Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


          2 sidor V   1 2 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Fundering runt påsjord - nytt grepp?, Vad tror ni om detta?
          Ingrid på Västku...
          Inlägg 10-11-2002, 15:23
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 5 498
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 20



          Hallon hallon,

          Tänkte på Virgos inlägg längre ner på sidan om påsjorden - fyra-fem-sex säckar för en hundring.....

          Om det finns och det gå¨r för samma bra pris så köper jag oftast kodynga istället. Jag resonerar att fyra-fem säckar kodynga till samma pris som den erbarmliga påsjorden är välan 100 gånger bättre att satsa på ( nu menar jag till samma användning som påsjorden - itne till känsliga alpiner fniss typ)
          för även om denna kodynga är utblandad och av rutten kvalisort så innehålelr den ändå nedbruten kodynga och mull vilket gör detta till en överlägsen(nåja jämförelsemässigt)
          de däringa skitjordssäckarna. Eller resonerar jag fel nu?

          Kodynga innehåller ju så lite näring i alla fall och det är ju ingen snabb gödning som hönsdyngan utan en mera 'slow-realease' på den så jag tycekr det går lika bra och t o m bättre.


          Hälsningar ifårn Ingrid som önskar hon slapp alla påsar överhuvudtaget men som försöker göra någe bra av'et i alla falll
           
          Citera
          Britt-Marie i Bo...
          Inlägg 10-11-2002, 16:00
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 162
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 30



          Det var en intressant tanke, jag har köpt både och och gjort en blandning av båda + swellgel. Kanske bättre att bara köpa koskitsblandningen. Ska bli intressant att läsa svaren.
           
          Citera
          Virgo
          Inlägg 11-11-2002, 00:06
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 1 934
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 17



          hejsan,

          Jo det är mycket bättre att köpa dessa påsar med kodynga i. Även om det är lite koskit i , så är det bättre skit än planteringsjord.

          Planteringsjorden består av 95% torv. Det är alltså lika dumt att köpa dessa säckar som färdigblandat saft.

          Så köp hellre kodynga 5-6 säckar för en hundring. några 50 liters vanlig torv, grus o lite annat (beroende på användningsområde), så får man en skaplig egen jord.

          Lagom till såsäsongen ska jag väl vara färdig med min undersökning, bara dessa "jordtillverkare" vill besvara mina frågor.


          --------------------
          mvh
          Virgo


          Den som hittar stavfel får behålla dessa!
           
          Citera
          helull
          Inlägg 11-11-2002, 09:06
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 52
          Medlem sedan:
          04-11-2002
          Medlem nr: 116



          Håller helt med Wilhelm!

          Efter att jag varit runt till de flesta jordtillverkarna i Skåne, genom mitt arbete, kan jag bekräfta att det som säljs som kodynga är kodynga+torv som komposterats i två-tre år. Plantjorden består av denna kompost samt ytterligare torv och ibland tillskott av lera och/eller sand. Enstaka jordar har också tillskott av hönsgödsel och ibland benmjöl/blodmjöl. Det står då på påsen att den innehåller animaliska produkter (och då är det inte skiten man menar tongue.gif , utan blod/ben).

          Själv plockar jag de små svart lakritspillren wink.gif som blir efter våra får. De är lätta och behändiga och OERHÖRT NÄRINGSRIKA!!! En näve piller till en spann med torv, sand och gammal matjord räcker gott och väl hela sommaren. Det var där det med "slow release" biggrin.gif


          --------------------
          Helena
          Småbrukare och mångsysslare

          Genom att odla deltager jag i den enorma väven av samspel mellan växter, djur, anden och materian i både natur och trädgård.
           
          Citera
          lindsay
          Inlägg 11-11-2002, 17:37
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 27
          Medlem sedan:
          02-11-2002
          Medlem nr: 80



          Menar du att man kan plantera i koskiten direkt? Eller bara vissa växter?
          Vet inte om jag skulle våga det, blir det inte för starkt?
          Nyfikna hälsningar Lindsay/ som gödslat ihjäl mången småplanta sad.gif
           
          Citera
          Cilla
          Inlägg 11-11-2002, 18:16
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem sedan:
          04-11-2002
          Medlem nr: 126



          Jag köper inte heller påsjord på rea. Många blandningar är så sura och innehåller alltför mycket torv. Förutom att växterna växer illa så håller inte jorden strukturellt heller. Efter ett par veckor är den som en kaka med sprickor i, och vattnar man rinner vattnet som på en gås...

          Däremot tycker jag att påsjordarna som är KRAV-märkta är bra, åtminstone hyfsade. De är aningen för näringsrika för många nya plantor (och passar inte för frösådder, varken inne eller ute) men de håller mer än en säsong och bakar inte ihop sig.

          Jag har satt mången buske och perenn direkt i den blandning som kommer med kogödseln. Köper KRAVmärkt även där. Underligt nog har ingen växt hittills kvävts ihjäl. Blandningarna verkar rätt harmlösa. Bäst är säkert om man kan blanda ut kogödseln med den jord man redan har.

          Men på senare år har jag kommit att tycka än bättre om att hämta gödsel i egna sopsäckar det blir hästgödsel eftersom vi har så få kor och får i närheten. Väljer stall som använder halm i spiltorna - då brinner gödseln så att man inte kan ta i den med händerna. Sedan lägger jag denna längst ned där jag planterar (som en okomplicerad varmbädd) på ett djup där rötterna inte når ned. Året därpå vänder jag upp och ned på bädden och blandar med det lerigare och lite tröttare lagret som är ovanpå. Blandningen blir härligt svart med lagom mycket lera. Och så ned med obrunnen, färsk hästgödsel och halm igen.

          Som sagt... Mina solrosor blev 4,5 meter höga i år med kraftigare stjälkar än man kunde greppa med handen - med denna blandning.

          Cilla


          --------------------
           
          Citera
          Virgo
          Inlägg 12-11-2002, 03:12
          Länk hit: #7


          Medlem
          Antal inlägg: 1 934
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 17



          hejsan,

          CITAT
          Däremot tycker jag att påsjordarna som är KRAV-märkta är bra, åtminstone hyfsade. De är aningen för näringsrika för många nya plantor (och passar inte för frösådder, varken inne eller ute) men de håller mer än en säsong och bakar inte ihop sig.
          Kravmärkt eller inte. Planteringsjorden är ungefär densamma. Skillnaden, den största är att i kravmärkt jord så tillsätter man endast naturgödsel

          vanlig pl-jord -------------------------krav jord
          pH 5,5 - 6,5---------------------------pH 6,0-7,0
          ------------------består av------------------------
          Ljus torv ------------------------------ljus torv
          svart torv------------------------------svart torv
          bark ------------------------------------bark
          sand------------------------------------sand
          kornstorleken är fin-medium i båda
          ------------------Tillsatser----------------------------
          kalkstensmjöl-------------------------kalkstensmjöl
          dolomitmjöl----------------------------dolimitmjöl
          hönsgödsel----------------------------hönsgödsel
          NPK 14-7-15 +mikronäring---------inget i krav
          inget i pl-jord--------------------------gips


          De olika grundämnena är ungefär lika mycket i båda (orkar inte skriva 16 rader till)
          samt att endast i kravjorden deklareras tungmetallinnehållet.

          Detta är alltså planteringsjord från samma tillverkare
          kravmärkta kallas för ekologisk bara för att det finns naturlig gödsel i påsen

          mängd gram i m3
          pl-jord--------------------------------krav
          Kväve (N) 540--------------------(N) 470
          Fosfor (P) 170--------------------(P) 200
          Kalium (K) 350--------------------(K) 900

          CITAT
          Jag köper inte heller påsjord på rea

          Det är inget fel i att köpa "påsjord" på rea.
          Det är tusen ggr vettigare att köpa 5-6 säckar kokompost och /eller barkmull för en hundring än två säckar kravmärkt plantjord för en hundring.
          Bara för att det är rea så betyder det inte att nåt är dåligt.

          Och till slut:
          Som sagt... mina två solrosor som fåglarna planterade blev lillfingertjocka och bara 1,50m höga tongue.gif


          --------------------
          mvh
          Virgo


          Den som hittar stavfel får behålla dessa!
           
          Citera
          Ingrid på Västku...
          Inlägg 12-11-2002, 08:10
          Länk hit: #8


          Medlem
          Antal inlägg: 5 498
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 20



          Ber om ursäkt men jag måste nog säga emot lite om Krav-märkt - sista eller nästsista numret av Natur och Trädgård hade en utmärkt sammanställning av Krav-jordens dålighet.
          Däremot är tanken med Kravmärkt en utmärkt en om man klarar av att leva upp till det.


          Så - om jag förstod det rätt så kan koskiten i påse vara lite mera ok än dne förbluskade planteringsjorden. Och nej Lindsay - den billiga kodyngan dödar ingen växt med övergödning - inte de vanliga perennerna och buskarna. Det är bra att ha respekt för gödsel - i mitt fall är det hönsdynga och färsk dynga som har all min respekt - kan bränna och ta död på växter. Men välbrunnen dito - njae . Hönsdynga är nog det enda jag är superförsiktig med. Efer ha sett Åke T in action på Gröna Rum så funderar jag om jag inte göder för lite men jag är försiktig sedan jag tappade hästdynga på min stackars citronmeliss som gav upp andan.

          Nåja - det avrt en ny en.

          Oj vad jag längtar till VÅREN!

          Hälsar ingrid
           
          Citera
          helull
          Inlägg 12-11-2002, 08:31
          Länk hit: #9


          Medlem
          Antal inlägg: 52
          Medlem sedan:
          04-11-2002
          Medlem nr: 116



          Har inte sett sammanställnignen i Natur o Trädgård, antar att den inte var till KRAV-märkt jords fördel? wink.gif Många gånger är problemet med naturliga ingredienser att de innehåller LIV, alltså mikroorganismer som lever sitt eget liv, d.v.s. att det efterkomposteras i den färdigpackade påsen, speciellt när man tillsatt hönsgödsel strax innan paketering. Kan leda till rutten lukt och försämrade ledningstal = näringsvärden.

          En sak kan man i alla fall vara säker på när det gäller KRAV-jord och det är att innehållet av tungmetaller är lägre. Reglerna är MYCKET mer strikta än EU:s generella regler, därför finns inte KRAV-märket längre på barkprodukter (barkmull och täckbark).

          I KRAV-märkta produkter kommer dessutom gödseln från höns som gått fritt och sprätt och/eller från kor som inte går på spaltgolv. smile.gif


          --------------------
          Helena
          Småbrukare och mångsysslare

          Genom att odla deltager jag i den enorma väven av samspel mellan växter, djur, anden och materian i både natur och trädgård.
           
          Citera
          Virgo
          Inlägg 13-11-2002, 01:21
          Länk hit: #10


          Medlem
          Antal inlägg: 1 934
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 17



          hejsan,

          Att kravmärkt jord skulle innehålla mindre mängd tungmetaller ställer jag mig tvivlande till.
          Störst andel tungmetaller borde ju finnas i torven. Och då bör ju mängden tungmetaller vara samma i båda sorterna.
          Skillnaden mellan kravmärkt och icke kravmärkt är ju endast att i kravmärkt finns endast naturlig gödsel (höns, ko ) se mitt inlägg ovan.

          Ledningstal = sammlade innehållet av vattenlösliga salter.
          lågt ledningstal= näringsbrist
          högt ledningstal = för mycket gödsel

          CITAT
          I KRAV-märkta produkter kommer dessutom gödseln från höns som gått fritt och sprätt och/eller från kor som inte går på spaltgolv.

          Det spelar väl ingen roll var dom har gått eller stått? Utan vad för foder de har fått. Fodret måste vara "kravmärkt"

          Detta är lite av mina jordfunderingar. wacko.gif


          --------------------
          mvh
          Virgo


          Den som hittar stavfel får behålla dessa!
           
          Citera
          Sassa
          Inlägg 13-11-2002, 07:43
          Länk hit: #11


          Medlem
          Antal inlägg: 186
          Medlem sedan:
          04-11-2002
          Medlem nr: 117



          Gomorron! biggrin.gif

          Götapetter va komplicerat det låter med jordpåsarna. Hrm jamen om man skall plantera om krukväxter då kan man väl inte ta kogödselpåsarna blir det inte flugor då?

          ja vissa jordpåsar innehåller ju mest torvmull ser man ju men en del kravpåsar innehåller ju svart och fet och fin jord enligt mitt tycke men så har jag ju inget laboratorium heller. smile.gif
          Vad skall man ha egentligen man kan välan inte ha egen blomjordsfabrik om man skall plantera om några pelargonior? wink.gif

          hälsar sassa
           
          Citera
          Louise i Götebor...
          Inlägg 13-11-2002, 08:43
          Länk hit: #12


          Medlem
          Antal inlägg: 772
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 35



          Hej hopp

          Jag köper sen flera år tillbaka min påsjord från nåt' som heter Tälje trädgårdsprodukter. Dom ringer två ggr per år och levererar hem. Stora rejäla påsar av dittan och dattan.
          Planteringsjorden är utmärkt, nej jag har inga siffror, bara empirisk kunskap wink.gif

          Dom säljer tom grillkol, en 80-literssäck kommer man långt med jämfört med småpåsarna från mataffären. Jag gillar dessutom att nån' annan bär och släpar för mig.

          Kommer inte ihåg priserna, ganska dyra, men man får mängdrabatt och jag betalar hellre lite extra för bra grejer.
          Att köpa billigt är ofta att köpa dyrt


          --------------------
          Lev väl, Louise
           
          Citera
          Lena F
          Inlägg 13-11-2002, 09:16
          Länk hit: #13


          Medlem
          Antal inlägg: 26
          Medlem sedan:
          05-11-2002
          Medlem nr: 230



          Vilket bra tips att köpa kodynga i påsar i stället för den dåliga jorden som man får, har flera gånger blivitt förbannad på den dåliga kvaliten.

          Kan man använda den inne också?

          Nu blandar jag hönsgödsel i krukorna och det funkar bra men allt som förenklar är ju bättre.


          --------------------
          Vill du vara lycklig en dag, sup dig full
          Vill du vara lycklig ett år, gift dig
          Vill du alltid vara lycklig, skaffa dig en trädgård
           
          Citera
          helull
          Inlägg 13-11-2002, 10:04
          Länk hit: #14


          Medlem
          Antal inlägg: 52
          Medlem sedan:
          04-11-2002
          Medlem nr: 116



          Det är mycket med det jordiska sa alltid min mormor. Och det verkar det ju vara här på forumet! smile.gif

          ---> Wilhelm/Virgo
          CITAT
          Att kravmärkt jord skulle innehålla mindre mängd tungmetaller ställer jag mig tvivlande till.
          Jamen om jag säger att jag jobbar på KRAV med bl.a. jordar och gödsel, tror du mig då? tongue.gif Vissa plantjordar innehåller nämligen kompost från trädgårdsavfall som folk lämnat in på återvinningsstatinerna. Denna kompost har grymt bra näringsvärde, men innehåller också JÄTTEMYCKET tungmetaller. sad.gif

          CITAT
          Det spelar väl ingen roll var dom har gått eller stått? Utan vad för foder de har fått. Fodret måste vara "kravmärkt"


          Hmm, en vanlig missuppfattning har jag förstått... Nä så är det faktiskt inte sad.gif . Reglerna för vilken kogödsel som får märkas med KRAV har jag nämnt i mitt förra inlägg. Den gödsel från kor som producerar KRAV-märkt mjölk kör den bonden tillbaka ut på sin egen åker och den behöver han så väl eftersom han inte får köpa in konstgödsel (typ BlåKorn, TG-växupp, Stroller och allt vad de heter).

          Är det någon som vill veta mer om KRAV-regler kan ni messa mig direkt eller kolla på KRAVs hemsida www.krav.se.

          Oj, nu känns det som jag "avslöjat" min verkliga identitet... blink.gif


          --------------------
          Helena
          Småbrukare och mångsysslare

          Genom att odla deltager jag i den enorma väven av samspel mellan växter, djur, anden och materian i både natur och trädgård.
           
          Citera
          Virgo
          Inlägg 13-11-2002, 12:06
          Länk hit: #15


          Medlem
          Antal inlägg: 1 934
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 17



          hejsan helull

          Nu blir det ännu roligare att diskutera med dig.

          Kan du påverka dessa jordtillverkare att redovisa tungmetallsinnehållet på alla påsar.?

          Sen skiljer ju innehållets kvalité från samma jordtillverkare från parti till parti, även inom partierna.

          Egentligen borde man ha ett unevarsalinstrument som mäter allt och så sticker man in mätproben i jordsäcken. Visar den grön, så är det bara att ta den säcken. Visar den däremot rött så får den ligga kvar.


          --------------------
          mvh
          Virgo


          Den som hittar stavfel får behålla dessa!
           
          Citera
          helull
          Inlägg 13-11-2002, 12:58
          Länk hit: #16


          Medlem
          Antal inlägg: 52
          Medlem sedan:
          04-11-2002
          Medlem nr: 116



          Jättebra tips Wilhelm! Med det där instrumentet alltså. Kan du inte meddela mig när du är klar med första prototypen? tongue.gif

          Tyvärr är det inte jag som skriver reglerna sad.gif men jag ska göra vad jag kan. På de KRAV-märkta säckarna i alla fall.

          Meeeeen... alla KRAV -jordar måste ju redovisa tungmetallinenhåll till KRAV, så alltså har jordtillverkaren dessa siffror. De bistår dig säkert med den informationen! Hota annars med att du har kontakter på KRAV !


          --------------------
          Helena
          Småbrukare och mångsysslare

          Genom att odla deltager jag i den enorma väven av samspel mellan växter, djur, anden och materian i både natur och trädgård.
           
          Citera
          Virgo
          Inlägg 13-11-2002, 14:20
          Länk hit: #17


          Medlem
          Antal inlägg: 1 934
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 17



          hej,

          om jag får några mille från investeringsfonden, så tar det bara några år så är instrumentet färdigt. biggrin.gif

          Det är bättre att dom anger tungmetallinnehållet på icke kravmärkta påsar.
          + rekomenderat maxvärde.

          Detta gör nytta. Att informera om tungmetallinnehållet i kravpåsar är mer eller mindre ett spel för gallerierna, även om det är lag på detta.


          --------------------
          mvh
          Virgo


          Den som hittar stavfel får behålla dessa!
           
          Citera
          helull
          Inlägg 13-11-2002, 15:07
          Länk hit: #18


          Medlem
          Antal inlägg: 52
          Medlem sedan:
          04-11-2002
          Medlem nr: 116



          Kan bli svårt att kräva det, för det är ju ingen som kontrollerar den icke KRAV-märkta jorden!:P

          För om man redovisar tungmetallerna på de KRAV-märkta säckarna är ju risken att folk, konsumenter, tror att det bara är tungmetaller i dessa.

          CITAT
          Att informera om tungmetallinnehållet i kravpåsar är mer eller mindre ett spel för gallerierna, även om det är lag på detta.

          Är det KRAV-lagen du menar? wink.gif Vi föredrar att kalla det regler eftersom vi inte är någon myndighet utan en ekonomisk förening...


          --------------------
          Helena
          Småbrukare och mångsysslare

          Genom att odla deltager jag i den enorma väven av samspel mellan växter, djur, anden och materian i både natur och trädgård.
           
          Citera
          Cilla
          Inlägg 13-11-2002, 23:16
          Länk hit: #19


          Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem sedan:
          04-11-2002
          Medlem nr: 126



          Intressant att ta del av resonemangen här, tack allihop!
          Wilhelm - tack också för uppställningen, har sett den någon annan stans också - men de icke-KRAVmärkta påsjordarna jag sett har varit mycket surare.

          CITAT
          Det är inget fel i att köpa "påsjord" på rea.
          Håller helt med - om det är bra jord. Har hittills inte sett en bra jord på rea i påse, men så hr jag tröttnat på att kolla dem och finna att det mest är sur, konstgödslad torv också.

          CITAT
          Det är tusen ggr vettigare att köpa 5-6 säckar kokompost och /eller barkmull för en hundring än två säckar kravmärkt plantjord för en hundring.


          Sant, men kokompost och barkmull kallar inte jag för jord. Dock går det utmärkt att för de flesta växter använda befintlig jord, några hinkar löv och en påse kokompost!

          Cilla


          --------------------
           
          Citera
          Virgo
          Inlägg 14-11-2002, 00:17
          Länk hit: #20


          Medlem
          Antal inlägg: 1 934
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 17



          hejsan,
          blir många citat här.

          CITAT
          Wilhelm - tack också för uppställningen, har sett den någon annan stans också
          Jag kanske har skrivit om det i förra forumet. Det är alltså från en viss "jordleverantör" som ska va en av de bättre.

          CITAT
          men de icke-KRAVmärkta påsjordarna jag sett har varit mycket surare.


          Variation på pH är väldig stor i och mellan olika partier.

          CITAT
          Sant, men kokompost och barkmull kallar inte jag för jord


          Tror att du läst alla mina inlägg om "påsjord" 90-95% torv är inte jord.
          För ett tag sedan såg jag ett fabrikat där det inte kallas för planteringsjord, ut planteringstorv. Dom lär sig!


          --------------------
          mvh
          Virgo


          Den som hittar stavfel får behålla dessa!
           
          Citera

          2 sidor V   1 2 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 12-05-2024, 21:49
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon