Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Jag fattar inte det här med pollinering., Päronträd Anna och äppelträd Apistar
          Den hemliga pion...
          Inlägg 28-10-2022, 20:55
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 4
          Medlem sedan:
          28-10-2022
          Medlem nr: 97 199



          Jag är helt novis på det här med träd och plantering, så jag vet om ursäkt på förhand för min okunskap.

          Jag har köpt ett päronträd och ett äppelträd men kom på att de också behöver pollinatörer. Sortena heter Anna (päron) och Apistar (äpple). Några alternativ finns på blomsterlandet, men jag får inte ihop det riktigt.

          För jag behöver också ha ett träd som polinerar de nya träden? Känns som om jag fastnat i en cirkel som kommer sluta med att jag har 65 träd på tomten. Därför är min fråga: är det någon som vet några träd som passar ihop med Anna och Apistar "på båda hållen"?
           
          Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 29-10-2022, 07:08
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 18 592
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 31



          Äpple (Malus) kan bara pollineras av andra Malus som blommar ungefär samtidigt + har du grannar som har äppelträd och kanske prydnadsaplar inom en radie på typ 500m så är det inga problem med pollinatörer mer än om området är fattigt på pollinerande insekter då.

          Päronträd är inte lika vanliga så finns det få päronträd i området så kan det vara bra fundera på vilka päronträd som pollinerar den sorten du valt då kan man ibland behöva 2st päronträd


          --------------------
          Mvh Åsa


          Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)
           
          Citera
          Den hemliga pion...
          Inlägg 29-10-2022, 08:45
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 4
          Medlem sedan:
          28-10-2022
          Medlem nr: 97 199



          Tack Åsa!

          Om jag köper ännu ett päronträd Anna så kommer de båda päronträden att pollinera varandra, har jag förstått det rätt? Träden som pollinerar varandra kan vara av samma sort?
           
          Citera
          Huggorm
          Inlägg 29-10-2022, 09:34
          Länk hit: #4


          Moderator
          Antal inlägg: 18 359
          Medlem sedan:
          27-01-2007
          Medlem nr: 9 009



          Alla "Anna" är kloner, de är alltså kvistar från samma individ som ympats in på olika grundstammar. Därför blir det konstigt med pollineringen om man har två av samma sort. Det skulle ju bli samma som om en blomma på en gren befruktar en blomma på en annan gren, och det kan de inte. Alla päron är självsterila.

          Men om man kollar på ett pollineringsschema verkar "Esperens herre" vara en päronsort som kan pollinera de flesta andra päronträd, och som kan pollineras av många andra. Hur det är med "Anna" vet jag inte, det är en sort jag inte känner till.

          https://www.eplanta.com/uploaded/Pdf_pollin...chema_Paron.pdf
           
          Citera
          Den hemliga pion...
          Inlägg 03-11-2022, 22:04
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 4
          Medlem sedan:
          28-10-2022
          Medlem nr: 97 199



          Stort tack Huggorm!
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 28-04-2024, 22:38
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon