Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


          2 sidor V   1 2 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Råd om gräsklippare, lol
          gammelnalle
          Inlägg 28-06-2004, 18:54
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 5 511
          Medlem sedan:
          13-04-2003
          Medlem nr: 1 130



          Köp aldrig en större gräsklippare än vad din
          hustru orkar framföra.


          laugh.gif biggrin.gif rolleyes.gif

          speciellt för min vän Dragan som just köpt en (åt sin fru...)

          smile.gif smile.gif smile.gif



          Var 17 finns frågor om Gräsklippare???


          --------------------
          Gammelnalle


          "Den som ställer många frågor,
          ökar mångas visdom."
          Kongolesiskt ordspråk
           
          Citera
          Mocca
          Inlägg 28-06-2004, 19:07
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 166
          Medlem sedan:
          22-03-2004
          Medlem nr: 3 052



          Jag har kommit fram till att den enda anledningen att det finns ÅKgräsklippare är för att få männen till att göra något vettigt (för en gångs skull tongue.gif ) under tiden de leker wub.gif tongue.gif laugh.gif
           
          Citera
          gammelnalle
          Inlägg 28-06-2004, 20:31
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 5 511
          Medlem sedan:
          13-04-2003
          Medlem nr: 1 130



          CITAT (Mocca @ 28-06-2004, 20:07)
          Jag har kommit fram till att den enda anledningen att det finns ÅKgräsklippare är för att få männen till att göra något vettigt (för en gångs skull  :P ) under tiden de leker  :wub:  :P  :lol:

          Det vet du väl att enda
          skillnaden på små pojkar och stora män är
          prislappen på leksakerna


          biggrin.gif laugh.gif rolleyes.gif


          --------------------
          Gammelnalle


          "Den som ställer många frågor,
          ökar mångas visdom."
          Kongolesiskt ordspråk
           
          Citera
          MRLINDELL
          Inlägg 28-06-2004, 21:30
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 1 190
          Medlem sedan:
          14-08-2003
          Medlem nr: 2 101



          Microklipp (smular sönder gräset som blir perfekt gödning).
          Min gräsmatta har blivit helt otroligt fin på bara en månad med en 6HK maskin som orkar smula sönder gräsklippet till intet.
          Klipper man på lägsta kan man halvera kvickroten i gräsmattan på ett par veckor. Har inte behövt använda gödning en enda gång sedan dess.

          Klipparen kanske betalar sig i gödning på ett par år tongue.gif
          Aldrig mera kratta gräsmattan efter klippning.
          Aldrig mera uppsamlare och gräs att ta hand om ... aldrig mera!!!!!
           
          Citera
          Sommartorparn
          Inlägg 28-06-2004, 22:04
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 2 045
          Medlem sedan:
          24-06-2004
          Medlem nr: 3 927



          Och hur ska man då få tag i gräsklipp att lägga under buskarna?


          --------------------
          Hellre planering än plantering
           
          Citera
          gammelnalle
          Inlägg 29-06-2004, 04:10
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 5 511
          Medlem sedan:
          13-04-2003
          Medlem nr: 1 130



          CITAT (Sommartorparn @ 28-06-2004, 23:04)
          Och hur ska man då få tag i gräsklipp att lägga under buskarna?

          MRLINDELL har givetvis rätt. Allt som växer måste ochså få gödning. Genom att ge tillbaka det som skördas (här gräsklippet) slipper man göda gräsmattan.

          Men hur får man gräsklipp till att lägga under buskarna??? (Själv har jag mitt till mina tomater). Jag har iofs ett jättestor tomt (mest vild-ängs-gräsmattor och KIRSKÅL!!!)
          Jag får mer än tillräckligt med gräsklipp genon att klippa med uppsamlaren på där jag INTE vill göda... KIRSKÅL mad.gif mad.gif vill jag inte göda. Ej heller där bilen står eller uppfartsvägen.

          En liten nackdel är dock att där jag vill gå... blir det faktiskt en del gräs som följer med in... under skorna.

          Att jag måste tänka lite på var jag kör med klipparen ser inte jag som någon direkt nackdel. OCH det finns inga 100% gränser.....


          kan det vara en möjlig lösning för dig också?

          smile.gif wacko.gif blink.gif


          --------------------
          Gammelnalle


          "Den som ställer många frågor,
          ökar mångas visdom."
          Kongolesiskt ordspråk
           
          Citera
          Sommartorparn
          Inlägg 29-06-2004, 09:15
          Länk hit: #7


          Medlem
          Antal inlägg: 2 045
          Medlem sedan:
          24-06-2004
          Medlem nr: 3 927



          Betyder det att du har två gräsklippare hemma, en som bygger på mikroklipp-principen och en som bygger på uppsamlingsmetoden?

          Hos mig är problemet detta att ibland är gräset så högt att uppsamlaren blir proppfull på ett par meter, och ingen (utom jag själv) orkar med att använda uppsamlaren. Problemet är att då får man så tjockt med gräsklipp att antingen kvävs allt utom maskrosorna eller så får man räfsa. (Och gräs som är små-klippt är betydligt svårare att räfsa ihop än gräs som slagits med lie!) Hur man än gör är det jättemycket jobb! Det gräsklipp som blir när gräset är så där högt är dessutom fullt med ogräsfrön och inte gärna något man vill använda under den nyplanterade häcken.

          I det läget önskar jag att jag haft en gräsklippare med mikro-klipp funktion (och mycket stark motor dessutom)!

          Har man möjlighet att klippa innan gräset blir så där högt, så behöver man inte heller någon uppsamlare, eftersom gräsklippet då kan ligga kvar, trots att man inte har mikro-klipp funktion. Anledningen till att jag då klipper med uppsamlare är att jag vill ha det där gräsklippet för att lägga under buskarna.

          Ska man behöva ha två gräsklippare för ett sommartorp?


          --------------------
          Hellre planering än plantering
           
          Citera
          Sommartorparn
          Inlägg 29-06-2004, 09:20
          Länk hit: #8


          Medlem
          Antal inlägg: 2 045
          Medlem sedan:
          24-06-2004
          Medlem nr: 3 927



          PS:
          Gödning??? Men växer ju gräset ännu fortare!


          --------------------
          Hellre planering än plantering
           
          Citera
          Zanna
          Inlägg 29-06-2004, 11:48
          Länk hit: #9


          Medlem
          Antal inlägg: 385
          Medlem sedan:
          10-02-2004
          Medlem nr: 2 794



          CITAT (Sommartorparn @ 29-06-2004, 10:15)
          Betyder det att du har två gräsklippare hemma, en som bygger på mikroklipp-principen och en som bygger på uppsamlingsmetoden?

          Hos mig är problemet detta att ibland är gräset så högt att uppsamlaren blir proppfull på ett par meter, och ingen (utom jag själv) orkar med att använda uppsamlaren. Problemet är att då får man så tjockt med gräsklipp att antingen kvävs allt utom maskrosorna eller så får man räfsa. (Och gräs som är små-klippt är betydligt svårare att räfsa ihop än gräs som slagits med lie!) Hur man än gör är det jättemycket jobb! Det gräsklipp som blir när gräset är så där högt är dessutom fullt med ogräsfrön och inte gärna något man vill använda under den nyplanterade häcken.

          I det läget önskar jag att jag haft en gräsklippare med mikro-klipp funktion (och mycket stark motor dessutom)!

          Har man möjlighet att klippa innan gräset blir så där högt, så behöver man inte heller någon uppsamlare, eftersom gräsklippet då kan ligga kvar, trots att man inte har mikro-klipp funktion. Anledningen till att jag då klipper med uppsamlare är att jag vill ha det där gräsklippet för att lägga under buskarna.

          Ska man behöva ha två gräsklippare för ett sommartorp?


          Något av de två senaste numrena av konsumentverkets tidning Råd och Rön har test av gräsklippare - kanske av intresse för de som vill köpa gräsklippare.

          Jag har en självgående gräsklippare med uppsamlare och "mikro-klipp" funktion. Kan varmt rekommendera. Är gräset långt eller jag vill ha gräsklipp till ex hallonhäcken så använder jag uppsamlaren, annars låter jag mikro-klippfunktionen smula ner gräset. Självgången använder jag ibland när jag vill pusta ut i uppförsbacke - min gräsmatta har en JÄTTE lutning på ca 1-1,5 meter smile.gif Är också användbar när jag ska vända nära häcken eller rabatt eller klippa i min lilla slänt (man behöver ju inte gå bakom gräsklippparen utan det räcker med att styra den). Självgången är väldigt bra för när pappa är på besök, han klipper gärna gräset men eftersom han har bytt ut båda höftkulorna får han inte sjuta på så hårt.

          Gammlenalle, din vän Dragan skulle ha köpt en gräsklippare med självgång till sin fru så hade han inte behövt bry sig om storleken smile.gif


          --------------------
          Susanne zon 3 (4)
           
          Citera
          Sommartorparn
          Inlägg 29-06-2004, 13:56
          Länk hit: #10


          Medlem
          Antal inlägg: 2 045
          Medlem sedan:
          24-06-2004
          Medlem nr: 3 927



          Tack för tipset!
          Låter som en dyr sak det där....... :-(
          Men kanske värt om pengarna om det minskar gräsbesvären.....


          --------------------
          Hellre planering än plantering
           
          Citera
          gammelnalle
          Inlägg 29-06-2004, 15:01
          Länk hit: #11


          Medlem
          Antal inlägg: 5 511
          Medlem sedan:
          13-04-2003
          Medlem nr: 1 130



          CITAT (Sommartorparn @ 29-06-2004, 10:15)
          Betyder det att du har två gräsklippare hemma, en som bygger på mikroklipp-principen och en som bygger på uppsamlingsmetoden?

          Hos mig är problemet detta att ibland är gräset så högt att uppsamlaren blir proppfull på ett par meter, och ingen (utom jag själv) orkar med att använda uppsamlaren. Problemet är att då får man så tjockt med gräsklipp att antingen kvävs allt utom maskrosorna eller så får man räfsa. (Och gräs som är små-klippt är betydligt svårare att räfsa ihop än gräs som slagits med lie!) Hur man än gör är det jättemycket jobb! Det gräsklipp som blir när gräset är så där högt är dessutom fullt med ogräsfrön och inte gärna något man vill använda under den nyplanterade häcken.

          I det läget önskar jag att jag haft en gräsklippare med mikro-klipp funktion (och mycket stark motor dessutom)!

          Har man möjlighet att klippa innan gräset blir så där högt, så behöver man inte heller någon uppsamlare, eftersom gräsklippet då kan ligga kvar, trots att man inte har mikro-klipp funktion. Anledningen till att jag då klipper med uppsamlare är att jag vill ha det där gräsklippet för att lägga under buskarna.

          Ska man behöva ha två gräsklippare för ett sommartorp?

          Svaret har du väl egentligen fått redan...

          Så här har jag det: Min EL-gräsklippare har någon form av valbarhet: Kör jag med uppsamlaren blir gräset bara "klippt". Utan uppsamlare kan inte gräset slungas ut utan tvingas in igen och klipps ånyo tills dess det är så litet att tyngdkraften är större än centrifugalkraften ... då ramlar sonika gräsklippet ner....

          Jag tycker inte du skall behöva köpa en ny gräsklippare till torpet (JO , jag är snål wink.gif , har bott i Småland...) När du behöver en ny. DÅ kan du tänka till...

          Ställ UPP klippnivån på det högsta... OM det inte räcker : skaffa större hjul...

          "NU ÄR DET JULi IGEN" iallafall i övermorron....eller så...


          --------------------
          Gammelnalle


          "Den som ställer många frågor,
          ökar mångas visdom."
          Kongolesiskt ordspråk
           
          Citera
          Sommartorparn
          Inlägg 29-06-2004, 15:51
          Länk hit: #12


          Medlem
          Antal inlägg: 2 045
          Medlem sedan:
          24-06-2004
          Medlem nr: 3 927



          Fråga till er som har mikroklippfunktion:

          Klarar den av att finfördela även gräs som är halva metern högt? (Det är just i sådana lägen man inte vill köra med uppsamlare....)

          I så fall kanske kanske jag slår till på en ny gräsklippare i alla fall. "Lågprisklipparen" kan jag alltid sälja till någon som inte har 1000 m2 grönyta att hålla efter på distans. wink.gif


          --------------------
          Hellre planering än plantering
           
          Citera
          MoniqueÖ
          Inlägg 29-06-2004, 19:42
          Länk hit: #13


          Medlem
          Antal inlägg: 179
          Medlem sedan:
          04-02-2004
          Medlem nr: 2 769



          Lie, kanske vore ngt för det halvmeter höga gräset? Åsså en räfsa att räfsa upp det med!

          Sen gå på med gräsklippar'n...oavsett vilken! rolleyes.gif

          /Monique'n
           
          Citera
          gammelnalle
          Inlägg 29-06-2004, 19:57
          Länk hit: #14


          Medlem
          Antal inlägg: 5 511
          Medlem sedan:
          13-04-2003
          Medlem nr: 1 130



          glömde ju bort........

          men så idag när jag höll på med gräsklippningen (man hinner inte så mycket mellan skurarna...)
          OM du skaffar en multiklipp och får för lite att strö : skaffa en kompostkvarn.. blir kalasbra strössel.. och de större grenana (över 40mm enligt bruksanvisningen jag säger 25-30mm) blir bra kaffeved--

          björn


          --------------------
          Gammelnalle


          "Den som ställer många frågor,
          ökar mångas visdom."
          Kongolesiskt ordspråk
           
          Citera
          bell
          Inlägg 29-06-2004, 22:06
          Länk hit: #15


          Medlem
          Antal inlägg: 45
          Medlem sedan:
          24-05-2004
          Medlem nr: 3 703



          En get är också bra till att klippa gräset,då får man ju andväning för hammocken.
          Skaffa en som klipper när det behövs fast du får lägga slinger i utkanten av gräsmattan,annars tar han grannens också. wub.gif
           
          Citera
          biggles
          Inlägg 29-06-2004, 22:58
          Länk hit: #16


          Medlem
          Antal inlägg: 2
          Medlem sedan:
          29-06-2004
          Medlem nr: 3 962



          CITAT (gammelnalle @ 29-06-2004, 16:01)
          Så här har jag det: Min EL-gräsklippare ....

          Ställ UPP klippnivån på det högsta... OM det inte räcker : skaffa större hjul...

          Å, det låter intressant! Finns det en ELGRÄSKLIPPARE som är stark nog att orka med lite högre gräs?

          Förslag tack!
           
          Citera
          Zanna
          Inlägg 30-06-2004, 06:26
          Länk hit: #17


          Medlem
          Antal inlägg: 385
          Medlem sedan:
          10-02-2004
          Medlem nr: 2 794



          CITAT (Sommartorparn @ 29-06-2004, 16:51)
          Fråga till er som har mikroklippfunktion:

          Klarar den av att finfördela även gräs som är halva metern högt? (Det är just i sådana lägen man inte vill köra med uppsamlare....)

          I så fall kanske kanske jag slår till på en ny gräsklippare i alla fall. "Lågprisklipparen" kan jag alltid sälja till någon som inte har 1000 m2 grönyta att hålla efter på distans.  ;)

          Jag vet inte om den klarar så högt gräs, det högsta jag klippt är väl ca 15-20 cm och då har jag inte velat lämna gärsklippet på gräsmattan eftersom det blir sådana mängder. Den klarar nog av att smula även högt gräs men då får man kanske dra den lite långsammare så den får bearbeta gräset lite längre.

          Gräsklipparen jag har är en Stiga Turbo 51 (tror jag), svanmärkt, köpt juni 2002, jag tor jag betalade ca 5 000 kronor. Innan dess hade jag en gräsklippare med sladd, den klarade inte av när jag klippte i för högt gräs första sommaren jag bodde i huset så plötsligt började den ryka ohmy.gif och så var den kaputt sad.gif . Jag är dock väldigt nöjd med min bensindrivna klippare för det var så bökigt att hela tiden se till att sladden låg bakom och inte trasslade in sig i buskar och träd så (min pappa tyckte dock inte sladden var till besvär men han tar det väl lite lugnare än jag).

          Annat som man kan tänka på är klippbredden, det finns gräsklippare som har bredare klippbredd och då går det ju lite snabbare. Sen är det ju buller och kanske utsläpp att tänka på också.

          Där jag bor kan man anlita kommunen för gräsklippning till självkostnadspris, jag tror de tar 2 kr per m3 per säsong så kanske jag anlitar dem till nästa sommar.


          --------------------
          Susanne zon 3 (4)
           
          Citera
          MRLINDELL
          Inlägg 30-06-2004, 09:24
          Länk hit: #18


          Medlem
          Antal inlägg: 1 190
          Medlem sedan:
          14-08-2003
          Medlem nr: 2 101



          Man kan få en riktigt bra gräsklippare på t ex Bauhaus för under 3.000 sek med 6Hk motor B&S och gräsklipparen är tillverkad av Elektrolux.

          Meningen med microklipp är att man skall slippa ha uppsamlare eller kraffsa gräs efteråt. Nu kan dessa gräsklippare även ha sidoutmatning av klippt gräs (sönderhackat) som är bättre som gräsklipp än vanliga klippare.
          Bara fördelar.
          Vid riktigt högt gräs ställer man klipparen på högsta och kör.
          Det blir då trots allt klipp kvar pga det höga gräset.
          Man ställer sedan ner den till hälften och drar en gång till och nästan allt är borta. Vill man använda gräsklipp att gödsla med kan man passa på och ta innan man kör varv två.

          Ställer man gräsklipparen på lägsta och klipper ett par veckor försvinner nästan all "synbar" kvickrot. Så gjorde jag och har nu ställt upp den ett snäpp och klippt och fått en helt otroligt fin gräsmatta.
          Man behöver inte köpa gödning med rätt klippare.
           
          Citera
          Ewa L
          Inlägg 30-06-2004, 09:34
          Länk hit: #19


          Medlem
          Antal inlägg: 2 643
          Medlem sedan:
          14-01-2003
          Medlem nr: 579



          Lite inlägg i gräsklippardebatten.
          Köpte sommaren 2000 en elektrisk med uppsamlare. Hade också hört att gräset följde med in med multi-klipparna, och med hundar i familjen...
          Den blev inte långlivad = 1,5 säsong. Orsak: För stor tomt. (~1000 m2.)

          "Mellanlandade" på en begagnad Stiga Turbo. Uppsamlare + bakåtkast (= nästan hur högt gräs som helst). Dessvärre är den så förb-t trögstartad att jag tröttnade.

          Läste "allt" jag kom över på nätet, inkl Råd och Rön...

          En äkta multiclip är aldrig kombinerad med uppsamlare, annars hade jag nog valt det. Det är helt enkelt för stor skillnad på chassiekonstruktionen.

          Resultat: Köpte en multi, och det är så finfördelat att även om jag sitter i bikinig direkt efter klippning fastnar inte något gräs och jag drar definitivt inte något med mig in.
          När gräset har varit extremt högt har jag klippt 2 ggr i olika riktningar — med samma höjd men lite långsammare. Går ändå betydligt snabbare än de ideliga stoppen med att tömma uppsamlaren, för att inte tala om att kratta.

          Och ja, Gammelnallen, håller med angående kompostkvarnen. Dessutom är det kul!! biggrin.gif


          --------------------
          Bättre sänt än aldrig!
          Min "nya" kärlek och sambo: Lucas. Och nu har Lucas fått lillebror: Elton!


          Lucas Och här är mattes älskling knappt 6 månader.


          Elton, 10 veckor


           
          Citera
          biggles
          Inlägg 30-06-2004, 22:45
          Länk hit: #20


          Medlem
          Antal inlägg: 2
          Medlem sedan:
          29-06-2004
          Medlem nr: 3 962



          Jag tittade på en Stiga Multiclip 46 med elsladd i dag. 1600 kW motor. Motorn verkar ju stark. Det hängde på en lapp om att den klarar även längre gräs. Hoppas det stämmer! wacko.gif
          Någon som har erfarenhet av den?
           
          Citera

          2 sidor V   1 2 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 23-04-2024, 10:56
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon