Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

          > Min lott är för stor!, Hinner inte med allt ogräs :( funderar på att...
          callecal
          Inlägg 21-07-2014, 09:31
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 6
          Medlem sedan:
          19-04-2011
          Medlem nr: 41 923



          Jag har tagit över en ovårdat lott på 100kvm. På hälften växer det massa ogräs i gamla land, andra hälften är en "äng" dvs högt gräs å lite andra växter där sniglar trivts. Jag har slagit ner det höga gräset och börjat gräva å föra bort gräsmattan. Det är så mycket rötter! Och jag har knappt tid att få bort allt ogräs som växer på andra hälften!
          Jag funderar på att skaffa en tjock presenning och täcka över hälften av lotten och fokusera på den andra. Låta presenningen ligga i 2 somrar och hoppas ogräset är borta.
          Fast det känns lite dumt att föra bort allt biologiskt avfall om allt ändå skall förmultna, så funderar på om det är onödigt att gräva upp gräsmattan eller om man bara kan lägga över en tjock presenning och låta naturen göra resten?
          En annan farhåga är att sniglar kommer trivas så bra under presenningen att de kommer invadera min och andras lotter...
          hmm vet inte riktigt hur jag skall göra, några tips? smile.gif
           
          Citera
           
          Nytt inlägg
          Svar
          Mjärden
          Inlägg 22-09-2015, 17:26
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 2 400
          Medlem sedan:
          10-10-2013
          Medlem nr: 79 127



          Jag instämmer att det är bra att odla potatis första året för att göra jorden lucker.
          Ett år hade vi en ledig lott som ingen ville hyra, men den var inte så igenvuxen utan jag vände bara på torvorna. Sedan tog jag ett spadskaft och gjorde hål och satte en potatis i varje hål. Sen gjorde jag ingenting utan potatisen fick växa bäst de ville. Det blev riktigt bra potatisskörd trots minimalt arbete och den som tog över lotten följande år hade lite arbete att få den i ordning.
          Efter detta är ogräsrensningen i min potatisodling lågprioriterad, kommer i sista hand.

          Tycker att presenning är en bra idé utom vad gäller sniglar. Blir det inte en snigelgömma, där de håller till dagtid för att sen krypa fram på kvällen och äta det som finns i lotten ?
           
          Citera



          Skriv svarNytt inlägg
          2 användare läser den här tråden just nu (2 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):


           

          Enkel version Datum och tid: 26-04-2024, 08:23
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon