Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Lagerhägg, Min Lagerhägg mår inte bra
          öland2
          Inlägg 16-08-2020, 09:33
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 4
          Medlem sedan:
          27-05-2018
          Medlem nr: 87 509



          Jag har planterat en högväxande lagerhägg men den mår inte bra. Bladen gulnar och vissa faller av. Dessutom verkar det vara någon som äter på bladen. De är fulla av hål. (se bild)

          Jag förstår inte om buskarna lider av torka eller om det är tvärtom. Matjordslagret är väldigt tunnt här och det är inte långt ner till berget. (kalksten på Öland) Vid planteringen så gjordes därför ett dike med grävmaskin i kalkstenen och detta fylldes med torvblandad matjord innan planteringen. På vintern - våren kan jag tänka mig att det är dålig dränering här så det finns risk att rötterna står i vatten. Har jag fortfarande det problemet eller är det för torrt nu. Vad tror ni? Och de sönderätna bladen?

          Jag har försökt att bifoga en bild här, men det går inte. För krångligt forum. Men en del blad är fulla av hål och andra gulnar och faller av. Det verkar vara två olika fel. Dessutom så är det ingen växtkraft i buskarna. De har skjutit nya skott i år men bara ca: 5 cm längd.
           
          Citera
          Gunilla T
          Inlägg 16-08-2020, 10:01
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 2 091
          Medlem sedan:
          02-10-2015
          Medlem nr: 82 744



          Utan bilder blir det förstås bara en gissning så jag gissar att den insekt som går på din lagerhägg är öronvivel.

          http://greenspire.se/biljettklipparsjukan-vad-ar-det/

          Gnaget är väldigt karakteristiskt och kan inte hopblandas med någon annan insekt. Det är en skalbagge som tuggar bladen men det är larverna som gör den stora skadan, de lever i jorden under plantorna och gnager på rötterna.

          Det kan vara en orsak till att växten mår dåligt, annars är det nog torkan som härjar igen, knappast vattensjukt i denna hetta.

          Du kan läsa på länken jag bifogade och se om det stämmer.
           
          Citera
          öland2
          Inlägg 17-08-2020, 07:40
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 4
          Medlem sedan:
          27-05-2018
          Medlem nr: 87 509



          Kan tillägga att lagerhäggen som är drabbad heter Genolia. Jag har även lågväxande lagerhägg på tomten men de är gröna och fina. Varför blir inte de smittade?
          Jag har läst länken du skickade men jag har kommit på att mina skador mer liknar något som kallas "hagelskottssjuka". Vet inte vad jag ska göra. Jag har ialla fall vattnat ordentligt nu.

          Det är väldigt irriterande att det inte går att ladda upp en bild. Jag väljer en fil och trycker så på den ljusgröna knappen "ladda upp". Då får jag beskedet att "Du valde ingen fil att ladda upp" Vad gör jag för fel?
           
          Citera
          Huggorm
          Inlägg 17-08-2020, 10:59
          Länk hit: #4


          Moderator
          Antal inlägg: 18 359
          Medlem sedan:
          27-01-2007
          Medlem nr: 9 009



          CITAT (öland2 @ 17-08-2020, 08:40) *
          Kan tillägga att lagerhäggen som är drabbad heter Genolia. Jag har även lågväxande lagerhägg på tomten men de är gröna och fina. Varför blir inte de smittade?
          Jag har läst länken du skickade men jag har kommit på att mina skador mer liknar något som kallas "hagelskottssjuka". Vet inte vad jag ska göra. Jag har ialla fall vattnat ordentligt nu.

          Det är väldigt irriterande att det inte går att ladda upp en bild. Jag väljer en fil och trycker så på den ljusgröna knappen "ladda upp". Då får jag beskedet att "Du valde ingen fil att ladda upp" Vad gör jag för fel?
          Vad är det för filtyp du försöker ladda upp? Se till att filnamnet, som du skall se till vänster om den gröna knappen för att ladda upp, slutar med .jpg .gif eller liknande.
           
          Citera
          öland2
          Inlägg 17-08-2020, 22:16
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 4
          Medlem sedan:
          27-05-2018
          Medlem nr: 87 509



          Bifogad fil  Lagerhagg_trott.jpg ( 509.39k ) Antal nedladdningar: 18
          CITAT (Huggorm @ 17-08-2020, 11:59) *
          Vad är det för filtyp du försöker ladda upp? Se till att filnamnet, som du skall se till vänster om den gröna knappen för att ladda upp, slutar med .jpg .gif eller liknande.


          Ja, det är en jpg fil. Men kanske för stor. Jag minskar filstorleken och försöker igen.
           
          Citera
          ElinJohanna
          Inlägg 19-09-2023, 21:01
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 2
          Medlem sedan:
          13-11-2021
          Medlem nr: 95 579



          Hej! jag har fått exakt samma problem som dig med min lagerhägg genolia! Både de små hålen och även massor med gula blad. Har det löst sig för dig? Hur gjorde du isåfall?

          Mvh /Elin
           
          Citera
          ElinJohanna
          Inlägg 19-09-2023, 21:11
          Länk hit: #7


          Medlem
          Antal inlägg: 2
          Medlem sedan:
          13-11-2021
          Medlem nr: 95 579



          Bifogar en bild här på mina blad
          Bifogade fil(er)
          Bifogad fil  F5941385_89E5_4E6F_A132_8499FBD73FB3.jpeg ( 275.91k ) Antal nedladdningar: 9
           
           
          Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 20-09-2023, 13:38
          Länk hit: #8


          Medlem
          Antal inlägg: 18 592
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 31



          Om det är högt pH i området är det nog det som ger de gula bladen vid för högt pH får man lätt gula blad att blanda ner okalkad torv ger en kortsiktig lösning naturen strävar alltid efter jämnvikt så är det högre pH runtomkring så brukar joner som höjer pH:t att vandra till de ställen som har lågt pH för att se till så att det blir lika. Det är alltid svårt få växter som blir finast vid lågt pH att trivas i områden med högt pH


          Redigerat av Åsa, mälardalen zon 2: 20-09-2023, 13:40


          --------------------
          Mvh Åsa


          Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 26-04-2024, 04:06
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon