Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Doftande klematis på balkong
          sostra
          Inlägg 01-09-2008, 22:11
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 10
          Medlem sedan:
          16-05-2008
          Medlem nr: 16 134



          Hej!

          Jag skulle vilja ha en klematis som doftar gott (och gärna mycket) till min balkong, och som man kan klippa ned helt på hösten.
          Efter att ha kollat lite på internet fick jag för mig att Paul Farges Summer Snow stämde in på denna beskrivning, och åkte därför iväg och köpte den. Min plan var att sätta tre olika klematis (Pink Fantasy, Paul Farges och Princess Diana) i tre olika krukor och låta dem slingra sig in i varandra längs balkongräcket (ca 1,5-2,0 meter) och även klättra lite upp på ett par spaljeer om de orkar växa så pass långt när de står i krukor. Tänkte att det kanske kunde bli som en doftande och vacker rosa-vit bukett över hela räcket, som kanske även kan "rinna ned" med lite grenar o blommor på utsidan, så att även grannarna kan få njuta (och gärna också bli helt gaalna av avundsjuka och beundran... ;-)

          Men nu har jag kollat runt lite mer och är helt förvirrad. Jag har hittat tips som säger att man inte ska klippa Paul Farges om man vill att den ska bli stor utan bara ansa lite (vilket jag fått för mig utmärker en klippgrupp 1??), men sedan hittar jag annan information om att den tillhör klippgrupp 3. Eftersom jag tänkte låta tre klematis slingra sig in i varandra funkar det ju inte om de är olika klippgrupper...

          Clematis on the web beskriver att den har doft, men nu hittar jag andra sidor som inte alls tar upp doft för Paul Farges.
          Suck!
          Detta verkar vara ett forum man kan lita på... Vad är det som gäller egentligen? Jag vill inte sätta Paul i jorden förrän jag vet att han beter sig som jag tänkt mig.

          Undrar också lite över om det fungerar att ha tre klematis på det sätt jag beskrev ovan, eller har jag förbisett någon faktor? Har aldrig sett en uppväxt klematis i verkligheten (förutom plantorna i plantskolan) utan har bara förälskat mig i alla fantastiska bilder på internet...

          En sista fråga: funkar det fortfarande att plantera klematis i kruka nu, eller är det bättre att vänta till våren?

          Mvh Anna
           
          Citera
          Finn Klematis
          Inlägg 02-09-2008, 12:56
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 1 302
          Medlem sedan:
          11-10-2007
          Medlem nr: 12 804




          Hej!

          Alla Dina tre klematis tillhör klippgrupp 3. Paul Farges är svagt doftande.
          Dom två andra doftar inte.
          Paul Farges är mycket starkväxande, upp till 7 m. långa rankor.
          Vad som förvillat Dig är rådet att om vill ha den att klättra i höga träd
          10-20 m. eller högre så klipper man den inte på några år. Man flyttar
          då upp blomningen, men får kalt nertill.
          Det finns klematis ur olika arter som är starkdoftande.
          Du får gärna kontakta mig på telefon.

          Mvh.
          Finn
           
          Citera
          sostra
          Inlägg 06-09-2008, 16:25
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 10
          Medlem sedan:
          16-05-2008
          Medlem nr: 16 134



          Tack så hemskt mycket för ditt svar Finn!
          Jag kommer att nappa på erbjudandet att ringa för några fler tips om doftande klematis mm!

          Vi hörs // Anna
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 27-04-2024, 06:48
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon