Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Försvara demokratin, en studiefråga
          Fjortispower
          Inlägg 11-09-2013, 11:29
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 712
          Medlem sedan:
          03-10-2010
          Medlem nr: 34 377



          Hej!

          Då var det dags igen. Jag har fastnat lite i mitt plugg, kan inte hitta svar någonstans till just den här frågan och tänkte fråga här ifall någon vet och vill svara smile.gif

          Det handlar om hur man kan försvara demokratin mot expertstyre. Och då ska man nämna hur andra stater gör, inte minst Sverige. Men det är helt stopp av en anledning, och jag vet inte alls vad man kan ha för försvar mot expertstyren?


          --------------------
          Även ett rosa monster kan ha gröna fingrar!
           
          Citera
          ingrids
          Inlägg 11-09-2013, 11:53
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 2 677
          Medlem sedan:
          16-10-2006
          Medlem nr: 8 727



          Inte säkert att jag är rätt ute men kan ett sätt vara som vi gör i Sverige och har experterna i utredningar och till att bereda ärenden men inte till att besluta? Alltså att experter i vårt demokratiska system bara får vara rådgivande. Och att vi inte har krav på att politiker ska vara experter inom de områden där de beslutar, vilket ju kan vara på gott och ont.


          --------------------
          Trädgården blir aldrig klar, men vissa dar känner jag mig rätt färdig
           
          Citera
          Huggorm
          Inlägg 11-09-2013, 11:55
          Länk hit: #3


          Moderator
          Antal inlägg: 18 359
          Medlem sedan:
          27-01-2007
          Medlem nr: 9 009



          Expertstyre innebär ju att de som verkligen kan något är de som bestämmer. Demokrati innebär att folket avgör vem som skall bestämma. Media är en viktig spelare, de kan välja vem som skall få göra sin röst hörd och därmed ser bland annat Aftonbladet till att vi inte har något expertstyre utan att det ofta är folk som är bra på att prata men inte kan något som får bestämma.
           
          Citera
          theseraphim
          Inlägg 11-09-2013, 12:05
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 2 494
          Medlem sedan:
          15-02-2008
          Medlem nr: 14 081



          Det är ju skämtsamt så att det bäst betalda jobbet du kan få utan någon form av utbildning är politiker...tyvärr tycker att det borde vara utbikdningskrav som på allt annat så vi kunde slippa alla dessa nötter som åker in på bananskal men som inte kan ett skvatt om set de sysslar med.
           
          Citera
          Piccante
          Inlägg 11-09-2013, 13:06
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem sedan:
          02-01-2006
          Medlem nr: 6 891



          Vi hade en liknande uppgift på universitetet när vi diskuterade olika förhållningssätt till media, samhälle, myndighet och experter. Vem är egentligen bäst lämpad att bestämma över andra?

          Vi diskuterade vem är expert? Det är en ganska svår frågeställning för de flesta tror nog att "expert" är den som är mest erfaren/ påläst/ har forskat längst inom ett område och har andra erkännande och anseende. Men i verkligheten kan Aftonbladets "expert" eller "experten" som blev inbjuden till Debatt vara den som svarade först i telefon när de skulle bjuda in någon med kort varsel eller den som fattar sig kortast och säger mest kul saker och passar bra i tv när nyhet ska vara en snutt på 1.30min.


          --------------------
          আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!
           
          Citera
          theseraphim
          Inlägg 11-09-2013, 16:19
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 2 494
          Medlem sedan:
          15-02-2008
          Medlem nr: 14 081



          Utbildning brukar vara det samma som expertis. I dag har ju McDonalds högre anställningskrav:) du kan i princip sitta i bolla med en kommuns pengar, välfärd osv och ha 0% utbildning vilket är skrämmande. Att människor kan bli politiker och få det ansvaret bara för att de är poppis o känner alla är ännu mer skrämmande.
           
          Citera
          Motti
          Inlägg 11-09-2013, 21:55
          Länk hit: #7


          Medlem
          Antal inlägg: 10 802
          Medlem sedan:
          03-06-2008
          Medlem nr: 16 563



          Så kallat Expert kan man ju plugga sig till utan att ha jobbat en dag i sitt liv ! man kan tycka att alla politiker och styrande borde ha ett gediget arbetsliv bakom sig innan de ska sitta som Experter i något de inte ha någon erfarenhet av,det borde vara ett krav att du varit ute i arbetsmarknaden .I dag har vi tyvär många politiker som inte jobbat en enda dag i sitt liv utan gjort "karriär"inom politiken direkt från skolan .Man kan tycka att om man ska sitta och diskutera andras arbetsliv sjukskrivningar osv borde man ju ha jobbat själv för att förstå problematiken med arbetslöshet sjukskrivning barnledighet hur arbetslivet fungerar hur industrin fungerar osv .Känns lite som att anställa en simlärare som inte kan simma confused.gif
           
          Citera
          theseraphim
          Inlägg 11-09-2013, 22:47
          Länk hit: #8


          Medlem
          Antal inlägg: 2 494
          Medlem sedan:
          15-02-2008
          Medlem nr: 14 081



          Arbetsliv har inget med kunskap att göra eller erfarenheter som är bra, har stött på många som bara knegar för lönen och skiter i vilket. Man måste inte ha varit långtidssjukskriven för att jobba på politisk nivå med de frågorna förmodligen tvärtom då man ska fatta beslut inte efter egna känslor utan vad som är bäst för helheten under den budget man har. Arbetsliv kan ge bra erfarenheter men viktigare är nog faktisk kunskap. Där jag bor har vi politiker som gärna lägger miljontals kronor på fotbollslag samtidigt som de är supporters...sen ska de skära ner på annat.
           
          Citera
          Motti
          Inlägg 11-09-2013, 22:57
          Länk hit: #9


          Medlem
          Antal inlägg: 10 802
          Medlem sedan:
          03-06-2008
          Medlem nr: 16 563



          Skadar aldrig att en politiker har varit ute i arbetslivet hur kan han annars ha en aning om vad det handlar om ! att gå direkt från högskola till att sitta i regeringen anser jag vara helt galet .Sen om det finns folk som skiter i vad de jobbar med bara de tjänar pengar dom vill vi inte ha i regeringen i alla fall !Där ska det finnas människor med arbetslivserfarenhet och engagemang i andras liv .
           
          Citera
          theseraphim
          Inlägg 11-09-2013, 23:10
          Länk hit: #10


          Medlem
          Antal inlägg: 2 494
          Medlem sedan:
          15-02-2008
          Medlem nr: 14 081



          De får gärna ha arbetat men de ska ha högskoleutbildning för trots alla fördomar om politiker så krävs det mycket kunskap. Det viktigaste är att de har kompetens att göra sitt jobb inom budget så det inte blir Grekland av alltihopa. Högskolekrav plus arbetslivserfarenhet ska vara krav. Själv förväntar jag mig att de som styr ska vara bättre på det de gör än jag själv. På högsta nivån inom politiken har de flesta dock bra utbildning så problemet är ju störst inom kommunerna
           
          Citera
          Huggorm
          Inlägg 11-09-2013, 23:38
          Länk hit: #11


          Moderator
          Antal inlägg: 18 359
          Medlem sedan:
          27-01-2007
          Medlem nr: 9 009



          Högskoleutbildning i vad, statsvetenskap?
           
          Citera
          Piccante
          Inlägg 12-09-2013, 01:03
          Länk hit: #12


          Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem sedan:
          02-01-2006
          Medlem nr: 6 891



          Dagens politiker har en slagsida åt examen i ekonomi. Det följer nog samhällsutvecklingen då vissa menar att vi lever i en tid präglad av "ekonomism". Nyheterna handlar mkt om arbetslöshet, EMU-kris, räntor, bolånebubblor mm.


          --------------------
          আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!
           
          Citera
          theseraphim
          Inlägg 12-09-2013, 07:53
          Länk hit: #13


          Medlem
          Antal inlägg: 2 494
          Medlem sedan:
          15-02-2008
          Medlem nr: 14 081



          Ja ska man styra ett land så är väl inte för mycket att begära utbildning när tom vi inom handeln har hårdare anställningskrav än för specifikt kommunalpolitiker.
           
          Citera
          Huggorm
          Inlägg 12-09-2013, 08:59
          Länk hit: #14


          Moderator
          Antal inlägg: 18 359
          Medlem sedan:
          27-01-2007
          Medlem nr: 9 009



          Det är extremt hårda anställningskrav för politiker, de väljs av folket. Tänk om det vore så på den lokala industrin att man måste få godkänt i en omröstning bland de som arbetar där innan man fick börja jobba där?

          Jag tycker inte att det skall krävas någon högskoleutbildning för att bli politiker. Många av de allra smartaste och förståndigaste människorna jag vet saknar högre utbildning. Samtidigt vet jag flera riktiga idioter som inte kan något alls men som har mängder av högskolepoäng bakom sig. Sambandet mellan kompetens och utbildning är inte så tydligt som man kan tro.
           
          Citera
          theseraphim
          Inlägg 12-09-2013, 09:18
          Länk hit: #15


          Medlem
          Antal inlägg: 2 494
          Medlem sedan:
          15-02-2008
          Medlem nr: 14 081



          Att väljas av folket är ingen vidare garant för kvalité för att gå hem hos folk är bland det lättaste man kan göra då gemene medborgare är så sjukt lätt att dupera genom charm och stora löften, se bara på tex SD framgång som bygger mycket på det. givetvis finns det de som är duktiga av erfarenhet men att styra handlar inte bara om hjärta och själ för bl.a. Så är ju ekonomi i stort sett genomsyrande i alla frågor och då är ju bra om de har någon erfarenhet av det annat än att ha jobbat i affär några år.
           
          Citera
          Aqvakul
          Inlägg 12-09-2013, 09:19
          Länk hit: #16


          Medlem
          Antal inlägg: 94 306
          Medlem sedan:
          07-10-2007
          Medlem nr: 12 751



          CITAT (Huggorm @ 12-09-2013, 09:59) *
          Det är extremt hårda anställningskrav för politiker, de väljs av folket. Tänk om det vore så på den lokala industrin att man måste få godkänt i en omröstning bland de som arbetar där innan man fick börja jobba där?

          Jag tycker inte att det skall krävas någon högskoleutbildning för att bli politiker. Många av de allra smartaste och förståndigaste människorna jag vet saknar högre utbildning. Samtidigt vet jag flera riktiga idioter som inte kan något alls men som har mängder av högskolepoäng bakom sig. Sambandet mellan kompetens och utbildning är inte så tydligt som man kan tro.


          Håller med fullt ut! tummenupp.gif


          --------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

          zon 1
           
          Citera
          Huggorm
          Inlägg 12-09-2013, 09:40
          Länk hit: #17


          Moderator
          Antal inlägg: 18 359
          Medlem sedan:
          27-01-2007
          Medlem nr: 9 009



          CITAT (theseraphim @ 12-09-2013, 10:18) *
          Att väljas av folket är ingen vidare garant för kvalité för att gå hem hos folk är bland det lättaste man kan göra då gemene medborgare är så sjukt lätt att dupera genom charm och stora löften, se bara på tex SD framgång som bygger mycket på det. givetvis finns det de som är duktiga av erfarenhet men att styra handlar inte bara om hjärta och själ för bl.a. Så är ju ekonomi i stort sett genomsyrande i alla frågor och då är ju bra om de har någon erfarenhet av det annat än att ha jobbat i affär några år.
          Sverigedemokraternas framgångar beror på att det inte finns något folkligt stöd för massinvandring. De är ett missnöjesparti, en reaktion på de andra partiernas politik.

          Är det alltså en ekonomisk högskoleutbildning du vill att politiker skall ha? Kanske det skulle startas en speciell utbildning i ekonomi för politiker som alla måste ha klarat av innan de får lov att kandidera i ett val?
           
          Citera
          theseraphim
          Inlägg 12-09-2013, 11:21
          Länk hit: #18


          Medlem
          Antal inlägg: 2 494
          Medlem sedan:
          15-02-2008
          Medlem nr: 14 081



          CITAT (Huggorm @ 12-09-2013, 10:40) *
          Sverigedemokraternas framgångar beror på att det inte finns något folkligt stöd för massinvandring. De är ett missnöjesparti, en reaktion på de andra partiernas politik.

          Är det alltså en ekonomisk högskoleutbildning du vill att politiker skall ha? Kanske det skulle startas en speciell utbildning i ekonomi för politiker som alla måste ha klarat av innan de får lov att kandidera i ett val?


          Så enkelt är det inte att beskriva SD framgång för ansvaret ligger inte på andra partier utan hos de som röstar dvs de är så dumma/naiva att de bara ser en fråga plus faktum är att de har ingen aning om deras politik ens är genomförbar eller hur de ställer sig i andra frågor. Återigen så är ju problemet mer på lokal bas för de allra högsta posterna som finansminister osv lär du ju inte knipa bara helt apropå. Vi har en grannkommun där svågerpolitik är det som avgör dina möjligheter dvs alla känner alla i toppen och allt går bakom ryggen så det blir ena farsen efter den andra. Varför inte låta outbildade få gå en intensivkurs då de har ett viktigt jobb...sen att många bara röstar några gånger per år men tjänar 45000:- i månaden plus reseersättning osv plus att om de suttit några år får en bra pension. Nu har jag säkert retat upp några SDare men det bryr jag mig inte om då jag inte är röd men SD är nazister punkt och sådana partier har ingen rätt att existera i en modern demokrati, ser inget fel med att vissa former av politik borde vara förbjuden tex extremhöger o vänster.
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 23-04-2024, 22:44
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon