Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


          12 sidor V  « < 8 9 10 11 12 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Fyra träd rikare!, Har någon dessa hos sig?
          Lotta i Gbg
          Inlägg 26-10-2007, 18:47
          Länk hit: #181


          Medlem
          Antal inlägg: 352
          Medlem sedan:
          07-11-2002
          Medlem nr: 275



          Julia!
          Strimlönnarna är rätt lika, men de har naturligtvis små saker som skiljer de åt annars hade det varit samma ju. Och så kommer de från olika delar av världen. Acer tegmentosum är den strimlönn som har de vitaste och mest markerade strimmorna, den lär också vara lite mer härdig än A pensylvanicum. De är ju bra härdiga båda två så för dig spelar det säkert ingen roll. Jag har själv A tegmentosum som jag tycker är jättefin.



          --------------------


           
          Citera
          Juli S
          Inlägg 26-10-2007, 19:34
          Länk hit: #182


          Medlem
          Antal inlägg: 129
          Medlem sedan:
          21-10-2007
          Medlem nr: 12 948



          Tackar, tackar Lotta!

          Nu vet jag och ska vänta tills mitt lilla träd ska växa och visa sina fina vita strimmor! bravo.gif
           
          Citera
          Cilla
          Inlägg 26-10-2007, 20:37
          Länk hit: #183


          Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem sedan:
          04-11-2002
          Medlem nr: 126



          Jag har också A. tegmentosum, men har sett att A. pensylvanicum ofta beskrivs som härdigare. Min är dock tillräckligt härdig för att ha klarat zon 3 i några år med god växtkraft som inte avmognar för sent.

          Men bor man i en varmare zon finns det ju mängder av roliga lönnar med härliga stammar att välja bland. Någonstans här lade jag in bilder... Det finns en variant på Acer davidii med vita trianglar på den gröna stammen, jag tror det var davidii men inte den vanliga 'George Forrest' utan en annan.

          Här en sajt med 600 lönnarter på bild
          http://www.esveld.nl/collecties/collacer.htm

          Här en sajt med ganska många lönnarter och små bilder
          http://www.bluebellnursery.com/cgi-bin/cat...r&initial=A

          Här en fotografisk hyllningssajt till lönnen
          http://www.tonyhowell.co.uk/acertrees.htm


          --------------------
           
          Citera
          Lotta i Gbg
          Inlägg 27-10-2007, 20:42
          Länk hit: #184


          Medlem
          Antal inlägg: 352
          Medlem sedan:
          07-11-2002
          Medlem nr: 275



          Vad konstigt Cilla, jag har sett och hört av trädfolk att just A tegmentosum har lite bättre härdighet här i Sverige. Jag tror att det kan vara skillnad om man t ex ser till hur det är i USA och övriga världen som inte har samma förhållanden som vi. På nätet kan man t ex jämföra de båda på Zetas.

          Underbart vackra bilder av Tony Howell, tack för det:-)

          Redigerat av Lotta i Gbg: 27-10-2007, 20:43


          --------------------


           
          Citera
          Cilla
          Inlägg 29-10-2007, 08:51
          Länk hit: #185


          Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem sedan:
          04-11-2002
          Medlem nr: 126



          Bra att höra Lotta, jag ska kolla närmre på vilken av strimlönnarna som människor kring mig har bäst erfarenhet av. Som sagt, min tegmentosum och ett par andra som jag stött på i zon 3 utvecklas bra, så det kan mycket väl vara den härdigaste.


          --------------------
           
          Citera
          Ezereht
          Inlägg 10-06-2008, 00:05
          Länk hit: #186


          Medlem
          Antal inlägg: 2 481
          Medlem sedan:
          30-08-2006
          Medlem nr: 8 514



          har kollat lite på alla träd, hur härdigt är silverpäron?


          --------------------
          Temptations come, as a general rule, when they are sought.
          -Margaret Oliphant
          --------------------
          zon 5
           
          Citera
          Cilla
          Inlägg 10-06-2008, 00:17
          Länk hit: #187


          Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem sedan:
          04-11-2002
          Medlem nr: 126



          Brukar beskrivas som zon 2-3-träd, men har man mycket bra förhållanden så kan nog zon 4 gå också.


          --------------------
           
          Citera
          Huggorm
          Inlägg 25-09-2009, 16:56
          Länk hit: #188


          Moderator
          Antal inlägg: 18 359
          Medlem sedan:
          27-01-2007
          Medlem nr: 9 009



          Nu dammar vi av den här gamla fina tråden, för jag har berikats med just fyra träd den här säsongen smile.gif

          Robinia (Robinia pseudoacacia) Jag planterade några frön, och två stycken grodde. Ingen trivdes i sin kruka på min fönsterbänk, den ena såg så sjuk ut att jag gjorde mig av med den. Den andra planterade jag så småningom över i en större kruka och ställde ut för att slippa se den. Utomhus tog den sig desto bättre, och nu ser den frisk och välmående ut. Antar att dom behöver extremt mycket ljus. Skall vinterförvara den på skyddad plats, och plantera ut den för gott till våren.

          Trumpetträd (Catalpa speciosa) Planterade tio frön, och fem grodde. En tog jag bort, de fyra återstående har blivit ganska stora. En planterade jag ut i marken, en annan ställde jag ut i en 10l kruka och dom sista två stod kvar inne rätt länge innan jag tog ut dom för invintring i augusti. Vi får se hur många som klarar vintern, den som planterades i marken har inte sett speciellt glad ut. Perfekta träd att börja med för den som vill testa att plantera frön i kruka.

          Äkta kastanj (Castanea sativa) Spred ut ett antal frön utomhus i höstas, men jag såg sedan att någon mus eller liknande gått efter och grävt upp dom. Dessutom skall kastanjerna vara känsliga för frost, och det var mer än 20cm tjäle i vintras. Trodde samtliga hade misslyckats, men idag hittade jag en en planta med ovanligt utseende smile.gif Vet inte om fler kan ha klarat sig, men denna står i alla fall på perfekt plats så det blir bra. Återstår bara att lotsa den genom den första, mest kritiska vintern. Lyckligtvis var det bra proviniens på nöten, men det är ändå på gränsen här i zon 2-3.

          Japansk Magnolia (Magnolia kobus) Det enda träd jag köpt för pengar i år. Hittade inget på min annars välsorterade plantskola, men plantagen hade förvånande nog ett antal plantor som dessutom såg väldigt friska ut. Dom allra flesta sätter ju dessa träd som solitärer, men det tyckte jag inte riktigt den förtjänade. Något som är så förvillande likt en sälg får klara sig inne bland de andra träden, det blir dessutom mera likt platsen där de naturligt växer. Bara tio år kvar tills man kan se efter blomning nu då biggrin.gif

          Vad har ni andra skaffat för kul träd i år?
           
          Citera
          Gunilla T
          Inlägg 25-09-2009, 18:03
          Länk hit: #189


          Gäster






          Hoppas dina Catalpa klarar sig - ett träd som står på min lista, tror det får bli purpurkatalpan - den kommer ganska sent vilket borde betyda mindre risk för frostskador på bladen.

          Själv har jag inhandlat och planterat en del i år. Gillar dvärgformer av barrträd så nu har jag utökat med Pinus mugo "Mops midget" och Picea sitchensis "Silberzwerg"

          Junimagnolian "Magnolia obovata" , snödroppsträdet Halesia monticola samt Stewartia koreana - skenkamelia har fått plats i nya surjordspartier.

          Rhamnus frangula "Fine line" en pelarformad brakved - mera en buske kanske men den är jag supernöjd med, mycket vackert bladverk och snygg växtform.

          Metasequoia glyptostroboides - ett tjusigt träd faktiskt och hoppas det överlever den första vintern, har fått en skyddad växtplats.

          Och så köpte jag en Sciadopitys verticillata, en solfjäderstall som jag kom över till hyfsat pris på Sta´s växtmarknad - tyvärr finns ingen mer plats i surjordspartierna så nu är det grävning som gäller igen, vill ha den i jorden i höst
           
          Citera
          Huggorm
          Inlägg 25-09-2009, 18:10
          Länk hit: #190


          Moderator
          Antal inlägg: 18 359
          Medlem sedan:
          27-01-2007
          Medlem nr: 9 009



          Särskilt metasequoian är jag avundsjuk på - jag stod och kände på en på plantskolan för några veckor sedan men vågade inte slå till. Tror tyvärr inte den klarar min zon, men den är värd lite zonknäckning. Ett annat år skall jag testa, det har jag bestämt.
           
          Citera
          Gunilla T
          Inlägg 25-09-2009, 18:16
          Länk hit: #191


          Gäster






          Skall rapportera nästa vår hur det går..

          Javisst, glömde...har svårt att motstå Acer palmatum, nu blev det en utökning med "Orange dream" tveksamt härdig men har gjort mitt bästa.
           
          Citera
          jegi
          Inlägg 25-09-2009, 19:05
          Länk hit: #192


          Medlem
          Antal inlägg: 815
          Medlem sedan:
          02-05-2005
          Medlem nr: 5 651



          Jag trodde att jag dragit ner på takten, men när jag summerar så är det rätt många ändå, fast mest mindre varianter denna gång.
          Tre japanska lönnar (UNS)
          En skenkamelia
          En magnolia (Golden star)
          Ett japanskt gaffelolvon
          En kastanj (dog redan under sommaren)
          En blomsterkornell (Venus)

          Tror inte du får några stora problem med trumpetträd hos dig, Huggorm. Här går det ju bra, i år har min vuxit exakt två meter och den klarade förra vintern rätt okej, lite frödd i toppen bara.

          Vad som gäller för båda robinia och trumpetträd är dock att dom inte riktigt hinner mogna av så en del av tillväxten kan frysa tillbaka. I sämsta fall kan du räkna med två steg framåt och ett bakåt.

          Nu vet jag inte var du odlar, Gunilla, men junimagnolia har jag haft problem med här i zon IV. Jag vet inte om det är proviniensen som är kass, men den har frusit både på våren och hösten, och i år sköt den nytt från backen.

          Redigerat av jegi: 25-09-2009, 19:10


          --------------------
          Jerker i Gävle

           
          Citera
          Huggorm
          Inlägg 25-09-2009, 19:16
          Länk hit: #193


          Moderator
          Antal inlägg: 18 359
          Medlem sedan:
          27-01-2007
          Medlem nr: 9 009



          CITAT (jegi @ 25-09-2009, 20:05) *
          Tror inte du får några stora problem med trumpetträd hos dig, Huggorm. Här går det ju bra, i år har min vuxit exakt två meter och den klarade förra vintern rätt okej, lite frödd i toppen bara.


          Med två meters tillväxt finns det ju lite att ta av biggrin.gif
           
          Citera
          HelenJ
          Inlägg 25-09-2009, 19:36
          Länk hit: #194


          Medlem
          Antal inlägg: 1 683
          Medlem sedan:
          14-07-2007
          Medlem nr: 11 521



          Ja, några träd har det blivit i år (och säsongen är inte slut än...)

          Japansk lönn (Acer palmatum) 'Shaina' läckert röd och väldigt tät fick jag på min senaste praktikplats

          Ginkgo biloba - fick jag också från praktiken. Tveksamt härdig hos mig men placerad några meter framför en vit tegelvägg i sydostläge, och med en två meter hög avenbokhäck en bit framför. Borde gå...

          Balsampoppel (Populus balsamicus) - ett väldigt litet exemplar och det enda som kostat mig pengar.... 65 spänn wink.gif

          Ginnalalönn (Acer tataricum ssp. ginnala) - bytt till mig på en plantbytardag. Den växer som attan!

          Trollpil (Salix babylonica) 'Tortuosa' - fått som stickling och även om den höll på att dö i bilen hem har den nu tagit sig bra.

          Manchurisk valnöt (Juglans mandschurica) - grävde upp nötter som grott på fel ställe på Norrviken. Tog hem dem och två har tagit sig bra i kruka, men jag vågar inte plantera ut dem förrän nästa höst.

          Silverpäron (Pyrus salicifolia) 'Pendulum' fick ett 250cm högt exemplar som planterats idag.

          Mitt lilla arboretum är på G... biggrin.gif


          --------------------
          Trädgårdsmästare med bloggen Gröna funderingar
           
          Citera
          Huggorm
          Inlägg 25-09-2009, 20:06
          Länk hit: #195


          Moderator
          Antal inlägg: 18 359
          Medlem sedan:
          27-01-2007
          Medlem nr: 9 009



          Jag kom på att det blivit ett par träd till i år. Tysklönn, en liten planta som jag snodde nere vid älven. Där hade den ändå ingen framtid, men hos mig har den en given plats. Ett par små lindar har det blivit också, jag hade ett rotskott från tidigare men den blev uppäten av rådjuren i vintras. Visserligen har den tagit sig igen, men nu har jag tre i alla fall.

          Och så har jag länge gått och funderat på vad jag skall plantera utanför köksfönstret på fritidshuset jag håller på att bygga. Där står nu en ek som är allt annat än vacker. Visserligen perfekt att hänga talgbollarna i, men inget man blir glad av att se. Jag ville ha något som blir grönt så tidigt som möjligt på våren, är grönt och frodigt på sommaren och har fina höstfärger. Dessutom skall den gärna växa fort, men inte bli vansinnigt stort.

          Svaret blev - hassel! En årsplanta som fåglarna planterat i mossan på ett torrt berg flyttades, och skall hållas till trädform med en eller möjligen två stammar. Dom blommar ju redan tidigt i mars, och lövas bland dom första på våren. Nötterna är en bonus och dom får fina gula höstlöv. Eken får stå kvar tills hasseln har växt till sig lite. Sedan får vi se om jag har hjärta att sätta sågen i den...
           
          Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 25-09-2009, 20:33
          Länk hit: #196


          Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem sedan:
          13-08-2005
          Medlem nr: 6 358



          hmm vad har det blivit i år

          från frösådd

          kejsarträd, Korallträd, kaki

          köpta

          Apträd, Albizia julibrissin, Acacia pravissima, Sambucus nigra 'Aureomarginata' (kanske en buske mer?),
          Acer capillipes, Acer davidii
           
          Citera
          Huggorm
          Inlägg 25-09-2009, 20:44
          Länk hit: #197


          Moderator
          Antal inlägg: 18 359
          Medlem sedan:
          27-01-2007
          Medlem nr: 9 009



          CITAT (flaxss @ 25-09-2009, 21:33) *
          hmm vad har det blivit i år

          från frösådd

          kejsarträd, Korallträd, kaki

          köpta

          Apträd, Albizia julibrissin, Acacia pravissima, Sambucus nigra 'Aureomarginata' (kanske en buske mer?),
          Acer capillipes, Acer davidii

          Det var en del riktigt känsliga träd där. Skall du ha acacian på friland? Albizian är väll också rätt känslig, och kanske några av dom andra med. Kaki, vad är det för något?
           
          Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 25-09-2009, 21:06
          Länk hit: #198


          Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem sedan:
          13-08-2005
          Medlem nr: 6 358



          CITAT (Huggorm @ 25-09-2009, 21:44) *
          Det var en del riktigt känsliga träd där. Skall du ha acacian på friland? Albizian är väll också rätt känslig, och kanske några av dom andra med. Kaki, vad är det för något?


          Acacia pravissima vet jag inte ens vad den tål, så den åker väl in samma gller för korallträdet (Erythrina crista-galli) vet inte heller va den tål. resten vet jag inte heller riktigt vad jag ska göra med. Albizian vet jag några som har till zon 3 utan skydd men den vågar jag inte ha ute. annars är den nog satt till zon 0-1. kaki heter Diospyros kaki ett frukträd klarar zon 0 (1) från kina, japan. köpte frön från impecta nu när dom hade rea.

          lönnarna är nog härdiga men resten får nog övervintras inne sålänge.

          glömde ju har ju några plantor av Ziziphus zizyphus sägs tåla -23c.

          Redigerat av flaxss: 25-09-2009, 21:12
           
          Citera
          Peztis
          Inlägg 25-09-2009, 21:30
          Länk hit: #199


          Medlem
          Antal inlägg: 8 521
          Medlem sedan:
          18-01-2009
          Medlem nr: 20 608



          Jag har en Ullungrönn men att den är snabbväxt har jag inte märkt av...

          Den har stått p samma plats i 6-7 år och jag tycker inte att något händer. Visst är den vacker men jag trodde de skulle växa mer. Fick den som vårdträd av svärfar...

          Vi har mängder med sork emellanåt så jag misstänker att de är och knaprar på rötterna. De tog ihjäl en jättefin hängsälg jag hade (åh så ledsen jag var och är!!!!) samt halva rotsystemet till ett Aroma äppelträd - det stod och vickade i vinden. Det har inte riktigt hämtat sig än, tycker jag, trots att det är kanske 4 år sedan.


          --------------------


          * ~~~ * Besök gärna min blogg bladsomblad.blogspot.com * ~~~ *
           
          Citera
          jegi
          Inlägg 25-09-2009, 21:49
          Länk hit: #200


          Medlem
          Antal inlägg: 815
          Medlem sedan:
          02-05-2005
          Medlem nr: 5 651



          Kaki är kanske mer känd som Sharon som brukar finnas i fruktdiskarna.
          Albizia planterade jag en liten planta ifjol som växte jättebra. Trots att den var ganska väl skyddad under vintern så frös den ner helt till backen, men kom med nya skott under sommaren.
          Brödgran/Apträd har jag också och skyddar på samma sätt och den tycks betydligt härdigare. Fast den växer långsamt.


          --------------------
          Jerker i Gävle

           
          Citera

          12 sidor V  « < 8 9 10 11 12 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 20-04-2024, 00:44
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon