Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Valnötsspö
          Aqvakul
          Inlägg 12-09-2020, 12:15
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 94 306
          Medlem sedan:
          07-10-2007
          Medlem nr: 12 751



          Hej!
          När jag gallrade lite i en stor rosenrips vid husväggen hittade jag lite av varje, mahonia och fläder samt ett valnötsspö.. !
          Jag är hyfsat säker på artbestämningen, hittar valnötsskal ibland i trädgården och det finns valnötsträd på andra tomter i närheten. Vi har gott om ekorrar, så man kan ju ana vad som skett.
          Plantan är drygt 2 meter och har lite förgreningar från ca 1,5 meter. Huruvida det går att gräva upp den med någorlunda mängd rötter i behåll, är tveksamt. När sker ev. omplantering bäst med hänsyn till att detta är ett fritidshus och att jag inte är där kontinuerligt höst och vår. Ev.beskärning? Även om det nog inte blir några nötter i min tid, vore det kul att försöka få det att överleva, gärna på ett bättre ställe...
          Alla tips välkomnas..
          Hälsningar
          Anders


          --------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

          zon 1
           
          Citera
          Gunilla T
          Inlägg 12-09-2020, 15:26
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 2 091
          Medlem sedan:
          02-10-2015
          Medlem nr: 82 744



          Men så roligt Anders, klart du skall pröva!

          Jag har tre valnötsträd varav ett är planterat av nötskrikan? och växer i naturen utanför det vi använder som tomt. I våras hittade jag två nya träd inne trädgården som jag krukat upp och de skall få tillbringa vintern i krukor, de är endast ca två dm höga.

          Den absolut bästa tiden att flytta trädet är nu, fuktigt väder är nästan ett måste när du inte kan passa med vatten.

          Beskärning behöver du inte bry dig om, de formar sig själva väldigt fint i unga år. När trädet blir större kanske man behöver stamma upp det en aning.

          Är marken fuktig går det hyfsat att få med rötterna, använd grep, inte spade när du lyfter upp det så skonar du en hel del rötter. Ta bort så mycket jord du kan ovanpå rötterna och lirka med grepen tills du känner att det börjar släppa.

          Välj den nya platsen med omsorg, träden blir giganter - men oerhört vackra.
           
          Citera
          August
          Inlägg 12-09-2020, 16:23
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 130
          Medlem sedan:
          16-03-2008
          Medlem nr: 14 654



          Bäst att vänta till trädet mognat av och gått i vintervila. Kan tänka mig att det blir lagom efter mitten av oktober. Sedan går det bra att flytta när som helst, innan marken fryser till.
           
          Citera
          Huggorm
          Inlägg 12-09-2020, 18:05
          Länk hit: #4


          Moderator
          Antal inlägg: 18 359
          Medlem sedan:
          27-01-2007
          Medlem nr: 9 009



          Är det äkta valnöt eller någon av de amerikanska eller asiatiska arterna? Inte för att det gör någon skillnad på flyttningen
           
          Citera
          Aqvakul
          Inlägg 12-09-2020, 20:26
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 94 306
          Medlem sedan:
          07-10-2007
          Medlem nr: 12 751



          CITAT (Huggorm @ 12-09-2020, 19:05) *
          Är det äkta valnöt eller någon av de amerikanska eller asiatiska arterna? Inte för att det gör någon skillnad på flyttningen

          Ingen aning, glad att jag kan hamna på "valnöt". Hur lätt är den att flytta jämfört med andra träd? Jag har upptäckt att "ädla" träd inte behöver vara besvärligare än andra. Rönn har jag t.ex. haft mycket större besvär med att hantera än t.ex. bok. På väg hem till Malmö, så jag tar tag i detta nästa gång jag kommer upp till Sölvesborg om typ två veckor eller så. Disponerar en bra vattenslang!

          Redigerat av Aqvakul: 12-09-2020, 20:27


          --------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

          zon 1
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 25-04-2024, 15:12
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon