Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

          > Läkarna skriver ut utan att följa anvisningarna, Undrar hur vanlig det är?
          Christa
          Inlägg 21-01-2013, 14:20
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 3 778
          Medlem sedan:
          02-01-2006
          Medlem nr: 6 894



          Både jag och mina vänner har många gånger varit med om att vi fått preparat utskrivna av läkare där det finns restriktioner gällande vilka patienter det får skrivas ut till. Jag har dock aldrig varit med om att någon läkare frågat om jag tillhört någon av dessa.

          I andra fall har det stått inskrivet i bipacksedeln att det skall göras regelbundna kontroller av det eller det om man äter nämnda preparat men inte heller det har jag eller mina vänner blivit upplysta om.

          Många kanske tar läkemedlet eller preparatet utan att läsa bipacksedeln. Kan man lägga hela detta ansvar på patienten?

           
          Citera
           
          Nytt inlägg
          Svar
          *Stintan*
          Inlägg 21-01-2013, 16:38
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem sedan:
          04-08-2005
          Medlem nr: 6 301



          CITAT (Christa @ 21-01-2013, 14:20) *
          Både jag och mina vänner har många gånger varit med om att vi fått preparat utskrivna av läkare där det finns restriktioner gällande vilka patienter det får skrivas ut till. Jag har dock aldrig varit med om att någon läkare frågat om jag tillhört någon av dessa.

          I andra fall har det stått inskrivet i bipacksedeln att det skall göras regelbundna kontroller av det eller det om man äter nämnda preparat men inte heller det har jag eller mina vänner blivit upplysta om.

          Många kanske tar läkemedlet eller preparatet utan att läsa bipacksedeln. Kan man lägga hela detta ansvar på patienten?


          Tror inte läkarna alltid håller reda på sånt eller ens vet om det. Ofta brukar ju apotekspersonalen ge upplysningar även om det som står i bipacksedeln, Iallafall är det gäller receptbelagda mediciner. Jag tror dom vet sånt bättre än läkarna.

          Att lägga allt ansvar på patienten vet jag inte om man kan men nog kan jag tycka att man har ett visst ansvar att läsa den. Det brukar väl finnas varningsmärkning på sådana läkemdel dessutom.


          --------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
           
          Citera



          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):


           

          Enkel version Datum och tid: 27-04-2024, 02:34
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon