Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Räcker det med "direkt" sol 14-19?, Ev lite skuggigare placering av växthus
          fiffigafrun
          Inlägg 04-05-2003, 08:02
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 537
          Medlem sedan:
          06-02-2003
          Medlem nr: 697



          Drömmer om ett växthus helst placerat i anslutning till vår nyanlagda köksträdgård som har ett skyddat sydvästläge med gassande sol nästan hela dagen.

          Nu är jag tvungen att tänka om ang placering av detta växthus och istället placera det där det endast är sol silad genom höga trädkronor på f m och inte helt sol förrän kl 14-19. Är ett sådant läge för skuggigt eller är det bara bra?
           
          Citera
          Ingrid på Västku...
          Inlägg 04-05-2003, 17:56
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 5 498
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 20



          Hmmm - jag skulle säga det är för mörkt tyvärr.....ingen trädfällning i sikte?

          Hälsar ingrid
           
          Citera
          fiffigafrun
          Inlägg 04-05-2003, 19:29
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 537
          Medlem sedan:
          06-02-2003
          Medlem nr: 697



          Nix vi lär nog inte få fälla några av de höga och skuggande asparna där då det är en mkt fågelrik skogsdunge. Träden står inte på vår tomt alltså...

          Men det är alltså full sol på denna plats från ca 13.30 till 19 men det kanske inte räcker alltså? Alternativ placering är ett sydväst läge med gassande sol från kl 10 o hela dagen. Blir det inte för varmt där då? Sen är det dessutom markvärmeslingor i backen där vilket gör att marken rör sig rätt mkt vilket inte är så bra....

          Vi har nog uteslutit min tidigare idé med den lilla husanslutna vinterträdgården då det skulle bli för mkt spring därigenom till altanen tyvärr.
           
          Citera
          Ingrid på Västku...
          Inlägg 04-05-2003, 19:48
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 5 498
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 20



          Hur stort växthus är det frågan om?


          Undrar ingrid
           
          Citera
          fiffigafrun
          Inlägg 04-05-2003, 20:21
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 537
          Medlem sedan:
          06-02-2003
          Medlem nr: 697



          Minst 7,5 kvm ev upp till 10 kvm. Jag har kollat in Kerstins kompisars träväxthus på trädgårdsmässa i Umeå. Till o med min man har kollat in det! Det var "görfint" som ni väl säger där nere i Göteborg. tongue.gif

          Bara kruxet att man ska ha råd med både det och allt annat då...
           
          Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 04-05-2003, 21:13
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 21 879
          Medlem sedan:
          10-01-2003
          Medlem nr: 559



          På våren har ju träden inga löv ! inte förrän i början av juni blir det skuggigt av träden .. -Mitt är skuggat från kl 14 i stället -går utmärkt
          Tycker snarare att jag har värmeproblem -o hemma hos Ingrid blir det mörkt kl 8 på kvällen i juli LOL -.. laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif


          --------------------
          Kerstin

          Ut sementem feceris, ita metes
          (Cicero)
           
          Citera
          fiffigafrun
          Inlägg 04-05-2003, 21:18
          Länk hit: #7


          Medlem
          Antal inlägg: 537
          Medlem sedan:
          06-02-2003
          Medlem nr: 697



          Det var ju precis så jag också tänkte Kerstin! tongue.gif rolleyes.gif
          Inga löv på våren då det är lite kallare, sen löv o mera skugga mitt i sommaren då vi har ljust dygnet runt! Tror du det kan funka?
           
          Citera
          Ingrid på Västku...
          Inlägg 05-05-2003, 08:54
          Länk hit: #8


          Medlem
          Antal inlägg: 5 498
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 20



          Ahaaaa- SÅ stort - bra!


          Jag skulle fundera på två sätt här -

          nummer 1) :-)

          Om jag höjer upp sockeln på växthuset ca 50 cm är det fortfarande lika skuggigt på den skuggiga platsen?

          numemr 2) Eftersom Du skall ha så pass stort växthus OCH kan höja upp det hade jag itne tvekat att välja den soligare platsen. Men det är jag det - vill ju ha maximalt av allting :-) när man kan få det!

          Haha - jag bor på en bergssida hos mig är dte ganska mörkt i uterummet & växthuset efter kl 1600 då har solen försvunnit bakom berget.

          Hälsar Ingrid
           
          Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 05-05-2003, 12:44
          Länk hit: #9


          Medlem
          Antal inlägg: 21 879
          Medlem sedan:
          10-01-2003
          Medlem nr: 559



          Växthuset är väl 2 20 eller nåt redan i nock ? laugh.gif


          --------------------
          Kerstin

          Ut sementem feceris, ita metes
          (Cicero)
           
          Citera
          Ingrid på Västku...
          Inlägg 05-05-2003, 12:58
          Länk hit: #10


          Medlem
          Antal inlägg: 5 498
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 20



          2,2 redan i nock?
          Varför då ta den skuggiga platsen? Här finns det ju luftvolym i växthuset för
          att ha det på den varma och braiga platsen.
          Och det är lättare att skugga bort solen än att få dit den om man itne får fälla träden.
          Samtiigt - mkt beror ju på VAD man skall odla med biggrin.gif enbart fröuppdragning då är dte skrutt samma. Sommarfikahörna? Hmm.....F-F får komma med lista på allt härligt hon täkt sig göra i 'huset' :-)

          Hälsar Ingrid
           
          Citera
          fiffigafrun
          Inlägg 05-05-2003, 18:51
          Länk hit: #11


          Medlem
          Antal inlägg: 537
          Medlem sedan:
          06-02-2003
          Medlem nr: 697



          Problemet är att det soligare placeringsalternativet är redan upptaget av en nyanlagd köksträdgård + en förrådsbod + att vi har tjälskjutningsproblemet där också!

          Alternativet är en halva växthus o en halva förrådsbod på soliga platsen men då lär det väl bli självbygge = verkligen dröja innan det blir nåt. Kan man köpa färdiga träprofiler till växthus och måla själv förresten? Har någon sett några bilder på nån sån modell? Hemmabygge eller färdigt?

          Ja, vad ska jag ha växthuset till? Plantuppdragning på våren främst och på sommaren som fika- men främst som ett mysigt vara-ifred-ställe + kanske lite tomater, gurka o annat då förstås. Paprika o chili kanske? Ingen jätte storodling av grönsaker dock. Vad mer kan man odla där på sommaren som man inte tänker äta...?

          Men uppe hos mig där snön fortfaaarande ligger kvar längst bak på tomten måste väl allting förkultiveras så då är det ju bra med ett växthus. Tror i dagsläget inte ens att perenner klarar sig här, eller nu var jag lite väl pessimist nu... Jordförbättring o upphöjda rabatter var det!!!

          Men nu vann vi ju inget Florum-växthus heller tyvärr... sad.gif
          Min man som kämpade så enormt med alla dessa frågor på en mässa i Skellefteå i fredags, det är nästan så jag blev rörd av hans engagemang (som inte är stort i övrigt när det gäller trädgård).

          Vågar nog inte hoppas på att få nåt växthus i 35-års-, morsdags- eller 5-årsbröllopspresent heller. Ja, suck dream on... Måst nog köpa en trisslott!
           
          Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 05-05-2003, 19:32
          Länk hit: #12


          Medlem
          Antal inlägg: 21 879
          Medlem sedan:
          10-01-2003
          Medlem nr: 559



          Sorry flickor hade fel det är 2 80!! i nock -nästan 3m alltså -så nån upphöjning lär inte behövas
          vad man kan odla ? Fyll det med det du gillar -måste inte vara grönsaker
          Vinrankor kan vara trevligt , tobak tar bort doften av tomatplantor -aj oja Ingrid.
          Luktärtor , stol radio termos , Änglatrumpeter ....oändligt
          laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif


          --------------------
          Kerstin

          Ut sementem feceris, ita metes
          (Cicero)
           
          Citera
          Ingrid på Västku...
          Inlägg 05-05-2003, 19:48
          Länk hit: #13


          Medlem
          Antal inlägg: 5 498
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 20



          Hej och hå,

          Välj då det skuggiga alternativet - ett hs i delvis skugga är bättre än inge hus alls.

          Halva förrådsbok halva växthus finns ju redan - växthusdelen finns ju - väggmodell d v s - en sådan har ju jag fast dte är inte i trä utan aluminium - men sådant kan ju lackeras :-)

          Och vill Du vekrligen ha ett sådnt växthus som är av trä på väggen så kan säkert damerna på Florum hjälpa till! De gör ju profielrna reedan, elelr hur?

          Jag skall ha massor med kul i mitt uterum och definitivt itne alls allting ätligt. Det mste man itne :-)

          Hälsar ingrid
           
          Citera
          Ann-Christine
          Inlägg 12-05-2003, 20:10
          Länk hit: #14


          Medlem
          Antal inlägg: 243
          Medlem sedan:
          02-02-2003
          Medlem nr: 668



          Mitt växthus står i sol från tidigt morgon till sen kväll och det är inte att rekomendera. Det är på 8,3 kvadrat och det blir lätt 40 grader.


          --------------------
          Ann-Christine, zon 4
           
          Citera
          annie
          Inlägg 14-05-2003, 19:04
          Länk hit: #15


          Medlem
          Antal inlägg: 22
          Medlem sedan:
          03-12-2002
          Medlem nr: 451



          Jag håller med kerstin z5-6 och ann-christine, det blir ofta för varmt på sommaren.
          I zon 6 har vi ju ljust nästan hela dygnet redan nu i maj.
          12/5 (förrgår)hade jag 35° i växthuset på em trots att takluckorna stod helöppna, så det gäller att skugga. Jag var inte beredd på denna sommarvärme som bara kom.
          På natten har jag frostvarnare dvs ett litet element med termostat.
          Den köpte min gubbe första året "för husfridens skull"


          --------------------
          Annie zon 6
          En gång jordbrukare alltid jord-brukare
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 29-04-2024, 14:19
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon