Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

          5 sidor V  < 1 2 3 4 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > TRÄNINGSTRÅDEN, Pepp och råd och annat snack om träning
          Anma
          Inlägg 13-10-2012, 20:03
          Länk hit: #21


          Medlem
          Antal inlägg: 10 260
          Medlem sedan:
          02-05-2005
          Medlem nr: 5 642



          CITAT (Ugglemormor @ 13-10-2012, 20:34) *
          Anma: -- jag har endast mycket lätta vikter, annars gör det ont i nacken och det gäller att lyssna vad kroppen säger....... det går bättre i vatten med armövningar med deras vikter.......

          Jag tycker att det är skönt ändå att du kan använda vikter. smile.gif Jag har gått på bassängträning i olika perioder. Det har alltid slutat med att jag bara gjorde benövningar, blev sämre annars. Till och med utan vikter.
           
          Citera
          Biggan_
          Inlägg 13-10-2012, 23:54
          Länk hit: #22


          Medlem
          Antal inlägg: 35 147
          Medlem sedan:
          15-04-2005
          Medlem nr: 5 447



          CITAT (mamamaggan @ 13-10-2012, 20:18) *
          Benen funkar men inte ryggen och när jag rör på mig för mycket så får jag mer ont p g a min skada. Just nu har jag precis " genomlidit " 9 - 10 veckor sängbunden med ryggvärk och varit tvungen att äta oerhörda mängder morfin.

          Mitt ryggproblem gör att jag inte kan eller ska gå för mycket , c:a 100 meter just nu , för då är risken stor att jag förlamas från midjan och neråt.

          Att träna med ena armen med en hantel går bra men visst måste det väl finnas mer saker som jag kan göra t ex sittande eller halvliggande i sängen ?
          Ska ta kontakt med min sjukgymnast snart igen men jag tänkte bara om ni har några förslag.

          Kanske gummibandsträning hade varit något för dej. Så tränade jag upp min axel efter jag hade brutit den förra året.
          Det finns ju jättemycket övningar att göra för hela kroppen, och man börjar med lätta band som inte har så mycket motstånd.


          --------------------
          Biggan
          *****************
          Systematik är att sätta den ena foten framför den andra när man går och inte tvärtom.
          Eyvind Johnson

           
          Citera
          hattstugan
          Inlägg 14-10-2012, 00:02
          Länk hit: #23


          Moderator
          Antal inlägg: 21 592
          Medlem sedan:
          19-12-2009
          Medlem nr: 27 097




          Har fått göra endast muskelträning vid olika skador!

          Träning med att trycka svanken samtidigt som att dra in magmuskeln! 10-15 ggr vid 2-3 tillfällen/dag! Vid diskbråck!

          Bäckenbotten och några andra muskler som jag inte minns nu men det var jobbigt när det gör ont! Trots ont så gjorde de små sakerna skillnad! Vid ljumskskada!

          Gör dessa ff när jag känner att det onda tänker ta överhand igen!
           
          Citera
          Ugglemormor
          Inlägg 14-10-2012, 09:40
          Länk hit: #24


          Gäster






          Sjukgymnasten kom hem till mig efter förra op. med ett gummiband och ett häfte med övningar.......
          Ingen dålig idee alls att börja med......
          Ta och fråga efter det och övningar att ha hemma ...... det är så lätt som man gör den till och så enkelt....

          Om pilatesbollen fick jag då enbart att sitta på den, nära väggen och det går ju att se på TV, så det tar ingen tid alls.
          Sedan kan man börja lyfta lite på ett ben per gång, först endast bara hälen och man behöver inte lyfta mer än 1-2 dm från golvet, det känns.....
          Det var nu någon som hade hittat övningar på google, så det är ju bra, ta till det som är enkelt och mer sedan med tiden.

          Anma;

          Jag önskar att komma snart efteråt (när såret är ordentligt läkt) till vattengympan. Nu kanske jag inte orkar/kan "cykla runt" med badspagettin, men den är skön att hänga i och bara flyta.
          Jag hade arm-axel-bröstrygg övningar med de små vikterna i vatten och vissa övningar utan dem. Jag tror att detta gjorde gott, för mina armar, nacke blev bättre av det.
          Jag hoppas att kunna behålla den delen smärtfri länge ........ men man vet ju aldrig ........ tummenupp.gif
           
          Citera
          Biggan_
          Inlägg 15-10-2012, 22:24
          Länk hit: #25


          Medlem
          Antal inlägg: 35 147
          Medlem sedan:
          15-04-2005
          Medlem nr: 5 447



          Jag promenerar, powerwalkar, joggar, går med bungypumps runt milen nästan varje dag. Sedan styrketränar jag på gym 2-3 gånger i veckan.
          Är det jättedåligt väder så springer och går jag på bandet på gymmet, men jag föredrar att vara utomhus och då helst i skogen.


          --------------------
          Biggan
          *****************
          Systematik är att sätta den ena foten framför den andra när man går och inte tvärtom.
          Eyvind Johnson

           
          Citera
          Anki på Öland
          Inlägg 15-10-2012, 22:29
          Länk hit: #26


          Medlem
          Antal inlägg: 6 847
          Medlem sedan:
          26-05-2004
          Medlem nr: 3 723



          Tänkte när jag såg tråden att jag tränar ju inte.... men det gör jag ju faktiskt. Går på rygggympa 1 ggn/vecka och har gjort i 7-8 år och så är jag ju ute på en ganska rask promenad på 1 timme varje förmiddag med hundarna......


          --------------------
          Hundar och pelargoner....... sen är man sysselsatt året om :)
          Huserar på södra Öland

          mitt album
           
          Citera
          Biggan_
          Inlägg 15-10-2012, 22:31
          Länk hit: #27


          Medlem
          Antal inlägg: 35 147
          Medlem sedan:
          15-04-2005
          Medlem nr: 5 447



          Absolut så är det träning Anki! tummenupp.gif


          --------------------
          Biggan
          *****************
          Systematik är att sätta den ena foten framför den andra när man går och inte tvärtom.
          Eyvind Johnson

           
          Citera
          Biggan_
          Inlägg 15-10-2012, 22:38
          Länk hit: #28


          Medlem
          Antal inlägg: 35 147
          Medlem sedan:
          15-04-2005
          Medlem nr: 5 447



          Kanske någon av övningarna HÄR du skulle klara av mamamaggan?


          --------------------
          Biggan
          *****************
          Systematik är att sätta den ena foten framför den andra när man går och inte tvärtom.
          Eyvind Johnson

           
          Citera
          zissi
          Inlägg 15-10-2012, 22:42
          Länk hit: #29


          Medlem
          Antal inlägg: 3 077
          Medlem sedan:
          01-05-2005
          Medlem nr: 5 640



          Jag tänkte som du Anki, att jag tränar ju inget. Men har just avverkat ett vattengympapass i reumatikerföreningens regi och gör det varje måndagkväll. Otroligt skönt!

          Sen blir det ju mellan ½-1 timmas hundpromenad per dag också. Inte fel det heller. Bättre än inget iaf.


          --------------------
          Balkong- och frilandsodling i zon 3
           
          Citera
          Biggan_
          Inlägg 15-10-2012, 22:50
          Länk hit: #30


          Medlem
          Antal inlägg: 35 147
          Medlem sedan:
          15-04-2005
          Medlem nr: 5 447



          CITAT (zissi @ 15-10-2012, 23:42) *
          Jag tänkte som du Anki, att jag tränar ju inget. Men har just avverkat ett vattengympapass i reumatikerföreningens regi och gör det varje måndagkväll. Otroligt skönt!

          Sen blir det ju mellan ½-1 timmas hundpromenad per dag också. Inte fel det heller. Bättre än inget iaf.

          Precis! All träning som blir av är bättre än ingen träning alls! tummenupp.gif


          --------------------
          Biggan
          *****************
          Systematik är att sätta den ena foten framför den andra när man går och inte tvärtom.
          Eyvind Johnson

           
          Citera
          Ugglemormor
          Inlägg 16-10-2012, 14:12
          Länk hit: #31


          Gäster






          Alla har ju en viss motstånd i början, men se det som något roligt ..... sätt på musik, det hjälper och nyheterna kan man ju titta sittandes på pilatesbollen, det blir ju massor av nyttig träning utan att ens tänka på det.....
          Börja med smått, ni som har väldigt ont .... ex. lite med gummibandsträning efter ens förmåga......

          All vardags måsten är ju motion, ni som går ut med hundarna eller gör något annat, endast promenerar en stund för att tömma huvudet från gamla tankar .......

          Gärna fler tips vad ni gör till vardags eller i motionsform ....... kompiskram.gif
           
          Citera
          Anma
          Inlägg 19-10-2012, 20:25
          Länk hit: #32


          Medlem
          Antal inlägg: 10 260
          Medlem sedan:
          02-05-2005
          Medlem nr: 5 642



          Idag har jag sprungit ca 5 km, efter en veckas uppehåll. Det berodde på ren lathet och bekvämlighet. Det har varit kallt och regnigt och jag har varit lat. Men idag kom jag i väg och det var väldigt skönt. I övermorgon har jag planerat in ett intervallpass på en halvtimma.
           
          Citera
          Ugglemormor
          Inlägg 20-10-2012, 09:02
          Länk hit: #33


          Gäster






          Anma,

          Man får vara lite lat emellan, kroppen vill det, så det behöver inte bli dåligt samvete för det och att du kan springa så långt, så kraft har du och kan dela ut av det också utan att det skulle beröra dig.... tummenupp.gif ..

          För mig blir dagens hitt att gå sakta på mitt gåband någon minut per gång, men bättre än inget .....
           
          Citera
          Christa
          Inlägg 20-10-2012, 14:43
          Länk hit: #34


          Medlem
          Antal inlägg: 3 778
          Medlem sedan:
          02-01-2006
          Medlem nr: 6 894



          CITAT (Anma @ 19-10-2012, 21:25) *
          Idag har jag sprungit ca 5 km, efter en veckas uppehåll. Det berodde på ren lathet och bekvämlighet. Det har varit kallt och regnigt och jag har varit lat. Men idag kom jag i väg och det var väldigt skönt. I övermorgon har jag planerat in ett intervallpass på en halvtimma.


          Har du någon särskild strategi för vad du äter före och efter löpning?

          Jag har provat lite olika men är inte helt nöjd och jag tycker inte att jag förbättrar mig särskilt mycket utan att det istället skiftar väldigt mycket från gång till gång hur det går.
           
          Citera
          Anma
          Inlägg 20-10-2012, 15:02
          Länk hit: #35


          Medlem
          Antal inlägg: 10 260
          Medlem sedan:
          02-05-2005
          Medlem nr: 5 642



          CITAT (Christa @ 20-10-2012, 15:43) *
          Har du någon särskild strategi för vad du äter före och efter löpning?

          Jag har provat lite olika men är inte helt nöjd och jag tycker inte att jag förbättrar mig särskilt mycket utan att det istället skiftar väldigt mycket från gång till gång hur det går.

          Nej det har jag inte. Men jag är noga med att äta efter löpningen. Ibland blir det ett par finncrisp med pålägg, ibland turkisk yoghurt med hemgjord musli, ibland middag, beror lite på vilken tid jag springer. Däremot vet jag att jag har svårt för att springa länge med mätt mage. Så det måste gå minst ett par timmar mellan mat och löptur. Vet inte hur det är för andra, men så fungerar jag.
          Jag har inga jätteambitioner på att förbättra tiderna heller än så länge. Har börjat intervallträna, som ju gör en snabbare, men jag gör det mest för att få lite mer av högre puls träning och för variation. Sen att man kanske blir snabbare också är en bonus. Jag får ju inte styrketräna ännu, så jag får variera löpningen istället. smile.gif

          Men jag tror på att om man vill bli snabbare och förbättra tiderna så måste man för det första disponera löpningen på ett bra sätt, saktare först och snabbare på slutet. Och att börja intervallträna.

          Mina hemgjorda intervaller är 30-45 sek spring så snabbt jag bara orkar, en och en halv minut snabb gång emellan. Många joggar mellan men jag går.
          Så håller jag på i minst en halvtimma.

          Redigerat av Anma: 20-10-2012, 15:03
           
          Citera
          Christa
          Inlägg 20-10-2012, 18:59
          Länk hit: #36


          Medlem
          Antal inlägg: 3 778
          Medlem sedan:
          02-01-2006
          Medlem nr: 6 894



          Intervallträning skall ju vara ett bra sätt att förbättra träningsgraden och jag gör det ibland jag också. Det har dock mest varit när det har gått tungt så jag inte orkat springa hela tiden. Har tänkt att då får jag ut mer av just den löprundan om jag ger järnet och sedan går en bit.

          De som är skumt är att det varierar så in i vassen hur bra det går. Ena gången springer jag 5 km med bra fart och en annan gång går det tungt hela tiden.

          Det brukar egentligen gå bäst om jag inte springer så ofta. Tvärtemot vad som skrivs och sägs. Träningsgrad skall ju vara färskvara som blir sämre redan efter en månad men efter ett uppehåll över vintern så gick det som ett spjut i våras.

          I somras däremot när jag tränat regelbundet flera gånger i veckan då blev jag så vissen så jag fick göra ett uppehåll.

          Hur ofta springer du Anma?

          Redigerat av Christa: 20-10-2012, 19:00
           
          Citera
          Anma
          Inlägg 20-10-2012, 19:04
          Länk hit: #37


          Medlem
          Antal inlägg: 10 260
          Medlem sedan:
          02-05-2005
          Medlem nr: 5 642



          Jag försöker springa varannan dag, eller åtminstone tre gånger i veckan.
          Men nu när det inte bara är regnigt utan också kallt blir det uppehåll i bland på två-tre dagar, tyvärr.
          Idag har jag suget men sprang ju igår, har aldrig sprungit två dagar efter varann ännu...
           
          Citera
          Christa
          Inlägg 20-10-2012, 19:11
          Länk hit: #38


          Medlem
          Antal inlägg: 3 778
          Medlem sedan:
          02-01-2006
          Medlem nr: 6 894



          CITAT (Anma @ 20-10-2012, 20:04) *
          Jag försöker springa varannan dag, eller åtminstone tre gånger i veckan.
          Men nu när det inte bara är regnigt utan också kallt blir det uppehåll i bland på två-tre dagar, tyvärr.
          Idag har jag suget men sprang ju igår, har aldrig sprungit två dagar efter varann ännu...


          Man skall nog vara lite försiktig med att springa två dagar i rad. Det beror förståss också på hur mycket man anstränger sig men det finns alltid en risk för överträning och skador.

          Det tar ju några dagar för kroppen att bygga upp dom fysiologiska förändringarna som man hoppas få av träningen. Tränar man för ofta kan effekten utebli.

          Man får ju dock skilja på träning och motion.
           
          Citera
          Anma
          Inlägg 20-10-2012, 20:36
          Länk hit: #39


          Medlem
          Antal inlägg: 10 260
          Medlem sedan:
          02-05-2005
          Medlem nr: 5 642



          CITAT (Christa @ 20-10-2012, 20:11) *
          Man skall nog vara lite försiktig med att springa två dagar i rad. Det beror förståss också på hur mycket man anstränger sig men det finns alltid en risk för överträning och skador.

          Det tar ju några dagar för kroppen att bygga upp dom fysiologiska förändringarna som man hoppas få av träningen. Tränar man för ofta kan effekten utebli.

          Man får ju dock skilja på träning och motion.

          Hur skiljer du på träning och motion?
           
          Citera
          Christa
          Inlägg 21-10-2012, 11:48
          Länk hit: #40


          Medlem
          Antal inlägg: 3 778
          Medlem sedan:
          02-01-2006
          Medlem nr: 6 894



          CITAT (Anma @ 20-10-2012, 21:36) *
          Hur skiljer du på träning och motion?


          Träning innebär att du anstränger dig till kroppens gräns och det gör att kroppen reagerar med att flytta gränsen. Du får alltså en träningseffekt i form av bättre uthållighet, styrka eller kondition beroende på vad du tränar. Löpning kan ju innebära alla tre men inte så mycket styrka som vid styrketräning.

          Motion får du även om du bara rör dig inom det du redan är tränad för. En löprunda som är träning för dig skulle bara innebära motion för en elitidrottare dvs hon skulle inte få någon träningseffekt.

          När man tränar så behöver kroppen få tid på sig att bygga upp aerob kapacitet, styrka och sist men inte minst muskelfästen och annat medan det behovet inte finns om du bara motionerar.

          Man kan t ex ta en promenad dagarna man inte tränar och det inverkar ju positivt på kroppen även om det inte ger någon träningseffekt. Motion ger en rad biokemiska fördelar även om det sker på en intensitet eller belastning som inte ger någon fysisk träningseffekt.

          Promenader kan dock också vara en träningsform men då måste man gå så fort att det känns i benen och man blir andfådd.

          Redigerat av Christa: 21-10-2012, 11:50
           
          Citera

          5 sidor V  < 1 2 3 4 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):


           

          Enkel version Datum och tid: 28-03-2024, 16:56
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon