Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


          4 sidor V  < 1 2 3 4 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Väldigt klokt om tron på Gud!
          Gossen Ruda
          Inlägg 16-08-2017, 06:26
          Länk hit: #41


          Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem sedan:
          08-11-2002
          Medlem nr: 296



          Dags för en liten uppsats. Många hänvisar till div religiösa skrifter som stöd för sin tro, inte bara silos. Man framhåller att allt förklaras i skrifterna, det som inte förklaras saknar värde. Men det kvittar hur bra det är skrivet och på hur många ställen man kan läsa det. Det finns en gemensam sak med bibeln, koranen, toran, dianetik, Harry Potter, Sagan om ringen och alla andra böcker: Det är bara trycksvärta på papper. Inget bevisas av en skrift eller en bok, man måste kunna bevisa vad som står där annars är det lika värdelöst som munväder. Man behöver alltså källmaterial. Tyvärr saknas detta beträffande religioner så de hänger i luften, hur bra de än är påhittade och skrivna. Vetenskapliga fakta kan bevisas annars är de inte fakta.

          Det är lite bestickande att kokar man ner religioner till ursprunget finns där oftast en enskild person som dragit igång det hela. Moses, Jesus, Mohammed, Zarathustra, Bahaullah, Buddha, Ron Hubbard, Joseph Smith, Aage Samuelsen och andra. Personer med en oljad mun som lyckades övertyga folk utan att komma med ett enda bevis. Sen finns det även andra äldre religioner utan känd grundare fast troligen finns det någon sådan som glömts.


          --------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

          Straight for ever. Cogito, ergo sum.
           
          Citera
          silos
          Inlägg 16-08-2017, 09:01
          Länk hit: #42


          Medlem
          Antal inlägg: 9 297
          Medlem sedan:
          02-08-2005
          Medlem nr: 6 292



          Jag startade denna tråd för att berätta att man har absolut inget att förlora när man tror på Gud men man har allt att vinna!

          Ha en underbar dag alla som läser här!
          smiley_small_hug.gif
          Bifogad bild

           
          Citera
          Mjärden
          Inlägg 16-08-2017, 23:50
          Länk hit: #43


          Medlem
          Antal inlägg: 2 400
          Medlem sedan:
          10-10-2013
          Medlem nr: 79 127



          G R: för att du skall tro måste det du tror på bevisas, men de allra flesta tror utan bevis.

          Tror du på Ödet, men har du några bevis på vad Ödet är. Allt det som händer kan vara Ödet vare sig vi försöker ändra på utgången eller inte. Ändrar vi på utgången är det likaväl Ödet mao tror du väl inte på Ödet.

          Tror du på något med eller utan bevis ?

          Jag tror att det någon mening med att det eller det händer eller inte händer tex om jag får en aning att ta en annan väg, så går jag ej emot det utan följer min inre magkänsla.

          Det är kanske i det läget som många ger sin tro "tacken" för vad som hände eller inte hände.

          Men att vara för ödesbestämd riskerar att förlama ens handlande, nä nu tror jag att jag lägger ner det här för i kväll, annars kanske det går över i svamlande, om det inte redan har gjort det.......

          Sängen nästa, tack för i kväll. sleep.gif
           
          Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 17-08-2017, 07:28
          Länk hit: #44


          Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem sedan:
          08-11-2002
          Medlem nr: 296



          CITAT (Mjärden @ 17-08-2017, 00:50) *
          G R: för att du skall tro måste det du tror på bevisas, men de allra flesta tror utan bevis.

          Tror du på Ödet, men har du några bevis på vad Ödet är. Allt det som händer kan vara Ödet vare sig vi försöker ändra på utgången eller inte. Ändrar vi på utgången är det likaväl Ödet mao tror du väl inte på Ödet.

          Tror du på något med eller utan bevis ?

          Jag tror att det någon mening med att det eller det händer eller inte händer tex om jag får en aning att ta en annan väg, så går jag ej emot det utan följer min inre magkänsla.

          Det är kanske i det läget som många ger sin tro "tacken" för vad som hände eller inte hände.

          Men att vara för ödesbestämd riskerar att förlama ens handlande, nä nu tror jag att jag lägger ner det här för i kväll, annars kanske det går över i svamlande, om det inte redan har gjort det.......

          Sängen nästa, tack för i kväll. sleep.gif

          Vad andra tror bryr jag mig inte om, jag tror på det jag vill och då krävs det någon form av bevis. Allt är inte bevisat helt som exempelvis Universums och jordens skapelse eller utvecklingen av livet på jorden. Jag tror dock på det som vetenskapen kommit fram till även om det finns luckor i den vetskapen. Det mesta hänger dock ihop.

          Tron på ödet, dvs att något är förutbestämt är kvalificerat flum. Inget är eller kan vara förutbestämt. Alla spådomar, siare, horoskop och liknande är humbug. Jag instämmer med Yoda: I rörelse framtiden alltid är.


          --------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

          Straight for ever. Cogito, ergo sum.
           
          Citera
          Mjärden
          Inlägg 18-08-2017, 21:21
          Länk hit: #45


          Medlem
          Antal inlägg: 2 400
          Medlem sedan:
          10-10-2013
          Medlem nr: 79 127



          Tror du bara på det som kan ses, förnimmas eller höras ? El, luktfri gas, mobilsignaler, strålning tror du på det ? Något som djur kan känna av med sina sinnen, tror du på det ?
          Vissa människor kan känna av jordens krafter, tror du på det.

          Jag skall berätta om en händelse från verkligheten på detta tema. Jag och min kompis (healern) var på besök hos en kvinna i samband med ett arbetsprojekt. Hon undrade om hon fick mäta auran hos oss före och efter att vi druckit vatten som stått under en ikon.
          Healern hade något större aura än jag och hon hävdade att den ökade efter det att vi druckit vattnet. Jag måste erkänna att jag var skeptisk.
          Sen omtalade hon att under huset gick en källåder och att det gick att känna av med en klyka av metalltråd, som hon tillverkat. Vi fick testa, om vi kunde känna av källådern under huset. Först testade healern, men inget hände. Sen testade jag och jag blev väldigt överraskad för på ett ställe i rummet var det som en osynlig kraft drog ner klykan mot golvet trots att jag höll emot. Hon sa att det var just där källådern passerade rummet och att jag måste vara en känslig person. Jag fick behålla klykan och testade vid kolonilotten, men där fick jag inget utslag. Tyvärr glömde jag den där och nästa dag var den borta, synd hade tänkt testa på några andra ställen.
          Det som var överraskande i det här sammanhanget var att jag och inte healern fick utslag trots att jag var den som inte trodde på sånt här. Efter denna händelse tror jag att det finns människor med gåvan att kunna känna av källådrar under marken - kanske bor de jagta upp detta igen ?

          Redigerat av Mjärden: 18-08-2017, 21:23
           
          Citera
          Bengalow
          Inlägg 18-08-2017, 21:48
          Länk hit: #46


          Medlem
          Antal inlägg: 3 185
          Medlem sedan:
          21-06-2009
          Medlem nr: 24 333



          Källåder finns inte på det sättet du beskriver det, Mjärden. Vattenådror transporteras genom sandiga delar, som åsar och liknande. Olika jordar har olika förmåga att hålla vatten. Det har vi lärt oss med papper och wettexdukar, men det är grundvatten som stiger högre eller lägre. Och klyka...! Nej, du, ta den med Hans och Greta också! Du fick ju bara tantens ord på att där var en "källåder", och det gick du på! Hallelujah...
          Om Gud finns, hur tror du han hade reagerat på "konkurrens" från mörka makter, de med "gåvor"?

          Redigerat av Bengalow: 18-08-2017, 21:50
           
          Citera
          Gunilla T
          Inlägg 19-08-2017, 06:54
          Länk hit: #47


          Medlem
          Antal inlägg: 2 090
          Medlem sedan:
          02-10-2015
          Medlem nr: 82 744



          Mjärden, du blev utsatt för ett vanligt psykologiskt trick. Du kände dig utvald och smickrad och vips var din tveksamhet som bortblåst.
           
          Citera
          *Stintan*
          Inlägg 19-08-2017, 08:49
          Länk hit: #48


          Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem sedan:
          04-08-2005
          Medlem nr: 6 301



          CITAT (Gunilla T @ 19-08-2017, 07:54) *
          Mjärden, du blev utsatt för ett vanligt psykologiskt trick. Du kände dig utvald och smickrad och vips var din tveksamhet som bortblåst.


          Ja det tricket kan uppenbarligen förvrida huvudet på många.


          --------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
           
          Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 19-08-2017, 20:04
          Länk hit: #49


          Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem sedan:
          08-11-2002
          Medlem nr: 296



          CITAT (Mjärden @ 18-08-2017, 22:21) *
          Tror du bara på det som kan ses, förnimmas eller höras ? El, luktfri gas, mobilsignaler, strålning tror du på det ? Något som djur kan känna av med sina sinnen, tror du på det ?
          Vissa människor kan känna av jordens krafter, tror du på det.


          Jag tror på allt som finns, kan påvisas och vetenskapligt bevisas. Alltså inte pseudovetenskap.


          --------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

          Straight for ever. Cogito, ergo sum.
           
          Citera
          Mjärden
          Inlägg 19-08-2017, 22:22
          Länk hit: #50


          Medlem
          Antal inlägg: 2 400
          Medlem sedan:
          10-10-2013
          Medlem nr: 79 127



          CITAT (Gunilla T @ 19-08-2017, 07:54) *
          Mjärden, du blev utsatt för ett vanligt psykologiskt trick. Du kände dig utvald och smickrad och vips var din tveksamhet som bortblåst.

          Nej, verkligen inte, då inte sa något till mig före testet, jag var ju inte mer utvald än min kompis. Hon sa heller inget om var vattenådern gick bara att det gick en åder under huset. Det var en kraft som drog ner klykan trots att jag höll emot och var väldigt skeptisk till hela testet.
          Att det finns vattenådrar känner ni väl till. När jag var liten hade vi en "klykgubbe" till hjälp att hitta en åder, där vi grävde och borrade en brunn, som sen hållit vatten även torrsomrar som 1955 och 1959. Jag har även sett vattenådrar i dagen, där vattnet sipprat fram inte en utan flera gånger. Så vattenådrar är inget nytt utan har funnits i alla tider.

          Fast olika fenomen i naturen har knappast med Gud att göra och det borde behandlas i en egen tråd tex att gammal kunskap om naturen glömts bort.

          Redigerat av Mjärden: 19-08-2017, 22:33
           
          Citera
          *Stintan*
          Inlägg 20-08-2017, 01:02
          Länk hit: #51


          Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem sedan:
          04-08-2005
          Medlem nr: 6 301



          Behövs inga gubbar med klyka för att borra efter vatten. Källor i dagen är inte helt ovanliga.


          --------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
           
          Citera
          silos
          Inlägg 20-08-2017, 11:29
          Länk hit: #52


          Medlem
          Antal inlägg: 9 297
          Medlem sedan:
          02-08-2005
          Medlem nr: 6 292



          CITAT (*Stintan* @ 20-08-2017, 02:02) *
          Behövs inga gubbar med klyka för att borra efter vatten. Källor i dagen är inte helt ovanliga.


          Det underlätta att hitta det bästa stället för en brunn.
          Min pappa grävde brunnar och använde en klyka för att hitta vatten.
           
          Citera
          Elisabeth-Västku...
          Inlägg 20-08-2017, 13:29
          Länk hit: #53


          Medlem
          Antal inlägg: 4 738
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 45



          Tidigare när dom gövde brunn, ha<de dom oft någon som gick med en slagruta innan. Konstigt då att dom alltid hittade rätt plats......

          Och det utan vetenskapliga bevis
           
          Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 20-08-2017, 13:37
          Länk hit: #54


          Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem sedan:
          08-11-2002
          Medlem nr: 296



          Säg istället att de hittade en plats med vatten, men de hade de ganska säkert även gjort om man grävt bredvid. Eller någon ananstans. Det finns vatten nästan var som helst.


          --------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

          Straight for ever. Cogito, ergo sum.
           
          Citera
          Elisabeth-Västku...
          Inlägg 20-08-2017, 14:04
          Länk hit: #55


          Medlem
          Antal inlägg: 4 738
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 45



          CITAT (Gossen Ruda @ 20-08-2017, 14:37) *
          Säg istället att de hittade en plats med vatten, men de hade de ganska säkert även gjort om man grävt bredvid. Eller någon ananstans. Det finns vatten nästan var som helst.


          Om det nu finns vatten överallt varför sinar så många brunna<r på sommaren?
           
          Citera
          Gunilla T
          Inlägg 20-08-2017, 14:20
          Länk hit: #56


          Medlem
          Antal inlägg: 2 090
          Medlem sedan:
          02-10-2015
          Medlem nr: 82 744



          CITAT (Gossen Ruda @ 20-08-2017, 14:37) *
          Säg istället att de hittade en plats med vatten, men de hade de ganska säkert även gjort om man grävt bredvid. Eller någon ananstans. Det finns vatten nästan var som helst.


          yes.gif

          http://www.alltomvetenskap.se/nyheter/expe...lojat-bluffarna
           
          Citera
          Gunilla T
          Inlägg 20-08-2017, 14:28
          Länk hit: #57


          Medlem
          Antal inlägg: 2 090
          Medlem sedan:
          02-10-2015
          Medlem nr: 82 744



          CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 20-08-2017, 15:04) *
          Om det nu finns vatten överallt varför sinar så många brunna<r på sommaren?


          Det är väl en kombination av utebliven nederbörd i vissa områden samt en överanvändning av rent vatten.
           
          Citera
          Elisabeth-Västku...
          Inlägg 20-08-2017, 16:33
          Länk hit: #58


          Medlem
          Antal inlägg: 4 738
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 45



          CITAT (Gunilla T @ 20-08-2017, 15:28) *
          Det är väl en kombination av utebliven nederbörd i vissa områden samt en överanvändning av rent vatten.


          I hus nära varandra är är det olika nederbörd? Tydligen tittade ingen på kunskaqpskanalen igår där en forskare pratade om vetenskapsbevisen
           
          Citera
          Jubbe063
          Inlägg 20-08-2017, 16:47
          Länk hit: #59


          Medlem
          Antal inlägg: 1 578
          Medlem sedan:
          27-02-2011
          Medlem nr: 40 199



          CITAT (Bengalow @ 15-08-2017, 15:36) *
          Ja, och skönt är väl det. Man skulle hoppas att HBTQ-rörelsen också utvecklades så, men nu har det ju blivit en ny Hallelujah-grej, att visa upp sina intima känslor och läggningar, och även könsdelar. Det är inte bara Anders Borg och Peter Jihde, men andra s.k. komiker som försöker göra poäng på detta.


          Förtydligas ska att det du syftar på med HBTQ motsvarar ytterst ytterst ytterst liten klick vänsterdrivna. Absoluta majoriteten är som folk är mest och de bevakar sina intressen i så motto att de vill ha samma rättigheter o skyldigheter som alla andra, för Sveriges del rätt ok och bra på de flesta vis. Inget som majoriteten gör något som helst väsen av.

          CITAT (Gossen Ruda @ 16-08-2017, 07:26) *
          Det är lite bestickande att kokar man ner religioner till ursprunget finns där oftast en enskild person som dragit igång det hela. Moses, Jesus, Mohammed, Zarathustra, Bahaullah, Buddha, Ron Hubbard, Joseph Smith, Aage Samuelsen och andra. Personer med en oljad mun som lyckades övertyga folk utan att komma med ett enda bevis. Sen finns det även andra äldre religioner utan känd grundare fast troligen finns det någon sådan som glömts.


          Mig veterligen har inte en enda Buddha sagt något om att man Måste leva på något speciellt sätt. En Buddha är inget annat än en person som uppnått upplysning. Sen om Buddha berättar om sin upplevelse är helt legitimt. Värre är det väl för de maktgalna munkar som grovt utnyttjar sin ställning. Men det är ju en helt annan fråga.
           
          Citera
          Bengalow
          Inlägg 20-08-2017, 18:00
          Länk hit: #60


          Medlem
          Antal inlägg: 3 185
          Medlem sedan:
          21-06-2009
          Medlem nr: 24 333



          CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 20-08-2017, 15:04) *
          Om det nu finns vatten överallt varför sinar så många brunna<r på sommaren?


          Därför att på sommaren använder man mycket mer vatten än på vintern. Man skall vattna trädgården, man skall duscha när det blir varmt m.fl. orsaker.
          Så är det också så, att marken under dig inte är jämn och fin. Ibland finns det mycket sand, som kan hålla vatten, och ändå släppa den ifrån sig. En lerjord behåller vatten, och släpper inte ifrån sig detta. En brunn fungerar som en frukt. Borra ett litet hål i den, och det kommer saft. Likadant med brunnar.

          CITAT (Jubbe063 @ 20-08-2017, 17:47) *
          Förtydligas ska att det du syftar på med HBTQ motsvarar ytterst ytterst ytterst liten klick vänsterdrivna. Absoluta majoriteten är som folk är mest och de bevakar sina intressen i så motto att de vill ha samma rättigheter o skyldigheter som alla andra, för Sveriges del rätt ok och bra på de flesta vis. Inget som majoriteten gör något som helst väsen av.


          Jaja, du känner nog till deras läggning bättre än jag - både deras politiska och sexuella, hur du nu har fått det att veta...eller menar du PTV och PTH?
           
          Citera

          4 sidor V  < 1 2 3 4 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 19-04-2024, 22:25
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon