser ner helt på vintern och börjar om på nytt på våren. Växten blommar på årsskotten så man brukar få riklig blomning även om den skulle frusit ner helt på vintern.

          Här kan du hitta en lite mer detaljerad zonkarta:

          http://www.tradgard.org/hemtradgarden/500/...holmuppland.htm

          Zonerna är dock inte helt fasta även om det står zon 2 eller 3 på kartan så kan man ha en zon lägre där man odlar om man har skydd från byggnader, häckar och liknande som ger lä. Titta även runt på växterna runt omkring i ditt område odlar folk lite mer känsliga växter utan att packa in dem ordentligt på vintern så bor du troligtvis i ett gynnsamt område. I stockholm finns flera gynnsamma odlingslägen ex. en del kolonister i södra årstalunden odlar lite mer "exotiska" växter som ofta bara går upp till zon 1 (det finns även de kolonister som lyckas med att få krukväxten hemtrevnad att övervintra där)


          --------------------
          Mvh Åsa


          Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 23-06-2024, 19:00
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon